Pedig
nem lehet azt mondani, hogy a brit nemzetiségű, 1999-ben alakult Evolution
Software tapasztalatlan lenne, de tény, hogy nem sikerült túl jól számára az új
generációra való átállás. A kényelmetlenségek javarésze plusz tesztelési
idővel, még több szerver hadrendbe állításával kiküszöbölhető lett volna. Nem
hiszem el, hogy nem érezték meg a bajt. A 2000-es évek elején a WRC-játékokkal
köztudatba kerülő csapat a tűrhető MotorStrom-sorozat után a Driveclubot kezdte
el kalapálni, amely a Sony idei nagy reménysége lett volna autós fronton. Többen
Forza-gyilkosnak is kikiáltottak korábban, de pár óra játék után nyilvánvalóvá
vált, hogy a játék nem tud labdába rúgni a Forza Horizon 2 mellett, igaz,
összehasonlítani sem érdemes a kettőt, hiszen a koncepciójuk nem igazán fedi
egymást. Itt nincs nyitott világ, nem is piszkálhatunk bele a verdáinkba, amivel nincs
baj, csak ugye a minőség nem üti meg a mércét. Ha a türelmesebb játékosok adnak
neki egy esélyt, letudnak egy tucat megmérettetést, akkor megláthatják benne a szépet.
Az
előjelek nem voltak valami biztatóak: nem elég, hogy a tavaly őszre ígért
premiert nem tudták tartani a srácok, sajnos többhetes csúszással landolt nálunk
a tesztverzió, a hazai forgalmazó ugyanis kódokat akart küldeni (amik nem működtek volna), a lemezes verziók pedig késve érkeztek meg. Addig persze követtem a híreket:
nem megy a Driveclub gerincét adó többjátékos szegmens, híre-hamva sincs a PS
Plus Editionnek, a vásárlók – teljes joggal – hőbörögnek, ilyen ómenek mellett
lehetetlen volt előítéletek nélkül belefeledkezni a játékba. Három héttel a
megjelenés után nem mindig sikerül csatlakozni a szerverekhez, többször
előfordult, hogy futam közben szűnt meg a kapcsolat, a játék nem tudta
szinkronizálni az eredményeket, nem értem el a klubomat, nem tudtam online
versenyt indítani. Noha az Evolution szorgosan dolgozik a javításon, a sarat
talán már soha nem mossa le magáról, mert a kritikus tömeg nem felejt. Nagy
esély van rá, hogy akkor sem lesz tökéletes a Driveclub, hogy ha egyszer sikerül
minden hibát kigyomlálni, hisz még a tervezői döntéseknél borult fel a
bili.
Tegyük
félre a negatív gondolatokat és vegyük számba a játék igazi érdemeit! Ahhoz,
hogy szeretni tudd az alkotást, tisztában kell lenned a fejlesztők szándékával.
Korunk konzolos trendjeihez igazodva a Driveclub a félig arcade, félig
szimulátoros vonalon lavíroz, több-kevesebb sikerrel. Itt nem a bejárható terep
nagyságán van a hangsúly, nem is azon, hogy divatos elektronikus zenére
autókázzunk a tengerparton, a lenyugvó nap fényénél (habár a napszakváltás itt
is hangsúlyos tényező). Itt zárt pályákon zajlanak a megmérettetések, viszonylag
rövid, de annál kiélezettebb futamokat tolhatunk le. Ez azonban nem azt
jelenti, hogy az élmény kötött lenne, a helyszínek kellően tágasak és bitang
jól néznek ki, a látótávolság óriási, a távoli hegyek, városok mind-mind részletesen le vannak
modellezve, a pálya részét képezik, nem csupán esztétikai sallangok.
Nem hiszed? Csak nézd végig egyszer a pályát pásztázó képsorokat! Ha hibázunk,
ütközünk, vagy levágunk egy kanyart, azt a program kíméletlenül megbüntetni
(talán túlzottan is), és nincs lehetőségünk visszatekerni az időt – egyesek számára
ez maga a Kánaán!
