Dragon Age: Origins - Awakening

  • Írta: zoenn
  • 2010. április 1.
Link másolása
Értékelés 8.7
Mindenki azt hitte, hogy a Darkspawn fenyegetését az Archdemon legyőzésével végleg kiirtották Fereldenről, akár már a béke évei köszönhetnének vissza a birodalomba, az ember polgárok újjáépíthetnék a feldúlt városokat a szolga elfek verítékének árán. Ám a Blight fertőzése újra felüti a fejét, a gonosz hordák sokkalta szervezettebben terrorizálják Amaranthine vidékét...
Az összefogás nem születik meg, az irányítók saját kicsinyes vetélkedéseikkel vannak elfoglalva. Ismét a hősök társulatán, a Grey Wardenen van a világ szeme, hogy egyszer és mindenkorra eltöröljék a korcsok írmagját is. A Dragon Age megkapta első, dobozos kiegészítőjét, megtoldva a vérbeli RPG élményt még húsz órával.


Az alapjátéknál elkövetett baklövéseinket megelőzendő – amikor is, nem voltunk restek a konzolos verziónak nekiesni, balga módon nem törődve azzal, hogy egy
Return to Ostagar
Alig egy hónappal az Awakening előtt jelent meg a Dragon Age talán legjobban várt, és a fizetős tartalmak közül a legértelmesebb addonja, a Return to Ostagar. A címadó erőd a fagy birodalmában leledzik, valaha dicső múlttal rendelkezett, köszönhetően Ferelden itt tanyázó néhai uralkodójának, Caliannak. A Gray Warden híre itt nem a legjobb, visszaállíthatjuk renoménkat, fényt deríthetünk Calian bukásának igazi titkára, sőt még a király páncélzatát is megszerezhetjük, hű harci kutyánk támogatásával.
hardcore szerepjáték kizárólag PC-n az igazi. Így az utálkozó kommentek megspórolása végett ezúttal a windowsos verzió három gigájának telepítése várt ránk, ami nem túl sok. Xboxon az Awakening elérhető sima DLC és önállóan futtatható, dobozos változatban is, mindegy miként jutottunk hozzá, a lényeg, miként is hagytuk abba tavaly év végén. Bár egy kellően feltápolt karakterrel úgy tűnhet, semmilyen veszély nem fenyegethet minket az expanzióban az importálás után, hiába jutottunk hozzá durva fegyverekhez, a Return to Ostagar letölthető tartalomban zsákmányoltakon kívül, néhány javat egyszerűen nem használhatunk az Awakeningben. Legyen ez a legkisebb gond, a szokásos Bioware minőségben nem kell csalatkoznunk, igaz semmilyen kiemelkedő extrával nem szembesülünk, és a formulákon sem csavartak.


Ami viszont olyan nagyszerűen működött az Originsben, az most is jelen van, legfőképpen a markáns történeti szál. Tényleg érezzük, hogy döntéseink nagyban befolyásolják a sztori menetét, igazi társas partik élménye köszönt vissza, olykor kíméletlenül nehéz harcokkal is, ám a jellegtől fakadó kisebb pontatlanságok jelenléte sem túlzottan zavaró. A kockázat nagy, olykor egy elpuskázott döntés nem a mi kedvünknek való mederben folytatja tovább a históriát, máskor pont hű fegyverhordozóink terveink lerombolói -nem lesz meglepetés senki számára sem, aki ismerte, szerette anno az alapjátékot. Az Awakeningtől sem várható el, hogy a kanadai stúdió most alapos renoválással gondolja tovább a játék jövőjét, általánosságban elmondható, hogy a játék kevesebbet ad, mint azt szeretnénk, de azt legalább kifogástalan minőségben.


