A franciák ezúttal hátrafelé léptek az idővonalon, az Assassin’s Creed IV: Black Flagben a harmadik rész főhősének nagyapját ismerhetjük meg. Edward Kenway nem élt olyan szigorú szabályok szerint, mint az unokája, Connor. Habzsolta az életet és a nőket, története korántsem könnyfakasztó, sokkal inkább kalandfilmekbe illő. A Desmond-vonalnak immáron vége, a Ubisoft Montreal mégsem pihent: több százan dolgoztak a játékon több kontinensen. Az unalmas indián vérmérséklet helyett igazi rosszfiús, hetvenkedő alkotás a Black Flag, szinte már olyan, mint a GTA, csak szkúnerekkel. Habár a kalózos téma kicsit elrettentő lehet azok számára, akik jéghideg orgyilkosságok és kötelességtudat miatt csípték a sorozatot, szó sincs lányregényről, mindaz tetten érhető benne, amiért szerettük a sorozatot. Igaz, falábak és beszélő papagájok nélkül.
Ez
mind szép és jó, de vajon tényleg megérdemli a játék, hogy valódi, számozott
folytatás legyen? Nem egészen. Hiába nagyobb és változatosabb a terep, mint
korábban. A végtelen óceán ugyan varázslatos, de a városoknak sok esetben nincs
„lelke”, bár a térségre jellemző főbb jellegzetességek felismerhetőek, a
sorozat csúcsát még mindig az ACII Velencéje jelenti. Ha a vitorlázást már az
előző részben sem szeretted, most sem fogod, pláne úgy, hogy a játékmenetben
elég hangsúlyos szerep jut neki. A Ubisoft Montreal szerint ez jelenti az
ugródeszkát, egy új stílust, amely majd némi újdonságot csempész a sorozatba. Mindemellett
a templomosok és orgyilkos csatája visszatérő téma, így az évszázados háború és
az alig észrevehető természetfeletti szál továbbgondolása miatt a szemellenzős rajongóknak
is érdemes egy pillantást vetni rá.
A magyarításról
A
bevezető képsorokon rögtön egy tengeri csata kellős közepén találjuk magunkat,
a masszív viharban játszódó csetepaté balul sül el, mi pedig hajótöröttként végezzük. Az ellenséges hajó egyik túlélője egy csicsás gúnyába
öltözött orgyilkos, aki hamar menekülőre fogja. Edward Kenway itt még egy
koszostalpú fiatal kalóz, követi a delikvenst a dzsungelbe, és hamarosan nyakon
csípi. A fickó Walpole névre hallgat, mindenáron el kell jutnia Havannába, ám hősünk
ledöfi, majd magára ölti az asszaszin szerelést, és ellopja Walpole
személyazonosságát is. Nincs itt dicső hagyaték, sem magasztos hitvallás –
hősünkből így lesz mindenre elszánt orgyilkos. Edward úgy hagyta ott szerelmét,
hogy azt ígérte, meggazdagodik, s ehhez akkoriban a kalóz-életforma volt a
legideálisabb. Egy naiv kereskedő segítségével már hajóval keresi fel Havannát,
ahol a helyi kormányzóhoz visz az útja, immáron Walpole-ként. Hamarosan a
templomosok szövetségében találja magát, hiszen hősünk korábbi áldozata
voltaképpen elárulta a rendjét és át akart állni a riválisokhoz. Edward
akaratán kívül belecsöppen ebbe az évszázados háborúba, s ha már itt van,
kiveszi belőle a részét.
Szerencsére hősünk immáron szerethető, nem
annyira makacs és „tedd ki, hagy hűljön”, mint Connor. Romantikus mivolta miatt
inkább Ezióhoz hasonlíthatjuk, bár korántsem akkora csődör, kedvesét még akkor
is imádja, ha néha-néha félrelép. Opportunista és remek kardvívó, s abban
reménykedik, hogy ha gazdag lesz, visszaszerezheti elhidegült nőjét, akit Angliában hagyott. Az Assassin’s Creed IV: Black Flag talán legvonzóbb része
maga a környezet. Színekben gazdag, meleg fénnyel simogatja arcunkat, a Karib-tenger
térsége ideális játszótér. A kalózok fordulatos élete, mely rendszerint gyors
és tragikus véget ért, itt is megfigyelhető. A küldetések témája, a
haszonszerzés, a mulatságok és a kíméletlen gyilkosságok egyaránt az adott
korszakból merítenek. Habár Edward szembesül az életforma sötétebb oldalával,
tényleg egy nagyívű és szórakoztató kalandban lesz részünk. Olyan híres
kalózokkal találkozunk, mint Feketeszakáll, Anne Bonny, “Calico” Jack Rackham
és Ben Hornigold, némelyikük ellenségünkké válik, másokkal szívélyes barátságot
kötünk. S közben mindent áthat a két rend közti véget nem érő ellenségeskedés,
a Ubisoft írói ismét tökéletes egyveleget alkottak a fikció és a történelmi tények
között lavírozva.
