Ebből szám szerint 7 készült és akkor még nem számoltuk a delux csomagot, ahol együtt vásárolhatjuk meg a játékot és kiegészítőit. Mivel egy, az életet szimuláló játék sohasem lehet teljes, nem volt nehéz kitalálni hozzá újdonságokat. Sok ellenzője is akadt időközben a játéknak, hiszen megvolt a maga veszélye: képes úgy lekötni a játékost, hogy naphosszat a gép előtt ül, és ahelyett, hogy a valós életet élné, virtuálisan éli ki magát. Persze azért nem volt ennyire komoly a helyzet, de tény, hogy le tudta kötni az embert tartósan. Sokakban pedig az EA üzletpolitikája váltotta ki az ellenszenvet, hiszen rengeteg fanok által készített tárgyakat lehetett letölteni, de az igazi újdonságokat a készítők szolgáltatták, kiegészítők formájában, természetesen pénzért. Mégis a statisztikai adatok egyértelműen igazolták a játék sikerét, így elkerülhetetlen volt a tényleges folytatás.
A rengeteg Sims rajongónak már nem volt elég a kisebb újítás, grafikailag és játékmenetben is javulást vártak a második résztől. A nemrég megjelent folytatást, amikor tesztelésre kaptam, az merült fel bennem, vajon mennyire sikerült a Maxisnak teljesíteni az új elvárásokat. Az előzetes képek alapján sejthető volt, hogy a grafikával nem lesz gond, de azért működés közben kíváncsi voltam, hogy sikerül-e végre kiküszöbölni a különféle hibákat. Nézzük milyen változtatások, újítások, esetleg hibák kerültek a Sims 2-be!
Az első meglepetés rögtön a telepítés közben ért. Ez ráadásul pozitív volt, ami mint tudjuk első meglepés lévén nagyon fontos. Az, hogy a játék 4 CD-n terpeszkedik már nem tudott meglepni, sokkal inkább a telepítő. Ahelyett, hogy a hosszas telepítés közben kimennénk vacsorázni, amit úgyis megzavarna a rendszeres CD cserélgetés, egy kedves kis játék jön be, hogy szórakoztasson minket. A GrowUpYourSim névre hallgató játékban meglepően az a feladatunk, hogy minél előrébb jusson simünk a generációs „ranglétrán”. Ehhez pontokat kell gyűjtenünk meghatározott idő alatt memória játékkal, illetve a Sims-el kapcsolatos érdekes kérdésekre válaszolva. Végül, ha jól teljesítettünk, akkor gyermek simünket láthatjuk felnőni, megházasodni, majd az új generációval együtt. Mindebből már sejthető, hogy mi vár ránk, ha már itt képesek lekötni minket.
Az indítás után egy barátságos, egyszerű menü fogad minket. Érdemes megnézni a Tutorial módot, ahol a Sims-el még csak ismerkedők is elsajátíthatják az alapokat, de az első részt ismerők is megismerhetik a lényegesebb változtatásokat. Szerintem érdemes végigcsinálni mindet, nem olyan hosszúak, viszont megismerhetjük az új kamerakezelést, a vásárlási, építkezési módot és simünk immár részletesebb vágyait, de ezekről majd később szólok.
Ha felkészültünk a tényleges játékra, akkor három város közül választhatunk, de újat is készíthetünk. Elsőre inkább a kész városokat ajánlanám, hiszen itt utalásokat találhatunk az előző részre is. Az első egy normál város, Pleasantville, a második egy sivatagi város, a harmadik pedig Veronaville, természetesen Rómeó és Júlia történettel. Én Pleasantville-t választottam, rögtön az elsőt. Ha rákattintunk a város képére, akkor rövid információt olvashatunk róla. Aki játszott az első résszel, az tudja, hogy Pleasant egy alap család volt. A (nem túl nagy) történetet próbálták folytatni. Az első epizódban lévő alap karakterek visszatérnek, csak már 20 évvel öregebbek. Amint ténylegesen kiválasztjuk a várost, minden meglévő családról rövid információt olvashatunk, ezek rendszerint egy szappanoperába illő történetek. Én inkább kreáltam egy saját családot, hiszen így pont olyan családtagokat készíthetünk, mint amilyenre vágyunk. Eleve jó dolgokat hallottam az új karakteralkotásról, de miután kipróbáltam, nem találtam szavakat. Tényleg nagyon jól sikerült, már csak ezért érdemes inkább saját családot készíteni.
