Mint
a korosztályomból sokan, én is a Mel Gibson-féle Mad Max-filmeken nőttem fel,
ám a videojáték-korszakom előtt jobbára könyveket olvastam. Nagy kedvencem volt
a Rakéta gondozásában kiadott Országút harcosa című lapozgatós könyv, amely
gátlástalanul lopott az ikonikus filmekből, de nem számított, elvégre én
lehettem a főhős. A svéd Avalanche Studios terméke újfent gyermeki rajongást váltott
ki belőlem, hiszen az ősszel érkező Max Max minden aspektusában tiszteletben
tartja az alapanyagot. Az már csak hab a tortán, hogy a filmek rendezője,
George Miller már a fejlesztés kezdete óta kivette a részét a munkálatokból,
még mielőtt az idén megjelenő Fury Road
forgatása elkezdődött volna. Noha a játék nem kapcsolódik közvetlenül a filmekhez,
néhány hasonló vonás felfedezhető köztük. Ez a stockholmi brigád saját víziója,
illetve besegít neki Miller saját ausztrál stúdiója, a KMM is.
A
Mad Max tartja magát a tradíciókhoz, hiszen a Nagy Fehérségnek hívott senkiföldjén
játszódik. Ameddig a szem ellát, sivatag van mindenhol, néhány nagyobb
homokbuckával, mutatóba néhány kaktusszal és sziklával. Csak néhány állatfaj alkalmazkodott
a szélsőséges klímához. Egy ilyen világban nem könnyű a kataklizmát átélt
túlélők boldogulása. A békésebb, rongyba bugyolált emberek kisebb csoportokban
élnek elszórva a vidéken, kínkeservesen próbálják megteremteni maguknak a napi
betevőt. Az agresszívebbek motorizált bandákba tömörültek, gyenge szövetségeket
kötve. Az ellenség folyamatosan portyázik a világban, erővel veszi el mások nehezen
összekuporgatott javait. Kevesen emlékeznek már a civilizált társadalomra, itt
egy üveg vízért már szétszabdalják a tested, fejedet egy kocsi motorháztetőjére
tűzik elrettentő példaként. Ideje volt már, hogy egy valódi hős rendet
teremtsen a vidéken, de vajon egyedül képes lesz erre?
Pontosabban,
nem teljesen egyedül, hiszen már a játék eleje óta hű társunk lesz, Dog, a
kutya, akit már a The Road Warriorból ismerhetünk. Maxet csúnyán rászedik a
bevezetőben: Scrotus, a környék hadura bandájával megtámadja hősünket, a kedvenc
V8-as Interceptorát ellopja, őt pedig sorsára hagyja a sivatagban. Az eb szerencsére
Max mellé szegődik és kiváló szaglásának hála, bárhol kiszimatolja a vizet, az
élelmet és a homokkal lefedett medvecsapdákat is. A másik szimpatizánsunk, a Chumbucketnek
nevezett csavargó, aki az autószerelés mestere. Hamar kisegít minket egy Magnum
Opus járgánnyal, amit folyamatosan fejleszthetünk a kaland során a megszerzett új
alkatrészekkel. Maxnek nincsenek nagy igényei, csak egy gyors verdával maga mögött
szeretné hagyni a poklot, elvégre hisz abban, hogy valahol a messzeségben
létezik egy hely, a Csend Síksága, ahol béke uralkodik. Hősünk persze állandóan
slamasztikába keveredik, és csak érdekből segít az elesetteken, így a hőn
áhított békére még várnia kell.
A
Just Cause-sorozattal a fejlesztők már bizonyítottak, hogy konyítanak
valamelyest a nyitott világú játékokhoz. A Mad Maxszel pedig sikerült még
magasabbra helyezniük a lécet. Már a szabadon bejárható terep is hatalmas.