A könnyek éppen hogy felszáradtak, az Archdemon elesett, véres holteste felett rideg fémek emelkedtek a magasba, diadalittas éljenzés hagyta el hőseink száját. Ám túl nagy volt a csend, ami ez után következett, és hamar véget is ért, elvégre Ferelden egy másik eldugott szegletében a rontás újra felütötte a fejét, másként mint korábban. A hordák vezérei nem önfejű módon kezdték meg az igázást, hogy fondorlatos módon, mint ami egy intelligens ellenségre jellemző, vezetőik ha nem is élnek a diplomácia lehetőségével, képességeik ezt akár meg is engednék. Gondolkodnak, hátba támadnak, egy olyan közeg ellen, ami már belülről amúgy is széthúzó. Amaranthine bájos és napfényes vidék volt, a Grey Warden itteni helytartósága, a Virgil's Keep, innen indulunk útnak. A darkspawn újraszerveződött, olyan számító irányítók által, kik tudják, hol kell belemarni a húsba, hogy a legjobban fájjon. Így a Blight megállítása csak egy feladat, az itteni nemes családok torzsalkodásai mindennaposak, ki is vesszük a részünket a politikai perpatvarokból, megtisztítjuk a vadont a gonosz jelenlététől, elfeledett kincsek után ereszkedünk alá a föld mélyére, mindeközben jókat derülünk a térség szarkasztikus elemein.


A fő történeti szál nagyjából húszórányi elfoglaltságot ad nekünk, ám ismét lehetőségünk van szépszámú mellékküldetés elvállalására, s ezzel, valamint az eldugott kódexbejegyzések felkutatásával mégegyszer ennyi időt is elvehet az életünkből, ha elég hajlandóságot mutatunk eziránt. A Bioware viszont inkább a kitartóakat díjazza, mert a történet némileg gyengébb az alapjáték epikusságánál, Amaranthine és a másik helyszín, Blackmarsh régiója sem olyan terjedelmű, mint az Origins egy-egy közepes városa, kellő hozzáértéssel akár a nehézségét is lágyabbnak érezzük. De legalább egyből a mélyvízbe kerülünk, hiszen nem kell hosszú tiszteletköröket lefutnunk ahhoz, hogy a legjobbak társaságába kerüljünk, ezúttal egy Grey Warden hadúr kerül ki a kezeink közül, ki arra hivatott, hogy összefogja az itteni társaságot és megtisztítsa a vidéket a furfangos gonosztól. Akár egy teljesesen új karaktert indítva a 18-as szintről, ki saját egyedi háttértörténettel bír, mely bemutatja, honnan indul újdonsült hősünk, amíg egy felelősségteljes beosztást nem kap a Virgi's Keepben. Aztán mehet az erőd fejlesztése, katonáink felszerelését a már bejárt területeken fellelhető ércekkel könnyíthetjük meg, míg a masszív falakat csak az erre szakosodott munkaerő megbízásával erősíthetjük meg, amihez ugye pénz kell, nem is kevés. Harácsoló karakterek így egyből előnyből indulhatnak.


Érdekes momentum, hogy a hadi erőforrásainkkal is szabadon rendelkezhetünk, megszabhatjuk, hogy az adott pillanatban hova csoportosítjuk erőinket, a város, kereskedelmi utak, vagy a Virgil's Keep védelmére, netán a köznép kívánságainak nézünk utána, miután a tróntermi fórumon felsorolják fájdalmaikat. Persze a tetszőleges sorrendben teljesítendő kalandozás is a mi vállunkat nyomja, jellegzetes és változatos terepeken, míg a darkspawn meg nem ostromolja Amaranthine-t, mely után a játék – sajnálatos módon – 180 fokos fordulatot vesz és innentől teljesen lineárisan halad tovább.


