Éppen ezért, habár nagyon vártam az új SimCityt, nem tettem túl magasra a reményeimet, mert tisztában voltam vele, hogy a végleges anyag úgysem tudja majd megugorni. Arra azonban még én sem készültem fel, mekkora káoszba torkollik a játék indulása. Persze, mondhatnánk, még az olyan online nagyhatalmaknak is bele tud törni a bicskájuk egy-egy új játék indulásába, mint a Blizzard. A különbség azonban, hogy Diablo III-ban nem veszik el egy egész város csak azért, mert a szerver nem tudta azt lementeni.
Már a kezdetekkor nem volt kellemes az ismerkedés az új SimCityvel. Napokkal a megjelenés előtt kaptunk egy digitális kódot a kiadótól, hogy majd tudjam jól tesztelni az anyagot. Kiderült azonban, hogy ez a végleges játék kódja, így a megjelenésig ott figyelt volna szépen az Originben érintetlenül, hacsak nem tudtam volna átverni a rendszert egy szingapúri VPN használatával. Így sikerült jó pár órát beletenni a játékba, mielőtt az hivatalosan is megjelent volna, és megkezdődött volna a teljes összeomlás. Mert a játék nem csak folyamatos kapcsolatot igényel, számos dolgot az EA szerverei számolnak, és mindent oda is ment le, illetve onnan tölt be az anyag. Ez pedig simán jelenthette azt az elmúlt napokban, hogy – ahogy az előző bekezdésben írtam – egy újraindítást követően eltűnik több órányi kemény városépítgetésed gyümölcse.
Ami kár, mert alapvetően a SimCity elég biztos játékdesign-alapokkal rendelkezik. A Maxis tökélyre vitte, hogyan lehet komplex információkat egyszerűen és átláthatóan tálalni, hogy az még mindig játéknak tűnjön, ne pedig egy valódi polgármester íróasztal felett görnyedős, statisztika-elemzős munkájának. A SimCity úgy maradt mély és összetett, hogy mellé nagyon gusztusos felületet kapott, mely egyszerűen kezelhető, és ügyesen rakja eléd a szükséges információkat. Elég például rákattintani a vízügyekkel kapcsolatos ikonra, hogy rögtön megmutassa nekünk a játék az ezzel kapcsolatos felhúzható épületeket, kiemelje a városunkban a már meglévő víztornyainkat, és egyben megmutassa, milyen a területek csatornázási lefedettsége.
De ugyanez vonatkozik a különböző zónákra. Egy gombnyomással láthatjuk, hová milyen zónát tettünk, mellé pedig megjelennek a lakossági igények a különböző területekkel kapcsolatban. Ha pedig ennél is részletesebb adatokra vágyunk, akkor további információkat kérhetünk le a jobb oldalt megjelenő ikonok segítségével, így belemászhatunk városunk lakosságának összetételébe, gondjaiba, bajaiba, kívánságaiba. S mindez vonatkozik településünk összes területére az oktatástól kezdve a tűzoltóságon át a városvezetésig. A SimCity kezelhetősége és felhasználóbarátisága tényleg példás. S rettentően bele lehet feledkezni a játékba, pontosan azért, mert az alapok ennyire jók.
Szintén nagyon örvendetes, hogy a városban minden és mindenki él, amivel egyfajta átmenetet képez a régi SimCity és a Sims között. Egy-egy lakos útját végigkövethetjük otthonától a munkahelyéig, és így például fényt deríthetünk arra, hol akadnak közlekedési problémái reggel hétkor. Láthatjuk, ahogy a rendőrség tényleg üldöz egy bűnözőt, ahogy a tűzoltók kimennek a helyszínre, ahogy egy sérültet elvisz a klinikára a mentőautó. A klinikára klikkelve pedig láthatjuk, mennyi szabad ágyuk van, hány beteget látnak el épp, és mennyire lenne szükségük. A városunk tényleg egy élő-lélegző dolog, és ehhez hozzá tesz az is, hogy az egyes épületeket egyenként bővíthetjük. Ha például azt szeretnénk, hogy a rendőrség hatékonyabban végezze a dolgát, akkor hozzáadhatunk a rendőrörshöz új helyet a rendőrautóknak, vagy a klinikához újabb szárnyakat, netán a szeméttelephez újabb lerakóhelységeket – sokkal jobb, mint régen, amikor csak egy táblázatban növelhettük meg a költségvetésüket.
