A
Sucker Punch Productions az előző generációban szakított a korábbi skatulyával és
a Sly Cooper-trilógia után két inFamousszel örvendeztette meg a szuperhősi
ambíciókra törő játékosokat. Empire City nyitott világa ideális játszótér
volt Cole számára, aki leleplezte a várost uraló bűnszervezetet és leszámolt saját
gonosz alteregójával, végül New Maraist is megmentette a pusztulástól.
Ténykedésének hozománya az, hogy rengeteg más szuperhős is a világra szabadult,
aminek persze a zsarnok döntéshozók nem örülnek. A korábbi inFamous-játékok nem
kevés morális döntéssel szembesítették a játékost, s azon felül, hogy remek
akciójátékok volt, valós, a mi világunkra is rávetíthető mondanivalóval
kecsegtettek. Vajon a PlayStation 4-re megjelent folytatás is hasonló babérokra
tör? Tényleg ez lenne a valódi next-gen élmény? Nos, az első néhány órában
szinte nem is tudtam betelni az ingerekkel, elmerültem a totálisan realisztikus
Seattle-ben, a füst erejével törtem borsot a rendfenntartók orra alá, házakat
másztam és megtisztítottam a kerületeket. Aztán valami történt.
Az
inFamous: Second Son remek példa arra, hogy a bevált recepten nem érdemes
változtatni. A játék a tisztességes iparosmunka mintapéldánya, van benne ugyan
lélek, de mégis kevésnek érezzük. Nem tudtam hová tenni a külföldi oldalak
áradozását, amik szerint egy közel tökéletes alkotás született, szerintem
inkább a „közel sem tökéletes” jelző illik rá. Talán azzal van a baj, hogy
sohasem vallottam magamat a széria rajongójának, így nyitottabb szemmel jártam,
nem siklottam el a hibák felett. Ám ezek dacára is élveztem az új inFamousszel
töltött órákat. Szóval, mielőtt bárki zsebében kinyílna a bicska, gyorsan
leszögezném: nem követsz el szentségtelenséget, ha beruházol a játékba – a Sony
eddigi felhozatalának egyik legerősebb címével gazdagodtunk a washingtoni
fejlesztők jóvoltából. Csak hát, jelenleg kevés a viszonyítási alap.
Hét
évvel járunk a második inFamous történései után, ezúttal egy valóságban is
létező város – Seattle – hever a lábaink alatt. Főhősünk a lázadó fiatal
graffitis, Delsin Rowe, aki Vujity Tvrtko-szindrómában szenved: soha nem veszi
le a sapkáját. Tele van életkedvvel, könnyen bajba keveredik és nem hallgat a
szép szóra, még akkor sem, ha bátyjától, Reggie-től hallja, aki történetes a
helyi kisváros seriffje. Az önfeledt falfirkászásnak azonban hamar vége szakad,
amikor egy szuperhősöket szállító jármű balesetet szenved. Delsin és testvére
túlélők után kutat, ám amikor az egyikük megérinti Delsint, valami történik a sráccal.
Átéli a bioterrorista emlékeit, de ami a legfőbb: a tag szuperképességeinek egy
részét is átadja hősünknek. Így aztán akár tetszik Delsinnek, akár nem, a füst
manipulálásának ijesztő lehetősége az ő vállára nehezedik. Elsőre persze nem
tud mit kezdeni a koordinálatlan teleportálásokkal, ám egy szomszédos
raktárépületben hamarosan szert tesz egy láncra, amit közelharci fegyverként is
bevethet. A baleset hírére megérkezik a DUP is. A katonai szervezet feladata
az, hogy felkutassa és begyűjtse az elszaporodott bioterroristákat, hogy aztán
különféle gonosz kísérleteket végezzenek rajtuk. Alig tudjuk megtéveszteni őket
- már a játék elején szembesülünk egy komoly morális döntéssel, melynek
kimenetelének szeretett nagymamánk (vagy ki) látja kárát.
