Amikor tükörbe
nézek egy fáradt, meggyötört arcot látok. Hiába is próbálom elfedni a ráncokat,
idelent nincs itt semmi, ami az egykori luxusra emlékeztet. Hajam csapzott,
állam keskeny. Azt mondják, szebb vagyok, mint a többi lány. Nem hiszek nekik,
vodkaszagú lehelettel lihegnek az arcomba, száraz tenyérrel, erősen markolnak.
Undorodom tőlük. Persze jönnek fiatalok és kedvesek is, akik nálam próbálnak
meg felnőtt férfinak látszani. Valaha Moszkva elit mulatóiban kísértem
befolyásos ügyfeleimet, nappal egy jól menő modellcég alkalmazásában jártam a
világot, mindent megengedhettem magamnak. Mi maradt belőle? Semmi, az égvilágon
semmi. Amikor megszólaltak a szirénák, futottunk a metró bejáratához. Bérelt
helyünk volt, köszönhetően a befolyásos pártfogómnak. Akkor magassarkúban és nercbundában voltam,
elkeseredett arcokat láttam magam mögött.
Nem tudom eldönteni, hogy szerencsés vagyok,
vagy sem. Sokszor érzem úgy, hogy jobb lett volna a világégés napján meghalni,
mint idelenn, egyik napról a másikra vegetálva, ütések kékes nyomaival a testemen.
Most is jön egy szarházi - ismerem, valaha tábornok volt, most már egy
gusztustalan állat. Gyűrött, lenge fehérneműt viselek. Gyors menet volt, a
fickó faragatlanul dob egy marék lőszert a kopott padlóra, majd elhagyja a
szobámat. Könnyes szemmel magamba roskadok, lassan a komód fiókjából előveszem a Makarov pisztolyomat. Lassan a
számba kapom a csövét. Hosszú másodperceken át hezitálok, kapkodva veszem a
levegőt. Eszembe jut nagymamám arca, ő mindig arra tanított, hogy bármilyen
körülmények között is álljam meg a helyemet. Nem tudom megtenni. Ezúttal sem.
Miért
is imádtuk a Metro 2033-at? Az ukrán 4A Gamesnek ha nem is teljes egészében, de
sikerült átadnia Dmitry Glukhovsky nagysikerű regények komor hangulatát. Fajunk
már egymillió éve él a földön, de csupán tízezer éve él civilizációban. Amikor
a társadalom kényes egyensúlya felbomlik, a szerkezet összeroppan, fejvesztve
menekülünk az óvóhelyekre, ahol csak az erősebb marad életben. Odalenn
különböző érdekcsoportok szerveződnek, akik megpróbálnak uralomra törni, minden
állomás más és más hangulattal bírt. Voltaképpen a játék a realitás talaján
mozgott, némi misztikum azért belefért, az akció is a helyén volt, így
logikusnak tűnt a folytatás. Ami két évet váratott magára, ám a Last Light, habár közvetlen folytatása az előző résznek, semmi köze sincs az író Metro 2034
címmel megjelent kötetéhez. Ami jobb is – tegyük hozzá gyorsan, lévén az inkább
egy én-központú, filozófiai kérdéseket feszegető alkotás, kevés akcióval.
Persze a fejlesztőcsapat írói is kitettek magukért, a folytatás sztorija ismét
egy remekbeszabott, sötét jövőkép az emberiség jövőjéről. Áldatlan állapotok
közt lavíroz, miközben megpróbál némi mögöttes mondanivalót és
társadalomkritikát ránk erőszakolni.
Főhősünk,
Artyom odafent született, de már a metróalagutakban nőtt fel. Gyerekkorában
csak ritkán látta a nap gyér fényét, azt is az egyik földből tátongó üregen keresztül.