Túlnyomó többségben a sivatag az úr, ám kisebb településeken is megfordulunk,
nem is beszélve a letűnt korra emlékeztető romos ipartelepekről. A kirepedezett
autópályák, földalatti alagutak és összeomlott hidak mellett az olyan egzotikusabb
területek sem hiányozhatnak, mint a kiszáradt tengerfenék, ahol korallok között
száguldhatunk, illetve a hajdanán víz alatt lévő vulkánok kénsavas földje. Szám
szerint kilenc ellenséges helyőrséget foglalhatunk el, ahol mindig találunk
lőszert és kaját. A térkép határai nem korlátoznak minket, lévén azokon túlra
is ellátogathatunk. A Nagy Semminek nevezett vidék azonban iszonyúan veszélyes
hely, mert ott nincs élem és víz, továbbá halálos homokviharokkal is szembe
kell néznünk. Érdemes azonban kockáztatni, hiszen ha pár másodpercig túléljük a
szélsőségeket, értékes alkatrészekre bukkanhatunk a Magnum Opusunkhoz.
Természetesen
már a normál terepen is szükségünk lesz élelemre és vízre, hogy feltölthessük Max
életerejét. Ha éppen nincs kajánk, érdemes lesz figyelni az égben köröző
madarakra, amely általában azt jelenti, hogy a közelben bomló holttestek hevernek.
És ugye, minden hullában dagadt kukacok vannak, melyek tökéletes fehérjeforrást
jelentenek. Nem egy finom fogás, de a szükség nagyúr. Ha éppen nincs a
zsákunkban konzerv, kereshetünk rágcsálókat is, melyek egy fokkal ízletesebbek,
és ami a legfontosabb, segítenek életben maradni. Amiből viszont nem szenvedünk
hiányt, az az üzemanyag. A játék designere, Emil Krafting szerint a csapat ugyan
a szűkös erőforrásokkal számolt, ám azt is szem előtt tartották, hogy a Mad Max
egy autós játék is, melyben sokat kell vezetnünk. Ha folyton a benzinért
kutakodnánk, az megtörné a lendületet és a gyalogos mászkálás hosszú távon unalmas
is.
Már
akkor is teljes értékű akciójátékkal van dolgunk, amikor kiszállunk a Magnum
Opusból. A pusztakezes harc a Batman: Arkham-játékokban látott megoldásra
hajaz. Nevezetesen ritmikus gombnyomkodást kapunk, pontos ellentámadásokkal,
kitérésekkel és vetődéssel. Akkor sem lesz baj, ha éppen a nyers tűzerőre
hagyatkozunk. Az autós harcnál a fizika kapja a főszerepet. Kocsinkra egy szigonypuska van felszerelve, amellyel kitéphetjük
az ellenség járgányai alól a kereket, vagy más részeit. Ha viszont jól célzunk,
akár a vezetőülésből is kiránthatjuk a széttetovált haramiát, ami bitang
élvezetes tud lenni, de a szigonypuskával még a gyalogosan támadó embereket is
felnyársalhatjuk. Ami gyalogszerrel bevethető fegyverarzenált illeti, az alapfegyverzetünk két pisztoly lesz,
ám később sörétes és mesterlövész puskára is szert tehetünk, illetve lesz egy
Thunderpoon névre keresztelt mordályunk, ami a rakétavető helyi megfelelője. Brutális
pusztításra képes, de nehezen találunk hozzá lőszert. Lövöldözés közben
ideiglenesen lelassíthatjuk az időt, így még a legádázabb pillanatokban is
pontosan célozhatunk.
Verdánk
kinézetét és teljesítményét menet közben is frissíthetjük, hiszen egy
gombnyomással előhívható az erre hivatott menüpont, Az autónk fejlesztésének
pozitív és negatív hatásai is vannak, például lecserélhetjük a motort, ha
nagyobb sebességre vágyunk, ám azzal számolnunk kell, hogy a művelet némileg
gyengébb vezethetőséget eredményez, és fordítva. Idővel az erősebb páncélzat
kulcsfontosságú lesz, hiszen egyre vadabb harcokban kell helytállnunk. A
határvidéket járva elhagyott kocsikra bukkanunk, s ha működőképesek, akkor
vezetni is tudjuk őket. Ha meguntuk a száguldást, egy jelzőrakétával jelezhetünk
Chumbucketnek, aki már siet is hozzánk a Magum Opusszal. Chumbucket nem csupán
az autókhoz ért, nála olyan az olyan eszközök kezelését is kitanulhatjuk, mint
az éjjellátó szemüveg, vagy a fejlámpa. A fickó ezen kívül hasznos
koordinátákat táplál a GPS-ünkbe, ha követjük az útvonalakat, kincsekben gazdag
lelőhelyekre bukkanhatunk.
