Az
elmúlt években megkedveltem Indonézia kulturális értékeit. Ott volt a The Raid
című akciófilm első két része, ami visszahozta a műfajba vetett hitemet a maga
nyers harcművészetével. De a horror terén sem kell szégyenkeznie az országnak:
ugyanez a rendező a VHS 2 idevágó epizódjával majdhogynem kimaxolta a
kézikamerás stílusban rejlő lehetőségeket. Ázsiára tehát oda kell figyelni, ha
már unod a lerágott csontokat és valami üdítő egzotikumra vágysz. Nincs ez
másként a videojátékokkal sem, a 2011 közepén alakult független Digital
Happiness csapata révbe ért a bemutatkozó alkotásával - a DreadOutot
bevallottan a kultikus Fatal Frame-széria ihlette. A játék minden porcikáját
áthatja az indonéz kultúra és misztikum, annak ellenére, hogy technológiai
szempontból bizony hiányosságok mutatkoznak. Ennek ellenére az idei év egyik
nagy meglepetésével van dolgunk, reméljük, legalább akkora elismerés övezi
majd, mint a Deadly Premonitiont. Nem egy mainstream produktum, ezt szögezzük
le már most.
Egyelőre
még csak az Act 1. érhető el, a második fejezet valamikor a jövőben érkezik egy
ingyenes frissítés keretében. Főhősünk, Linda egy főiskolás diáklány, aki egy
tanulmányi kiránduláson vesz részt társaival és tanáraival. Hamarosan egy
leomlott hídhoz érkeznek, amely egy elhagyatott városba vezet (szia, Silent
Hill!). Szerencsére találnak kerülőutat, így rábukkannak egy üresen kongó iskolára.
Néhányan úgy döntenek, hogy feltérképezik a helyszín, miközben Linda és legjobb
barátnője, Ira kint várakoznak. Ám a felfedező csoport nem érkezik vissza
időben, így főhősünk úgy dönt, egyedül megy utánuk, s ahogy az lenni szokott,
hamarosan megmagyarázhatatlan dolgok történnek. A cél az, hogy megtaláljuk
osztálytársainkat, és lehetőleg épségben elmeneküljünk a környékről, amely
hemzseg az ártó szellemektől.
A
leányzónak van egy spirituális képessége, amellyel képes érzékelni a közelben
ólálkodó kísérteteket és a fontos tárgyakat is. A képernyő széle vörösre vált,
ha entitás közeleg, vagy kékre, ha valamivel interakcióba léphetünk. Erre a két
indikátorra kell figyelnünk a kutatás közben, ám ne reménykedjünk lineáris
előrehaladásban. A DreadOut helyszínei nagy kanállal merítenek a helyi
jellegzetességekből, az indonéz folklór egészen egyedi ízt ad a játéknak. A
készítők nem kötöttek kompromisszumot: tereptárgyakon lévő feliratok szintén
helyi nyelven íródtak és csak a HUD-on kerülnek lefordításra - rá leszünk
kényszerítve, hogy minden egyes jelzést alaposan megvizsgáljunk.
Linda
kamerája az egyik legfontosabb eszköz a játékban. Az iskolában való barangolás
során nem csupán ezzel oldhatjuk meg a rejtvényeket, hanem fegyverként is
használhatjuk szellemek ellen. Ha közeleg a rém, vagy valamilyen nyom után
kutatunk, bekapcsoljuk a kamerát, így belső nézetbe kerülünk. Ha sikerül
lefényképeznünk egy entitást, az a Ghostpediánkba kerül, amit az
eszköztárunkban érhetünk el – ugyanitt találjuk a felvett tárgyakat is. Ha egy
agresszív entitásba botlunk, ki kell silabizálnunk a gyenge pontját. Többféle
nyughatatlan lélek található a DreatOutban, a harc így roppant érdekes tud
lenni, ha az ijedés után egyszer magunkhoz térünk. A kamerán keresztül
figyelnünk kell a jelekre, lőnünk kell pár gyors képet, így lassan, de biztosan
győzedelmeskedünk. Linda korántsem legyőzhetetlen, mint a névrokona a nyolcvanas
évek magyar TV-sorozatában – ha véletlenül elbuknánk, akkor sincs nagy baj, egy
köztes létsíkra, a Limbóra kerülünk, ahol a fény felé kell igyekeznünk, hogy
mihamarabb visszatérjünk az életbe. Ebben a halálközeli állapotban számos olyan
tippel találkozunk, amiket megfogadva legyőzhetjük az aktuális ellenfelünket.
