Az
Epic Games sorozata eleve trilógiának készült, a 2011-es harmadik résszel lezárult
a Marcus Fenix története a locustokkal vívott háborúban. Szerencsére az
univerzum számos olyan momentumot és karaktert vonultat fel, amiért érdemes
újra leporolni a címet – ha másért nem is, a név tutira eladja a programot. Az
Epic brigádja helyett ezúttal a lengyel People Can Fly csapata ütötte nyélbe a
Judgmentet – a srácok már bizonyítottak a Painkillerrel és a Bulletstormmal is,
így a minőség egy percig sem volt kérdéses. Vajon egy előzménytörténet képes-e
tovább öregbíteni a frencsájz hírnevét? Szükség volt-e rá egyáltalán? Nos,
elöljáróban annyit elárulhatok, hogy bár az új rész élvezetes, hiszen a széria
minden eszenciája benne van, de vajmi keveset ad hozzá a meglévő hagyatékhoz.
Töltelékrész – ha úgy tetszik, egy masszív lábakon álló viadukt a jelenlegi és
a következő generáció között.
A
kezdő képsorokon azt láthatjuk, amint a nagydumás szöszi baka Damon Bairdet és a Kilo osztag többi tagját láncra verve vezetik hadbíróság elé, Loomis ezredes karmaiba, mivel látszólag
rossz fát tettek a tűzre, parancsmegtagadással vádolják őket. Szerencséjükre, az ő szemszögükből
is megismerhetjük a történteket: a kampány visszaemlékezések formájában
elevenedik meg előttünk - egészen az Emergence Dayig, azaz a háború kezdetének
napjáig ugrunk vissza az időben. Helyszínünk a Sera bolygó, ahol az emberiség
egyeduralma véget ér: a föld alól előbújnak a locustok hordái. Baird és a
többiek vallomásával tarkítva ismerjük meg a Kilo osztag kálváriáját: Augustus
"The Cole Train" Cole, és az olyan újdonsült karakterek, mint a kis vörös kadét, Sofia
Hendricks és az összeégett arcú veterán, Garron Paduk szintén a játszható hősök között van. Nem
mondanám, hogy a történet nem tartogat meglepetéseket, de az tény, hogy a narratívát tekintve a jelen
epizód a leggyengébb mindközül. A fejezetek közt kissé sekélyes
átvezetőket látunk, melyek főként abban merülnek ki, hogy hőseink egyik
helyszínről a másikra látogatnak, berúgják az ajtót, rádióznak egy sort,
csipkelődnek, és döngetik a mellüket, erőltetett szövegeket tolva, s így még véletlenül se zárjuk a szívünkbe őket. A Gears 3 kiterjedt ütközeteivel és
fordulataival nem veheti fel a versenyt, de a háború első napján ez ugye
érthető is. Az egyes fejezetek élesen elkülönülnek egymástól, kissé statikus
élményt nyújtva, de ennek ellenére nem lehet okunk panaszra.
A
Gears of War: Judgment nem akarja újra feltalálni a spanyolviaszt, ugyanazokkal
az ismérvekkel találkozunk, mint korábban. A játékmenet a megszokott mederben
zajlik: lineárisan haladunk előre a pályákon, kisebb, vagy nagyobb tereket
tisztítunk meg az változatos összeállításban érkező ellenfelektől, majd
mehetünk is tovább. A védjegyé vált tempó és fedezékrendszer továbbra is
remekül működik – ezzel nincs is probléma, az évek során már belénk rögzült a
mechanika. A Judgment viszont csavar egyet az ismerős recepten, és nagyobb
hangsúlyt kap a pontvadászat. A Halvo Bay-konfliktus során elsőként a grub
tüzérség által megtépázott városban kavarunk, egy szerencsétlenül jár konvojt
felkutatva, katonai múzeumot megtisztítva, egy hidat elfoglalva és az akadémiára behatolva. S ez még csak a kezdet! A pályatervezők kezeit megcsókolnánk, elvégre sikerült több
útvonalon is bejárható, többszintes helyszíneket kialakítaniuk, ahol számos
taktika kifizetődő lehet – persze csak ésszerű keretek között. A szétbombázott
romok. elhagyatott terek, hatalmas épületbelsők között kavarva egy csapásra
otthon érezzük magunkat. Tüzek emésztik fel a roncsokat, hullák mindenfelé, a
szél esőpermetet fúj az arcunkba, a hangulat máris a tetőfokára hág –
ámuldozásból nem lesz hiány. Még egy piros pont a készítőknek.
Hamar
szembesülünk azzal a jelenséggel, hogy falakra festett, vörös Gears-emblémákba botlunk.