A
nyitott világban rengeteg a tennivalónk. A terepen elszórva találunk olyan
lekötött hőlégballonokat, amikre felmászhatunk és távcsövünkkel
feltérképezhetjük a környéket erőforrások, érdekes pontok, erődök és ellenséges
konvojok után. Amit egyszer felfedeztünk, az felkerül a térképünkre is. Néhány
leláncolt hőlégballont ki kell szabadítanunk az autónk szigonypuskájával,
miután felöltöttük némi üzemanyaggal. Ha meghalunk, ezeknél a Vantage
Pointoknál, vagy az elfoglalt erődöknél éledünk újjá. Az erődrendszer nagyjából
a Far Cry 4-ben látottakhoz hasonlít. Heves harcok árán elfoglalhatjuk Scrotus
helyőrségeit, csökkentve ezzel a hadúr befolyását a világban. Ha az erőd a
miénk, ott menedéket és fegyverraktárt találunk, illetve gyorsutazással
mozoghatunk közöttük. Emellett a senkiföldjén különféle totemszerű madárijesztőkre
bukkanhatunk, amiket a lemészárolt szerencsétlenek holttesteiből építette
Scrotus, elrettentő példaként. Ha szétromboljuk a groteszk oszlopokat, azzal is
csorbíthatjuk nemezisünk dominanciáját.
Habár
a Mad Max leginkább a single élményekre koncentrál, így hagyományos
multiplayer nincs a játékban, ellenben egy Opus Wars nevű mód igen, melyben megnézhetjük
más játékosok verdáit. Elképzelhető, hogy valahogy összemérhetjük tudásunkat a
barátainkkal, de a pontos részletek még nem ismertek. A grafika mindenesetre
látványosnak ígérkezik, sokkal szebb az összhatás, mint a 2013-as
bejelentéskor. E tekintetben még túl is vállalták magukat a fejlesztők, ezért
dobták kukába az előző generációs portokat. A rajongók legnagyobb örömére az Avalanche
arra is ügyelt, hogy a főszereplő hangját egy ausztrál színész, bizonyos Ben
Foster kölcsönözze, hiszen egy amerikai akcentusú Max hiteltelen lenne.
Ha a Mad Max nem is csinál forradalmat a sandbox játékok között, egy erős branddel a háta mögött markáns végeredmény születhet. Az anyag szeptember 4-én érkezik PC-re, PlayStation 4-re, Xbox One-ra és SteamOS-re.
Cikkünk a Game Informer április számának előzetese alapján készült.
Kapcsolódó cikk
Csak en felek, hogy egy ujabb ostoba fos jatek keszul?
A multit sajnálom belőle,zsír lenne négyen csapatni...
A Just Cause 2 is tetszett,reméljük a legjobbakat:)
http://users.atw.hu/kjkonline/books/orszagut_harcosa/index.htm
Ez a duma tényleg nem unalmas még? Felsorolok még párat, hogy máshol is ellőhesd:
- Ha nem vagy színész, akkor ne merj rosszat mondani egy színdarabról.
- Ha nem tetszik a film rendezz jobbat.
- Ha nem ízlik az étel nyiss éttermet.
Stb...
Ez nem a mindmegette.hu!
#7
Akkor jelentkezz designer-nek hozzájuk, mert látom Te tudod a tutit!
Nem, nem vagyok pesszimista, de az előzetesből totál ez jön le. Esetleg egy jó történet javíthat valamit a dolgon, de ezen kívül mintha ugyanazokat a játékokat készítenék el csak más világot ráhúzva.
A videó utolsó harmadában látható gameplay autós eksön meg olyan, mint az elgurított matchbox kocsi, könnyen repül, gyorsan borul, pedig itt egy jó fizika sokat tudna dobni. Persze lehet, hogy csak így vágták össze a részeket.
az is jön PS4-re?
A trailer vagy lehetőség volt kipróbálni?
https://www.youtube.com/watch?v=YWNWi-ZWL3c
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.