Mára már felnőtt, de még mindig igézően hat rá. Egy évvel járunk a Metro 2033
történései után, miután rakétákkal kiirtottuk a Dark One nevű idegen fajt - egyetlen
példány kivételével. A magas és nyurga teremtmények telepatikus erejétől
életerős férfiak fájdalomtól eltorzult arccal rogynak földre. Parancsnokunk
riaszt fel az álmunkból, miszerint meg kell találunk a lényt a felszín felett, és segítségünkre lesz egy bájos mesterlövész hölgyike is. Mialatt az eligazításra
sietünk, a mindennapi élet apró foszlányaival szembesülünk. Hosszú perceken
át nézzük ámultan, amint a Rend tagjai gyakorolnak, beszélgetnek, esznek, isznak és
dolgoznak. Némi lőgyakorlat után a parancsnokunk ismerteti a szituációt. A
küldetés persze kockázatosnak ígérkezik, s nem csupán azért, mert a felszínre
kell baktatnunk, ahol Moszkva romjain még a nukleáris téllel is szembe kell
néznünk, de még a falkában támadó mutánsok is megnehezítik a dolgunkat. Amikor
a földalattin keresztül megérkezünk a kívánt állomásra, és először felkapcsoljuk
az elemlámpa fényét, baljós hangok ütik meg a fülünket, a gyér fények
titokzatos árnyékokat festenek a szűkös járatokra, egy csapásra elkap minket az
igazi Metro-hangulat. S mikor a felszín felé igyekszünk, előttük a csábos
kísérőnkkel, aki ellentmondást nem tűrően arra utasít, hogy ne bámuljuk a
valagát, nem tudjuk megállni, hogy ne kuncogjunk.
Sejteni
lehetett, hogy semmi nem megy simán. Az életben maradt lény ugyan csak egy
fiatal egyed, némi kergetőzés után Artyom húzza a rövidebbet: fogságba esik,
majd a föld alá hurcolják a helyi neonácik. A halál markából menekülünk meg az
egyik bajtársunk segédletével, megszökünk a börtönből, majd kezdetét veszi a
tíz órán át tartó móka elhagyatott alagutakban bóklászva, félkatonai szervezetek
bázisát látogatva, olyan frakcióháborúba csöppenve, amely a már említett
fasiszták, a kommunista szélsőségesek, és a kereskedőkből álló Hanza és a Rend
között zajlik, úgy tűnik megjósolhatatlan végkimenetellel. Maga a játékmenet
három alappillérre épül: a feszes lövöldözésre, a lassú lopakodásra és
felfedezésre. Teszi mindezt rendkívül kifinomult és az elődnél is markánsabb
történetmesélés mellett. Sokszor társak csapódnak mellénk, máskor az ellenség
rohamát kell visszavernünk. A hullámvasút izgalmas és a székhez szegez. Ha
nagyobb szabadságra vágysz, akkor a Metro: Last Light nem fog lekötni, az ukrán
srácok mindent a narratíva köré építettek. Fogják a kezünket, az átvezetőknél, bár első személyű nézőpontból követjük azokat, nem sok beleszólásunk lesz az
eseményekbe. Sodródunk az árral, urambocsá’ a metrókocsival, csakhogy itt
nincs vészfék.
Egy
fikarcnyit sem érdekel, hogy a játékban szereplő, nyüzsgő élettel teli állomások
minden apró mozzanatáért egy-egy script felelt, szájtátva időztem el a
részleteken, együtt éltem a rongyokba bugyolált, koszos arcú népekkel. Eltérő
stílusú, hangulatú és önálló városokban fordulunk meg, ahol kereskedhetünk, és
feltölthetjük készleteinket. Az emberek örülnek egymásnak, az idősek
szórakoztatják a gyermeket, mulatnak, felejtik a bút, bögyös örömlányok
lengenek forró táncot az alkoholmámorban úszó közönségnek, a hentes darabolja a
húst, s a tojásra sem írják rá, hogy ketreces tartásból származó tyúk tojta,
ergo rosszabb ízű. Minden állomás egy egyedi életkép, kár, hogy többnyire csak
külső szemlélők vagyunk. A betöltő képernyőkön elhangzó monológokon kívül
Artyom némán követi az eseményeket. Igaz, a diskurálásnak sem lenne
jelentősége: nincs értelme felülírni az utasításokat, vitatkozásnak helye nincs,
öszvér módjára követjük a számunkra kijelölt utat. A megváltozhatatlant nem
lehet megváltoztatni.