Egyszál magunkban érvényesülni botor döntés lenne, előbb-utóbb egy díszes társaság osztozkodik majd velünk vállvetve, kiknek tagjai ismét kidolgozott előélettel, egyedi viselkedésformákkal rendelkeznek, és ami a fő, egyedi küldetéseket adhatnak. A parti összeállítása legyen változatos, minden kasztból kell legalább egy képviselő, mert előbb-utóbb szembesülhetünk megoldhatatlan akadályokkal, mikre gyógyírt csak ők találhatnak, s nemkülönben találó és vicces kommentárokat szúrnak be a kaland során. Talán kevésbé szerethetőek, mint az Origins karakterei, hiába, a csábos Morrigant lehetetlen überelni, ám az első zsivány stílusa, ki leszerződik hozzánk, minden pénzt megér, de a blackmarsh-i harcos is érdekes perspektívában látja a világot. Egyetlen régi ismerős van a fél tucat jelentkező közül, Oghren, az iszákos törpe, aki folyton a parti tudtára adja kicsinyes értékrendjéből fakadó világnézetét, kiváltva ezzel a többiek rosszallását. Bármennyire is próbálkoztak, végtére is az alapjáték csatlósai számomra sokkalta szerethetőbb figurák.


Párbeszédek terén történt némi spórolás, talán kevesebb a válaszlehetőség, ámbátor továbbra is meredeken befolyásolják a történet alakulását. Ellenben társainkkal csupán bizonyos helyeken diskurálhatunk, ellentétben az alapjátékkal, ahol szinte bárhol. Ezt ellensúlyozták a készítők azzal a reformmal, hogy egy-egy különleges tárgyat észlelve kikérhetjük az ő véleményüket is a zsákmányt illetően: mik a meglátásaik, mire lehet használni stb. Ezzel együtt a tetemes szövegmennyiség száma is csökkent, hallgatva a rajongók azon fanyalgásaira, miszerint az Originsben túl sok volt a rizsa, véleményünk szerint viszont inkább a beleélés rovására ment a spórolás.


Képzettségek terén három új típus áll immáron a rendelkezésünkre, ezek közül az első a rúnavetés, melynek segítségével fegyvereinkbe, páncélzatunkba helyezhetünk
Virágoztasd fel szexuális szokásaidat
A Dragon Age főhőse hasonlóan a Mass Effect Shepard kapitányához igazi szexfüggő, több NPC szemérmességének megrontója, legyen az férfi vagy nő. Alapesetben a játékban található szexjelenetek még mindig csupán a sejtető erotikával vannak teli, aki esetleg új kameraszögekre, pózokra és buja animációkra kiváncsi, azoknak jött létre amatőr rajongók tolmácsolásában a Better Sex Scenes Mod, mellyel már igazán explicit élményben lehet részed, kendőzetlenül. Innen tehető magadévá: http://www.fileplanet.com/209851/200000/fileinfo/Dragon-Age:-Origins---Better-Sex-Scenes-Mod
el különféle rúnákat, magunk vagy akár a csapattársunk szakértelmében bízva. A megalkotásukhoz szükséges hozzávalókat a kereskedőknél találjuk, rendszerint borsos áron – későbbi szinteken viszont a már meglévőket rúnákkal tudjuk tovább erősíteni. A vitalitás főleg a tank karaktereknél jön jól, minél erősebb, annál ellenállóbak leszünk a támadásokkal szemben, ezzel nő az egészségünk is. Az önfegyelem elsősorban a mágiahasználóknál és rugóknál jön jól, segítségével nő a koncentráció, csökken a külső hatásoktól fellépő zavar és további bónuszokat ad a manapontoknak és az állóképességnek is. Minden kaszt további kétféle úton specializálódhat tovább, ha elértük a 22. szintet. A harcosok választhatnak, hogy inkább a támadási skillekben, vagy társai védelmében jeleskedik tovább, a varázslók átavanzsálhatnak csatamágussá, nem távolról, hanem közelről aprítva az ellenfelet, netán Megtartóként a természet erőit hasznosítva. Végül a szerencsevadászok vérbeli orgyilkosokká válhatnak, mérgeket keverhetnek, lesből támadhatnak, vagy inkább szívósságukat megtoldva a túlélés mestereivé válhatnak. És akkor még nem is beszéltünk a 30. szinten elérhető extradurva elit skillekről sem.