A SimCity úgy maradt összetett, hogy közben kivágtak belőle sok felesleges dolgot. Például az utak építésével együtt automatikusan létrejön az áramhálózat és a csatornarendszer is, többé nem kell már ezeket is külön behúzogatnunk – logikus, elvégre úgyis mindenképp muszáj ezeket kialakítani, tehát a játék levesz egy, a korábbi részekben abszolút felesleges és unalmas játékelemet a vállunkról. Az utak tehát városunk legfontosabb részei, az úthálózat kialakítása határozza meg, milyen lesz településünk képe. Kizárólag utak mellé telepíthetünk lakóövezeti, ipari vagy kereskedelmi zónákat, illetve minden más épületet. Aztán innen kezdődnek a problémák.
Ugyanis most már nem a zónák lerakásakor határozhatjuk meg, hogy az adott helyre mondjuk felhőkarcolókat és forgalmas belvárost szeretnénk, vagy éppen nyugis kertvárost, hanem mindez az utaktól függ. Ha keskeny utcát rakunk le, akkor ott alacsonyabb lesz a népesség, ha négysávos sugárutat villamossal, akkor ott magasabb. A gond csak annyi, hogy ha egy alacsonyabb népsűrűségű területen forgalmi problémák alakulnak ki (dugók), és ezt megpróbáljuk orvosolni egy szélesebb út telepítésével, akkor a környék automatikusan elkezd fejlődni, és lőttek a békés kertes házainknak. Szintén új lehetőség, hogy lehelyezhetünk ívelt utakat, melyekkel elméletben nagyon látványos városképet alakíthatunk ki, a gyakorlatban azonban az egésznek semmi értelme.
Mégpedig azért nem, mert az új SimCityben egyszerűen röhejesen kis területet kapunk településünk felépítésére. A játék ugyanis úgy működik, hogy betelepülhetünk egy nagy régióba, amin belül, egymástól viszonylag távol több kisebb hely található, ahova felhúzhatunk egy-egy várost. A készítők teóriája az volt, hogy a régión belül a szomszédos területekre majd más játékosok telepítenek városokat (ezért is kell online lenni), és így lehetőség nyílik az egymással történő együttműködésre: Béla rámegy az olajtermelésre, amit megveszünk tőle occsóért, hogy tudjunk áramot előállítani, cserébe mi meg olyan brutális oktatást alakítunk ki, hogy az ő városából jönnek majd át tanulni, vagy éppen olyan tűzoltóságot, hogy nála is eloltunk egy teljes erdőtüzet.
Persze ez a fajta együttműködés nem kötelező, indíthatunk teljesen zárt régiót is, ahova senki nem jöhet be, így mondhatjuk azt, hogy majd mi szépen építünk magunkban várost minden különálló területre, és ez majd pótolja az egy nagy város létrehozásának hiányát. Sajnos azonban a különböző városainkat nem kezelhetjük egyszerre, és amíg az egyikkel vagyunk elfoglalva, a másik gyakorlatilag hibernálódik, s csak részlegesen működik. Oké, tehát ezt felejtsük el, maradjunk annál a verziónál, hogy nyitunk egy publikus régiót. Ennek az lesz az eredménye, hogy beköltözik mellénk egy gyökér, aki klingon nyelven próbál kommunikálni, és miután az ő erőművéből kezdjük venni az áramot, 15 perc múlva úgy dönt, hogy inkább lebuldózerolja az egészet. A dolog tehát maximum úgy működhet, hogy a barátaiddal csinálsz egy régiót, de őszintén: ki az, akinek egyszerre 5-6 barátja tolja a SimCityt, és mellé képes mindezt összehangolni, hogy rendesen ki lehessen aknázni a játékban rejlő lehetőségeket? El tudom képzelni, hogy létezik ilyen ember, de azt nem, hogy sok.