A
folytatás megtartotta a korábbi részre jellemző báját: az emberiség
kálváriája soha nem volt még ennyire elkeserítő, de sejthetjük, hogy önmagunk
hibájából süllyedtünk ilyen mélyre – szó szerint. A szembenálló csoportok arra
törekednek, hogy megszerezzék az ellenőrzést a hálózat felett, kíméletlenül
eltiporva a szegényeket és az elesetteket. A nácik emellett még a mutáció
minden egyes csíráját is igyekszenek eltaposni. Talán a karakterek kidolgozásába
tört bele a fejlesztők bicskája: minden szereplővel érintőlegesen találkozunk,
nem kaptak mély hátteret és motivációt. A párbeszédek kissé súlytalanok, ám az
előadás az, ami miatt minden hiányosság felett szemet hunyhatunk. A túlélőknél
szóba sem jöhet az újjáépítés, a megmaradt javakból próbálnak gazdálkodni,
olykor piszkos eszközökhöz nyúlva. A fojtogató járatokban teljes káosz
uralkodik, az összefogás hiánya mellett még a mutánsok folyamatos zaklatása és
az idegen faj jelenléte köp bele a levesbe. A pusztulás lassan megy végbe:
szűkös járatokban, a hatalmas csarnokokban mindenhol hullák hevernek – a bomlás
különböző állapotában. A természet is hiábavalóan küzd a létért, a gyér vegetáció,
töredezett betondarabokat kerülgetve, csekély világítás mellett, nedvességtől csöpögő
falak, gusztustalan vegyi anyagok közt bóklászunk.
Lassan lélegzett
a csecsemő, homloka lángolt. A viseltes, idejétmúlt ruhákat viselő anya kétségbeesetten tartotta a karjában,
fiatal nő volt, alig tizenhét esztendős, férje valahol a járatokban lelte a
halálát, nem sokkal a gyermek megszületése előtt. Egy zománchiányos edényből
borogatta a kicsi homlokát, a helységben egy rögtönzött ágy, egy asztal és egy
szék foglalt helyet. Egy apró, pislákoló faggyúgyertya jelentette az egyetlen
fényforrást. A nő torkaszakadtából ordított, Szása bácsi, az öreg, szürkeszakállás ember, aki a helyieket gyógyította, nem jött el a megbeszélt
időpontban. Pár nappal korábban ujjal mutogattak a lányra, mondván ez történik,
ha nem hallgatsz a Prófétára, és felelőtlenül szétteszed a lábad az első
jöttmentnek. Mondták, hogy a gyereket vigye ki járatokba és hagyja a sorsára,
ám az anya szíve megszakadt volna, ha így tesz. Hol vannak a gyógyszerek, amit
az öreg megígért? Legutóbbi találkozásukkor egy csomó lőszert adott neki, s a vénember váltig esküdözött, hogy penicillinnel fog visszatérni. A láz nem akart
csillapodni, a hideg vizes fürdő nem használt. A foszladozó pólyába csavart fiú
elcsendesedett, a nyöszörgések hirtelen abbamaradtak. Az anya tudta, hogy túl
késő. Egy fiatal, életerős fegyveres lépett be az ajtón. Megtalálták az öreget,
gyomrát felhasították. A fegyveres kezében egy viseltes orvosi tégelyt szorongatott,
tartalma kihullott a földre. Az anya ájultan borult a halott kisdedére.
Természetesen
a felszínen sem jobb a helyzet: Moszkva már nem emlékeztet a korábbi önmagára.