Új tárgyak tekintetében az Awakening hozza az elvárható szintet, a csaknem félezer ilyen-olyan felvehető ketyere akadhat kezeink közé, legyen szó akár kilences szintű fegyverekről és páncélokról, melyekbe védőrúnákat is pakolhatunk, vagy olyan különleges szettekről, melyet a régről ismert kovács, Wade kalapál össze, ha megszereztük neki a hozzávalókat. A kitolt szintlimit jótékony hatása, hogy a már ismerős kellékek magasabb szintű változatai köszöntenek vissza, potionok terén energiaitalokat hörpölhetünk magunkba, ideig-óráig tartó állóképesség elnyerése végett. Rugók elmaradhatatlan kellékei, a furmányos csapdákból is új típusokat vethetünk be, amire szükség is van a darkspawn új, vérszomjasabb kreatúráival szemben. A nagyobb monszták is szeretnek többedmagukkal járni, az erősebb szintből fakadóan a kihívást elsősorban azok számában próbálták a Bioware-nél ellensúlyozni. Itt már nagyon is elképzelhető, hogy egyszerre két sárkány is ránk vicsorítja hüllőpofáját.


Technikai oldalról vizslatva az Awakeninget csupán némi finomhangolás történt a motor kódjában, sokkal stabilabb teljesítményt tapasztaltunk, ezzel együtt egyszer sem fagyott ki, mint az alapjáték. Grafika terén maradt továbbra is pazar, viszont vártuk volna, hogy a Mass Effect 2 arcanimációit átültetik ide is, de sajnos továbbra is igen gyér mimikával sújtja Ferelden lakosait az ég a darkspawn mellett. A néhány új zenei betét könnyen elveszik, viszont a szinkron továbbra is a megszokott Bioware minőséget képviseli. A Dragon Age első nagyobb kiegészítője csak a kötelező köröket futja, a történet nem olyan epikus, mint az alapjátéké, főleg, hogy egy bizonyos ponton kíméletlenül lineáris lesz, és a mérete is csak egy testesebb DLC-re emlékeztet. Mindezek ellenére lendületes és mélységeit tekintve a rajongók számára bőven kötelező vétel.

88.
88.
Shannaro
#87: Ha egy importált rogue-gal mentél, akkor egyedül simán szétkaptál mindenkit, oly' mértékben imba.

A legnagyobb karakter szerintem Anders volt, rohadt jó szöveget írtak neki :)
87.
87.
DON GONDOCS
#85: Még jó hogy könnyebb lett, a társak így is csak dísznek vannak így egyedül kell legyűrni a ellenfeleket. jobb lett ez a kieg mint az alap játék.
86.
86.
krisztian66666
#85: Végül csak elolvasta valaki! :D
85.
85.
vuliem
Nekem ezzel a kieggel egyetlen problémám volt: nagyon könnyű az alapjátékhoz képest. Az Originsben néhol a normál móddal is megszenvedtem elég durván, itt viszont ez alig jelentett kihívást. Nem vettem feljebb a fokozatot, na de majd ha másodszor is nekiugrok!

Lehet, hogy majd' féléve jelent meg a cikk, de ha már lehet kommentelni ide is akkor megteszem, max nem olvassa el senki :D
84.
84.
kismajas
83.
83.
Naliak
82.
82.
hedzsooo
#82: Iden erkezik a Gothic 4, ill. masneven "Arcania: a Gothic tale", bar ez mar teljesen mas lesz, mint a korabbi Gothic-ok ( Mar a 3.-ik sem volt olyan mint a korabbi reszek, pedig azt meg szinten a Piranha Bytes keszitette, akarcsak az elso 2 reszt...1ebkent nem volt rossz a 3.-ik sem, persze csak szerintem. ).