Kezdésnek
kapunk egy nem túl hosszú egyjátékos karriert, melyben szép fokozatosan,
gyengébb autókkal indulva haladunk fentebb a ranglétrán, pontokat és
csillagokat gyűjtünk, amikkel új bajnokságokat és a verdákat nyithatunk meg,
végül már hiperkocsik volánjánál próbálunk diadalmaskodni. A körítés nem túl
felhasználóbarát, nincsenek hatásos átvezető jelenetek, a játék minden sallang
nélkül szépen kipakolja elénk az elérhető versenyeket, mi kiválasztjuk a
használandó verdát, annak festését a kevés lehetőség közül, és irány a
rajtrács. A Driveclubban négyféle versenytípus kapott helyett. Találunk szimpla
körversenyeket, száguldhatunk A-pontból B-be, küzdhetünk az óra ellen a Time
Trialban, míg a sort az unalmas driftelés zárja. Nem elég elsőként célba érni,
különböző részfeladatokat is teljesíthetünk a futamok során, bár ezek nagy
része nem túl fantáziadús: végezz a dobogón, tarts egy bizonyos
átlagsebességet, juss célba a megadott időn belül stb. Az opcionális
célkitűzések elérése fontos, elvégre csak így kaphatjuk meg a maximálisan
elérhető három csillagot, ami tényleg hatalmas kihívás, sokszor csak az adott
pálya ideális íveinek bemagolásával, s csak többszöri próbálkozásra sikerül. A drifttel képtelen voltam megbarátkozni, érzésem szerint csak szükséges rosszként
került az anyagba. Próbálkoztam, de rendre kudarcot vallottam, folyton
lenullázódtak a pontjaim, hiába voltam kitartó, ahol lehetett, inkább átugortam
a gumifüstölést. Ha a kampányt unod, a menüből indíthatsz gyorsversenyeket is.
A
képernyő tetejét elfoglaló számláló nem véletlenül került oda. Szép
előzésekért, szélárnyékban autózásért, teljesített részfeladatokért, egy bizonyos
sebességlimit eléréséért és driftelésért bizonyos pontszám üti a markunkat. Ezen
kívül a versenyeken véletlenszerű kihívásokban vehetünk részt, ha éppen online
kapcsolatban vagyunk. Más játékosok elért pontjait dönthetjük meg az adott
pályarészen, vagy ha az ideális íven tartjuk az autót, szintén bizonyos pontot
kapunk. Levonás jár azért, ha a szalagkorlátnak, és – most kapaszkodjatok meg –
az ellenfeleknek ütközünk, vagy elhagyjuk az aszfaltot. Itt tényleg nincs kecmec:
ha önhibánkon kívül kisodródunk, máris direkt lelassítással büntet minket a
program. Az amúgy remek sebességérzetű, pergős játékmenetben gyakorta előfordul
a lökdösődés, az eseményeket nem mindig tudjuk befolyásolni, ezért meglehetősen
frusztráló tud lenni, amikor jogtalanul kapjuk a retorziókat - hol vannak ilyenkor a versenybírák?
Persze
megfogadhatjuk, hogy tisztán versenyzünk, kerüljük a koccanást, de sokszor esélyünk sincs erre, muszáj elhagynunk a pályát. Ráadásul a
mesterséges intelligencia még nálunk is vehemensebb: ők nem félnek a
büntetéstől, váratlanul belénk jönnek, előzésnél ránk húzzák a kormányt (amitől
kisodródunk és kapjuk a dorgálást). Nagyon úgy tűnik, hogy mi vagyunk a
bokszzsák! Ha éppen nem vagyunk a riválisok sarkában, szépen elvonatoznak
magukban. És még egy felettébb idejétmúlt, de annál idegesítőbb jelenség: a
verseny közepén az élre kerülünk, szépen tartjuk a pozíciót az utolsó
kanyarokig, amikor is az M.I. szárnyra kap és elhúz mellettünk közvetlenül a
leintés előtt. Ha jól emlékszem tíz éve találkoztunk ilyen csalással az
NFS-ben, az új generációba ilyen húzások egyszerűen nem férnek bele.