Ez az egész egy hatalmas melléfogás. A SimCitynek kiemelkedő egyjátékos élményt kellene nyújtania. Ez egy olyan játékstílus, amibe belefeledkezel egy éjszakára, vagy csak éppen fél órára beugrasz kicsit alakítgatni a városodon, amivel akár hónapokig is elvagy. Ennek nem kellene más játékosoktól és egy megbízhatatlan hulladék online rendszertől függenie. A „multiplayer” rész egyébként teljesen frankó lenne, ha egy extra adalékként funkcionálna, nem pedig egy kvázi kötelező elemként. Így viszont jelen formájában a SimCity gyakorlatilag értelmetlen: az egy városra rendelkezésre álló területet (ami 2x2km, vagyis körülbelül egy valós város kerületének felel meg!) pillanatok alatt meg lehet tölteni, onnantól pedig nem tudunk tovább lépni. Egyszerűen egy városban nincsen hely arra, hogy mindent felépítsünk és kifejlesszünk (mit mindent, az összes lehetőség tizedét sem tudjuk elérni), az olyan frankó extrák pedig, mint az ívelt utcák teljesen értelmetlenné válnak, ha a kis helyből a négyzetrácsos úthálóval tudjuk kihozni a legtöbbet. Szomorú, mert a SimCity alapvető játékmechanikáit tekintve annyira jól működik, hogy a világ legjobb stratégiai-szimulátora lehetne. Két dolog kéne hozzá. Meg kellene tízszerezni a városok területét, és megszüntetni az online függőséget. Hajrá EA!
A szerverproblémák már rág megoldódtak (nagyjából),
a játék alapból 8.6+...
Igy a játék sajnos egy bizonyos lakosságszám elérése után lényegében meghal.
http://www.eurogamer.net/articles/2013-03-13-maxis-looking-into-fixing-simcity-traffic-problems-as-complaints-grow-about-pathfinding
Az 5 giga az tényleg marhaság, még maga a játék sem foglal ennyit a gépen :)
Az, hogy mi lesz pár év múlva, azzal még szerintem nem érdemes foglalkozni. A játék még csak most jelent meg, látom kijött már hozzá az 1.5-ös patch is amiben elméletileg javítottak a városok közötti kereskedelem működésén.
Minden esetre had osszak meg 2 linket, aminek nagy hasznát vehetik - az angolul tudó - játékosaink:
Patch Log: http://forum.ea.com/eaforum/forums/show/4182.page
Server Patch Info: http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/9337881.page
Javasolt rendszeres látogatásuk, mert ahogy te is mondtad, nem nagyon tudni mikor vannak karbantartások. Idővel szerintem a karbantartási időpontok is meg fognak jelenni a Launcherben, de mivel jelenleg gőzerőkkel folyik a munka, sűrűn kell lekapcsolni a szervereket.
Többieknek pedig EU Nyugat 3-as szerveren játszok, ggulyas1990-es azonosítóval, aki ezen a szerveren akar játszani, nyugodtan vegyen fel. Haverral rendszeresen játszunk, már jó pár komolyabb várost felhúztunk :)
Van olyan ismerősöm, aki boxon játszik, és 1 db eredeti játéka nincs.
A warez visszaszorítására nem az lenne a megoldás, hogy aktív internet kapcsolat kell egy játékhoz. Én is sok játékot letöltök, aztán ami érdemes rá megveszem. De aztán vettem olyan játékot is, amivel 30 percet játszottam, és azóta a polcon porosodik, mert egy nagy nulla a játék. És bent van 10e Ft-om.
Tényleg nagyon elszálltak az árakkal. Drágák a játékok és 10-ből 5-6 olyan, amit egyszer végigjátszik valaki, már ha végigviszi, aztán utána meg a polcra porosodni.
Olvastam egy cikket, abban ilyeneket írogattak, hogy a majd nemsokára megjelenő új box esetén pl. minden játékhoz lesz egy kód. A konzol folyamatos internetkapcsolatban lesz, és ha egyszer beírtad a kódot, utána már más konzolon nem lehet használni a játékot. Mer elvileg a szervereken aktiválva lett a kód. Vagyis látják.
Ez megint az a változat, amivel maguk ellen játszanak. Jelenleg így is 5-6000-el többe kerül egy játék boxra, mint pc-re. Nekem is van boxom, és sok esetben azt csináljuk ismerőssel, hogy egyik játékot én veszem meg, másikat ő, aztán egy idő után kölcsönadjuk a másiknak. Ezt is azért, mert nem mindenki teheti meg hogy, havonta kidobjon 10ezreket játékokra.