Ja, meg amellett, h masmilyen lesz ez az uj Gothic az eddigieknel, ( mas csapat is kesziti, nem a P.B.( mivel a P.B. mar a RISEN-nel es 1eb mas RPG-vel vannak elfoglalva, meg a GOTHIC-nev a kiadonal, a JoWood-nal maradt. :P Risen kiraly lett 1ebkent, azt merem ajanlani ).



Am, ami a legnagyobb kerdes, h a Gothic 3 kiegje ( Forsaken Gods )

jatszhato lesz-e a 4.-resz megjeleneseig (!).



Ez azert nem mind1, mert a Gothic uj resze allitolag ennek a kiegnek a tortenet-fonalat veszi fel es viszi tovabb. Viszont 1enlore hemzseg a hibaktol sajnos a G3 kiegje.







Ami iden nagyot durranhat meg RPG-korben szvsz, az a Two Worlds 2. resze, jon is mar hamarosan ! ;)



Nagyon igeretesnek tunik a kepek es videok alapjan, vmint az eddig kozre adott infokbol is az jon le, h nem 1 "tucat jatek" lesz. Az 1 jatekos-mod, mellett lesz multi lehetoseg is, akarcsak az elso resznel.

( Remelem, a szervereik jobbak lesznek, mint az elso resz multijanal. )
81.
81.
Naliak
Na én semmiféle kedélykorbácsolás projektben nem kívánok részt venni.

Röviden: Nekem az Origins sem marad így visszanézve olyan örök élmény, mint a BG2, vagy az NWN2 Mysteries of Westgate.

Ezért a folytatásért pedig szvsz kifejezetten kár. Max hiánypótló alkotás. Nincs jobb!

Az összes ismert Bioware betegség ismét ránkköszönt.

Nincs új a nap alatt, csak minden kicsit érdektelenebb, és szürkébb.

Szerintem ezért kellett volna annyi pénzt kérni, min tmondjuk a max 5-6 óra alatt végigjátszható kamaráserődért, és Back to Ostagarért.

Tegyük, hozzá, ez a fantasztikus mű nem igazán képes tudomásul venni, hogy ezekben a kiegészítőkben lehet plusz képességeket és tárgyakat szerezni. Így mondjuk olyan fegyver, mint a csillagagyar itt nem léteznek!



Szóval várok végre valakit, aki jobb, és tradicionálisabb RPG-t csinál, mint amire a Bioware képes.

79.
79.
Netsu
#79: Gondolj,amit akarsz.Az a lényeg,hogy a környezetem,és én is tudom magamról,hogy nem vagyok hülye. :) De ezt rólad nem lehet elmondani. Egy rohadt gondolatot nem tudsz elmondani anélkül,hogy ne kötnél belém.Ez az igazi primitívség. De most mást fejezzük be az offolást.



A stafftól elnézést kérek ezért a hatalmas offért,de az ilyen primitív és szellemi fogyatékos emberek nagyon ki tudnak akasztani.
78.
78.
hedzsooo
#76: Ragozhatod meg, de akkor is hulye maradsz. Diohejban ennyi a velemenyem rolad es ezt nemhiszem, h megtudnad cafolni. Remelem azert a gyogyszereidet megkapod megint hamarosan ! :)
77.
77.
Slik
#77: Szerintem is szégyen, hogy ilyen rövid a single rész és sajnálom is. Biztos élvezném az RPG játékokat ha tudnám, hogy-hogy kell velük játszani, csak odáig még nem jutottam, hogy egyáltalán megpróbáljam :D
76.
76.
Macifasz
#74: Az első mondatomért bocsi, erős volt tudom.

Azt amúgy én egy szóval nem montam, hogy szar lenne a CoD vagy a BF, sőt. Csupán unom, hogy minden évben ugyan azt kapom. Csak szebb grafikával, néhány új pályával és pont.

