Üdvözlünk
mindenkit a kalózkodás aranykorában! Ha egyszer a fedélzetre lépsz, s a tenger
sós illata az arcodba fúj, számolja azzal, hogy az életed megváltozik. Köztünk
nincs helye nyápicoknak, akik a hajó első ringatózásától kidobják a taccsot -
vért ontasz majd a könnyű meggazdagodás reményében, ágyúk zajától a fél füledre
megsüketülsz, ám ha egyszer eléred a kikötőt, jó nagyokat kortyolsz az élet
nektárjából, és ágyadban egyszerre két nővel hálhatsz. Ki ne vágyna ilyen
életre? A fiatal Edward Kenway nemesi származása ellenére választotta ezt a
hivatást, félelmet nem ismerő, karizmatikus személyiség, aki hamar hírnevet
szerez magának. Vakmerőségének nincs határa, brutális képességeit az
orgyilkosok céhének köszönheti. Nem csupán a dicsőségért száll harcba: a valódi
okok az orgyilkosok és a templomosok közti ősi háborúra vezethetők vissza. A vérontás
tönkreteheti mindazt, amit a kalózok felépítettek.
Ha
még nem barátkoztál meg a gondolattal, hogy évente új Assassin’s Creed-játékot
kapsz a Ubisofttól, akkor most is csalódni fogsz. Illendő viszont megjegyezni,
hogy a Black Flag munkálatai 2011-ben kezdődtek és egy nyolc fejlesztőcsapatot
foglalkoztató cím esetében a kétéves fejlesztési idő igenis elégnek bizonyul.
Beleköthetsz még abba is, hogy számozott résszel van dolgunk, pedig a játék
menedzsere, Carsten Myhill szerint teljesen új élményt nyújt a PC-re, PS3-ra,
Wii U-ra, Xbox 360-ra, PS4-re és vélhetőleg az Xbox 360 utódjára megjelenő Black
Flag. Semmiképpen sem hasonlítható a tavaly megjelent harmadik részhez, főleg,
hogy a tartalmi újítások mennyiség miatt nem említhetőek egy lapon. A
koponyával díszített logó is azt sejteti, hogy egészen másfajta atmoszféra vár
ránk. A kalózokat mindenki szereti – ne tagadd, te is annak öltöztél az ovis
farsangkor, s ma is előszeretettel műveled a szakmát a torrentoldalakon. Ugye,
ugye? A kalózok aranykora azonban nem kevés misztikummal van átitatva, s
ráadásul a témaválasztás sem mindennapos a videojátékokban.
Annyi
biztos, hogy a francia kiadó nem tud titkot tartani, a hivatalos bejelentést
megelőző (ön)szivárogtatás eredményeként már sejteni lehetett, hogy egy hibrid
produktummal van dolgunk. Szárazföldi és tengeri helyszínek tarkítják ezt a
teljesen nyitott világot, ráadásul a határok elmosódtak a városban bóklászós és
a hajós küldetések között - utóbbiak a kampány 40 százalékát teszik ki. A Karib-tenger térsége a maga teljes szépségében
elevenedik meg előttünk, számottevő töltési idő nélkül - és ez nagy különbség
az AC3-hoz képest. Főhősünk a vakmerő és karizmatikus Edward Kenway, aki civil
foglalkozását tekintve feltörekvő kalózkapitány, ám a felszín alatt az
orgyilkosok hitvallását követi. Ő Connor nagyapja, aki képes arra, hogy hajója árbocrúdjait
megmászva átlengedezzen az ellenség lélekvesztőjére, ott lekardozza az
ellenállókat, majd a zsákmánnyal a legközelebbi kikötőbe érjen, s a helyi
kocsmában elverje a könnyen szerzett pénzt – minden jelenet egyetlen összefüggő,
hatalmas térképen zajlik. Habár a töltőképernyők nem tűnnek el teljesen - főleg
a kezdő oktatóküldetésekkor és nagyobb ívű missziók között szembesülünk pár
másodperces malmozással –, voltaképpen nincs határvonal a földi és a tengeri
felfedezés között. Rengeteg időt töltünk az óceánon, de a játéktér három
nagyobb populációjú várost és számos kisebb szigetet felvonultat. Kincseket kereshetünk,
és rejtett titkokat deríthetünk fel.
A
városok felfedezése még mindig kulcsfontosságú szerepet tölt be. Annak
ellenére, hogy a Black Flag a hajózásról szól, nem is kapnánk igazi Assassin’s
Creedet, ha nem ugrálhatnánk a háztetőkön. A játékban megtaláljuk Kuba
fővárosát, Havannát, s az Európára jellemző építészeti stílussal büszkélkedő
Kingstont, melyet hatalmas dohány és egyéb ültetvények vesznek körül. A sort
Nassau zárja, a bahamai kalózok bázisa, tele bűnnel és bujasággal,
alkoholmámoros rosszarcú figurákkal. A városok nagyságát tekintve az új
felhozatalnak nincs szégyenkeznivalója a sorozat korábbi részeihez képest – a fejlesztők
történelmi adatokkal és alapos kutatómunkával modellezték le a településeket.