A család alkotás első fázisa a családnév megadása. Ezután új tagot adunk a családhoz. Nemet, kort választunk. Ennyit még megtehettünk az első részben is, de ha azt hozzáteszem, hogy korból 6 állapot van: csecsemő, kisbaba, gyermek, tinédzser, felnőtt és öreg; akkor már egyből jobban hangzik. A lényeg pedig az, hogy a simek most már végre öregednek, így nem örökéletűek, mint az elődben. Így kevesebb időnk lesz, hiszen ha mástól nem, akkor az öregedés természetes végeként meghal simünk. Éppen ezért gondoskodnunk kell az új generációról és azok anyagi biztonságáról. Visszatérve a karakteralkotáshoz, fontos, hogy a családba kerüljön legalább egy felnőtt, aki tud dolgozni, így eltartani a családot. Én kezdésnek ajánlom az egy fős családot, hiszen kezdetben könnyebb egy személyről gondoskodni és vele átélhetjük a házasság létrejöttét, a gyermekáldást stb. Miután tehát kiválasztottuk a simünk nemét, korát és nevet is adtunk neki, akkor elkezdődik az igazán érdekes része a dolognak. A külsőt és belsőt egyaránt részletesen tudjuk meghatározni. A külső jegyek beállításánál először globális tulajdonságokat adhatunk meg, mint a testalkat, fejforma. Ezután a fejet elképesztő részletesen módosíthatjuk. Kiválaszthatjuk – szerintem elegendő – sémából a nekünk tetsző hajformát, annak színét, arcszőrzet stílusát, mértékét. Az orr, szemöldökök, szemek, száj, áll beállításánál is rendelkezésünkre áll megannyi kész forma, de több szempont szerint egy-egy csúszkán manuálisan is módosíthatjuk nekünk tetszőre. A szemöldöknél például a sűrűségét, vastagságát, horizontális, vertikális elhelyezkedését állíthatjuk be. Ezután sminkelhetjük karakterünket, de szemüveget is adhatunk neki. Ha végeztünk az arccal, akkor rátérhetünk simünk ruházatára. Itt ki kell választanunk a mindennapi, ünneplős, sport, fürdős ruhát, de az alvásnál viselt pizsamát és alsóneműt is. Elég nagy a választék, de akinek ez nem lenne elég, az hozzá is adhatja a saját maga által készített ruhákat, vagy egyéb elemeket. Ha végeztünk a külsővel és meg vagyunk elégedve vele, akkor rátérhetünk a belső tulajdonságokra. Itt kiválaszthatjuk karakterünk csillagjegyét és így láthatjuk, hogyan alakul a személyisége. Ha sikerült kiválasztani a nekünk megfelelőt, akkor végeztünk is. A családalkotó menüben új tagokat is adhatunk még családunkhoz, de én egy felnőtt férfivel kezdtem. Ha tehát készen vagyunk, akkor családfotó készül. Visszatérünk az általunk választott városhoz, melyben teljes 3D-ben kalandozhatunk, és végre láthatóan van élet a városban, ellentétben az első résszel. Itt az utakon taxik járnak, sétálnak az emberek és láthatjuk a parkot, vagy más szórakoztató központot. Családunk kezdetben még csak kevés pénzzel rendelkezik, így csak kisebb házat vehetünk, amely minimálisan be is vannak rendezve, de vásárolhatunk üres telket is, hogy felépítsük a nekünk tetsző házat. Itt azért oda kell figyelni, hogy egy főnek nem kell nagy ház, inkább legyen egy nagyobb szoba, ami hálószobának is meg nappalinak is használunk, de még a konyhát sem kell teljesen elkülönítenünk, mert a simjeink jobban szeretik a nagyobb tereket. Továbbá azért sem árt takarékoskodnunk, mert még így is csak a legszükségesebb tárgyakat tudjuk megvenni, azokból is az olcsóbbakat.