Nem
árulunk el nagy titkot azzal, hogy a történet egy pontján főszereplőnknek választania
kell a gazdagság és világ sorsát befolyásoló Krédó között. Természetesen hősünk
a nagyobb cél mellett teszi le voksát, a döntés természetesnek hat, abszolút
nem erőltetett. A narratívát csavarják, ahogy lehet, tele van árulásokkal,
hőstettekkel, galád húzásokkal, s ami a legfontosabb, Edward nem csupán egy
külső szemlélő, szerepe logikus és érthető, fontos részét képezi az egész
kalamajkának. Persze a modern rész most sem hiányozhat, egy teljesen új arcot
kaptunk egy zöldfülű kutató személyében, anélkül, hogy bármilyen poént
lelőnénk, legyen elég annyi, hogy az Abstergónál már nem kell leszármazottnak
lenni ahhoz, hogy a memóriából kinyerhető legyen a kívánt történelmi személy
élete. A készítők sikerrel vették az akadályt, az új szál mellett Desmond
sztorija unalmasnak és fárasztónak tűnik, annak ellenére, hogy még mindig
erőltetett ez a szál.
Edward és a rokkantak
A
Black Flag világa hatalmas és változatos játszótér minden játékos számára, s
ami a legfontosabb: tele van tennivalóval. A szárazföldek közti utazás teljes egészében
hajóval történik, a természet burjánzik mindenhol. Delfinek lubickolnak a hajók
közt, néha egy-egy bálnával is találkozunk. A gyorsutazás egy nagy terhet
levesz a vállunkról, de a küldetéseken kívül érdemes szétnézni, hiszen a
felfedezés egyrészt jövedelmező elfoglaltság, másrészt számtalan titokra derül
fény, s számos kihívást teljesíthetünk. Nem beszélve arról, hogy aki az összes
Animus-adatot meg akarja szerezni, több hetes elfoglaltsággal számolhat. Ha nem
a történetet göngyölgetjük, megtisztíthatjuk a tengeri erődöket, raktárakat
fosztogathatunk, állatokra vadászhatunk és orgyilkos-megbízásokat fogadhatunk
el, amelyek rendszerint egy-egy templomos főmufti utáni kutatásban és annak
halálában merül ki. Amint elérünk egy új helyszínre, kapaszkodjunk fel az adott
magaslati pontra, szinkronizáljuk a látottakat, nyissuk fel a térképet és
csekkoljuk le a főbb teendőket. A vadászatnak immáron van értelme: a leölt
állatok bőréből különféle cuccokat craftolhatunk magunknak, függetlenül attól,
hogy szárazföldi, vagy tengeri jószágokról beszélünk. A kincskeresés sem utolsó
móka, sebtében lefirkált térképek alapján kutakodhatunk, vizuális nyomok és
koordináták alapján. Ha megvan a cucc, miénk az arany és néhány fejlesztési
tervrajz hajónkhoz, a csókához. A Ubisoft célja az volt, hogy érezd jól magad
ebben a tág közegben, élj együtt vele, s hasítsd ki a saját szeletedet a
tortából.
Az
irányítás teljesen zökkenőmentes, az újratöltés pillanatok alatt lezajlik,
legyen szó Edwardről, vagy a hajónkról. A kormányzás finom, az oldalsó
ágyúkkal való célzás pedig hasonló, mint az ACIII-ban, amellett, hogy sokkal kifinomultabb,
a kamera is simán forgatható. Az egyik pillanatban még egy part menti raktárt
fosztogattunk, pár szempillantással később már a Csóka kormánya mögé
pattantunk, s irány a nyílt víz. Percekkel azután egy kereskedőhajót pillantunk
meg, a támadás gyorsan lezajlik, nem átkozódunk a félkész megoldások láttán,
mert olyanok nincsenek. A tengeri csatákat több tényező befolyásolja: az
ellenséges bárka mérete, az időjárás, milyen közel van a parthoz, stb. A
kihívás folyamatos, egyenlő erőviszonyok mellett nem is okoz megoldhatatlan
problémákat. Folyamatosan körözünk, próbálunk előnyös tüzelési pozícióba
kerülni, a sortűz és a repkedő darabok látványa igen erőteljes hangulatot
gerjeszt. Társaink kiáltoznak, az ágyúk dörögnek, miközben a tenger tajtékzik,
villámok cikáznak az égben, mennydörgés hangja keveredik a fegyverek hangjával.
