King Arthur II: The Role-Playing Wargame teszt
- Írta: zoenn
- 2012. február 17.
Aki nem tudná, a 2009-ben megjelent King Arthur első része igazi sikertörténet - elvégre egy Dávid volt a Góliátok között, egy nyugati piacon viszonylag ismeretlen ország csapatának hallatlan ambíciókkal megáldott projektje. Ráadásul olyan stratégiai játékot alkottak meg, mely összetettsége révén igen veszélyes jószág, főként, hogy egyetlen cím uralta a piacot, Total War néven. A Neocore Games mégis vette az akadályt, a műértők pedig ráharaptak, Magyarország ismét stratégia-nagyhatalommá vált – lehetséges, hogy két év elég egy minden igényt kielégítő folytatáshoz? Persze, hogy igen, de csak akkor, ha több száz fős megastúdió áll mögötte, nem pedig egy gazdasági és társadalmi sebektől vérző kicsiny ország fiai, korlátozott lehetőségekkel. A szittya mentalitás mégis győzött, de sikere korántsem olyan egyértelmű, mint korábban.
Ismét a mítoszok és a valóság kőbe vésett motívumai között lavírozunk Nagy-Britannia történelmében. Nem csupán ármánykodó nemesek, koszos arcú parasztok és a Kerekasztal Lovagjai szóltak bele a birodalom sorsába, hanem a legendák szörnyei, mágusok és nem evilági lények. Camelot sorsa úgy tűnik, megpecsételődött, Arthur király vért köhögve fekszik halálos ágyán, s hiába találta meg a Szent Grált, birodalma a káosz szélére sodródott. Szövetségesei elhagyták, a démoni hordák pedig újra összeállnak az erdők mélyén, hogy a meggyengült országot a sötétségbe taszítsák. Az áldatlan állapotoknak véget kell vetni, a királyhoz hű maradt pár hős - Lancelot, Morgana le Fay és a király fia, William - megfogadja, hogy valamilyen úton-módon gyógyírt talál a bajra. Az újdonsült uralkodónak nem lesz könnyű dolga: egyesítenie kell a civakodó törzseket és legyőzni az ellenséget. Mindent a nulláról kezdünk újra – ugyan a korábban megismert történet folytatódik, de már nem a címben említett uralkodó van a középpontban.
A Neocore kísérletei a sztori bonyolítására kicsit elsiklanak, a profik talán zokon veszik, hogy újra le kell zongorázni a korábban ismert rigmusokat, embert kell faragnunk Williamből, s a tetejébe még olyan küldetéseket is teljesítünk kell, melyek más és más hősökre koncentrálnak. Nagy meglepetésben nem is lesz részünk, a King Arthur II az elődjéhez hasonlóan markánsan adagolja a szerepjáték elemeket, miközben egy stabil morális rendszerrel megspékelt stratégiával van dolgunk. Döntéseinket nagyban befolyásolják erkölcsi és vallási nézeteink: lehetünk jótékony hadvezérek, netán zsarnokok, pogányak vagy keresztények. Bár ennek hatása a történet alakulására nézve elég nagy, a játékmechanikát tekintve főleg abban mutatkozik meg, hogy különböző típusú egységeket és varázslatokat használhatunk. Mégis úgy érezzük, mindennek súlya van, s dicsérendő az, hogy a fejlesztőknek sikerült az illúziót megteremteni.
A küldetésrendszer képezi a játék gerincét, a történet pedig egy narrátor elmesélésében bontakozik ki. Ide-oda barangolhatunk a meglepően szűkös mozgásteret biztosító világtérképen, néha harcokba bonyolódhatunk, több hadsereget is menedzselhetünk, megszerezhetjük a különböző tartományok felügyeletét. Ez utóbbi az épületeink és csapataink korszerűsítésére szolgál, de ugyanúgy jól jön új képességek megszerzésérhez, valamint seregünk kibővítéséhez. Az elérhető aktív küldetéseket számba véve lehetőségeink eléggé szélesek, ha viszonylagos anyagi jólétet szeretnénk, akkor mindenképpen érdemes portyára indulni a körökre osztott világtérképen. A King Arthur II három, jól elkülönülő, de a történet előrehaladását segítő stílusokkal operál: ezek a kaland, a diplomácia és az elmaradhatatlan harc. Stabil pilléreken áll a játék: ha inkább a szerepjátékot kedveled, akkor a harcokat háttérbe szoríthatod, de vedd figyelembe, hogy a kötelező ütközeteket mindenképpen meg kell vívnod.