Személy
szerint én nem tudtam kellőképpen azonosulni Delsinnel. Zavart az undergroundos,
félhipszter mivolta és az, hogy rendelkezik a fiatal lázadók összes sablonos
stílusjegyével. A hasonló kötött sapkát és kopott farmert viselő játékosok
bizonyára odáig lesznek érte, de mély karakterábrázolást ne várjon senki. A
lázadó természet nem ok arra, hogy felkeresse Seattle központját azzal az
indítékkal, hogy ő majd megmutatja a DUP-nak, hogy mire képes és kiszabadítja
az ártatlanokat. Kis híján szeretett rokona is meghalt, ő magát is bebetonozták,
valódi inkvizíció indult a hasonló természetfeletti képességekkel megáldott
fickók után – miért nem lapul meg csendben? Ő mégis egyedül száll szembe az
elnyomó rendszerrel, szinte megrészegül a hirtelen jött erejétől, így
meggondolatlanul, poénokat szórva tisztogatásba kezd, csak azért, hogy
meglegyen a kötelező szándék. A történet határozott irányba halad, a várost
természetesen teljesen bejárhatjuk, és rengeteg mellékküldetést vállalhatunk
el. Hozzánk hasonló conduitokkal is összebarátkozunk, akik között van
szemrevaló nőnemű egyed is, így a nemek közti civakodásról sem maradunk le.
Aktuális
karmánk alapvetően befolyásolja a megszerezhető képességeket és a társadalmi megítélésünket. Nincsenek középutak, csakis jó és gonosz döntések - nem árt már a
játék elején eldönteni, hogy az igazság bajnokaként akarunk-e tetszelegni, vagy
minden hájjal megkent gonosztevőként. Ha ide-oda lavírozunk a két oldal között,
csakhamar azzal szembesülünk, hogy a képességeink erőtlenek, semmire sem
vagyunk jók, nem tudjuk kimaxolni az adott karma-típushoz tartozó skilleket.
Bár lehet, hogy úgy érezzük majd, hogy a döntéseink kihatással vannak a
világra, valójában nincs teljesen így: ha gaztetteket követünk el, a polgárok
nem menekülnek előlünk, rombolásunknak nyoma sem lesz. A produktum nem olyan
mély, hogy ezt figyelemmel kísérje (sokkal inkább a menüben megtalálható
statisztikánk), de azért pár megható pillanatot tartogat a számunkra. Néhány
küldetést csak az adott karmánknak megfelelően vállalhatunk el, így minimum két
végigjátszás benne van a játékban (kétféle befejezéssel). A Second Son első
nekifutásra nagyjából 16-18 órát emészt fel az életünkből, ami jó, de nem a
legjobb.
A
harcrendszer hasonló a korábbi részekben látottakhoz: a villámot lecserélő füst
nem hoz érdemi változást, csak máshogy néz ki. A bal ravasszal becélozzuk az
ellenfelet, majd a jobbal füstnyalábokat lőhetünk rá, a közelieket pedig a
láncunkkal csapkodhatjuk, ezen kívül gránátokat is dobálhatunk, majd később
jönnek a finomabb és hatásosabb kunsztok. Füstbombákat eregethetünk,
energialöketekkel dönthetjük fel a szépszámú rendfenntartót, valamint füstrakétákkal
támadhatunk és a házak tetejéről leugorva szinte letarolhatjuk a lent
tartózkodó gyanútlan fegyvereseket - és ez még nem minden. A köztük
lévő váltás egyszerű: csupán a D-pad megfelelő gombjára kell böknünk. Minden
megmozdulás energiába kerül, amit a közelben található füstölgő autóroncsokból és
kéményekből nyerhetjük vissza. Ha ész nélkül ontunk vért, nem használjuk a
közeli teleportálásokat, hamar a padlón találjuk magunkat. Egyrészt az ellenség
rendre túlerőben van, másrészt a minden irányból záporozó golyókat nehéz
kikerülni megfelelő taktika nélkül. A füstenergiánk is hamar el tud fogyni, ha
nem takarékoskodunk vele és nem célzunk pontosan - nagyon frusztráló tud lenni,
amikor a küzdelem közepén kifogyunk belőle és állunk ott, mint a fasz(ent).