Ha a kiszemelt lélekvesztő kellőképpen meggyengült, akkor jött el az ideje
annak, hogy a fedélzetére lépjünk. Megcsáklyázhatjuk a ladikot, netán a tengerben
úszva is megközelíthetjük, de lőhetünk még párat, hogy még inkább legyengítsük
a legénységet. Igazán vagány, amint felkapaszkodunk hajónk árbocrúdjára,
elvágunk egy kötelet és átlengedezünk az ellenfélhez, s még a levegőből
lekaszabolhatjuk a kapitányt. Az első pár alkalommal az állunkat fogjuk keresni
– ezt garantálom.
A
harcrendszeren különösebb változás nem történt tavaly óta, három lehetőségre
kell figyelünk: a támadás mellett a hárításra, illetve a lőfegyverek,
füstbombák, dobókések bevetésére. A makacsul védekezőket egy baráti rúgással
gyengíthetjük meg, egyszerre több ellenfélnél pedig folyamatosan helyezkednünk
kell. Sajnos az ellenfelek intelligenciája még mindig nem a legjobb, hiába
hányjuk kardélre társukat, ha máshova néznek, nem hallják meg annak
halálsikolyát. A fizika is néha mulatságos dolgozat mutat fel, az emberek
beragadnak két tereptárgy közé, s igen, a háztetőkön ugrándozva lehet, hogy
totál máshova ugrik hősünk, mint azt szeretnénk. Hiába a sandbox stílus,
sokszor áthatolhatatlan akadályokba ütközünk, a városokban ugyan nincsenek
határok, a dzsungelben viszont igen, szilamászás terén Edward abszolút nem
jeleskedik. Ettől eltekintve a Black Flag a sorozat legnagyobb szabadságot
nyújtó epizódja, a belefektetett munka páratlan.
A
korábban csupán „szükséges rossz” kategóriát képviselő többjátékos mód mára
elég tisztességesen beértett. Szigorúan csak a single után ajánlott, elvégre a
kampányban nyithatunk meg különféle cuccokat a multis karakterünk számára, amit
szerteágazó részletességgel testreszabhatunk. Felcicomázott pulykakakasra
emlékeztető gyilkosok, már nem is annyira gyilkosok, de spongyát rá. Még több
játékmód és térkép került a csomagba, s még mindig a merényleteken van a
hangsúly. A Wolpackben ismét összedolgozhatunk cimboráinkkal, a Discovery pedig
inkább emlékeztet a single-re, itt is a kooperatív munkán van a hangsúly, igaz,
egy sztorivezérelt mini-kampány keretében. A friss Domination a Black Flag King
of the Hillje, szintén csapatalapú elfoglaltsággal kecsegtet. A Game Lab mód a
privát meccsek megfelelője, úgy módosíthatod a jellemzőket, ahogy csak
szeretnéd. Utálod a pisztolyokat? Tüntesd el! Nincs jutalom a lopakodva
gyilkolásért? Állítsd be! Megkeserítik az életedet a tetőről rád vetődő
ellenfelek? Kapcsold ki ezt a lehetőséget!
Viszlát, Uplay Passport!
Habár
az Assassin’s Creed IV: Black Flaget még a leköszönő generáció masináján
teszteltük, a látvány még így is elképesztő. Nem csupán azért, mert
zökkenőmentes a váltás a szigetek és a kékeszöld tenger között, hanem élénk és
vad, s ahol kell, részletes és ismétlődések nélküli. Szinte magunkon érezzük a
karibi világ fülledt éghajlatát, a városok poros utcáit a talpunk alatt. A karaktermodellekkel nincs gond, bár Edward
feketével kihúzott szemhéja kicsit bohém; mozgása sem olyan trampli, mint
Connoré, inkább peckesen lépdel. Ahogy az lenni szokott, a szinkron és a zenék
minőségén nem spórolt a montreali brigád, Edward hangját egy relatíve
ismeretlen alak, Matt Ryan kölcsönzi, akit eddig csupán sorozatokból
ismerhetünk. A hullámok moraja, az összeroppanó gerendák zaja mind-mind olyan
apró és fontos részlet, amik nélkül kevesebb lenne az egész. S mikor a
legénységünk rázendít egy matrózdalra (amiket mi taníthatunk nekik a repkedő kottákat gyűjtögetve), már mi is eggyé válunk a tengerrel.
Bizony így kell perfekt hangulatot teremteni!
