Az
Octodad: Dadliest Catch egy 2010-ben PC-re megjelent freeware alkotás folytatása, a szakma egyből fel is figyelt a chicagói független csapatra, mert valljuk be, az ötlet meglehetősen egyedi. A kibővített, teljes értékű verzió januárban landolt
számítógépeken, miután két éve a Kickstarteren összekalapoztak rá 24 ezer
dollárt, mi most az április végén debütált PS4-es változatot teszteltük. Az első percekben
valóban elvarázsol a játék, az abszurd humor teljesen megnyerő, ám miután
belemerülünk az egészbe, indokolatlan nehézségek, rossz designeri döntések várnak ránk. A potenciál megvan, csak kár, hogy nem kapta meg a kellő gondoskodást.
Tipikusan
egy olyan játékkal van dolgunk, ami valószínűleg bejön neked, ha tíz perc után alkotsz
véleményt róla. A történet elején a nyolckarú szereplőnk éppen házasodni
készül, a bájos ara egy ember, de a násznép vélhetőleg nem sejti, hogy egy
puhatestű a vőlegény. Késésben vagyunk, nehézkesen magunkra húzzuk az
öltönyünket, ami nem is olyan egyszerű feladat, hiszen a gúnyát nem egy tengeri
élőlény testére szabták. Lassan elbotorkálunk az oltárig, majd jön egy vágás és
napjainkban találjuk magunkat, immáron két gyermek apjaként. Azt ne
kérdezzétek, hogy miként csinál egy polip embercsemetét, ebbe a képzavarba a
fejlesztők sem mentek bele (milyen kár). A lényeg az, hogy innentől már éljük
a kisvárosi férjek cseppet sem unalmas életét: kávét főzünk, kaját viszünk a
gyereknek, gondozzuk a kertet, s mindezt a poliplét fizikai korlátainak
figyelembevételével. Igazából a sokszínű helyzetkomikum miatt értékelhetjük a
produktumot, ahol meg kell őrizünk inkognitónkat, miközben számos ügyességi
próbatételt abszolválunk.
Leírva
talán érdekesnek hat a koncepció, de kipróbálva már nem annyira élvezetes. Addig
nincs is baj, míg nem szembesülünk szinte megoldhatatlan nehézségekkel, és tart
az újdonság varázsa. Azt ugye sejti mindenki, hogy nem csupán egyszerű
házimunkából állnak hősünk teendői. Habár a polip nyolc végtaggal rendelkezik,
nekünk csak négyet kell irányítanunk külön-külön, a másik négy a törzsét
alkotja, az R1 és az L1 a kezünk mozgásáért felel, míg R1 és a L2 a lábainkért.
Az irányt az analóg karokkal adhatjuk meg, a ravaszokat felváltva kell
húzgálni, ezzel utánozva a lépéseket. Egyszerre tehát négyfelé kell figyelnünk,
s mindezt súlyosbítja az is, hogy gurgulázva beszélő szereplőnk ügyetlen,
magától képtelen egy talpon maradni, csetlik-botlik. Ha hibát vétünk, azt a
program kíméletlenül megtorolja - ha emberként akarunk tetszelegni, azért meg
kell szenvednünk.
A feladatok és a pályák kellően sokszínűek, ám a
kihívás rendkívül ingadozó. Találunk jól megtervezett szakaszokat, például minijátékokkal (léghokival, kosárlabdával) megspékelt játéktermet, de legalább ugyanannyi
silány minőségűt is. Ha feltűnően sokszor bukdácsolunk és rombolunk, akkor az
álcánknak búcsút inthetünk és kezdhetjük elölről az egészet. Otthon nyilván
kevesebb a kíváncsi szem, de egy tömött szupermarketben nem célszerű leverni a
katonás rendben sorakozó árukat a polcról. Olyan másfél óra után a szórakozás
átmegy frusztrációba, az irányítással egyszerűen lehetetlen megbarátkozni,
amivel együtt is élhetnénk akkor, ha a játék engedne hibázni. Egy ponton túl
már tényleg precízen kell végrehajtani a mozdulatokat, például a lopakodós
szakaszoknál, ahol a legkisebb feltűnés is kudarchoz vezet. A rendszer
egyszerűen képtelen komolyabb dolgokra, ám ezzel a készítők vagy nem voltak
tisztában, vagy magasról tettek rá.
A
rajzfilmszerű grafika nem egy nagy durranás, az Octodadet bőven ki lehetett
volna hozni az előző generáció masináira is, a pályák puritánok,
karikatúraszerű, elnagyolt karakterekkel operál a játék, ellenben a fizika
szépen muzsikál. A zenék remekül illenek az elmeroggyant hangulathoz, ha
sietünk, két-három óra alatt végigszaladhatunk a pályákon, ám ez attól függ,
hogy mennyire vagyunk ügyetlenek és minden sarkokba benézünk-e gyűjthető
nyakkendők után kutatva. A négyfős kooperatív mód is a felhozatal részét képezi,
melyben minden játékos egy-egy végtagot irányít, mondanunk sem kell, hatalmas
odafigyelést és tökéletes koordinációt igényel, de ugye sokkal nagyobb móka, ha
kimondottan az ellenkezőjére törekszünk.
Az
Octodad: Dadliest Catch sokkal élvezetesebb alkotás lett volna, ha a fejlesztők
nem erőltetnék a komolyságot, nem halmoznák el a játékot túlnehezített
szegmensekkel, és szabad kezet adnának a feladatok
teljesítésénél (már ha a meglévő nyolc nem lenne elég). A koncepció ideig-óráig szórakoztató, ám később birkatürelmet
igényel, amire csak a legbátrabbak vetemednek. Néhányszor legszívesebben
felkarikáznánk a papa csápjait, majd panírba forgatás után bő olajban
megsütöttük volna. Aki pedig mögöttes
tartalma keres a bugyuta sztoriban, vélhetőleg talál is, komolytalan
társadalomkritikával van dolgunk, de a félkész megvalósítás mellett a
mondanivaló tutira eltörpül.
A Young Horses játéka voltaképpen egy életszimulátor: főhősünknek szép családja van, gyereket nevel, dolgozni jár, bevásárol, füvet nyír, szóval tisztes adófizető. A dolog egyetlen szépséghibája az, hogy apucink egy polip.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.