Sajnos
a kamera mozgása túl lassú, sok fejtörő még így is elég homályos, ám rá leszünk
kényszerítve a mobil használatára, bármilyen teher is. Lehet, hogy a fejlesztők
direkt építettek bele ilyen vontatott rendszert, mert így a kihívás is sokkal
keményebbnek tűnik. Nem beszélve a nyomasztó hangulatról, amely sajnos már kezd
kikopni korunk játékaiból. A DreadOut nem az olcsó ijesztgetésekre épül, hanem
a folyamatosan ránk nehezedő lelki terrorra. Soha nem leszünk biztonságban, nem
tudni, hogy egy sötét sarok mögül miféle sápadt arcú rusnyaság ugrik ránk. A
program nem rágja a szádba a teendőket, a képernyő elszíneződéseire kell
figyelni és nem árt átfésülni mindent a mobilunkkal, hiszen olyan luxuscikkről,
mint a térkép, le kell mondanunk. Ha az Outlasthez hasonló hullámvasútra
vágysz, ki kell, hogy ábrándítsunk – látszik, hogy az indonéz srácok inkább a
hagyományos vonalra mentek rá. S milyen jól tették!
Van egy varázsa annak, amikor egy fekete macskát kell követnünk a folyosókon. Nem
tudunk mit tenni, engedünk a csábításnak. A félelmet nagyon jól adagolja a
DreadOut, előfordul, hogy egy sikoltozó szellemasszony vesz üldözőbe minket, aki
előszeretettel teleportál ide-oda (általában a hátunk mögé), görcsösen
tenyerelünk a sprint gombra, miközben mi is artikulátlanul nyöszörgünk az
orrunk alatt. Nem egyszer kellett szünetet tartanom, de a játékkal eltöltött
minden egyes perc megérte. Az old schoolnak titulált nehézség szintén mérvadó, már
szinte el is felejtettük, hogy milyen kiszolgáltatott érzést egy folyosók kusza
szövevényéből álló labirintusban vesztegelni, szobákat kutatni és a kijáratot
keresni. Mindezt tetézik a rejtélyes zörejek, kaparászások és motyogások, amik
a folyton a sarkunkban loholtak. A Silent Hill 2 óta nem fordult velem elő
olyan, hogy ne mertem volna megnézni, hogy mi vár rám következő sarkon túl.
Első
nekifutásra nagyjából három óra alatt teljesíthető az Act 1, ám a játékidő
nagyban függ attól, hogy mennyit szöszölünk egy-egy feladványon. Az irányításba
nem tudunk belekötni, egérrel és billentyűzettel kiválóan terelgethetjük a
leányzót, az már más kérdés, hogy a kamerakezelés nem mindig van toppon, a
mobillal való kutakodás is legtöbbször nehézkes. A grafikáról sem mondhatunk el
semmi jót, már az előző generációsban is ciki lett volna, most meg pláne az.
Gyér minőségű textúrákkal kell beérnünk, szerencsére legtöbbször sötétben
játszódik a DreadOut, ami némileg elfedi a hiányosságokat. A karakter-animációk
is darabosak, még szerencse, hogy a hangulat elveszi a hátán az egészet. A
Digital Happiness bizonyára kevés pénzből gazdálkodhatott, így már érthető,
hogy miért olyan csapnivaló az angol szinkron. A zenékkel viszont ki voltunk
békülve, nagyban hozzájárultak a hátborzongató atmoszférához.
A
DeadOut végül is egy kirándulás a történelembe. Abba a korba repít vissza,
amikor még nem nőttek minden bokorban innovatívnak kikiáltott horrorjátékok.
Nem felejtettük el, miért imádtuk a kultikus sorozatokat: volt bennük kihívás,
nem rágtak a szánkba mindent és elengedték a kezünket. Ha a mai napig
visszasírod a Fatal Frame-et és a Silent Hill első három részét, akkor a
DreadOuttal mindenképp tegyél egy próbát. Annak ellenére is, hogy a játék
hemzseg a hibáktól, bár a megjelenés óta már kapott egy több mint egy
gigabájtos javítást, amely ugyan orvosolja a problémák egy részét, de még
mindig csak 64-bites operációs rendszereken hajlandó elindulni. A történet az
Act II-vel fog lezárulni, mi biztosan befizetünk rá és reméljük az alkotásból
már fejlesztők is okulnak: nem kell folyton a túlélőjátékokat és VR-szemeteket erőltetni,
elég csupán visszanézni a múltba.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.