A jeleket közelebbről megvizsgálva ún. Declassified-kihívásokat fogadhatunk el,
így némileg nehezebb fejlemények várnak ránk a későbbiek során. A célok
sokrétűek: bevállalhatjuk, hogy erősebb ellenfelekkel csapunk össze, mint
normál esetben. Máskor az idővel kell versenyt futnunk: fedett helyre kell
érnünk, mielőtt lebombázzák az egész területet, vagy éljük túl a következő
küzdelmet úgy, hogy csak egy bizonyos fegyvertípust használunk, s olykor
védelmeznünk kell egy bizonyos tárgyat a locustok támadásaitól. Ha kellően
tökösnek érezzük magunkat, nem árt elfogadni a kihívásokat, mivel ezek
teljesítése a pályavégi statisztikában is jól mutat. Minden küldetést három
csillagra teljesíthetünk, s a kedvező megítélés érdekében mindenképpen kötelező
elfogadni a másodlagos célkitűzéseket – bónusz tartalmakért, vagy új
multiplayer karakterek fejében. A véghezvitel nem lesz egyszerű, ám a veteránok
számára nincsenek megoldhatatlan akadályok, sőt egészséges feszültséghez
vezet, mivel, ha túl sokszor padlózunk, akkor kíméletlen pontlevonással szembesülünk.
Hiába csinálunk mindent jól, ha nem osztunk elég fejlövést, nem végezzük ki az
ellenfelet, és így tovább. Nehezebb szinteken már erősen markoljuk a
kontrollert, nehogy kicsússzon az izzadt tenyerünkből.
Remek
újításként vonul köztudatba az alaposan megreformált, intelligens
spawn-rendszer. Ennek segítségével soha nem találkozunk két ugyanolyan harci
helyzettel. A megoldás hasonló a Left 4 Dead AI Directorához, azaz minden egyes
alkalommal máshol jelennek meg az ellenfelek - előfordulhat, ha locustok
összetétele is változik. Hiába vágunk neki újra az adott szakasznak, a korábban
alkalmazott taktikán változtatni kell, így soha nem fogunk unatkozni, hiszen
arra törekedünk, hogy a változó felállás mellett is kellően helytálljuk.
Lehetséges, hogy az előbb még három-négy Boomers, és néhány Grenadier ugrott a
torkunknak, legközelebb pár Theront és Grindert kapunk a nyakunkba – akik még
véletlenül sem ott jelennek meg, mint korábban. Így már van értelme újra
nekiveselkedni az adott pályának, ha korábban hiányzott a három csillag.
Újabb
csavar a játékmeneten, hogy feltűnően sokszor találkozunk olyan jelenetekkel,
ahol egy adott területet kell megvédenünk hullámokban támadó rémségektől. Ettől
aztán olyan érzésünk lesz, hogy a Judgment sokkal intenzívebb harcokat vonultat
fel, mint a korábbi próbálkozások – legalábbis ez a látszat. Elsőként Gnasher
Sentinel lőtornyokat helyezhetünk el a kívánt pontokra, majd indulhat a
küzdelem. A rohamok folyamatosan erősödnek, a locustok mindenhonnan özönlenek –
még a levegőből is. A túlélésért alaposan meg kell szenvednünk, főleg akkor, ha
még Declassified küldetéseket is bevállaltunk mellé. A turretek olykor megadják
magukat, nekünk kell életet lehelnünk beléjük. A későbbiek során négy-öt
hullámot is visszaverünk, s bármennyire is profin lövöldöznek a csapattársak
nélkülünk is, könnyedén fűbe harapnak. Az már tényleg nem semmi, hogy
esetenként kifogyunk a lőszerből és vértől mocskos közelharccá alakul a
küzdelem, ahol csak egy hajszál választ el minket a kudarctól. Az új fegyvereket tekintve kiemelhetjük az aknákat szóró számszeríjat, illetve a Booshka gránátvetőt és a Markza mesterlövészpuskát - de a régi kedvenceket egyik sem fogja überelni.
Negyven
csillag megszerzése után elérhetővé válik az Aftermath névre keresztelt kampány,
amely a Gears of War 3 történéseivel egy időben zajlik. Nem kell világmegváltásra
gondolni - a küldetéssor Bairddel és Cole-lal foglalkozik, és mérsékelt
izgalmakat tartogat. Igazából arra a homályos foltokra világít rá, amik felett
az előző rész elsiklott – talán nem véletlenül. A rajongók értékelni fogják - néhány
érdektelen kérdést megválaszolnak, opcionális kihívások nélkül, s ez a párórás
plusz játékidő szinte eltörpül a fő kampány mellett. A többjátékos módot csak
néhány változás érintett: visszatér a Team Deathmatch és King of The Hill mód, az
igazi érdekesség viszont az új kooperatív Survival mód, ahol akár tíz ellenséges
hullámot kell túlélnünk. Annyiban tér el a Gears 3 hordamódjától, hogy ezúttal
négy karakterosztály egyikét személyesíthetjük meg, a locustokat az M.I. irányítja valódi játékosok helyett, illetve objektív-alapú
célkitűzéseket is kapunk a meccsek során – mondanunk sem kell, alaposan
felborítja a hordamódról alkotott elképzeléseinket.
