Személyes kapcsolatom a Mass Effecttel nem éppen felhőtlen, furcsa módon ugyanis az első rész az egyetlen játék, amit egyszerre utálok és imádok. Nem tudtam betelni a világgal, a ténnyel, hogy egy fantasztikus sci-fi univerzumot hoztak létre nekünk, csodás karakterekkel és hidegrázós jelenetekkel. Ugyanakkor úgy gondoltam, hogy a sztori nem bontakozott ki kellőképpen és nem is volt jól felépítve, de ez még a kisebbik baj. A nagyobbik, hogy valahogy a játékmenet sem állt igazán össze, hanem valahol az akció és az RPG között eltévedt, és igazából egyik része sem volt túl élvezetes, a makós részeken pedig annyira unatkoztam, hogy azt hittem, meghalok.
Aztán a második rész, mintha valami csoda történt volna, pont olyan lett, amilyennek én vártam: a játékmenet szinte teljesen átalakult, kikerült néhány teljesen felesleges RPG-elem, felerősödött az akció és a shooter-rész, a történet pedig az elejétől a végéig zseniálisan kanyarog. S bár nekem a Mass Effect 2 gyakorlatilag a tökéletes akció-szerepjáték, pontosan tudom, hogy az első rész számos rajongója felháborodott a rengeteg egyszerűsödésen. A trilógia záró epizódjával kapcsolatban tehát rengeteg kérdés felmerülhet: hogy fejezik be a történetet? Mi lesz a karakterek sorsa? Hogyan változik a játékmenet? Mi a másodfokú egyenlet általános megoldóképlete?
Azt hiszem minden rajongó látta (legalább ezerszer) a Mass Effect 3 eddigi egyetlen kiadott előzetesét, melyben szomorúan vehetjük szemügyre, hogy a reaperek inváziója valósággá vált: a kilométer hosszú űrhajó-lények elérték galaxisunkat, és rögtön támadás alá vették a Földet. Így fog kezdődni maga a játék is: snitteket látunk bolygónk inváziójából, így azonnal képbe kerülünk. Minden nagyvárost ostrom alá vettek a robotok, a földi haderő pedig nem tud megküzdeni velük, mint ahogy Shepard sem a maréknyi kis csapatával és egyetlen űrhajójával. Hiszen emlékezzünk csak vissza a Mass Effect 1 végére, ahol egy egész űrcsata kellett ahhoz, hogy kicsináljuk Sovereign-t, aki egy egész darab reaper volt. Most pedig ezresével jönnek a dögök.
Nem lehet mit tenni: az első pályán rögtön az a feladatunk, hogy elmeneküljünk, s szomorú szívvel ugyan, de hagyjuk veszni a bolygót. A reaperek persze nem csak a Földet támadják: a galaxis kulcsfontosságú részeit mind betalálták, így Shepardnak előbb fel kell készülnie és ki kell találnia egy tervet, amivel megmentheti a világot. Casey Hudson Mass Effect-nagyfőnök szerint a harmadik részben nem lesz olyan egyértelmű az elejétől fogva, hogy mit is kell majd csinálnunk. Míg az első epizódban pontosan láttuk, hogy a célunk Saren felkutatása és legyőzése, a másodikban pedig egy csapat felállítása és a collectorok lezúzása, addig jelen esetben minden sötét, bizonytalan és reménytelen lesz. Persze, a végcél a reaperek megállítása, de mégis hogyan válik ez lehetségessé? Mit kell majd tennünk?
Nos, a fejlesztők persze még nem beszélnek erről, hiszen nem szeretnék lelőni a poénokat, de egy biztos: Shepardnak szüksége lesz segítségre. S ezúttal egy kis csapat verbuválása nem lesz elég, egész civilizációkat kell meggyőznünk arról, hogy fogjanak össze a gonosz elleni harcban. De sajnos ez nem lesz olyan könnyű: az első két rész történéseiben ugyanis pontosan megtudtuk, hogy a Mass Effect világában szinte minden népnek meg kell vívnia a maga saját harcát. Emlékszünk még ugye, hogy a quarianok azért hagyták el a szülőbolygójukat, mert nem tudták megállítani a geth-inváziót? Na, most megpróbálják visszaszerezni a planétát. Hasonlóan a salarianok is bajban vannak a krogan faj szaporodása miatt.
