Az első Payday az a fajta meglepetés volt, amikor egy
lepukkant, farmgazdálkodással foglalkozó, általános iskolát végzett amerikai
váratlanul eléd lép, és le tud vezetni egy harmadfokú egyenletet. Persze,
lehetett mondani, hogy a játék valójában a Left 4 Dead koppintása volt új
környezetbe helyezve, és ez igaz is. Ugyanakkor annyira élvezetes és vicces
volt, annyira szórakoztató, hogy teljesen elfelejtettük a kissé csúnyácska
külsőt, a nem igazán működő mesterséges intelligenciát, és a tetemes mennyiségű
bugot. Az eredeti megjelenése óta azonban eltelt pár év, így felmerül a kérdés,
mit tudott kezdeni a folytatással az Overkill Software úgy, hogy a fejlesztésbe
még a legendás Starbreeze is besegített.
Nos, első ránézésre nem sokat. A játék még mindig elég ronda, továbbra is
alacsony költségvetésűnek néznek ki (és valószínűleg az is). A karaktermodellek
nem éppen részletesek, a környezetet elmosódott textúrák tarkítják, az
animációk pedig messze vannak a mai csúcstól. Aztán pedig elérkezünk (újra) a
mesterséges intelligenciához, ami – ha nem is annyira, mint régen – továbbra is
elég rossz. Az alapvető dolgokat meg tudja csinálni: képes rendőrökre
lövöldözni ha kell, és feltámasztani a halott csapattagokat, de ennél sokkal többet
nem várhatunk el tőlük. Nem segítenek be a küldetés céljának teljesítésébe, nem
tudja kezelni a fúrót, amivel feltörnénk a széfet, és nem hordozza a pénzt a
menekülő furgonig.
Ez persze azt jelenti, hogy a Payday 2-nek két arca van. Az egyik az, amikor
egyedül, a mesterséges intelligencia segítségével próbálunk végigmenni rajta,
és ez ugyan lehetséges, de nem ajánlott. Ha ugyanis leragadunk ennél, sosem
tudjuk meg, milyen is valójában a játék. A Payday 2 alapvetése továbbra is az,
hogy négy rosszfiú követ el mindenféle bűntényt, bár ezek tetemes része
továbbra is rablás lesz. Az anyag pedig úgy mutatja meg a jobbik arcát, ha mind
a négy karaktert egy-egy játékos irányítja, és akkor mutatja meg a legjobb
arcát, ha mindegyiket egy-egy barátunk, ismerősünk kontrollálja. Vagy legalább
olyan valaki, akivel értelmesen lehet beszélni, követi a taktikát, nem csap
zajt, és nem lő hátba feleslegesen civileket.
Még azonban így is kell várnunk egy jó ideig, míg a Payday 2-t igazán úgy
játszhatjuk, ahogy azt alapvetően kellene. Kaptunk ugyanis egy elég részletes
fejlődési rendszert, ahol szinteket lépve új képességeket és fegyvereket
szerezhetünk, folyamatosan fejleszthetünk. Ezúttal a megszerzett pénz már nem
váltódik át tapasztalati ponttá, a kettő külön van: a zsetont a felszerelésre,
a tapasztalatot pedig képességeinkre tudjuk költeni. És míg alacsonyabb
szinteken sokszor nincs más választásunk, mint egy bizonyos idő után kőkemény
tűzharcba keveredni mindenkivel, aki nem mi vagyunk, addig magasabb szinteken
már olyan lehetőségek állnak rendelkezésünkre, melyek lehetővé teszik a
hatékonyabb lopakodást.
Itt van szükség a tapasztalt és normális társakra, akik segítségével olyan jól
kivitelezett rablásokat lehet végrehajtani, hogy utána percekig sikongatunk
örömünkben. A kivitelezésben segít a négy karakterosztály bevezetése is. Az Enforcer
a tank helyi megfelelője, akkor kerül előtérbe, ha már komoly tűzharcba
keveredtünk a rend erőivel, sok sérülést tud bekapni, és nagy sebzést tud
kiosztani. A Technician, vagy a technikus aknákat helyez el, lövegeket tesz le,
és hatékonyan fúr meg dolgokat. A Ghost a nevéhez méltóan a lopakodásban
jártas, és könnyebben elkerüli, hogy idő előtt leleplezzék. Végül pedig itt van
nekünk a Mastermind, amely a jónép kezelésében jártas, és a Stockholm-szindrómát
bevetve maga mellé tudja állítani az engedetlen túszokat.
De mi az a Stockholm-szindróma?
Jó hír, hogy a küldetések száma erősen meggyarapodott, körülbelül 30 fajta
közül választhatunk. Kevésbé jó hír, hogy mindezt a Crime.net néven futó
felületen tehetjük meg, ami egy kicsit kaotikus. Egyrészt több verziót is
látunk rajta ugyanabból a küldetésből, ezek nehézségben különböznek, és persze
minél nagyobb a kockázat, annál nagyobb a jutalom is. Azonban a vállalható
munkák folyamatosan eltűnnek és megjelennek, ami egy kicsit átláthatatlanná
teszi az egészet, egy sima lista talán jobb lett volna, ahonnan ki tudjuk
pontosan választani, mit is szeretnénk. Remek ötlet viszont, hogy egy-egy meló
most már több napos is lehet, és csak az egész végén kapunk fizetést. Például
először ellopunk egy festményt, amit aztán eladunk egy kereskedőnek, csak hogy
előtte kamerát rejtettünk bele, így el tudjuk lopni annak a politikusnak a
pénzét, aki megvette a műalkotást.
Ha a Payday 2 felett megfelelően állnak a csillagok, akkor nincs kétség afelől,
hogy jelenleg az egyik legjobb kooperatív többjátékos shooter. Ha megfelelőek a
csapattársaink, ha kialakul a szituáció,
ha nem veszi be a biztonsági őr, amikor beszólunk a megölt társa rádiójával, ha
túszokat ejtünk, hogy elbírjunk a megérkező SWAT-egységgel, ha húzunk egy
szoros menekülést… akkor megkockáztatom, hogy a Payday 2-nek igazából nincs
párja. Kár, hogy emellé még mindig egy nagyon puritán prezentáció társul, és
kár, hogy úgy igazából nem fejlődött a játék számos ponton, amit ennyi év után
alapvetően elvárnánk. Ezektől függetlenül azonban kötelező mindenkinek, aki
szereti a kooperatív FPS-eket.
http://www.gamekapocs.hu/cikk/2154/saint_s_row_iv_exkluziv_teszt
Bureau érkezik :)
és ha már így is úgyis le kell tölteni akkor inkább megteszem torrentről mert így semmi nem ösztönöz arra hogy megvegyem
amúgy felőlem árulhatnának letöltőkódot bobozban xD
Pedig azt hittem jó lesz
Kipróbalnám de sajnos amivel haverokkal nem játszhatnék, a bot-ok hülyék és a online ellenfelek nagy része nem epp a taktikus betörést szereti így ez kilőve...
Haverokkal tolni vicces de az a szerencse kerék unlock és a trade hiánya elég érdekes. 7/10
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.