Ha tehát megérkeztünk a telekre, akkor egy elég jó kezelőfelület fogad minket. Ennek használatát kiválóan elmagyarázza az oktató mód. A házunk berendezésénél tegyünk minden szobába lámpát. A pihenéshez elengedhetetlen egy ágy, ebből lehet kicsit drágábbat is venni, mert azon gyorsabban kipihenik magukat a simek. Az ágy mellé tegyünk egy éjjeli szekrényt és arra egy ébresztőórát, mert ha már lesz munkák, akkor ezt beállítva, az mindig időben felkelt minket. A fürdőszobába tegyünk egy wc-t, kézmosót és – kezdetben elég – egy zuhanyzót is. A konyhába vásároljunk néhány konyhaszekrény elemet. Ezekre egy mikrosütőt tehetünk, illetve a mosogatót, a lényeg, hogy hagyjunk legalább egy üres felületet, ahol elő lehet készíteni a kaját. Elengedhetetlen egy sütő vásárlása is a tartalmasabb ételek készítéséhez, no meg persze egy hűtő. Egy kukát is tegyünk a konyhába, mert ott lesz rá legjobban szükség. Ha nem akarjuk, hogy simünk állva egyen, akkor vásároljunk egy asztalt és hozzá széket is. A nappaliba ha még futja, akkor vegyünk TV-t is, de legalább egy rádiót, mert szórakoznia is kell emberünknek. Én még szoktam venni egy könyvespolcot is, hogy szabadidőben tanuljon simünk, hiszen ha nem tud főzni, akkor könnyen magára gyújthatja a házat. Végül elengedhetetlen egy telefon beszerzése, hiszen rengeteg fontos szolgáltatást ezen keresztül érünk el. Ha maradt pénzünk, akkor vegyünk képeket a falakra, hiszen azok növelik a komfortérzetet.
Első feladatunk legyen egy jó munkát találni. Újságot naponta hoznak, abban
találunk napi három álláshirdetést, ezek közül válasszuk egyet, de érdemes megnézni, hogy milyen beállítottságú a karakterünk, milyen munkát szeretne végezni. Az első nap nem baj, ha nincs olyan hirdetés, később majd munkahelyet váltunk. Tehát ha választottunk egyet, akkor megnézhetjük, hogy milyen a munkaidőnk. Reggel a kezdés előtt egy órával jön egy kocsi értünk. Ez elég sokáig vár, de inkább siessünk, nehogy lemaradjunk. Ha mégis elaludnánk, vagy lekéssük, akkor sincs katasztrófa, de ha ezt egymás utáni napokon játszuk el, akkor kirúgnak. Az első nagy újítás az első részhez képest, hogy már van hétvége, illetve kettő szabadnap, ami változó, hogy épp mikorra esik. Nézzük meg, hogy milyen területeken kell képeznünk magunkat, hogy előléptessenek. Ha azokra rágyúrunk még az első nap, akkor már lehet, hogy másnap előléptetnek egy jobban fizető posztra. Persze ehhez az is kell, hogy mindig jó hangulatban menjünk munkába. Ezért kell odafigyelni minden szükségletre, hogy jól érezze magát simünk. Természetesen drágább tárgyak jobban kielégítik vágyainkat, de hát azért meg kell dolgozni. Ha tudunk valamennyire egy választható idegen nyelven, akkor már kellőképpen el tudunk boldogulni. Ahhoz, hogy teljes életet éljünk, elengedhetetlen az ismerősök, barátok, szerelmek, vagy éppen ellenségek szerzése. Ők kezdetben a szomszédok lesznek, akik átjönnek megismerkedni az új szomszéddal. Ahhoz, hogy az ismerősök közé kerüljenek elég egyszer köszönniük egymásnak. Később fel tudjuk