Ezek az első két részben még alakuló dolgok voltak, itt azonban ilyen és ehhez hasonló konfliktusok gátolják meg azt, hogy minden faj szabadon tudjon küzdeni a reaperek ellen. Shepardnak éppen ezért segíteni kell megoldani ezeket, de ez nem mindig fog maradéktalanul sikerülni, hiszen hatalamas dolgokról van szó. De a Mass Effect 3-ra egyébként is végig jellemző lesz a reménytelenség, a döntéseink nyomasztó súlya, ahogy lassan egyértelmű válik: ennek a háborúnak komoly veszteségei lesznek, még akkor is, ha mi mindent jól csinálunk. Persze azért ezek mellett a Bioware nem feledkezik meg a csapattagokról sem, hiszen Shepard kissé magányos lenne egyedül a hajón.
A Mass Effect 3-ban csapatunk összetétele attól is függ, hogy ki élte túl a második részt. Ennek megfelelően például Garrus visszatérhet, vagy teljesen ki is maradhat a történetből. Az első és második rész karakterei közül néhányan visszatérnek majd csapattagként, s sokan fontos szerepet játszanak a történet alakulásában, de a fejlesztők nem rájuk szeretnék építeni az egész sztorit, hiszen akkor nem tudnának behozni új csapattagokat. A Bioware célja, hogy minden karakterrel megfelelő, kidolgozott módon érjen véget a kapcsolatunk, ne pedig csak úgy eltűnjenek a semmibe. Garruson kívül egyébként visszatérhet még Ashley vagy Kaidan, James Sanders és Liara, akik valószínűleg több küldetésben is csapattagok lehetnek, de rajtuk kívül feltűnik majd még a sztoriban Wrex, Legion, Mordin, Anderson parancsnok, mindenki kedvenc Udina nagykövete, meg persze az Illusive Man is.
A Mass Effectben mindig is fontosak voltak a döntéseink, és ez itt
bontakozik majd ki leginkább. Az ME2 végén a Suicide Mission alatt még
csak kísérletezgettek a készítők azzal, hogy minden döntésünk
befolyásolja a későbbi eseményeket, a harmadik részben azonban ez
átszövi majd az egész történetet. Ehhez a Bioware továbbfejlesztette az
ezzel foglalkozó programkódot, ami azonnal tudja, hogy korábban kivel
mit csináltunk, kinek és mit mondtunk, nincs szükség semmi extra
töltögetésre vagy más trükközésre. Ezen kívül Casey Hudson biztosított
arról mindenkit, hogy nem gáz, ha elvesztettünk karaktereket a korábbi
részekben, ettől még nem fogunk kevesebbet kapni. Persze, az életben
maradt karakterek feltűnhetnek és akár küldetéseket is csinálhatunk
nekik, de a céljuk nem az, hogy büntessék azokat a játékosokat, akiknél
valaki elhalálozott korábban, így őket is kompenzálni fogják.
A Mass Effect 2 egyszerűsítése után a készítők itt visszahoznak néhány
extrák a fejlődési rendszerbe: egyrészt alapból több lehetőségünk lesz,
másrészt pedig mostantól nem csak kijelölhetünk egy képességet, és kész,
hanem az adott képességet is fejleszthetjük majd több irányba, attól
függően, hogy melyik áll közelebb a saját játékstílusunkhoz. Hasonló a
helyzet a fegyverekkel is, amik szintén teljesen testreszabhatóak
lesznek, ráadásul a változások fizikailag is megjelennek majd, így
láthatjuk, ahogy egyre táposabb csúzlikkal rohangálunk. Az ME3-ben
egyébként minden karakterosztály használhat majd minden fegyvert, ami
úgy tűnhet, hogy nagy érvágás a Soldier osztálynak. Azonban az utóbbi
még mindig az egyetlen, akinél egyszerre lehet minden fegyver, míg a
többieket lekorlátozzák két-három darabra.
