Minden az Aeon of Strife-fal indult még a Starcraft alatt,
majd a Warcraft III alatt jelent meg először Defense of the Ancients néven a
mára már legendássá vált Dota. Gyökerei tehát sok-sok évvel ezelőttre nyúlnak
vissza, ezen idő alatt pedig olyan irgalmatlan népszerűségre tett szert a
játék, ami elképzelhetetlennek tűnt annak fényében, hogy pusztán egy, a
Warcraft pályaszerkesztőjében összedobott custom map volt. Később aztán persze ez
változott, a dolog messze túlnőtt a pályaszerkesztőn, mire a Eulon és Guinsoo-n
keresztül eljutott jelenlegi fejlesztőjéhez, a titokzatos IceFroghoz. A
történetet pedig mindannyian ismerjük: a Valve megkörnyékezte a srácot, és az
egész hóbelevancot átvették Dota 2 néven, a Source Engine-re felépítve, a Steam
hátterével. A Blizzard pedig valószínűleg azóta is veri a fejét a falba.
A Dota 2 az utóbbi 2 évben „béta” fázisban működött. Igazából az utolsó
hónapokban már úgy dobálták ki a kulcsokat, hogy csak az nem került be a
tesztelésbe, aki direkt nem akart. Ennek azonban oka volt: a Valve szépen,
lassan növelte a terhelést a szervereken, illetve nem akarta hirtelen
felborítani a játékosok egyensúlyát sem. Nem mintha egyébként kevesen
játszottak volna a Dota 2-vel az utóbbi évben, hiszen annak ellenére, hogy „béta”
megjelölés alatt futott, ez volt a Steam legnépszerűbb játéka, és ez tartja a
jelenlegi „egyszerre online” rekordot is a rendszerben, 330 ezer felhasználóval. A
játék azonban most már hivatalosan is megjelent, kikerült a bétából, és
free-to-play módon bárki azonnal belevetődhet a Dotába. Hogy aztán teljesen
újoncként a fülét-farkát behúzva meneküljön, hanem elég kitartó.
A Dota 2 ugyanis irgalmatlanul komplex játék. Látszik, hogy gyökerei a múltba
nyúlnak vissza, ugyanis Ilyen anyagot ma már senki nem merne készíteni. Profi
stúdió legalábbis biztosan nem, ahhoz túl ijesztő az egész. A Valve azonban
támaszkodhatott a Dota már meglévő több millió rajongójára, és ha hinni lehet a
pletykáknak, IceFrog vasmarokkal fogja a fejlesztést, és nem enged
egyszerűsítéseket. Ezen a ponton már nem megyek végig azon, mi is az a MOBA
műfaj, és mi a Dota célja, aki ezt az oldalt olvassa, az valószínűleg tisztában
van az alapfogalmakkal. De miért különösen brutális eset a Dota 2? Nos, egy-egy
menet 45-60 perces is lehet, és jelenleg 102 teljesen egyedi hőst tartalmaz a
játék az eredeti Dota 112-es felhozatalából. Ez tehát azt jelenti, hogy ha csak
kipróbálsz mindent hőst egyszer, már körülbelül 100 óra játékidőnél tartasz. És
akkor még csak kipróbáltad őket, szó szincs arról, hogy profi lettél
bármelyikkel is.
Ha olyan 200 óra játék után nagyjából már ismered az összes hőst, van
elképzelésed róla, hogyan kombinálhatók össze a képességek, szereztél
gyakorlatot a last hitben, illetve a saját creepjeid megölésében, hogy az
ellenfél ne kapjon aranyat és tapasztalati pontot (deny), és kezdesz némileg
otthonosan mozogni a játékban, akkor még mindig ott vannak a tárgyak. Konkrétan
128 belőlük. Persze, 200 óra alatt megismered ezek egy részét is, de mondjuk
számoljunk még 200 órát, mire csípőből vágod, hogy melyik hősnek, milyen
lane-re, milyen ellenfelek ellen, milyen csapatkombinációval, melyik időszakban
milyen cuccra is van szüksége. Ekkor már háromszor túlvagyunk azon a játékidőn,
amit durva maximalizmussal bele lehet tenni mondjuk a Skyrimbe, és ott tartunk,
hogy azért körülbelül már ismerjük a játékot.