Mindhárom eltérő hangulattal bír, s természetesen számtalan egyedi küldetést
vehetünk fel, gyűjthető cuccokat kereshetünk és élhetjük a saját életünket.
Nem
árulunk el nagy titkot azzal, hogy a történet az orgyilkosok és a templomosok közti
háborúra épül főként. Kenway amellett, hogy pimasz és öntelt, olykor önző,
lázadó és vakmerő is, ahogy egy kalózhoz illik. Mégis, saját küldetése van,
amit be kell teljesítenie. Olykor a szárazföldre szólítja a kötelesség, ahol
egy páváskodó nemest szúr le a nyílt utcán, majd annak kedvesét ragadja karon.
Ilyen az orgyilkosok élete: gyors lecsapás, hosszú csók a kiválasztott leányzó
ajkára, majd irány az óceán. A történelmet kardokkal, puskákkal és ágyúkkal
írják. Akik az előző felvonásban nem kedvelték a zöldfülű Connort, most
örülhetnek, elvégre Eddie kicsit érettebb lesz, mint amikor unokáját elsőként irányíthattuk,
bár még így is lesz mit tanulnia az élettől, elvégre a lopás és a kalózkodás egy
nehéz szakma. Első ránézésre a karakterben több potenciál van, mint a félvér
indiánban, meglátjuk, hogy születik-e belőle egy Ezio-kaliberű hős.
Ha
arra asszociálsz, hogy morgós, féllábú, kampókezű kalózokkal találkozol,
akiknek a vállán egy trollkodó papagáj csücsül, akkor el kell, hogy keserítsünk. Az
Assassin’s Creed IV nem a Disney-féle mozifilmeket veszi alapul, hanem az írott
történelmet, amire csak a kalózok aranykoraként hivatkoznak. Az utrechti béke
aláírása után rengeteg privatér-szövetség kötettett a térségben, némelyikük még
korai demokratikus hajlammal is fel volt vértezve. A privatérek voltaképpen
magánszemélyek voltak, akik megtámadhatták az olyan felségjelű hajókat, akik az
országuk ellenségének minősültek. Nem voltak kalózok, de néhányunk számtalan
túlkapás útján felrúgták a határokat és igazi tengeri bűnözőkké váltak. A játékban olyan valós személyeket találunk,
mint a hírhedt Feketeszakáll, a gonosz Calico Jack, a leghíresebb női kalóz Anne
Bonny és Charles Vane, aki alig három év alatt 2,5 millió dollárnak megfelelő
kincset rabolt össze. Ők már vérbeli kalózok voltak, és hírük még Európába is
eljutott. A Ubisoft azt ígérte, hogy ezek a megátalkodott gazfickók legalább
olyan színesek, mint bármelyik hollywoodi kasszasiker karakterei.
A
kötelező újításokhoz tartozik az a tény, hogy a bejárható terület sokkal
nagyobb, mint amit eddig láttunk a sorozatban. A fent említett három
településen túl, a Ubisoft ötven helyszínt épített a játékba, melyeket
elszórtan találunk a Karib-tenger térségében. Ezek közé tartoznak a rejtett
öblök tele csempészekkel, kisebb halászfalvak, ahol mellékküldetéseket
vállalhatunk és fejlesztéseket találhatunk, és rengeteg távoli
dohányültetvényt. A szárazföldön több
erőd, számos maja rom, kókuszfákkal övezett sivatagos sziget vár ránk, ahol
szerencsevágyó, életerős férfiakat toborozhatunk a legénységünkbe. A sűrű, moszkitózúgással
teli fülledt dzsungelek sem hiányozhatnak - a harmadik részből ismerős faágakon történő ugrándozással. A víz alatti világ felfedezése új
távlatokat nyit, Kenway elsüllyedt hajóromokhoz merülhet le elfeledett kincsek
reményében, de figyelnünk kell a tenger ragadozóira is. A Far Cry 3 módszeréhez
hasonlóan pofán szúrhatjuk kardunkkal a ránk támadó cápát is.
A
hullámok felett elképesztő szabadság vár ránk, hajónkkal oda vitorlázhatunk,
ahova csak szeretnénk. Érdemes lesz figyelni a horizontot a messzelátónkkal,
elvégre rengeteg véletlenszerű küldetést vehetünk fel a tengert járva. Új szigeteket
fedezhetünk fel, kereskedőkonvojokat támadhatunk meg, de a hadihajókkal is
fogócskázhatunk. Mint tudjuk, a bálnaolaj számított a kor aranyának, éppen
ezért cetekre is vadászhatunk a nyílt vizeken a szigonypuskánk segítségével,
ami persze egy csapásra kiverte a biztosítékot az állatvédő szervezeteknél.