Ettől függetlenül
persze a lövöldözés legalább olyan fontos lesz, mint a második részben,
így már szinte teljesen a Gears of War szintjére hozzák az irányítást:
még jobban működik a fedezékbe bújás, a kihajolás, ráadásul főhősünk
most már át tud ugrani kisebb dolgok felett anélkül, hogy előtte le
kellene bújnia mögé. Mindez annak köszönhető, hogy mivel harc
tekintetében szinte teljesen elszakadtak a szerepjátékos gyökerektől,
sokan már nem is a többi RPG-vel, hanem inkább az akciójátékokkal
hasonlítják össze a Mass Effectet, így a Bioware-nek gyakorlatilag két
fronton kell „küzdenie”. Hasonló a helyzet az ellenfél mesterséges
intelligenciájával is: az ME2 már mutatott fejlődést ezen a részen, de
igazán ez is a harmadikban érik be: minden rosszarcú csapatostul támad
ránk, igyekeznek bekeríteni, megkerülni, s mindig lesz valami
stratégiájuk, ami garantálja, hogy a harc sose váljon unalmassá.
A végére maradt a legfontosabb kérdés: mi lesz a bányászással? Nos, a fejlesztők szerint nem csak a bányászás, de az egész galaxisban mászkálás rész komoly változásokon megy át, így egyelőre nem tudnak semmit mondani róla. A lényeg, hogy az eddigi részek szabadon vállalható küldetései, felderíthető ismeretlen bolygói, bányászásai és makós részei nem térnek vissza, vagy ha igen, akkor valamiféle komolyan megváltoztatott rendszer keretein belül. Ütős lesz tehát a Mass Effect 3 néhány nagyobb, és sok kisebb változással. S, hogy mit hoz a jövő a trilógia után? A fejlesztők elejtett félmondatai arra utalnak, hogy egyáltalán nem kizárt később egy Mass Effect MMO, de valószínűleg minden a Star Wars: The Old Republic sikerétől függ majd.
Kapcsolódó cikkek
Nekem nem halt meg senki a második részben. Nagyon csodálkoztam amikor megláttam, mert nekem Jack nem is volt lojális a Jack vs Miranda "beszélgetés" miatt. De valahogy túl élte. Kasumi és Zaeed is meg van és Kasumi nagyon bejött. Ő lett a második kedvenc karakterem. Az első természetesen Garrus.. :D
Én is nagyon várom már a megjelenést de még úgyis várnom kell mert nem tudok angolul és csak magyarul veszem meg.
!!!SPOILER ALERT!!!
Egy kis segítség a Suicide Missionhoz (Öngyilkos küldetés)
Mindenki legyen lojális, de ha 1 ember nem az akkor még nincs vész.
Aki megy a járatokba: Légió
A másik csapat főnöke: Jacob Taylor
Aki a biotikus pajzsot csinálja: Samara
Aki vissza megy Chakwas-ékkal: Tali
A másik csapat vezére: Miranda Lawson
És akik veled mennek: Garrus, Thane
Ez a kombináció nekem teljesen bejött. Remélem segítettem :)
Háát.. már nem vagyok fiatal! (sajnos) de állítólag elég kocka vagyok!
Ilyenek hoztak lázba.: broken sword, heroes 3, setlers 2, worms party, no lives forever, elderscrolls, jedi academy, witcher, ja kihagytam valamit?
Mass Effect 1-2 eegen....
Simán mondhatom ennél jobb játékkal még nem játszottam soha!
Várom a folytatást...
Ettől el tekintve idővel biztosan be fogom szerezni,mert messze túl szárnyal nagyon sok játékot.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.