ZombiU teszt

  • Írta: fojesz
  • 2013. február 5.
  • teszt, wii u, zombiu
Link másolása
Mondta a királynő is, hogy a prófécia beigazolódik, de a kormány csak azt bizonygatta: nem lesz apokalipszis. A felkészültebbek egy földalatti bunkerben rejtőztek el, a többiek megrohadtak odakint. Meghaltak, mégis élnek.

Nem túl eredeti, igaz? Persze, hogy nem, a ZombiU-ban minden olyan klisét megtalálsz majd, amit az elmúlt idők zombis horrorfilmjei felvonultattak. Viszont pont ez a lenyűgöző benne: eddig egyetlen olyan játékkal sem találkoztam, ami ennyire visszaadta volna azt az érzést, amivel a mozikban szereplő hősök szembesülhettek. Meg kell tanulnod túlélni, a feszültségkeltés pedig remekül működik, nagy kár azonban, hogy a vérnyomásod nem csak a félelemtől, hanem az idegességtől is megugrik majd. A beparázott gamert sosem szabad felbőszíteni!

A történet szerint 2012 novemberében kitör a zombiinvázió Londonban, a kevés túlélő a katonai múlttal rendelkező Prepper bunkerében bújhat el. A bunkerben van áram, az ajtók be vannak deszkázva, ráadásul egy számítógépes rendszert is felállítottak a közepén, amiről hozzá lehet férni a még működő térfigyelő kamerákhoz. Hamar kiderül azonban, hogy az apokalipszisnek korábban is volt jele, egy 400 évvel ezelőtt prófécia már megjósolta a világvégét, és úgy hírlik, ellenszer is van a problémára, malmozás helyett így inkább felfedezőútra indulunk.

Mi is egy ilyen túlélőt, pontosabban túlélőket irányítunk majd. A ZombiU több formabontó játékelemmel is operál, ezek közül az egyik legjobb kétségkívül az, hogy a Ubisoft kukába dobta a régóta ismert halál-betöltés kombinációt: ha a karaktered megmurdál, végleg meghal, és egy új szereplővel indulsz neki a küldetésednek. Érdemes tehát vigyázni magadra, ha hősöddel elbuksz, nem csak az addig gyűjtögetett pontszámaidat nullázod le (a játék toplistát vezet a legjobb túlélőkről), de a korábban elért szintlépésekről is lemondhatsz, ráadásul az új, mindössze alapfelszereléssel rendelkező szereplővel visszakerülsz a bunkerbe, ahonnan újra el kell caplatnod oda, ahol az előbb meghaltál. Szerencsésebb esetben addig nem is találkozol zombival a korábban kipucolt folyosókon és szobákban, viszont ha megint felvetted a fonalat, nem csak a téged megölő élőholtakkal kell foglalkoznod, hanem az előző, immár öntudatlanul császkáló hősöddel is meg kell harcolnod, hogy visszaszerezd a cuccaid egy részét.

Aggodalomra semmi ok: igen, ez a megoldás hatalmas büntetés is egyben, viszont arról sincs szó, hogy hatórányi pályán kell újra végigvándorolnod, a ZombiU játékvilága ugyanis nem túl nagy és nem is lineáris. A bunker a központ, innen kényelmesen megközelíthetsz minden fontosabb helyszínt. A metróállomáson és a csatornákon átvágva kijuthatsz a környék piacterére és lakóépületei közé, de a Buckingham-palotába és a Towerhez is tehetsz egy nem éppen hétvégi kirándulást. Először minden helyszínt neked kell felkutatnod, de ha rábukkansz a központi csatornarendszer fedelére, máris megtaláltad a rövidítő utat: később a bunkerből egy gyors kattintással átugorhatod az unalmas, és cseppet sem veszélytelen kóricálást. A játékvilág viszonylag szűkös – ahogy maga a történet is viszonylag rövid –, tíz perc alatt körbe lehetne sprintelni az egészet, viszont az állandó újrakezdés, és a megfontolt, lassú haladás megnyújtja azért a játékidőt.

A ZombiU ugyanis igazi túlélő játék, rohanni maximum azért érdemes, hogy arrébb fussál – és ebben remekül asszisztál a Wii U GamePadje is. A karakteredet a szokásos módon, analóg karokkal és gombokkal irányíthatod, a tabletkontroller érintőkijelzőjén tűnik fel a térkép, itt kutathatsz a cuccaid között, itt olvashatsz el naplóbejegyzéseket, és a különböző tapicskolós minijátékokat (például mikor be kell ütnöd egy négy számjegyű kódot, fel kell törnöd egy zárat, vagy le kell feszítened egy gerendát az előtted lévő ajtóról) is itt abszolválhatod. A feszültségkeltés remekül működik, a játék nem csak, hogy beparáztat, de az állandó szöszölés is fokozza az izgalmakat. A vaksötétben zseblámpával világíthatsz, érdemes viszont olykor lekapcsolni, nehogy rossz pillanatban merüljön le. Ha a táskádban kutatsz, vagy az elhagyott ládákból próbálsz felszerelést szerezni, a karaktered leguggol, és harcképtelenné válik, iparkodnod kell, hogy ne csípjenek nyakon közben. A sötét szobákban egy speciális szkennerrel is körbenézhetsz, amivel előre megjelölheted a fontosabb objektumokat.