Egyetlen szürke, és végeláthatatlan romhalmaz, a betonacél úgy mered elő az
amorf épületekből, mint nyílt sebből a csont. Néhány állatfaj ugyan az ilyen
zord körülményekhez is alkalmazkodott: félméteres csúszómászók, hatalmas
szárnyas bestiák lesnek prédára. A szétcsúszott föld mélyedéseiben radioaktív
massza hömpölyög, az ingoványban gyorsan alulról fogjuk szagolni az ibolyát, ha rossz
helyre lépünk. A levegő mérgező,
gázálarcunk folyamatos igénybevételnek van kitéve, ami még be is párásodik, de
egy gombnyomással letörölhetjük az üvegét. Halott fák tekeregnek a szürke ég
felé, az egész világ egy egybefüggő síremlék, az emberi faj síremléke.
Bármennyire is hívogató és látványos környezettel bírnak a felszíni szegmensek,
a szabadság csupán illúzió, itt is áthatolhatatlan akadályokba ütközünk: ha
letérünk az útról, azt a program előbb-utóbb megtorolja. Nézelődéseinknek
csupán a maszk szűrőjének állapota szabhat gátat. Ez ötpercenként eltömítődik.
Vagy
mégsem, hiszen, ha nyitott szemmel járunk, és minden sarokba benézünk, mindig
találunk szűrőt a veszélyesebb szakaszokra. Ugyanez a helyzet a lőszerrel is: az előző részben csak ritkán találtunk muníciót, ezáltal csak spórolva lövöldözhettünk,
s még úgy is előfordult, hogy az üres tárát jelző kattogó hanggal
szembesültünk. Nos, a Metro: Last Light már észrevehetően bőkezűbb az adott
helyzetben. A golyó (pontosabban a katonai fajta, nem pedig a gagyi homemade) egyfajta
játékbeli valutaként funkcionál, ez az ára az új fegyvereknek és a kiegészítőknek,
s ugye a harcban önkéntelenül is szórni kezdjük. Megijedni nem kell, hacsak nem
herdáljuk feleslegesen, soha nem fogyunk ki belőle, ami kétségkívül hasznos, de
mindenképpen visszalépés, s nincs értelme takarékoskodnunk. Aki igazán
realisztikus élményre vágyik, annak a Ranger módot ajánljuk, mert ott nincs
HUD, egy-két bekapott lövéstől megfekszünk, és skulót is ritkábban találunk. Ja,
hogy ez a vigaszság csak az előrendelőknek jár, vagy annak, aki megfizeti a
DLC-t? Nem szóltunk. A lényeg az, hogy aki kihívást keres, ne normál fokozaton
vágjon bele.
A
Metro: Last Light tűzharcaival semmi gond nincs, hozzáteszem, az egyik
legátgondoltabb shooterrel van dolgunk. A túlerő könnyedén ledarálhatja rólunk
a húst, némi csel sohasem árt. Például a pleumatikus mordályunkkal
kiiktathatjuk a fényforrásokat, netán a biztosítékot, s míg az ellenség
tanácstalanul kutatja a hiba okát, addig szépen levadászhatjuk őket. Közvetlen konfrontáció
esetén a mesterséges intelligencia ugyan semmilyen kiemelkedő megmozdulást nem mutat
fel, de azért meg fogunk izzadni, míg a több irányból támadókat semlegesítjük. Az
éjjellátóval felszerelt ellenfeleknél már tényleg csak a bujkálás segít, de a
sötétségben mi is elveszettnek érezzük magunkat. Ha lámpánk lemerül, kézzel
hajtott dinamóval hozhatjuk újra működésbe. Ismét lesz óránk, iránytűnk, amely
mindig a helyes irányt mutatja és a töltényhüvelyből készített öngyújtónk is. Szörnyek
ellen csak a nyers erő segít, sokszor még az sem, tekintve, hogy többségük nem
jár egyedül. Áldjuk a sörétes puska feltalálóját, hiszen a közvetlen közelünkbe
merészkedő rémségeket egy-két találattal küldhetjük a másvilágra. Találkozunk
veszedelmes, pókszerű szörnyekkel is, akik ellen csak a fény segíthet. A
játékba némi horrorelemet is becsempésztek: váratlanul csapnak le ránk,
gyakorta akkor, amikor már a szívünk a torkunkban dobog. Hörgéseik és
üvöltéseik már messziről visszhangoznak a járatokban.