Mindez a valóságban persze hónapokat jelent, csak a játék megtanulására. Nem
segít az sem, hogy a Dota 2 játékostábora nem különösebben elnéző. Ha nem
játszol a szerepednek megfelelően, például supportként nem veszel wardot, nem
használod megfelelően a képességeidet, fogalmatlanul mászkálsz össze-vissza,
bénán pozícionálsz, nem tudsz smoke-gankelni, és egyáltalán, rosszul veszed a
levegőt, nem sokáig tart, és rommá oltanak chaten. Szerencsére a Valve is tudja
ezeket, így nem csak botokat épített a játékba, akik ellen lehet akár
csapatosan is gyakorolni, de a napokban bekerült az oktató üzemmód első
fejezete is, ami kalandos formában tanítja meg nekünk az alapokat.
Alapvetően azonban úgy lehet a legkönnyebben megtanulni a játékot, ha
tapasztaltabb barátokkal vágunk bele, akik elég türelmesek ahhoz, hogy
folyamatosan magyarázzanak nekünk TeamSpeaken. Ha megvan a sikerélmény,
gyorsabban megy a tanulás is, és hamarabb ráérzünk annak az ízére, mitől olyan
egyedi és fantasztikus játék a Dota 2. Mert egy pillanatra ne legyen kétségünk
afelől, hogy ez jelenleg a világ egyik legjobb PC-s játéka. A sok hős és tárgy,
és ezek végtelen kombinációja ugyan elsőre ijesztővé teszik, azonban pontosan
azt a célt szolgálják, hogy a Dota 2-vel az idők végezetéig lehet játszani,
MMO-szinten lehet bele ölni az időt, és le tud kötni egész napra, vagy akár egy
fárasztó nap végén egyetlen meccsre is. Minden összecsapás más, minden menet
más, mindig másféle izgalmakat tartogat.
És nem csak az agyadat, de az ujjaidat is megtornáztatja. Nagyon fontos a
mikrózás, nagyon ügyelni kell a pozícionálásra, sokszor egy-egy összecsapás
előjátéka szinte csapatos táncra hasonlít, ahogy próbáljuk felvenni a
legelőnyösebb formációt. Nagyon fontos a lélekjelenlét, a reflexek és az
ítélőképesség, minden azon múlhat, hogy megfelelő időben használtunk-e egy
képességet, vagy hogy még azelőtt rátettük-e a silence-t a tetves Omniknightra,
mielőtt elnyomta volna a fizikai sérthetetlenséget nyújtó varázslatát a csapatára.
Leírni szinte lehetetlen, mennyi különböző, egymástól függetlenül is élvezetes
rétegből épül fel a Dota 2.
Ehhez pedig még hozzájön a rendkívül szimpatikus free-to-play modellje is. Szó
sincs a szokásos pay-to-win megoldásokról, a Dota 2-ben semmit nem vehetsz, ami
a játékban előnyt nyújtana neked. Helyette viszont ütősen kinéző páncélokat és
fegyvereket vásárolhatsz kedvenc hőseidre, újfajta courier-skineket,
announcer-hangokat vehetsz (például a Bastion narrátorát is), de cicomázhatod a
felhasználói felületet is. Ezek egy része ráadásul a Steam Workshopon keresztül
a rajongóktól érkezik, így a pénzed egy része náluk landol. Külön érdekes a
Compendium kezdeményezés, melynek lényege, hogy a hamarosan induló, a Vale által szervezett The International profi Dota 2-versenyre csomagokat
vásárolhatsz, mellyel élőben követheted in-game a meccseket, a beérkezett
összegek pedig növelik a versenyen megszerezhető pénzdíjat.