A
fejlődés mozgatórúgói a játéktérben fellelhető energiaforrások, amiket
megcsapolva folyamatosan új képességekre tehetünk szert. A város több zónára van felosztva, a célunk
az, hogy kitakarítsuk azokból az ellenséget, ezáltal egy szebb jövőt (sic!)
teremtve a polgárok számára. Ha egy új területre érünk, szinte elárasztanak
minket a tennivalók: kisebb bázisokat füstölhetünk ki, a DUP téglái után
kutathatunk, biztonsági kamerákat és drónokat lőhetünk szét, energiakapukat
dönthetünk rommá. A szép teljesítményért Blast Shardok ütik a markunkat –
kizárólag ezeket felhasználva tehetünk szert új képességekre és fejleszthetjük
a meglévőket. Ha valaki csak a fő küldetésekre rendezkedik be, rosszul jár,
mert nyögvenyelősen fejlődhet, ezért aztán kötelező a tisztogatási akciók
bevállalása, ha a későbbiekben meg akarunk felelni a kihívásnak. Különböző
véletlenszerű események is színesítik a játékot, mindkét karma-típushoz
tartoznak feladatok. Jó pontokat ér, ha felsegítjük az utcán az elesetteket,
vagy rosszakat, ha végletekig inzultáljuk a lakosokat. Nem beszélve a
grafitizésről sem, amely jópofa mozgásérzékelős metódust használ (a kontrollert
kell használnunk a kanna felrázásához például). Habár az első órákban iszonyatosan
szórakoztató a program, később már inkább unalmas lesz ugyanazokat a köröket
lezavarni, így már csak muszájból állunk nekik.
Extra játékidő az ingyenes DLC-ben
A
második erő, a neon megszerzése mellett a füsttel előcsalható jóságok szinte
eltörpülnek. Míg utóbbival csak rövid teleportálásokra és a házak szellőzőin való
átszáguldásra voltunk képesek, addig a neonnal elképesztő sebességre teszünk
szert: felrohanhatunk az épületek tetejére, a határok végre elmosódnak. Ezután
a gyorsutazás lehetősége értelmét veszti, az egész hasonló a Saint’s Row IV-ben
látottakhoz, de itt jóval komolyabb és hihetőbb megvalósítást kapott. Értelemszerűen
a neonenergiát csak neonhirdetésekből tölthetjük fel újra. Végül, a harmadik
képesség a Video névre hallgat, amely szó szerint szárnyakat ad (és
nem, nem egy Red Bullal tölthetjük fel). A segítségével tovább lebeghetünk a
levegőben és ideiglenes láthatatlansággal is felvértezi a hősünket. A katonák
önmagukban nem jelentenek túl nagy veszélyt, az inFamous: Second Son nehézsége
mégis kiszámíthatatlan. Normál fokozaton is belebotlunk irgalmatlanul kemény
szakaszokba, gondolkodás nélkül szinte semmire sem megyünk - a főellenségek
legyőzése ennek megfelelően nem kevés hajtépéssel jár. Ha kifogynánk a
szuflából, csak nyissuk meg a térképet és rögtön megtaláljuk az adott képességnek
megfelelő energiaforrásokat. De bárhogy is szépítjük a dolgot, a Sucker Punch
alkotására ráfért volna egy kis balanszozás.
Az
irányítás teljesen kényelmes - csak a közelharcoknál fordul elő az, hogy nem
oda ütünk, ahová szeretnénk, ám félkész húzásokkal nem találkoztunk. A
DualShock 4 sem marad szárazon a játék közben: különféle interakciókat
végezhetünk el, ha megfelelő irányban húzzuk végig az ujjunkat a touchpadon.
Emellett a telefonunk is a kontroller hangszóróján keresztül csörög. A
tetszetős dolgok mellett azért akadnak zavaró hiányosságok is! Tisztában vagyok
vele, hogy az inFamous nem erről szól, de hiányzott az autóvezetés, valamint a
zónák sem olyan tágasak, mint azt egy metropolisztól elvárhatnánk. Szélesebb
utcák, hosszabb sugárutak kellettek volna, nagyobb forgalommal, mert egy kicsit
szűkösnek éreztük Seattle-t, főleg egy GTA V után. Másik hiba, hogy a DUP erői
esetenként újratermelődnek (ez már a PS3-érában is gáz volt), még akkor is, ha
már megtisztítottuk a bázisukat – ennek tudatában meginog a hitünk abban, hogy
cselekedeteink alapvetően befolyásolják a város sorsát. Értem én, hogy
folyamatos akció kell, de nem mindenáron.