Hogy őszinte legyek ez az online mizéria kiborít. Teljesen erre nem szabadna. átállni . Valahogy vissza kell fogni a warezt ez tény, de hogy így nem kéne az biztos. Kb. 5-10 év múlva már mindenhez net fog kelleni. Akkor majd ha megveszem a szoftvereket, játékokat és elmegy a net akkor mi lesz? Főleg ha valami nagyobb gubanc miatt megy tönkre, és jóval hosszabb időre megy tönkre. Akkor hetekig csak kattintgathatok az oprendszerben, vagy még ott sem, mert ahhoz is net kell? Azért ez elég hülyén hangzik szerintem. A másik dolog pedig, hogy honnan van az embernek havi több 10 ezer forintja ilyeneket vásárolni. Ezt csak azoktól kérdezem akik csuklóból elítélik a warezt. Irreálisak az árak. Pl.: Eredeti filmet még nem vettem, mert rohadt drágák, moziba még is el tudok menni mert az 1300 ft. És az az érdekes, hogy a filmek kb. a mozijegyek árából profitot termelnek. A legjobbak is. Nem hiszem el, hogy az összes gyártó az éhen döglés küszöbén áll. Főleg hogy még a szervert is üzemeltetni kell. Inkább adták volna ki 4000-5000 forintért a játékukat, már nem lenne akkora warez. Mondjuk úgy szegények csak 100 milliókat profitálnának.
nomeg normának tekinthető az, hogy egy singleplayer játék miatt költs még x ezer forintot havonta? nem hiszem. amúgy nekem nem feltöltős, hanem fixen x giga / hó, amit ha picit is túllépek, igen keményen számláznak.
szerk.: nézd meg amúgy, amit linkeltél :)))
"While there is no certain that it will be constantly at this rate if you play alone (which is in fact somewhat discouraged way of play) it still can potentially generate some 120MB of inbound traffic per hour (and 30MB of outbund)."
az alatta lévő 5 giga 2 óra alatt bőven túlzás, max a patch-et is benézte :D
olyan apróságot még hadd ne említsek, amivel sok sok sok online gamer találkozott már. leülök játszani, de az adott játék gameservere épp karbantartás, patchelés alatt van. alapvetően singleplayer játéknál ez nagyon nemgyerebe. online játékoknál sem szerettem, ha van x időm, de nem tudom kihasználni adott játékra, mert épp állnak a szerverek. noha itt nem tudom, hogy a karbantartások hogy mennek, de egy singleplayer játék multi elemekkel (ami lehetne bőven opcionális) ne kelljen a multi hátulütőivel találkozni. vagy ha mondjuk pár év múlva azt mondják, hogy szerver off? tudom, akkor majd jön az utolsó offline patch.
25 perc alatt 9 megabyte adatforgalmat mért le a srác. Havi szinten én 500MB-nyi adatforgalmat veszek 2000 Ft-ért. Ha egy olyan minőségű notit megengedhetsz magadnak amivel nyugodtan tudsz játszani, szerintem ez sem vág földhöz.
Ui.: A mobilinternet lefedettség itthon véleményem szerint egy katasztrófa, de ez is attól függ merre laksz.
szóval a GK tesztek hasonulnak a külföldi oldalak tesztjeihez. príma, hasonló vélemény. (a gömb az gömb, lehet lila, piros vagy zöld, de attól még gömb).
az érvelésed sem értem. szóval ha valakik X pontot adnak valamire, akkor a GK-nak is pont X pontot kéne adni? nem épp akkor lenne az, hogy semmi önállóság és más oldalak majmolása?
állandó net kapcsolat. érdekes, de úgy en bloc a föld magyarország lenne, mentalitás tekintetében mindenképp? azért kérdem, mert ez mindenhol mint negatívum van jelen, hogy beza' állandó netkapcsolat kell.
de egy példa: mozdulj ki a szobádból, ne csak magadra gondolj. speciel számomra azért is necces ez a megoldás, mert keveset vagyok otthon, laptopon meg nem fogok neten játszani, mikor a mobilnet adatmennyisége igen korlátos, a korlátot átlépve meg nincs kedvem - sok más embernek sem - súlyos pénzeket kiadni egy kis netelérés miatt.
hozzáteszem, hogy hazánk igen jól áll internet lefedettségben, hiszed vagy sem, de a nagy büdös amerikában is jóval kisebb arányban érhető el az internet, mint hazánkban. nomármost, te díjaznád, ha nem tudnál játszani egy alapvetően singleplayer-ként reklámozott játékkal, mert egyes részekhez kell a net? nem hiszem. ne az orrod hegyét kémleld, láss annál tovább!
sőt, szerintem InGen nevében is megígérhetem (persze nem!), hogy amint beküldesz egy elfogadható SimCity tesztet, a te neveddel lesz kint a cikk és a te irományod lesz kitéve. deal?