hívni őket, hogy átjöjjenek és akár hozzanak magukkal új személyeket is, vagy – egy másik újdonság – egyszerűen beszélgethetünk velük telefonon keresztül is, így erősítve a barátságot. Az pedig fontos, mert a munkában segítik az előrehaladásunkat a barátok. A Sims 2-ben sokkal nagyobb a választási lehetőség, ha egy másik simre kattintunk. Külön kategóriákba vannak sorolva az egyes tevékenységek, de vannak olyanok, amelyeket már csak jobb barátság esetén érhetünk el, vagy valamilyen különleges helyzetben. A szerelem kezdetéhez elengedhetetlen, hogy jó barátok legyünk a célszeméllyel. Ezután jöhet az enyhe flört, majd az első csók. Ha jól csináljuk szerelembe esnek a simek, ahol továbbra sem számít, hogy milyen neműek. Ezután jöhetnek az intim pillanatok, amiket továbbra is kikockáznak. Új funkciókat érhetünk el, ha egy kétszemélyes ágyra kattintunk és ott a relaxot választjuk, majd invitáljuk társunkat is. Ekkor először összebújhatunk, majd akár gyereknemzés céljából, akár csak kapcsolatunk erősítése végett a takaró alá bújhatunk, melyet WooHoo-nak kereszteltek. Ezt szerintem elég ízlésesen sikerült megoldaniuk a készítőknek. Ha úgy döntöttünk, hogy nekünk való az új társunk, akkor eljegyezhetjük, majd össze is házasodhatunk. Ha pedig gyereket szeretnénk, akkor már annak sincs semmi akadálya. Megjegyzem hogy a terhesség is jól meg lett oldva, hiszen az anyukán látszik is a gyermekáldás, alkatilag is, illetve ekkor kismamaruhát visel. A születést most sem túlozták el, egy kis grafikai effekt kíséretében ott terem a csecsemő. Nekem rögtön sikerült a duplázás, ikrek lettek. Egy baba esetén is rengeteg bajunk lesz, de az ikrek gondozása különösen nehéz feladat volt. Nevet adunk a kicsinek, majd vegyünk járókát, etetőszéket, no meg játékokat. Az anyuka ilyenkor kap néhány nap szabadságot, ami addig elég, amíg a csecsemő át nem lép a következő korba. Ekkor érdemes telefonon rendelni egy babysittert, aki egy öreg hölgy lesz. Ő addig tartózkodik a házban és ügyel a kisgyermekre, amíg a szülők dolgozni vannak. Figyeljünk arra, hogy a kisbaba többször alszik kevesebb ideig, így elkerülhetetlen, hogy felverje az éjszaka közepén a szülőket. Én azt a módszert alkalmaztam, hogy felváltva, de valamelyik szülő mindig legyen ébren. Ez persze sokszor ahhoz vezetett, hogy fáradtan ment munkába valamelyikük, de szerencsére nem sokáig – néhány napig – kellett ezt csinálni, ekkor ugyanis gyermek korba léptek, ahol már ténylegesen irányíthatjuk őket is, és végre tudnak magukról nagyjából gondoskodni. Ezt a kor váltást mi időzíthetjük, hiszen ha szülinapi partyt akarunk rendezni, akkor fontos az időzítés is. Mielőtt átlépnénk gyermek korba tanítsuk meg a kicsit járni, beszélni, illetve a bili használatára. Miután kort váltottunk, már csak a tanulás, illetve a játék a gyermekek dolga. Hamarosan tinédzser lesz belőlük, majd felnőtt. Ekkora eredeti simjeink már vagy öregek, vagy meg is haltak, de készen áll az új generáció, hogy társat találjanak maguknak és saját családot alapítsanak.