Ami a felfedezést és a diplomáciát illeti, az lényegében egy szöveges kalandjáték keretein belül valósul meg, nosztalgikus érzéseket keltve bennünk a lapozgatós könyvek iránt. Nagyban befolyásolhatjuk az adott cél elérését, ha okos döntéseket hozunk, és jól forgatjuk a szavakat. A siker tapasztalati pontok és csengő aranyak formájában mutatkozik meg, amire szükség is van, ha a háborúskodás közben leégnénk – csak kutakodnunk kell a térképen új szöveges küldetések után. Viszont, ha zsinórban rosszul választunk, akkor életerőt, mágiát, vagy éppen embereket vesztünk. Ha figyelsz a részletekre és kedveled a szerepjátékokat, ez a szegmens rendkívül élvezetes lehet, a nyelvezet ízes, történetük érdekes. Ha okosan gazdálkodunk erőforrásainkkal, nagy baj nem lehet, viszont a Neocore szándékosan szűkmarkúan méri a pénzt, ezért egy kellően nagyszámú sereg fenntartásához már trükköznünk kell. A folyamatos háborúkkal viszont kicsit monotonná válik az egész. Egy szétzilált sereggel pedig vétek a főküldetésekkel bajlódni – nyugodjunk meg, és kezdjünk előröl mindent, apránként.
A harcok továbbra is nagy kanállal merítenek a Total War-szériából, ami persze csak előnyére vált. A valós idejű megvalósítást tekintve sok tekintetben felül is múlja a The Creative Assembly gyermekét: gyorsabb és a lényegre összpontosít. Habár ismét hatalmas területeken folyik a harc, az egyidejűleg jelenlévő egységek száma mégsem olyan monumentális, mint azt a példaképben láttuk, valamint nem merülhetünk bele a részletekbe teljes mértékben. Ezt az apró malőrt ellensúlyozza az a tény, hogy a King Arthur II több lábon áll, valamint az, hogy a mágia is beleszól az eseményekbe. Hőseink fel vannak szerelkezve támadó és védekező varázslatokkal. Egyik legfontosabb a Magic Shield, mely szinte kötelezően el kell sütnünk, tompítva ezzel az ellenség támadásait, netán a kulcsfontosságú területeken.
A berögzült harcmodorral számos feszes szituáció túlélhető, jó ütemben bevetett erőteljes képességekkel nagy kárt okozhatunk. Megváltoztathatjuk az időjárást, villámot szórhatunk, új csapatokat respawnolhatunk, lovasaink letarolhatják az védelmi vonalakat. Kicsit zavaró, hogy az ellenség intelligenciája nem a legjobb, olykor teljesen értelmetlenül indít frontális támadás. Nem mondhatjuk azt, hogy minden egységünkre szükség van, olykor felesleges könnyítések mennek a hardcore stratégák agyára. Összességében a King Arthur II kiterjedt ütközetei hozzák a kötelezőt, viszont nem is rugaszkodik el a már ismert fortélyoktól. A nehézségi szint feltornászásával ez a malőr mérsékelhető, akik pedig nem a harc miatt játsszák a játékot, a gép helyettünk is megvívja a csatát a mellékküldetések során.