De ahogy előttem is mondták, kár összehasonlítani a két műfajt, mert más erényket képvisel. De azért lehetne kicsit több a Single rész, mint 4-5 óra. A küldetések változatottságáról már nem is beszélve.
75.
75.
Netsu
#75: Én vagyok a műveletlen,de már megint te ugatsz be! Hát azért vedd már észre magadat! Mellesleg lehet,hogy bőven túlbecsültem az itteni embereknek az értelmi szintjét,mostantól én is olyan szájbarágósan fogok fogalmazni,mint 63-as,akkor talán eljut minden gyengeelméjű tudatáig,miről pofázok 2 oldalon keresztül.Beleértve téged is. :) A haverom meg sosem nyalt nekem,gondolom veled még sosem értettek egyet semmiben,ezért ha valakik egyetértenek valamiben akkor azt már rögtön nyalizásnak éled meg :) Ebben a topikban egy szót nem szóltunk egymáshoz,akkor meg mire alapozod ezt?
74.
74.
hedzsooo
#74: Ja, igaz Macifasz elso mondata eros volt.



En is benne vok abban a 90%-ban, ha hulyeseg, ha nem, 1 jo akcio FPS/TPS is nyujthat kellemes es tartalmas kikapcsolodast, persze teljesen mas mint 1 RPG...kar is osszehasonlitgatni a 2 tipust.







#73: Hiba nevezel "kedves"-nek, akar meddig nyalizhatsz nekem, akkor is 1 muveletlen bunko kis buzinak tartalak, persze ugysem fognad fel, h miert...a haverod mikor jon mar, h kicsit nyaljon neked ??? :D

Ja, persze es en sem fogtam fel mit irtal, mert tulzottan magasroptuek az irasaid. :)
73.
73.
Slik
#63: Illik a neved rád, egy nagy fasz vagy! És hogy ha én sablon hülyegyerek vagyok akkor a GK 90%-ra mondhatod ugyanezt, ugyanis ha megnézed bárki gamer adatlapját, mindegyiknek ott van a COD v a BF valamelyik része és igen, mind élvezik az "előre bescripltelt kihívás faktorokkal rendelkező hentet" .
72.
72.
Netsu
#71: Csak furcsa,milyen kedves lettél hirtelen,még 63-assal is egyetértettél,pedig én tök ugyanerre akartam VOLNA kilyukadni(már ha bárkinek is eljutott volna ez a tudatáig,ugye ugye) aztán engem elkezdtél oltogatni. Csak a logikát nem értem :) Vagy talán te sem fogtad fel,hogy én mit akartam mondani?
70.
70.
hedzsooo
#70: Hulye vagy latom meg mindig...elgurultak a gyogyszereid, hehe ? :D
69.
69.
Netsu
#69: Seggnyalás ON ;)?
68.
68.
hedzsooo
#64: Szambol veted ki a szo(ka)t, most torold meg a kezed ! :D



En is szerettem anno haverokkal papir-kocka komboval nyomni, jo buli volt, de meg a lapozgatos RPG-konyvekkel is elvoltam mint a befott, kissrackent. :)



#63: Te is szepen osszefoglaltad a lenyeget, johet is a kov. kieg. a Dragon Age-hez. ;)



67.
67.
Vendu
Nekem meg se a ész nélkül lövöldözős se pedig a játékmenet 80%-ában átvezető animációt nézek játékok se jönnek be. Ezt a kommentek alapján alapján meg a véleményem alapján írom. Nem neveztem meg a COD-ot se meg ezt se mert egyikkel sem játszottam még.



Náciról meg annyit, hogy azt a szót az angolok használták először a németekre gúnynévként. A németek nemzeti szocialistának nevezték magukat. A nacionalista meg egy egészen más dolog.
66.
66.
Macifasz
#65: Na már csak a te "szakértelmedre" van itt szükség...
65.
65.
Waremtata
én személy szerint a risen-re vagyok ráfeszülve de ez sem hangzik rosszul :)
64.
64.
Davidhux
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...