Már
előre látom: nehéz szülés lesz a The Tomorrow Children megjelenése. A játékosok
tetemes hányada értetlenül vakarja majd a fejét, nem tudják eldönteni, hogy
erre most befizessenek-e vagy sem. Tény, a PixelJunk-szériáról elhíresült japán Q-Games PS4-exkluzív címe igazi műfaj-kavalkád, egészen egyedi látványvilággal.
Nem mindennap születik ilyen próbálkozás és pont ezen bukhat el a koncepció.
Lehet, hogy elsőre zavaró lesz, amit a képernyőn látunk, hiszen a játék nem
hasonlít semmi máshoz, amivel korábban játszottunk. Volt egy pont – nagyjából negyed
órával az első indítás után -, amikor már a kaszán gondolkodtam, de mégis adtam
neki egy újabb esélyt és lám, azon vettem észre magam, hogy teljesen elmerültem
ebben a szokatlan atmoszférában. Városunk egy tejfehér, üvegszerű világ közepén
foglal helyet, a holnap gyermekeire hárul a feladat, hogy azt újból
felvirágoztassák.
Noha
a fejlesztés oroszlánrészét a Q-Games végezte, a design lefektetésében a
Puppeteer elborult fantáziával megáldott készítői is közreműködtek, ami meg is
látszik a fából faragott karakterek kinézetén. A Tomorrow Children nagy
kanállal merít a Minecraftból, ugyanakkor a tower defense sem áll messze tőle,
egy része pedig kooperatív multiplayerre épül. A szegény főszereplő gyerkőcöknek
fogalmuk sincs arról, hogy valójában a szovjet diktatúra bábjai, akik
kényszermunkát végeznek ebben a szovjet disztópiában. A látványvilág direkt
puritán, végeláthatatlan síkságon emelkedik fel a városunk, a fények művik, a
látóhatár elmosódik. Ha az ismerkedést követően nem égtél ki ettől a
steril maszlagtól, akkor már előnyből indulsz. Bármerre is járunk, a
propagandát folyamatosan nyomják az arcunkba: a kivetítőkön és plakátokon arra
emlékeztetnek minket, hogy a munkánk megtérül, egy dicsőséges állam részei
lehetünk. Persze az egész roppant nyugtalanító is egyben, ahogy a diktatúrák
többsége is az. Nem titok, az egész messziről bűzlik, de ne rohanjunk ennyire
előre!
Kezdésnél
ki kell választanunk, hogy mely karakterosztályban szeretnék jeleskedni. Mindegyik
különböző előnyökkel és hátrányokkal jár, így nem árt tudni az elején,
karrierünket milyen irányban képzeljük el. Lehetünk sima polgárok, bányászok,
mérnökön, rádiós tisztek és harcosok. Persze a városban lebzselő komisszárok
elsőként úgyis kétkezi munkát bíznak ránk, úgyhogy ne ódzkodjunk attól, hogy a
kezünk vízhólyagos lesz a csákánytól. Apropó, politikai tisztek! Ha értetlenül
pislognánk a lehetőségek láttán, a katonai díszegyenruhát viselő fickók
készséggel ellátnak minket tippekkel és tanácsokkal. Szóval szépen elbaktatunk
a nyersanyagokban gazdag „földekre”, ahol indulhat a kitermelés, a megszerzett
fémeket és kristályokat szépen vissza kell vinnünk a belvárosba. Ha elég szép
mennyiség összegyűlt belőlük, építhetünk belőle szép épületeket, vagy
fejleszthetjük a meglévőeket, de ezzel hősünk számára is új lehetőségek nyílnak
meg. A településünket körbeölelő tejfehér vadont Voidnak hívják, itt elveszett
matrjoska babákat találunk, amiket feltámasztva növelhetjük városunk
populációját.
Ha
netán új szerszámra van szükségünk, mert a régi eltörött, vásárolnunk kell egy
másikat a központban. A kioszkban szépen ki kell várnunk a sorunkat, ahol az
eddig teljesítményünknek megfelelő pénzt, tapasztalatot és kuponokat (kenyérjegy,
valaki?) kaphatunk, amivel láncfűrészt, ásót, új csákányt, kalapácsot és
miegyebet vehetünk. Pénzünk nem sok lesz, kuponunk viszont annál több, így
célszerű egy szép marokkal összegyűjteni belőlük és aztán elballagni a boltba.
Az új cuccokkal hatékonyabban megy a munka, előjáróink büszkék lesznek ránk, a
nép jóléte biztosítva van. Oké, de mit keresnek a polcokon a fegyverek? Bizony,
eljön majd az idő, amikor kézbe kell kapni egy shotgunt, mert a disztópiánkat
rendszeres veszély fenyegeti.