Fürge vitorlásunkat egyébiránt Jackdawnak, azaz csókának hívják. A Ubisoft
szerint ő a játék második főszereplője, s az egész kalandunk során folyamatosan
fejleszthetünk. A hajó hatvan méter hosszú, huszonhat vitorla tarkítja –
kezdetben hat ágyúval indulunk, de később ez a szám akár ötven is lehet. Az
frissítéseinknek köszönhetően kisebb, forgatható ágyúkkal és robbanó
lövedékekkel is felvértezhetjük. A messzelátónkkal gyorsan elemezhetjük a
közeli hajókat, figyelembe véve a várható zsákmányt, melyet rumban, aranyban,
kelmékben és különleges tételekben mérnek. A lélekvesztők több osztályba
sorolhatóak veszélyességük és egyéb jellemzőik alapján, ezeket mérlegelve
állíthatjuk fel a haditervet. Olykor közvetlen közelről támadhatunk, másokat
csak távolról érdemes kicselezni - például viharba csalhatjuk őket.
A
Jackdawn legénységének összeállítása a mi hálás feladatunk lesz. Korántsem olyan
egyszerű a dolgunk, mint korábban az orgyilkosok testvérisége esetében. Kalózaink
hamar megfogyatkoznak a tengeri csaták alkalmával, netán a tájfunok tépázzák
meg soraikat. A városokból toborzott martalócokat kézzel is irányíthatjuk a
csatába. Természetesen csak a legrátermettebbek maradnak életben. A mély
harcrendszer még inkább testhezállóbbnak ígérkezik, s nem kell lemondanunk az
orgyilkosok felszereléséről sem. Két karddal, vagy dupla pisztollyal várhatunk rendet az ellenség soraiban, de olyan extra eszközök sem hiányoznak, mint a köpőcső. A Black Flag jelentősen tovább lépett az AC3-ban
látott egyszerű megoldáson: a korabeli tengeri hadviselést tiszteletben tartó megvalósítással
lesz dolgunk. Ha brit vagy spanyol hadihajót csáklyázunk meg, korántsem lesz
olyan egyszerű dolgunk - a közvetlen konfliktus nem mindig kifizetődő, a hajó
kötélzetének segítségével precíziós támadásokat indíthatunk az égből, netán a
vízbe ugorva és a rivális bárka oldalán felmászva hajíthatjuk a habokba a közel
álló ellenséget.
Ami
pedig a jelenkori szálat illeti, az Abstergo Entertainment (a gonosz
templomosok fedőcége) egyik kutatóját alakítjuk, bár a Desmond-szálat már
úgy-ahogy elvarrták, lehetséges, hogy találkozunk korábbi hősünk társaival valamilyen
módon – de erre ne vegyünk mérget. A hagyomány folytatódik, azaz visszatér a
multiplayer szegmens is, kibővített formában, új karakterekkel, térképekkel és
módokkal, így a magvas kampányt végigtolva sem fogjuk talonba helyezni az
Assassin’s Creed IV lemezét. Ráadásul a next-gen konzolokon még akkor is
hódolhatunk a közösségi élménynek, ha a single playerrel játszunk, amellett,
hogy PS4-en és az Xbox 360 utódján látványosabb grafikának és fejlettebb
fizikának örülhetünk. Remélhetőleg az újdonságok sora masszív szavatosságot
biztosít a többjátékos módnak.
Nem
érezzük elkapkodottnak a Black Flag alcímű fejezetet, hiszen a fentebb vázolt
információknak hála nem hinnénk, hogy pihenőre kéne küldeni a sorozatot. A
Ubisoft tudja, hogy mit csinál, a fejlesztés 2011 nyarán kezdődött és fél év
hátravan a munkálatokból. Az Assassin’s Creed IV még több egzotikus helyszínt
kínál és a téma szerelmeseinek, kezdő történészeknek sokkal romantikusabb
történetet tálal, mint a harmadik rész politikai irányvonala. Megpróbálhatunk
még a kákán is csomót keresni, de az a helyezet, hogy a produktum bitang
szórakoztatónak ígérkezik, így nem szégyen újra feltörni a malacperselyt
október 29-én.
Kapcsolódó cikkek
Csak nehogy ez is akkora csalódás legyen, mint a Raccoon city
Csak nehogy ez is akkora csalódás legyen, mint a Raccoon city
Jól hangzik!!
Tekem a tengeri részek nem jöttek be a III. résznél sem - pedig sokakat nyűgözött le tudom, így ez annyira nem motivál.
Desmond, mint főszereplő a jelenkorban nekem hiányozni fog. Szimpatikus egy karakter volt.
Ezt ugye direkt mondtad? xD
egyik kedvenc játékom AC
mindegyik részét töbször ki játszotam!
De a hármat csak egy szer nem rossz de anyira nem nyert meg mint a többi része
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.