Az
idejétmúlt megkötések mellett azért a játéknak bőven van mit a tejbe aprítania.
Szám szerint 60 káprázatosan kinéző, kívül-belül lemodellezett autó várja a
benzingőz szerelmeseit. A versenyek előtt karakterünk szépen odasétál a
verdájához, kinyitja az autót, komótosan beleül – sokadszorra látva sem volt
unalmas. Habár a felhozatal nem tűnik markánsnak, valóban prémium minőségű
darabokat kapunk, melyek jól lefedik a különböző kategóriákat. Néhány típust
csak akkor nyithatunk meg, ha csatlakozunk egy klubhoz és a tagok szépen
teljesítenek. Az egyszerű irányítás dacára azért érezhetőek a különbségek az
autók viselkedésében, a fizika kismértékben ugyan, de szépen teljesít, az utak egyenletességeit érezni
fogjuk és befolyásolják a menetteljesítményt is. Nagyobb ütközésnél csupán
esztétikai sérüléseket szenvedünk, bereped a szélvédő, horpad a kasztni és hasonlók,
de teljesen nem fogjuk leamortizálni egyik csodajárgányt sem. Maga a vezetési
élmény helyén van, végre egy olyan játék, amelyből átjön a fékevesztett
sebesség. A szimulációra éhesek viszont korgó gyomorral távoznak, a Driveclubban
a siker a reflexeinken múlik csak. Viszont csak a kitartóaknak terem babér: a
játék nehéz, főleg a későbbi bajnokságokban az, itt egy percig nem fogunk
unatkozni, nem tudjuk megelőzni a fél mezőnyt – a fejlesztők remek érzékkel
lőtték be a nehézséget.
Az
autóklubos hóbelevanc adná a játék gerincét, ám jelen sorok írásakor még mindig
nem zökkenőmentes az online szegmens. A ranglisták sokszor nem töltődnek be, hosszú
perceket várunk mire a program felajánlja számunkra az elérhető
versenysorozatokat, de akkor sem biztos, hogy nem dob ki pár perc elteltével,
ha rábökünk az egyikre. A probléma hatványozódik, ha netán a barátainkkal
közösen szeretnék birokra törni. Maguk a fejlesztők is türelemre intik a
tisztességes multira ácsingózókat, s csak reménykedni lehet benne, hogy jó pár
tapasz után egy kiforrott és hosszú távra is alkalmas online móddal
gazdagodunk. Klubokat egyébként szabadon létrehozhatunk, ha talál hozzá
megfelelő és komoly társakat. Megadhatjuk brigádunk nevét, emblémáját (amit
aztán a verdánkra büszkén felfesthetünk), majd indulhat a felvirágoztatás. Máskülönben
ajánlott egy meglévőhöz csatlakozni szabadon, vagy a kérelmünk elfogadása után.
Ha klubtagok vagyunk, nem csupán az egyéni eredményeinket könyveli el a
program, hanem egyúttal a csapatunk fejlődését is elősegítjük. A klubok is
szintet léphetnek, jutalmat kaphatnak, rivalizálhatnak egymással, lépkedhetnek
feljebb és feljebb a ranglétrán. Amint élesednek az időszakos eventek, meglesz
a stabil technikai háttér, még jó dolog is kisülhet a közösségi autózásból.