A
világ különféle elszeparált szigetekből épül fel, csak úgy tudunk közöttük
közlekedni, ha felülünk egy buszra, vagy készítünk maguknak egy hoverbike-ot
(szia, Advanced Warfare!). Ha mégis gyalogszerrel vetemednénk vándorútra,
előbb-utóbb elmerülünk a fehér ingoványban. Később a szigetek közt hidakat is
felhúzhatunk, de a busz még így is gyorsabb. Ha már kellően sokan élnek nálunk
és minden jelentős intézmény felépült, kicsinosíthatjuk az utcákat különféle
dekorációs cuccokkal. Előbb-utóbb megérezzük a hatékonyabb céleszközök hiányát,
ám ha az adott eszköz elkészítéséhez megvan a nyersanyag, indulhat a craftolás.
Ami valójában egy nem túl összetett puzzle – minijáték, ha úgy tetszik. Az
összetettebb tárgyaknál a kihívás is nagyobb, de a nehézség soha nem esik át a
ló túloldalára. Számos apróság színesíti a The Tomorrow Childrent. Ha kaja után
kutatunk, megrázhatjuk a fákat a gyümölcsökért, futópadot áramfejlesztésre is
használhatunk – minél többet teszünk le az asztalra, annál több fejadag jár
nekünk.
Idővel
a városunk nagyobb és fejlettebb lesz, főleg akkor, ha más játékosok is
közreműködnek ebben. Bár a közösségi élmény nem az igazi (voice-chat például
csak a végleges verzióban lesz), egyelőre mindenki öncélúan kolbászol
erre-arra, összefogás és közös cél nélkül. Persze, amint kialakul egy
összeszokott brigád, sokkal gyorsabban épül fel a szovjet mintaállam, ám egy
alfateszt esetében erre értelemszerűen nincs mód. Sokkal jobban összehozza a
brigádot a veszély. Otthonunkat ugyanis bizonyos időközönként szörnyek hada támadja
meg. A behemótok egyszer csak ott teremnek a semmiből, egyetlen cél lebeg a
szemük előtt: elpusztítani mindent. Ha politikai töltést vizslatnánk, a
lényeket a kapitalizmus minden bekebelező rontásainak is felfoghatjuk. Ha közel
a veszély, sietve lőtornyokat rakhatunk le a kritikus pontokra. Kezdetben szárnyas rémségek, majd nagyobb, Godzillára emlékeztető óriások, az izvergek terrorizálják a
népünket. A kisebbek a polgárokat pécézik ki maguknak, a nagyobbak az épületek
lebontására hivatottak. A boltban vásárolt sörétessel egyenként levadászhatjuk
őket – a játék ilyenkor egy fapados shooterré válik. Ha az ellenség győz, egy
másik szigetre kell menekülnünk, netán újrakezdhetjük az egészet a nullától
kezdve.
A
harc mellett az éjszaka is számos veszélyt rejt. Sötétedés után nem tanácsos
elhagyni a várost, ha nem jutunk fényhez huzamosabb ideig, karakterünk sérülni
fog, ilyenkor bármilyen fényforrás életmentő lehet. Dolgozzunk hát mindig
lámpák, vagy furcsa, izzó virágok fényénél. Természetesen a hangszórók jó előre
figyelmeztetnek mindenkit a közelgő napnyugtára és ellenségre, így lesz elég
időnk biztonságba húzódni. És végül, egy apró hiányosság: míg a kommunizmus
idején a karhatalom tűzzel-vassal üldözte a közveszélyes munkakerülőket, addig
a játék nemigen büntetni a naplopókat. Oké, ha összekulcsolt kézzel támasztjuk
az ásót, mint korunk munkásemberei, városunk fejlődése megtorpan és védtelen
lesz a külső támadásokkal szemben. A The Tomorrow Childrentől nem lesz ősz
hajszálunk sem: ha meghalunk, elvesztünk néhány kupont, de úgy ennyi. Ugyanez
érvényes a sztahanovistákra is. Ha gürizünk, építkezünk, védekezünk különösebb
bónuszt nem kapunk, jutalmunk egy városháza fölé tornyosuló robot, aminek semmi
jelentősége sincs.
Tisztában
kell lennünk azzal, hogy a The Tomorrow Children nem mindenkinek fog tetszeni.
Nem mindenkinek fog bejönni a bizarr atmoszférától és látványvilágtól, amely a
fejlett bevilágítási technológián (bővebben itt) kívül nemigen fogja lenyűgözni az arra érzékenyeket.
Ha pedig mélyebbre ásunk a programban, rájövünk, hogy relatíve nem túlzottan
bonyolult elemekből épül fel, viszont az együttesen képesek arra, hogy jól
rákattanjunk. A közösségi funkciókon sok múlik majd, a városunk csak akkor lesz
önfenntartó, ha mindenki kiveszi a részét belőle. A párhetes alfateszt alatt a
legtöbb játékos még nem tudta eldönteni, hogy mit is akar valójában, viszont
minden bizalmunk a Q-Gamesben, reméljük egy stabilabb koncepcióval rukkolnak
elő a 2015-ös megjelenésre.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.