A
Soldierek gyalogolnak bele a harc sűrűjébe, s csak ők képesek
lőszerutánpótlással szolgálni a többiek számára. A Medic különleges gyógyító
gránátot dob a sebesült bajtársakhoz, s a jótékony gáztól még a földre került
társaik is talpra állnak. A Sniper azon kívül, hogy távolról osztja a
fejlövéseket, az ellenség pozícióját is felfedi a többiek előtt. Végül, az
Engineer meg tudja javítani a sérült erődítményeket, a védekezéshez
nélkülözhetetlen az ő szakértelme. A másik friss játékmódunk, az OverRun,
melyben két ötfős csapat esik egymásnak a COG és a locustok színeiben – ebből a
mókából sem hiányozhatnak a kasztok és az olyan dinamikus feladatok, ahol a COG erőinek a térkép bizonyos pontjait kell megvédeniük. Habár a
multiplayer már eddig is kifogástalanul működött, az új finomításoknak hála,
ott javítottak a recepten, ahol arra feltétlenül szükség volt. Egyedül a
pályafelhozatalt éreztük karcsúnak, de ez majd változni fog a későbbi DLC-k
során. Mondhatjuk, hogy sajnos?
A
Gears of War: Judgment pont olyan, mint a vásárfia: a nyűgös rajongó megkapja a
cukorkát, s cserébe nem hisztizik tovább, az apuka – azaz a Microsoft – pedig az
arcán kaján vigyorral nyugtázza, hogy ismét frappánsan jött ki a szorult
helyzetből. Az már más kérdés, hogy a gyerkőc esetünkben nem kért medvecukrot –
másfél év telt el a Gears of War 3 óta, és mivel a jelenlegi konzolgeneráció
hattyúdalát éljük át, természetes, hogy még egy porció kijár nekünk. Unalmas
közhely a rutinmunka kifejezés, mégis ez illik legjobban a People Can Fly
produktumára: a másodlagos kihívásokkal sikerül új színt csempészni a
kampányba, melyben feltűnnek a hordamódra jellemző jegyek is. Kétségtelen, hogy
a harcok így intenzívebbnek tűnnek, a respawn-rendszer pedig kellő változatossággal
vértez fel minden új nekifutást. Akinek az első Gears tetszett a legjobban a
maga gótikus, sötét tónusaival, most örülhet: a Judgment búcsút int a harmadik
rész világos színeinek, s az Unreal Engine 3 remekül vizsgázik: egyszer sem
találkoztunk későn betöltődő textúrákkal. Summázva az élményeket, a nagyjából nyolcórás kampány kikezdhetetlenül élvezetes móka, dacára annak, hogy a stílus a
jelenlegi helyzetben már képtelen nagyot robbantani. Minden a helyén van:
polírozott játékmenet, megszokott minőség - kevéske innovációval.
1. Nem csak próbálok, de bele is kötöttem, mert volt miért!
2. Dehogy utálom az xbox-ot, ez nevetséges! XD
3. Nem okoskodok, minden ellenvetésemet példával támasztottam alá és érveltem, hogy mit, miért, hogyan írtam (igaz ez a koncepció kifulladására is)
4. A 6-os komment meg az enyém, szerintem a 21-esre gondoltál, amit pedig már megmagyaráztam, miért NEM ÉRTEK VELE EGYET
5. Itt mindenki így mi ketten is a VÉLEMÉNYÜNKET írjuk, lehet vitázni észérvekkel, de a személyeskedés (okoskodik, hülyeségeket beszél) és a másik véleményének ócsárolása ne legyen már divat
Egyszerűen csak nem kell olyan hülyeségeket beszélni, hogy kifulladt a játék.
http://www.consolecorner.hu/8992-Gears-of-War-Judgment-elorendeloknek-Steelbook-DLC-Gears-of-War-let%C3%B6ltokod?product_id=8992
Ha előrendelted 9000 Ft volt DLC-kel,steelbookal. Hol veszi a nép hogy ilyen drága? :D
De xbox tulajoknak jó szórakozást hozzá!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.