Most pedig áttérnék a játékmenetet leginkább befolyásoló újításokra. A készítők végre odafigyeltek a gyerekek születésénél, hogy az külsőre is hasonlítson a szülőkre és belső tulajdonságaikat is ötvözve örökölje. További újítás a napi vágyak, illetve félelmek listája. Ébredés után, félkezű rabló módjára bepörgő ikonok mutatják, hogy éppen aznap mikre vágyik a sim, illetve mi az, amit szeretne elkerülni. Ezeknek van értékük is, ugyanis ha valamelyiket sikerül teljesítenünk, akkor az a napi mérlegünket billenti pozitív, vagy negatív irányba. Az itt szerzett pontokat pedig levásárolhatjuk különleges dolgokra, amelyek lényegében manipulálják valamilyen szinten a simeket. Például vehetünk szerelem-pezsgőfürdőt, amivel biztosan elérjük a kívánt hatást annál, akivel befekszünk oda. Ezeknek a többségét viszont csak úgy használhatjuk, ha a napi mérlegünk legalább gold szinten van, ellenkező esetben szembe kell néznünk a negatív mellékhatásokkal. A napi kívánságokból ha teljesítünk valamit, akkor ahelyett kapunk egy újat, ami valamilyen összefüggésben van az előzővel. Már a kívánságlista is tükrözi simünk jellemét. A fiatal hölgy, akit az én karakterem vett feleségül, például extrémebbnél extrémebb vágyakkal állt elő: public woohoo, illetve woohoo 3 különböző személlyel J. Összességében ezek teljesítése új színt hoz a játékmenetbe. Természetesen a Sims 2-be belekerült az első rész legtöbb kiegészítőjében bevezetett újítás, így rendezhetünk partyt, elmehetünk szórakozni taxival, hogy csak a lényegesebbeket említsem. E mellett nagyobb a választék, ha vásárolni szeretnénk valamit. Ha kiürül a hűtőnk, akkor telefonon, vagy interneten rendelhetünk utánpótlást, melyet egy futár szállít házhoz. Ha idő közben változtatni szeretnénk külsőnkön, akkor sminkelhetjük magunkat a tükör előtt. További újítás az, hogy a munkából hazatérő simünk hozhat magával egy munkatársat, akiből a család jó barátja válhat. Ezeken kívül természetesen rengeteg újítás van, amelyek többségében pozitív irányba mozdították a játékot.
Grafikailag lenyűgöző a Sims 2. Szabadon forgathatjuk, dönthetjük a kamerát, továbbá teljesen rá tudunk közelíteni a részletekre. A karakterek kidolgozottsága rendkívül részletes, még ha ráközelítünk akkor is gyönyörűen festenek. Szép effektekkel látták el, továbbá az eszközök használatánál is rendkívül gazdag a mozgáskultúra. Érdemes megnézni a zenére való táncot, mely személyenként különbözhet, a páros táncok pedig külön élmény. A tárgyak kidolgozottsága is megfelelő, példának okáért, az ébresztőóra mutatója a játékbeli valós időt mutatja. Igazi nagy hibával nem találkoztam ezen a téren. Mindennek megvan a hátulütője is: viszonylag nagy gépigény. Ajánlott egy 1,5 GHz-es processzor, 256MB RAM-al és egy Radeon9600, vagy GeForce4 szintű grafikus kártya.
A játék zenéje nekem tetszett, igazából semlegesek. A rádióban válthatunk csatornákat, az előző részhez hasonlóan. A simek továbbra is halandzsa nyelven beszélnek, de a hangsúlyozás remekül adja vissza az érzelmeiket.
Eddig csak a játék pozitívumairól írtam, most következnek a negatívumok. Bizony ebből nem sok van, inkább keresni kell. Én úgy érzem, hogy kicsit gyorsan telik az idő, ez alatt pedig nem csak a napok hosszát értem, hanem az egyes korosztályok idejét. Minden korosztálynak megvannak a sajátosságai, ezeket nemigen lehet kiélvezni ennyi idő alatt, de meg lehet érteni a készítőket e tekintetben is. Hiszen így nincs idő megunni egy adott karaktert, mert jön a következő generáció. A másik hiányosság, ami már az első részben is zavart, az, hogy nem tud elmenni egymás mellett két sim egy egységnyi területen. Szerintem megoldhatták volna, hogy ha szembetalálkoznak és nincs alternatív útvonal, akkor félrehúzódnak, hogy elférjenek egymás mellett.
Igazából ezek az apró hibák még nem vonnak le a játékélményből, így én csak ajánlani tudom mindenkinek a The Sims 2-t, hiszen ezzel a játékkal bármelyik korosztály jót tud szórakozni. Aki nem próbálta még az első részt, az is bátran vesse bele magát a simek világába, mert annak ellenére, hogy „pusztán” az életet szimulálja rendkívül lebilincselő.
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.