Viszont az igazi túlélés a taktikádnál kezdődik. A zombik szívós jószágok, rájuk kell verni néhányat, hogy végleg kimúljanak, hatalmas lövöldözéssel pedig ne számolj, ahhoz nincs elég lőszer a játékban. Ha sokan jönnek, Molotov-koktéllal vagy gránáttal fékezheted meg őket, de a taposóaknádba is belecsalhatod őket. A pályán talált orvosi csomagokkal és élelemmel feltöltheted az életerődet, sőt romlott kaját és állathúst is fogyaszthatsz, az már más kérdés, hogy lutri jellegű a dolog: ha szerencséd van, erőre kapsz, ellenkező esetben pedig tovább romlik az egészségi állapotod. Persze ilyenkor már mindegy, mindenre képes vagy a túlélésért! Természetesen a táskád befogadóképessége korlátozott, a bunkerben hagyhatod azt, amire nincs szükséged: el kell döntened, hogy milyen fegyvereket viszel magaddal (mindegyikhez más töltény kell), mennyi deszkát készítesz be az ajtók megerősítésére, és mennyi gránátot tárazol be. Nem csak a karaktered fejlődik majd, de az erre alkalmas munkapadokon a fegyvereidet is fejlesztheted – feltéve, ha megvan még mindegyik.

A ZombiU-ban ugyanis sok a „ha”. A fejlesztők mindent a kezedbe adnak eleinte, de „ha” nem vigyázol magadra és rájuk, könnyen lemondhatsz róluk. A pályákon szétszórva inkább töltényt találni, a fegyvereket egyszer-egyszer nyújtják át tálcán. Az utazás lerövidítése is jól hangzik, „ha” valóban megtaláltad a rövidítést jelentő csatornafedeleket, és a térkép is csak akkor jelenik meg a GamePaden, „ha” megtaláltad a vezérlődobozt, amit Prepper feltörhet neked a távolból. A ZombiU akkor fog igazán tetszeni, „ha” megtanulsz játszani vele, „ha” átveszed a ritmusát. Nem lesz egy délutáni séta, mert a játék elég sokszor taszít olyan helyzetbe, mikor gondolkodni sincs időd, és egy pillanat alatt kell döntened, hogy milyen eszközt hogyan használsz majd, vagy éppen merre próbálsz meg menekülni.

Másrészt – ugorjunk a negatívumokhoz - a játék kivitelezése sem az igazi. Eleinte sokszor bosszant majd fel, az is megfordulhat a fejedben, hogy inkább be sem fejezed, mert csak idegesítenéd magad vele. Mint említettem, elsősorban közelharcra kényszerülünk, így viszont a suta harcrendszer ennek a fő katalizátora: a Condemned megoldására hajazó hadonászás jelen helyzetben nem túl változatos, és nem is működik jól. Egyfelől nehezebb kiszámítani a csapások megfelelő ütemét, másrészt sokszor lecsúszik az ütésünk, amivel nem sebzünk kellő mértékben, és persze ott van a kötelező lefejező mozdulat, amit minden egyes alkalommal el kell játszani, nagy kár, hogy közben az összes többi zombi a nyakadon van. A közelharc esetében egyetlen husánggal küzdjük majd végig a pályákat, és lőfegyverből is relatíve kevés van, de ez nem igazán zavart, mert mindegyik karakteres, más-más helyzetben használható darab. (Igen, a mesterlövészpuskával a GamePad kijelzőjén keresztül lehet célozni.)