A
látvány nem pusztán megnyerő, komolyan befolyásolja a játékmenetet is. Nagyon
is elképzelhető, hogy egy versenyt napnyugtakor kezdünk, majd a vége felé
lemegy a nap és fordítva. A napfény sok esetben elvakítja a pilótát, szinte
önkéntelenül is hunyorogni kezdünk, hiszen nem látjuk tisztán a következő
kanyart és az előttünk lévő ellenfeleket. Az is előfordul, hogy a fejlett
felhő-szimuláció következtében egyszer csak előbukkan a nap, a pálya fényárban
fürdik. Bitang jól néz ki, amint az abroncsok felverik az úttestre hullott
sárgálló faleveleket, a szélvédőn tükröződik a műszerfal – megannyi apró
részlet, amely felkelti a figyelmünket. Ha mindezek mellé végre élesedik a
beígért időjárás-szimuláció az esővel és a csúszós-havas úttesttel, teljesen új
megközelítésbe kerülhet a játék. Zenéből nem sok van – egyedül a menüben cincog
valami, a futamok közben úgyis a motorok dübörgése dominál, amely teszi a
dolgát rendesen. Egyedül az ütközések és a gumiabroncsok hangjába tudnák
belekötni, melyek a PS2-es éra elavult mintáira emlékeztettek.
A
Driveclub az ősz egyik legfontosabb és egyetlen nagyobb PS4-exkluzív címe, amely
jelenlegi formájában korántsem durrant akkorát, mint kellett volna. A tartalom
elég kevés, az online szekció instabil, az ígéretekből és fogadkozásokból nincs
hiány, viszont a vezetési élmény, a sebességérzet és a kihívásfaktor egy
teljesen fogyasztható produktumról tanúskodik. A játék rossz oldala
következetlenségekkel teli: nem tudod, hogy a M.I. miként fog reagálni
legközelebb, téped a hajad az újabb büntetés miatt - mégis kitartóan nyomod a
gázt, csak azért, hogy az időhatáron belül végezz, vagy feltartsd a
mögötted harcoskodó pilótát. A
Driveclubnak még érnie kell (igen, egy év extra fejlesztési idő után is), annyi
potenciál bőven van benne, s ha az Evolution végre a sarkára áll, kijavítja a
hibákat, beépíti a megígért funkciókat, akkor bőven hozzáadhatsz másfél
pontot az oldalt látható eredményhez.
Kapcsolódó cikk
Azután 2-3 versenypálya és pislogtam Érezni rajta a generációs váltást :)
Mintha az elmúlt 5 évben semmi nem lett volna :)
Csak múlthétvégén szereztem be, de 2 óra volt frissíteni...
Évek óta nem autókáztam tv-n ilyen jót. (Fizika)
Köszi simon 555
Én is nyüstölöm és nagyon tetszik, kb a felénél vagyok. Viszont én világ életemben úgy játszottam autós játékokkal, hogy mindig megnéztem a replayt, mert imádtam visszanézni magam, főleg ha jól volt megvágva a visszajátszás!
HOGY A FRANCBA NINCS EGY AUTÓS JÁTÉKBAN REPLAY? Ezt vajh' orvosolni fogják?
' javították '' aztán amikor vissza hívtak, azt mondták hogy nemtudtak rajta segítteni és hogy válosztjak egy újjat! Fehér PSP-m volt, gyönyörű...aztán az elfogyott nekik és válosztottam feketét :) De köszi az infót :)
Ezért is kérdem azoktól akik szerint nem szórakoztató játszani vele, hogy más autóssal mitől szórakoztatóbb? Pl egy PCARS vagy Forza5 mitől szórakoztatóbb? Attól mert több benne az autó, nem lesz szórakoztatóbb vezetni benne.
A Forza Horizon még annyira sem szimulátor mint ez, pedig ez tényleg messze van tőle. Nem értem miért van mindenki annyira oda manapság a nyitott világért. Sokkal izgalmasabb zárt pályákon menni, versenyre tervezett pályákon.
Lehet benne valami, csak az a probléma hogy nekem nincs nagy hely ahhoz hogy fekve hadjam, sajnos :)
De úgy néz ki :) Praktikus, levegőzik, nemfoglal helyet :))
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.