A játék ismét az előző rész engine-jét használja, a Neocore belső fejlesztésű Coretech 2-jét, amely sajnos számos stabilitási problémától szenved. Még az ajánlott konfiguráció felett is képes véletlenszerű szaggatásokra, a töltési idők hosszúak, és idegesítő összeomlások tarkítják a játékot. Lehet, mégis kevés volt a két év? Mindenesetre a játék elég impozáns képes fest, DirectX 11-ben is renderelhetjük, de már korántsem olyan maradandó élmény a látványvilág, mint korábban. A mozgás szaggatott, a harci animációk merevek – a Shogun 2-vel összevetve jelen produktum sajnos elvérzik. Várjuk a további hibajavításokat, hiszen az nem lenne mérvadó, hogy egy ilyen nagyszabású felépítménnyel rendelkező játék elcsússzon a technológiai oldalon. A zenék és a szinkron kielégítő, de az már nem, hogy egy fikarcnyi többjátékos opció sem került a King Arthur II-be – hatalmas feketepont.
Kétarcú játékként vonul a köztudatba a hazai játékfejlesztés egyik legdurvább projektje: a harc finom, kimunkált részletek hiányában kiismerhető, ezzel szemben a körökre osztott térképen való kolbászolás és szöveges kalandjáték megindítóan nagyszerű. Közvetlenebb hangvétel és némileg egyszerűsített játékmenet talán több játékost sarkall a vásárlásra, de semmiképpen sem tesz jót a hagyományoknak. A skirmish mód ideig-óráig kitolhatja a játékidőt, de kampány mellett erre nem sok szükség van, elvégre nem tud újat mutatni. A keserű szájízünket elnyomhatja a remény, várjuk a DLC-ket és a további finomításokat. A King Arthur II emellett magyar felirattal rajtol a boltok polcain. Hajrá Neocore! Jó ösvényen indultatok el, de ne térjetek le róla üres és csábító ígéretek dacára sem! Pusziljuk a communitys Bozorádi Lindát – szexi vagy!
Kapcsolódó cikk
Furcsa lenne leírni, hogy "tisztelt neocoregames".
Napokban azt olvastam valahol hogy az önök cége, a honi játékfejlesztés zászlóshajója. Hűha! Ezt akár dicséretnek is lehetne venni. Ha....
Árulják már el nekem, és egyre több hasonló gondolkodású társamnak, hogy milyen színű az a zászló, ami azon a bizonyos "honi hajón" lengedez? Mert hogy most már nem "pirosfehérzöld" az hétszentség.
A magyar piacon való megjelenés előtt meg volt a King Arthur alapjáték tört változatban. És tetszett. És, mivel az én lelkem színe valamennyire pfz, ezért szaladtam megvenni, amikor lehetett.
Hoppá, hiszen kishazánkban vannak valakik, akiket érdemes 25-35 euro erejéig támogatni. Még büszke is voltam önökre, és magamra is. Hogy önök alkottak valami (eléggé) jót, én pedig megvonva számtól a falatot részese, támogatója lehettem egy ígéretes kezdetnek.
Aztán, naívan, folytattam. Én úgy, ahogy eddig. Megvettem a dolgaikat. (Meg van mind törten is, hogy net nélkül is tudjak játszani.) Önök?
Egyetlen magyar szó sincs az újonnan megjelent dolgaikban. A két DLC is már hibrid, hol magyar, hol nem. A Fallen Champions? Gondoltam, biztos rohammunka volt, aztán majd csak...
Hát, nem.
Megvettem a King Arthur II, aminél már egy magyr nyelvű kézikönyvre sem futotta, e-mailen kellett beszereznem egy jóindulatú kapcsolattartó jóvoltából!
Aki azt is elárulta, hogy angolból lett magyarítva, most folyik a lektorálása (!) és majd talán egyszer.
Lelombozó. Kiábrándító. Felháborító! Folytathatnám. Engem személy szerint elkeserít.
Ó, tudom én, hogy a pénz beszél, meg a többi lelkeket romboló baromságot, meg hogy a kiadó adja az ukázt és ennek meg kell felelni, nincs appelláta.
Kedves (egyre kevésbé tisztelt) hölgyeim-uraim. MINDIG VAN, KELL LEGYEN másféle szempont és appelláta is!