Fegyvereink
bővíthetőek és testre szabhatóak, persze nem a végtelenségig. Hangtompítókat,
nagyobb kapacitású tárakat, különféle irányzékokat pakolhatunk rájuk. Az AK-géppuskára
éjjellátó irányzékot is tehetünk, de egy négycsövű shotgun összerakása sem lehetetlen vállalkozás. Egyszerre három alkalmatosságot vihetünk magunkkal,
igyekezzünk a saját stílusunknak és az adott körülményeknek megfelelő
kombinációt összeállítani. Ha minden kötél szakad, marad a lopakodás. Így talán
még nagyobb szórakozást nyújt a Metro: Last Light. Az ellenség mögé lopakodva
eldönthetjük, hogy egy sima torokmetszéssel semlegesítjük, vagy humánosabb
módszer szerint elkábítjuk. Nem muszáj minden rosszfiút megölni, egy okosan
kivitelezett sunnyogással még a piszok nehéz szakaszokon is képesek vagyunk
túljutni. Késeink dobálásával is szépen haladhatunk előre. Mondjuk, illik
megemlítenem, hogy elég abszurd helyzet az, amikor pár centire kushadunk egy
komcsi mellett és a fickó mégsem vesz észre.
Bírálat
érheti az ellenőrzőpont-rendszert is, amely sokszor túl messze van attól, ahol
korábban elhaláloztunk. Vagy túl közel, s ott csak a pálya teljes újrajátszása
segít. A grafika ellenben teljesen letaglózó, még konzolokon is. Volt
szerencsém PC-n, maximális beállítások mellett is kipróbálni az alkotást,
nyugodtan állíthatjuk, hogy az ukránok saját, belső fejlesztésű motorja tényleg
csodákra képes. A témából adódóan elsősorban a fény- árnyékeffektekre gyúrtak
rá a srácok, s mivel szomszédunknál nem nő minden bokorban egy profi motion
capture stúdió, így elnézzük azt is, hogy karakteranimációk darabosak és semmitmondó
arcok merednek ránk úton-útfélen. Csúcsgépeken is gyakori az a jelenség, hogy
30-40 fpsre visszaesik a sebesség, viszont itt nem a pörgésen van a lényeg, így
egyáltalán nem zavaró. Jó hír, hogy a szinkron átállítható orosz nyelvre is, s
az autentikus élményért mindenképpen ajánlott követni a példámat. A zenék
olykor szívbemarkolóak, máskor viszont sejtelmesen megbújnak a háttérben. A füleinket
és szemünket teljességgel mámorító ingerek érik, e szempontokat tekintve a
játék maradéktalanul vette az akadályt.
Azon
túl, hogy egy videojátékkal van dolgunk, a Metro: Last Light képes mögöttes
mondanivalót tálalni. Lehet, hogy nem annyira intenzív az élmény, mint az előd
esetében, mindenesetre a fejlesztők tanultak a korábbi hibáikból, s csak az
erősségekre gyúrtak rá. Ez így logikus. A normál nehézség már engedékenyebb
valamivel, ha pedig türelmes vagy és lehetőséged van rá, a Ranger módba
feltétlen kóstolj bele. Az emberiség sötét jövőképében már nincs béke, nem
lehet elkerülni a lassú, de biztos pusztulást. Önmagunk csapdájába estünk, komfort
nincs, a bolygónk ellenünk fordult, nem érdemeljük meg, hogy tovább élősködjünk
rajta. A metróalagutak nem a mentsvárat jelentik, hanem a purgatóriumot, ahol a
legvégső ítéletre várunk. Akkor lenne maradéktalan az örömünk, ha a súlyos
drámának nem csupán szemlélői, hanem aktív résztvevői lehetnénk. Ha a
félelmeiddel szeretnél szembenézni, vagy a posztapokaliptikus jövőkép érdekel,
netán a sufnifegyverekre gerjedsz, esetleg csak egy mélyre szántó gondolatoktól
sem mentes történetre vágysz, a Metro: Last Light neked szól. Nagy munka volt
ez egy olyan csapattól, amely minimális pénzből, sokszor áram és fűtés
hiányában, kerti székeken csücsülve hozta össze az alkotást. Megemelem a
kalapomat, de tényleg.