Problémák? Nos, a hivatalos „megjelenés” óta néha azért letérdeltek a Steam szerverei,
illetve még mindig hiányzik egy-két közönségkedvenc hős, de úgyis pár hetente bővítik
a felhozatalt. Ezen kívül valamiért irgalmatlan rossz érzés veszíteni a Dota
2-ben, de annyira, hogy az elmondhatatlan. Nem tudom, hogy milyen
játékmechanikán kellene változtatni ahhoz, hogy ez ne így legyen, de gyanítom ez
már örökké a Dota része lesz. Másba viszont tényleg nem tudok belekötni: a grafika
varázslatos és színes, és gyengébb gépeken is simán fut, az interface
tökéletes, a játékmenet mély és kvázi minden szinten élvezetes.
Hatalmas verseny indul a MOBA-játékok piacán. A Blizzard dolgozik a saját
játékán, az End of Nations fejlesztés közben szintén átváltott erre a műfajra, és
persze elérhető a Gyűrűk ura MOBA-verziója, valamint a Heroes of Newerth, és
persze a legnagyobb konkurens, a League of Legends. Amely egyébként annyira jól
időzített annak idején a megjelenéssel, hogy mára nem ritka, hogy 5 millióan
játsszák egyszerre, és mellesleg idő közben az egyik legnagyobb eSport cím lett
a világon. Egy valamiről nem szabad azonban elfeledkezni. Ezek másolatok.
Sokszor fantasztikus, sokszor briliáns másolatok, de akkor is csak másolatok.
Most pedig az eredeti eltépte láncait.
Kapcsolódó cikk
"Egy valamiről nem szabad azonban elfeledkezni. Ezek másolatok. Sokszor fantasztikus, sokszor briliáns másolatok, de akkor is csak másolatok. Most pedig az eredeti eltépte láncait."
Ennél a résznél szószerint megkönnyeztem.
Lassan 9-10 éve dotázok, de nem bánom egyetlen ráfordított percet se.
Ha valaki kedvet kap hozzá, keressen fel steamen szivesen segítek.
http://steamcommunity.com/profiles/76561198057404581/home
Ui: Minden jó dolognak kell h legyen egy butított változata a verebek számára.
Lásd Dota>lol
Sajnos minimális moba tapasztalatom van, így az oktatás elvégzése után is még elég elveszett vagyok. Viszont ami érdekes, hogy annak ellenére, hogy még nem nagyon van sikerélményem, valamiért mindig alig várom, hogy elindíthassam, csak tényleg jól lenne teljes egészében érteni mi is történik.
Bizonyára ízlések kinek mi jön be azért heti 1-2 partit biztos játszok vele majd, mert nem vészesen lett rossz...
A sok kis lolos 8 évesnek üzenném akik szerint a Dota egy LoL copy. :D
megtaláltam már 3 napja..s sajnos 3 napja lecövekelt 43e-nél. Nem mozdul.
Meg a Streamek számát elnézve szerintem durván 1 szinten van a kettő.
sasuke898989 <------ Így megtalálod a most használatos Steamemet. Ez a 2. registerem, mivel a régit elcseszték... Vegyél fel és írj;)
u.i. A LOL azért van hogy a lányok is megtanuljanak dotázni. :D
Szóval csak légy türelemmel, max 5 nap szerintem. ;)
Èn maradok a dota 1 nèl azt nagyon szeretem... De igazàndibòl jobban örülnèk ha a Blizzard összedobná a Warcraft 4 at + Icefrog ahhoz is dobna egy olyan dotàt mint a 3 ba
http://gamernaplo.hu/dota2_e1
Nem is beszélve a remek, kampány szerű tutorialokról amik szájbarágósan elmondják neked, hogy mi mire jó és miket lehet csinálni a játékban. Szépen fokozatosan adagolva a játékosnak a dolgokat.
Egyébként akinek van kedve tényleg nekiesni azoknak ajánlom ezt a cikket amit én írtam: http://gamernaplo.hu/dota2_e1
Elég sok alap dolgot tartalmaz amik hasznosak kezdők számára és nem olyan egyértelműek.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.