Persze, ha valaki az első homlokráncolásra széthúzott farpofával bedől, és mosolyog hozzá, akkor nincs. Jó lenne, ha önök nem csatlakoznának a a töketlenek, heréltek csapatához!
Már csak azért sem, mert -higgyék el- remegő seggjukkal nem lehet nagyot alkotni (ami egyébként a KA II-n már látszik is.) Meg a próbálkozás a habzsival, az aranytojást tojó tyúk levágása. Megjósolom, elég rágós lesz, ha így marad.
Mindenesetre én megkérek mindenkit, aki olvassa, ha átmegy egyáltalán ez az írás (ha nem az sem baj, ugyanezt eljuttatom mindenhova), hogy NE VÁSÁROLJON a termékekből, amíg ennyire le van szarva az identitásunk, amíg ennyire semmibe vagyunk véve.Nem fogok a névtelenségeb burkolózni, bármikor, bárki előtt felvállalom, amit írtam.
Nekem még maradtak tökeim.
Ehhez csak annyit fűznék hozzá, hozzá, hogy 1972-ben jelent meg ez első konzol, vagyis onnantól számoljuk a létezését. Innentől kezdve ez a kijelentés nettó hülyeség. Nem kell támadásnak venni, mindenki azzal játszik, amivel akar. Én személy szerint konzollal és PC-vel egyaránt. Ennyi.
Ő meg bármit mondanak neki ugyanazokkal a Ctrl C+ Ctrl V "érveivel" jön. Iszonyatosan csőlátású.
Ne is szóljatok hozzá előbb-utóbb csak megunja a hülyeségeit. (vagy nem, és tényleg megkaphatja az év trollja címet XD )
Nos, ez egy hatalmas hiba. A mai modern TV-knél már PC-hez is van csatlakozó. Ide bekötjük az xboxunkat és a minőség minimum a 2x-esére emelkedik :) Itt pedig már tekerhetjük felfelé a felbontást is. Ilyenkor azonban ténylegesen ajánlott egy nagyobb méretű TV-t beszerezni.
Esetleges helyesírási hibákért felelősséget nem vállalok.
ui.: Gyerekek ne szapuljuk már egymást. A legtöbbünknek úgysincs pénze rendes PC-re szóval kb.: box360 grafon tolunk mindent.
Mindkét platformban ott van a potenciál, csak az már egy külön dolog, hogy elvakit titeket az, hogy nektek milyen van.
Igen, van egy 300 ezres gépem, de konzolom is. És igen, mindkettőt ugyanolyan hasznosnak tartom :\ Minő meglepetés... ugye randall? -.-" :)
Ha már ennyire lowagolsz azon a szar Mortal Kombatodon - aminek már az előző részeit sem szerettem - , akkor legalább olvass utána a dolgoknak. Jelenlegi tudásaim alapján a win8 el fogja törölni a pc és xbox közti határokat, a pc-sek ugyanúgy fognak tudja játszani az RDR-el vagy a MK-val.
Most pedig idézgetek tőled:
"és még vmi: az vicces h a pc-sek irogatják h nem érdekelnek a konzol exkluzivok igy meg ugy... DE a hireknél sirnak sorban, mint a gyerekek az oviban..."
Erre most mit mondjak? :D Nézz magadra.
"2011ben az UC3 lett az év grafikája"
Igen, az UC3 lett az év grafikája, de a BF3 lett az év legszebb játéka.
"a gond ott van, h a pc-sek nem vállalják fel h szeretnék a mortal kombatot"
És mi a helyzet azokkal, akik tényleg nem szeretnék a Mortal Kombatot? Vagy olyan nem is létezik a világon? Nehogy már :D Gondolkodós, taktikázós játékokat szeretem a legjobban, szóval mondj egy nyomós érvet hogy miért jó konzolon RTS-t játszani.
