Ha emlékezetem nem csal, akkor a tavalyi FIFA megjelenése előtt egy kicsit nagyobb szabású buli volt, ahol a Boxutca néven futó étteremben gyűlt össze a magyar játékújságírás színe-java, több profi focistával, s Hajdú B. István még élőben közvetített is egy gyors mérkőzést. Szóval nagyjából hasonlóra számítottam idén is, ám most kicsit kisebb szabású rendezvény keretein belül nézhettük meg a FIFA 12 béta, pontosabban még inkább alfa változatát. Aztán persze leesett, hogy a tavalyi esemény a végleges játék megjelenésének tiszteletére zajlott le.
Úgyhogy péntek délután elbattyogtunk a Club 4 Players néven futó helyre, amit rajtam kívül valószínűleg mindenki ismert már korábban. Ez elvileg egy söröző, csak játékosoknak, amit egyenesen konzolkocsmának hívnak. Az ötlet briliáns, s tekintve, hogy enni is lehet, arra számítottam, hogy érkezésemkor már ott fog várni régi barátunk Marco, a Gamechannel főszerkesztője, opcionálisan szájában egy kisebb szendvicsdarabot csócsálva. De nem így történt, sőt, Marco egyáltalán nem tűnt fel az egész délután folyamán. Valószínűleg mégsem jutott fülébe, hogy a kocsmában kiváló melegszendvicseket lehet kapni.
Helyette viszont enyhe meglepetésként ért az egykor a Gamekapocsnál tevékenykedő, ma viszont a PC Guru sorait gyengítő Chocho koma feltűnése, aki a laza „Ide már mindenkit beengednek?”-kel kombinált hátbaveregetést követően egy sör elfogyasztására invitált, a folyékonyabb tesztelést elősegítendő. Meg azért, mert előtte egy FIFA-profi rommá verte őt a nagykivetítőn, s valószínűleg kicsit nyugtatni kellett az idegrendszerét. Gyorsan el is döntöttük, hogy mivel mindketten pont egyformán vagyunk amatőrök a helyszínen felgyülemlett e-sport versenyzők között, a legjobb az lesz, ha befoglalunk egy gépet, meg két kontrollert, és egymás ellen próbáljuk ki a FIFA 12 alfa-verzió körüli buildjét.
S a sok előre beharangozott újítás közül első sorban egy kevésbé beharangozott újítás, az új védekezési rendszer tűnt fel mindkettőnknek. Az utóbbi pár év FIFA játékaiban ugyanis az a trend uralkodott, hogy a támadás mindenek felett áll: a támadó félnek el kellett nyomnia a védekezőket, miközben maga a védekezés egy egyszerű gombnyomás volt; emberünk gyakorlatilag magától levadászta a labdabirtoklót, s kész. Magyarul a játék eléggé egyoldalú volt: aki a labdát birtokolta, az játszott, míg a védekezés egy félig-automatizált, elhanyagolt lyukként tátongott az egyre élvezetesebb, egyre realisztikusabb FIFA-játékmenetben.
A készítők ezen most úgy változtattak, hogy a védekezésben is komolyan játszani kell, nincs többé „célkövető rakéta” módjára támadó védő. Embereink nem törnek ki véletlenszerűen a formációból, hanem tartják azt, s nekünk kell a megfelelő játékost kiválasztva megpróbálni leszerelni, valahogy blokkolni, vagy ellehetetleníteni az ellenfél támadóját. Ez egyrészt azt is jelenti, hogy védekezni már nem annyira könnyű, viszont azt is, hogy a sokkal összeszedettebb, taktikus védekezésnek köszönhetően valamivel mégis nehezebbé vált a támadás.
Ezt onnan vettük észre, hogy amikor Chochóval úgy döntöttünk, lejátsszuk a nem hivatalos Gamekapocs vs. PC Guru meccset, az eredmény három mérkőzés után is döntetlen volt. Ráadásul mindezek mellé a rálövések valahogy valószínűtlenül nagy arányban mentek mellé, fölé, meg mindenhova, csak nem a kapuba. A legjobb eredményem egy egész darab kapufa volt. Persze az könnyen lehet, hogy még csak a jelenlegi verzió hibája, hiszen pont a finomhangolás marad általában a fejlesztés végére. A gyanúnkat aztán megerősítették a helyi profik, akik szintén mondták, hogy rálövésből nagyon nehéz gólt szerezni, így ők is inkább beadásokkal, vagy kapusra rávezetéssel tudtak eredményesek lenni.
Gyakorlatilag a teljesen átalakított védekezést támogatja az új ütközési rendszer, valamint a 360 fokos forgás még tovább finomítása. Az előbbinek köszönhetően elzárhatjuk a labdát a támadó elől, nem tud majd egyszerűen „átsétálni” rajtunk, valamint lehet szépen vállal lökdösni, illetve kifelé szorítani a merész labdabirtoklót. Utóbbi pedig lehetővé teszi, hogy atomi szinten pontosan cselezzünk és forogjunk a labdával, ha a gaz védekező teljesen a nyakunkba mászna. Hihetetlen, hogy az EA Sports mindig talál olyan területeket a játékban, amik csiszolásával képes még tovább tolni a valóság felé a játékot.
Persze az a csekély egy-két óra nem elég arra, hogy végleges képet alkossunk a játékról, ráadásul a teljes teszt előtt elő kell vennünk újra a tavalyi részt. Elsőre például Chochónak is és nekem is gyorsabbnak tűnt a FIFA 12 az elődnél, már-már PES-sebességgel zajlottak az események, de később már nem voltunk benne biztosak, hogy ez tényleg így van. Ezen kívül a hiába a frankó ütközési rendszer, meg a végletekig finomított forgás, a bétában még néhány animációs fázis hiányzott, így nem tudtuk teljes valójában megnézni, mit is tudnak ezek az újítások, ráadásul furcsamód a PC-s verzió némileg szebbnek tűnt a konzolosnál. S persze az új karriermód tesztje is a végleges változatra marad. Összességében viszont a FIFA 12-vel játszani már most fantasztikus élmény volt, a megjelenésig hátralevő hetekben pedig még csak javíthatnak rajta.
Kapcsolódó cikk
-Csapatok új értékelést kapnak ez eddigi "munkájuk" vagy inkább hívjuk "játékaik" alapján.
-Újabb és jobb arcok, Dzsudzsák Bazsi is most már hasonlít Önmagára :)
-Játékosok átigazolásai.
-És remélhetőleg nem lesz annyi les !!!!
-ÚJ Achievementek !
Nekem ezekért lesz jó mint minden évben ...
Az alapján, amit láttunk, teljesen egyforma volt a játék PC-s és PS3-as változata, valamint a kiadótól is megerősítették, hogy a portok meg fognak egyezni.
szval valaki elmondaná mi a különbség az elmúlt 3 rész között ? :P
kekvillam; Így van :)
Az már inkább az UEFA Euro 2014 megjelenése lesz.
Láttam, hogy írtad a tesztben, hogy a PC-és verzió szebb, ebből merek következtetni, hogy volt szerencséd kipróbálni azt is. A kérdésem mindössze annyi lenne, hogy megegyezik a konzolos verzióval vagy idén is egy másik játékot kapunk?
Előre is köszönöm a válaszod!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.