Ami
viszont sziklaszilárd, az a grafika minősége, hiszen tényleg káprázatos az, ami
a szemünket éri. Nem semmi, amit a készítők műveltek a fényeffektekkel, a város
minden apró porcikája részletgazdag, a minden tükröződik és csillog, a
pocsolyákba esőcseppek zuhognak, a karakterek mozgása egész kellemes és a
szájszinkronra is odafigyeltek. Az élményhez nagyban hozzájárulnak a pergős
zenék és a tökéletes szinkron, itt sem spóroltak a fejlesztők, Delsinnek
korunk kedvence, Troy Baker kölcsönzi a hangját – nem ő tehet róla, hogy nem
aggódtunk a srácért túlzottan. Azt azonban mindenképp meg kell említenünk, hogy
a Sucker Punch csupán a kötelezőt hozta, csak finomított a recepten, nem
csinált forradalmat – abba most ne menjünk bele, hogy ez utóbbira szükség van-e
a generáció elején, vagy sem. Az inFamous: Second Son nem egy újabb mérföldkő,
a vizuális hatások rengeteg olyan hiányosságot eltakarnak, amiket elvakult
rajongóként jobb esetben észre sem veszel, ha nem mondjuk.
Amúgy jó játék a tesztek/videok alapján, jöjjön még sok ilyen és talán 2-3 év múlva beújítok egy PS4-et a 3 mellé :)
Az első kettőt a fejlesztők is mutatták, de a 3.-at meghagyták meglepinek. Itt sem kellett volna lelőni, mert sokan olvassák a tesztet akik még nem játszottak vele, de akarnak.
A játékmenet is sokat fejlődött, már koránt sem annyira monoton és frusztráló az egész. Végre több erőnk van, nem csak 1.
A játék hossza is jól el lett találva, 100%-ra olyan 17-18 óra alatt végeztem vele(rég nem játszottam 1 nap ennyit egy játékkal mint ezzel, alig 3 nap kellett a kimaxoláshoz), Ehhez jön majd még1x gonoszként ugyan ennyi és még1x legnehezebb nehézségen.
Mondjuk azt nem tudom, hogy maga a story milyen hosszú, ha nem foglalkozunk a területek elfoglalásával. Úgy már nem olyan hosszú szerintem, de egy 10-12 órát az is kihozhat belőle aki nem foglal el mindent, ugyanis párat muszáj elfoglalni, mert megkönnyítik a fejlődést.
(Nekem egyébként külön bejött, hogy graffiti-zhetünk is, pontosabban stencil art-okat szórhatunk fel különböző helyekre, hiszen én is tolom az ipart bár MÁR (!) csak legális dekorációs falfestések, spray kannákkal való kivitelezésének formájában! És persze, Marc Ecko’s Getting Up: Contents Under Pressure, a régi szép idők :v! Ami még személyes pozitívum, hogy végre kihagyták a realizmustól nagyobb mértékben elrugaszkodott, pl. csápos vagy gülüszemű "szörnyeket"!)
[És egy kis szarkazmus a végére: ez a 60 EUR-s gamma kaphatna mondjuk 40-es értékelést, ugyanis az Metal Gear Solid V: Ground Zeros-nál (ami ugye 30 EUR volt és 10/10-es pontszámokat kapott) Seattle már 4-szer több (valós, nem Gone Home féle) tartalommal bír (hiszen ez egy TELJES JÁTÉK)! Az általatok is tartalmatlannak ítélt Titanfall-t (8.9/10) vagy az, idézem: "Akciódús, izgalmas sci-fi élmény"-nek csúfolt és kerek 8/10-re TÚLértékelt Aliens: Colonial Marines-t pedig nem is kell emlegetni! Elfogultság nélküli, szakmai következetesség!!! Ez kéne a pontozásoknál, a hitelesség végett szvsz! Nálam egyébként a "Második Fiú" 8.5/10-et kapott!]
Sucker Punch FTW :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.