Ja és bocs a szóismétlésért.:)
A PC-n a warez olyan hihetetlen mértéket öl, hogy magatok sem hinnétek el, ha látnátok, mennyivel több példány fogy egy játékból, ha konzolon is megjelenik ugyanaz a cím. A PC maximum marketingnek jó, mert onnan letöltik, megy a híre, konzolon megveszik.
Lehet jönni a Steammel, de fölösleges, ugyanis hiába nagyon jó platform amit minden nap használok, a Steames játékok törhetőek, tehát ez is generálja a letöltést.
PC-re pár húzó cím maradt, ami jelentős eladást produkál: Diablo, The Sims, StarCraft, SimCity, ingyenes játékok, MMO játékok. Körülbelül ennyi a több milliós eladással büszkélkedő lista napjainkban PC-n.
Ezek után, ne csodálkozzatok, ha összeomlik. Mellesleg a Steam hányszor is omlott már össze? Manapság nem jellemző, de nem egyszer volt használhatatlan pl egy Left 4 Dead frissítésnél, pedig az nem is egy új játék volt, hanem csak egy nagyobbacska DLC...
ME fanok ismerhetik a csókát:
http://www.youtube.com/watch?v=XZxXEidtxHk&list=UUnkI-HQM4qix4TWbM4W9kgg&index=1
Giggsy ma, 01:26
Én csak azt akarom mondani, hogy a kötelező internetelérés a legkisebb kompromisszum jelenleg, és ezt tényleg lehetetlen törni normálisan (WoW, dio3), így vszeg általános lesz, kár ezért hőbörögni, áram is kell, hát ezentúl internet is kell majd. A kiadóknak is csak pluszköltség a DRM, ők sem szórakozásból szívatják a népet. Szerintem némi belátással tudomásul lehet venni, hogy szükség van a védelemre, muszáj kerítés a báránykáknak, mert túl sok a kóbor farkas... még akkor is ha kellemetlen.
Na, megyek vissza HotS-ozni, :)
A SimCity esetében most csak annyi történt, hogy beleerőltették kvázi kötelező jelleggel az amúgy szükségtelen szociális funkciót, és így már lehet indokolni, hogy miért szükséges az állandó online kapcsolat. Kíváncsian várom, hogy ennek a feltörése hány napig fog tartani, de remélem, hogy nem sokáig. És nem azért, mert le akarnám tölteni, hanem azért, hogy észrevegyék, a warez miatt nem a vásárlók faszával kell verni a csalánt.
Ami a warez ok-okozati részét illeti, az tény, hogy azért élhet, mert vannak akik nem akarnak fizetni a játékokért, ezzel vitázni sem lehet. Az viszont röhejes, mikor a kiadók úgy beszélnek, hogy mondjuk a játékuk tizenötmilliós letöltöttsége a PirateBay-ről tizenötmilliószor negyven(ötven-hatvan, amennyibe az adott játék kerül) dollár mínuszt termel nekik. A SimCity most szerintem akár kiváló tesztnek is lesz tekinthető, hisz az előző részhez volt warez, ehhez nincs, tehát ha nem lesznek kategóriákkal jobbak az eladások, akkor az azt bizonyítja, hogy amit az ember letölt ingyen, azt nem biztos, hogy megvenné pénzért. Nekem pl itt figyel a polcomon a Mass Effect trilógia, Dragon Age, Skyrim, Battlefield 3 (ez mondjuk csak digitálisan), Bad Company 2, Tomb Raider, Assasin's Creed 2-Brotherhood, NBA 2k13, stb... másik oldalról viszont ott van a CoD, WRC amit minden évben letöltök kipróbálok, de pénzt nem adnék érte.
És természetesen az Ubisoft sem állt el a mindig-online DRM rendszerétől, visszamenőleg módosítva korábbi játékokat, hogy internetkapcsolat nélkül is működjenek, még véletlenül sem.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.