Megfordult
a fejünkben, hogy a kalózos téma összeegyezhetetlen lesz a sorozat korábbi
szellemiségével. Kellemesen csalódtunk, hiszen a Ubisoftnál nem találtak süket
fülekre a rajongói panaszok: a formulát tökéletesítették, s a játékot egy igazán
erőteljes és ágyúdörrenésekkel teli korszakba ágyazták. A szabadság terén még
egy lépést tettek a tökéletesség felé, s a tengeri csaták sem bizonyultak
lerágott csontnak. Edward ismét egy érdekes karakter, a történet szerteágazó és
marasztaló – a mechanika minden együtthatója a helyén van, rajtad áll, hogy mit
kezdesz vele. A kalózkodás esetünkben nem bűncselekmény, büntetlenül lehet
élvezni. Égessük fel porig azokat az átkozott spanyol hajókat!
Kapcsolódó cikkek
2. A felirat egyszerűen olvashatatlan, ugyanis beleolvad környezetébe és egyáltalán nincsen kiemelve. --> szar a géped
"Na akkor most akkor" "megfogott ebbe" "nemis" "mást mondani minthogy" "szörnyű hogy" ugyanezek jó párszor --> szar vagy nyelvtanból, tanulj meg rendesen, helyesen írni magyarul..
Egész hozzászólásod --> troll vagy..
Arról már nem is beszélve, hogy az "őszinte igazság" nem más, mint az egyéni véleményed. Remélem senki nem hallgat rád, mert a játék, szerintem, jó, és aki szereti ezt a stílust, annak sok élményt adhat.
1. Annyira szaggat a játék hogy játszhatatlan ( Havanna és egyéb kisfalvak) Kivéve a tengeren.
2. A felirat egyszerűen olvashatatlan, ugyanis beleolvad környezetébe és egyáltalán nincsen kiemelve.
3. Unalmas történet főleg hogy olvashatatlan felirattal áldották meg ezt a szerencsétlen "játéknak" Nevezett valamit.
Tulajdonképpen ennyi lenne a mondadóm erről a játékról ami egyébként nagyon jó játék lenne mert van értelme de amiket elmondtam annyira negatív hogy hiába lenne jó ( NEM JÓ.) Nem ajánlom senkinek ezt a játékot mert nem ér meg annyit hogy kiadj rá bármennyi pénzt is!!! Undorító ahogy megcsinálták nemis értem hogy hogyan jöhetett forgalomba, hogyan engedhették tovább ezt a genetikai hulladékot. Ja és az előzőn is szagatott ezért vettem új ps3-at íme ezen is szaggat. (JÁTSZHATATLAN). Ennyit erről.
Van egy kincses térképem, 992/422
Nem volt nálam ott semmi a térképen, youtubeon megnéztem, Principe nevű sziget.
PS3-on játszok, miért nincs meg ez a sziget? Valami DLC-be lenne benne?(Akkor miért találhattam meg hozzá a térképet...)
Üdv!
Ezt alig lehet letenni. Utoljára a GTA V. szippantott így be. :)
Már csupán az tetemes idő, ha 1-1 új helyszínre megérkezve kimaxolod a gyűjtenivaló listát, hogy kisárguljon a térképen. A látvány lenyűgöző. Megkockáztatom, hogy a jelenleg kint lévő játékok közül ez a legszebb PS4-es játék. Lehet, hogy technikailag nem, mert papíron a Killzone úgymond techdemó, de összességében nekem ez jobban tetszik. Igaz számos elem kicsit Far Cry 3-as, de már olyan rég toltam és annyira tetszett az is, hogy nálam belefér. (vadászat, craftolás, torony elfoglalás, eagle view, stb.)
Úgy hogy a főszállal még csak most értem Kingstonba, kb 30 % körül van a statisztikám, már beletettem 18 órát. :) Csak az tűnik fel, hogy merül a kontroller és szól, hogy cseréljem. :D
Technikai probléma nálam ezidáig nem volt. Nem fagyott vagy akadt meg soha. Talán kétszer, huzamosabb sprinteléskor volt az, hogy picit lassabban töltötte be itt-ott a textúrákat, de az is csak szőrszálhasogatás, alig észrevehető.
Mindenkinek ajánlom! Már rögtön ezt kellett volna venni a KZ helyett is. :D
Az egyetlen amit igazán hiányolok az a heves közelharc. Bármennyien vesznek körbe nem támadnak meg csak ácsorognak, és ahogyan már le is írta valaki, elképesztően minimális az esélye annak, hogy egy időben ketten támadjanak. Perceket vártam néha, hogy az animációt megleshessem, pedig kár érte, mert bitang jól néznek ki.
De ezt leszámítva nekem az év játéka. Conorral minimálisan sem sikerült azonosulnom, meg ez az indiános téma nekem egyáltalán nem jött át. Nekem túlontúl bárgyú volt Assassinnak.
De így egy pénzéhes, lelketlen kalózként élvezet a játék minden perce.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.