Ezen felül néha kicsit olyan érzésem volt, hogy a ZombiU inkább akar techdemó lenni, mint valódi játék. Persze nem a grafika miatt, az borzasztó, a Ubisoft úgy számolt, hogy a közönség az állandó sötét és izgalom miatt nem törődik majd az elnagyolt karaktermodellekkel és a taknyos textúrákkal, pedig de. Másról van szó. A ZombiU kétségkívül kihasználja a Wii U és a GamePad majdnem minden fícsörét, van benne mozgásérzékelés, érintőkijelzőzés, és online funkciókat (hagyhatunk üzeneteket másoknak, a fejlesztők is jelezhetnek nekünk, más játékosok zombiját is legyilkolhatjuk menet közben) is kapunk, viszont a túlélősdit leszámítva tartalmatlannak és üresnek éreztem a játékot, a történet nulla és a küldetések sem túl izgalmasak. Tény, hogy a játékot sokszori újrajátszásra találták ki, ezt bizonyítja a viszonylag hosszú tanulási görbe és a rövid játékidő is. A Survival mód ugyan érdekes színt visz a játékba (itt, ha meghalsz, teljesen elölről kell kezdened a játékot), és az alapból elérhető King of Zombies című, két főre szabott offline multiplayer is jó poén (aszimmetrikus: az egyik játékos túlél, a másik pedig zombikkal nehezíti a dolgát), összességében nem hinném, hogy mindenki maradéktalanul megelégedik majd vele.

Ambivalens érzésekkel álltam fel a ZombiU mellől. Egyfelől tartom, hogy a játék remek túlélő horror, egyszerre ijesztget és kényszerít rá arra, hogy minél gyorsabban és minél okosabban cselekedj, másrészt rendkívül fel tudott bosszantani – talán éppen ennek tudható be, hogy rendkívül szélsőséges értékeléseket kapott a sajtótól. Meggyőződésem, hogy a ZombiU nem rossz játék, viszont csöppet kiforratlan és „főpróbaszaga” van, így a nyitottabb és türelmesebb gamerek fogják élvezni, akik hajlandók rászánni néhány órát, esetleg egy egész végigjátszást arra, hogy kiismerjék és megszeressék a játékot.

Kapcsolódó cikk

19.
19.
Norbiii
#18: Pontos a megfogalmazásod, de ha meglesz a játék, akkor a tőlem telhetőt megfogom tenni, akár még egy teszt is kisülhet belőle! :)
18.
18.
DON GONDOCS
#17: Ha ez nemis a te világod, de ezt valahogy szerezdbe és írj róla egy normális tesztet.
14.
14.
Gery8922
nagyon jó lehet
kár hogy csak wii u ra
remélem portolják kicsit szebb grafikával
13.
13.
albee
Én végignyomtam és nekem nagyon tetszett! Eszméletlen jó a hangulata! Az első pár zombinál rendessen beparáztat a játék, de utána ,bár megszokod mégis fenn tudja tartani ezt a hangulatot! Biztos hogy még végignyomom egyszer! Egyébként a végén van egy jó kis csattanó, de ezt mindenki tapasztalja meg maga! :)
A teszt király, bár engem nem zavart a bottal ütlegelés ügyetlensége!
12.
12.
p3ti
Átlagon aluli grafika...eh...? Nekem is megvan, természetesen nem egy grafikai orgazmus, de nem tartom rondának a játékot. Amúgy nagyjából osztom a tesztet
11.
11.
adam6751
Átlagon aluli grafika? Azt azért kétlem...
10.
10.
markoci555
hát mivel wiiu-s szerintem nem nagyon fogom kipróbálni az életben, de nekem tetszik videók alapján, tesztet olvasva pedig még jobban megtetszett, kicsit csiszolnának rajta akkor valami hihetetlen zombis játékot kapnánk
9.
9.
daenath
Nah engem nem gyozot meg a Nintendo (egyenlore), es hat egy Mario-ert nem fogok venni, ez a jatek meg hat....grafika nem eppen egy csucs (de ez legyen a legkevesebb) de se story, se tartalom :( A tablakontroller meg nem izgatja a fantaziam. A teszt jo lett es vegre Nintendo jatek :)
7.
7.
DON GONDOCS
Holvan Norbi hogy megerősítse a tesztben leírtakat?
6.
6.
Racsni1987
#5: én is ugyanezt gondolom.
5.
5.
4.
4.
shatterhand
Videókon egyszer sem győzött meg.
3.
3.
laptopos
1. Húhúúú,hát a történet tényleg ilyen imdb 2-3 pontos zombi filmre emlékeztet.Viszont a játék menet tetszik,elég részletes és valóságos,ahhoz,hogy stresszbe hozzon.

2. A tapizósdit eléggé feleslegesnek érzem.

3. "megmurdál" ? :D
2.
2.
Scoo
Hmm, nekem tetszik e a fajta megközelítés. Mindig is szerettem ha büntetik valamilyen módon a halált és ilyennel eddig még nem találkoztam (sőt, most már a pár másodpercig meghúzódom a sarokban és meggyógyulok őrület dívik egy jó ideje). Kár a többi dologért, de ez az ötlet tetszik.
1.
1.
DON GONDOCS
Megérkezett az első wii-u játék teszt köszönjük. Egész jó játék, csak vannak hiányosságai.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...