"egy pcfanboy (tipikusan csak pc-s játékokat sorolt) kommentjeit olvashatjuk"
Hmm. Igen, valóban pc-s játékokat soroltam. Miért? Mert amikor ezek a játékok kijöttek még szinte konzol se volt :D És te miket sorolsz amúgy? 5 játékot összesen! Mert többet nem tudsz.
"emulátoron csak az a gond h ps2es emulátorbol sincs MÉG normális"
De van.
"aha...nekem itt van egy 500.000es gép, arról irok, de olyan gagyi a dx11 még a witcher 2nél is, főleg a crysis 2nél is h CSAK netezésre használom... "
Nagyobbat hazudni nem tudsz esetleg? :D
Na többet nem másolok, mert lenne egy oldal. Meggyőzni nem próbállak, ahhoz túl hülye vagy, de legalább olvasd néha át miket írsz és legalább nem esel bele a saját csapdáidba.
Viszont szép úton haladsz az év trollja díj felé, gondolom ez is a célod ^^
A grafikai dologhoz még annyit szólnék Kizárt hogy egy konzol valaha is szebb legyen egy jó Pc-nél
Nem hallottál a BLIZZARD NEVÜ CÉGRÖL???
DiabloIII
aztán
StarCraft II ezek mind jók
de hogy ne csak blizzröl beszéljek
Arena Net Guild Wars2
ezek mint pc-s játékok
inkább örüljetek mert lehet hogy megcsinálják a DiabloIII at konzolra pedig a blizzard sose gyártott konzolra játékokat
aztán lehet hogy Gw2 is lesz majd valahogy konzolokra
mind2 játék nagyon jónak igérkezik és Pc-re sokkal hamarabb fognak jönni
aztán ott van még League of Legends olyannyira népszerü lett hogy már ez a legnépszerűbb game még a wownál is jóval népszerűbb lett
Ott van még Witcher 2 is még kise jött a konzolotokra én meg már majdnem 1 éve kijátszottam.
És még sorolhatnáma Pc-s címeket de felesleges
Miért ne lehetne sírni a faszántos játékok után mikor ez egy olyan oldal ahol javarészt erről van szó. Persze hogy szertnék játszani pl egy GOW3 al mivel az jó. Jah hogy akkor meg kell vennem pár rókáért egy konzolocskát?! Ez van. Nincs rá keret. Amúgy nem kell szitkozódni a gépedet úgy rakod össze ahogy akarod és jó sokmindenre, a konzolok pedik kezsuel cuccok amit olcsóbban tudsz vásárolni és próbálják utolérni a számítógépeket hogy a felhasználók ne sírjanak hogy nem tudnak vele csak játszani. Amúgy egy moderátor már tényleg szétnézhetne hogy röhögjön egy jót :D
A játékot pedig tuti beszerzem, csak most nincs rá keret :)
#seggeszki: Most őszintén, mit várjak egy 15 évestől? :D Játék játék játék, nincs is más a világon... Azért az 5 exkluzív játékért amit felsoroltál, (mellesleg ebből 5 nem is érdekel igazán) nem fogok xboxot venni. Valahogy meguntam hogy 5 éve csak a parasztvakítás megy a játékpiacon, az új játékokat nagy ívben letojom. Jelenleg a legújabb játék ami a gépemen van, 2008-as (elfutnának az újak is).
A konzol nem azért van, hogy most leugassam a személyi számitógépeseket, nem. Én szimplán azért vettem például, mert a gépem konfigurációja már cseppet sem felel meg az elvárásoknak. Már csak általános dolgokra használom, olyanokra is, amiket te emlitettél és persze igaz a hátterük (tehát úgy a szöveged 20%-a).
A bann és pusziról pedig csak annyit, hogy aki bannt kap az bannt kap. Illegális box (tehát az általatok "fehérnek" nevezett gépezet) sokszor hátul ütő. Aki nem szolgál rá, soha nem lesz tiltva :)
Remélem érted a logikát és nem ugrasz nekem megint egy "de a PC akkor is sokkal brutálabb te rohadék!!!" dumával. Előre is köszi ;)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.