Évekkel ezelőtt
az utcákat jártam. A tovasiető alakok rám sem hederítettek, mentek előre,
rágcsálók módjára hajtották a bürokrácia mókuskerekét, érzelmek és tudat
nélkül. Hiába szónokoltam nekik, hogy közeleg a vég, rám sem hederítettek.
Rosszabb esetben leköptek és lehugyoztak, bolondnak néztek, selejtes terméknek.
Értetlen fülekre leltem Moszkva minden zegzugában, pedig a veszély ott loholt a
sarkukban, nem készültek fel, nem olvastak a jelekből, néztek, de vakok voltak.
Ennek ellenére az utolsó percig hittem, hogy van remény, aztán becsapódtak
Isten nyilai, az embereken úrrá lett a káosz, fejvesztve menekültek és
jajgattak, gyermekeik holttestét szorongatva. Én megmondtam, ordítottam a
fülükbe a repkedő törmelékek viharában… Ma már idelenn vagyok, s nincs idő, nincs
tavasz vagy nyár. Az örök tél birodalmában lebegünk. Feszületet szorongatok a
kezemben, szakadt és foltos reverendát viselek, a nyájam miden szavamat issza
és elhiszi, hogy Isten kezében vagyunk, de a Megváltó nem fogja újra
felvállalni a bűneinket. Korábban az emberek arcában megvetést láttam, ma már
csillogást és alázatot. Próféta vagyok, egy alattomos világ báránya, a
megmaradtak utolsó reménysége. Mindennap hazudnom kell nekik.
Kapcsolódó cikk
Nagyon jó játék, pontozással bazira egyet érte, Nálam is 8 felé mozog .
Picit nehézkes néhol , de legalább van kihívás.
Szuper
Valaki tudna segiteni abban hogy a medvés (szerintem medvére hasonlit) pályát hogyan lehet átvinni,nekem már 1 hete nem megy,oroszul meg nem tudok. Előre is köszönöm
egyébként én is a PS plus által játszottam ki, és bár a hangulata nagyon tetszett, a játékmenettől nem ájultam el... tele van olcsó megoldásokkal meg a katonák elleni harcok helyenként annyira buták, hogy még egy COD-ra is rávernek! Ettől függetlenül élveztem a játékot, bár a vége felé már kicsit elkapott a "vége lehetne már lassan" feeling. Summa summarum egynek elment, de egy fillért nem adtam volna érte.
Ps3-on is olyan, de olyan gyönyörû, hogy elgondolkodom van-e értelme next gen konzoloknak. :D
Én úgy tudom, hogy van Good és Bad ending, ahogyan az első résznek is kettő volt.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!SPOILER: Nekem az elvileg "rossz" ending jutott, mert több volt a kegyetlenkedés, mint a kegyelem. Mondjuk személy szerint Nekem így is teljesen tökéletes volt. SPOILER OFF!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=O8obo7dUKWA
#57:Ezt nem csak egyszer játssza ki az ember akit érdekel én a Metro 2033-at négyszer is kijátszottam mert sokféleképpen lehet.
Nekem a Fallout jön be ha posztapokaliptikus világról van szó, vagy valami disztópikus sci-fi. Szerintem ebben semmi érdekes nincs. A Grafika meg nem tetszik. Hiába van Very High-on. Nemis igazán a texturák meg effektek minőségével van bajom, hanem az overall design-al. Unalmas.
Ugyanígy a fegyverek sem tudnak lázbahozni, úgy érzem, hogy túl sok fegyvert és lehetőséget adnak már a legelejétől. Meg a linearitása se tetszik. Ha már lineáris játékot csinál az ember akkor legyen valami akciódús, ha meg atmoszferikus játékra mennek akkor legyen nyitott világú. Nálam ez az alapfelállás.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.