Az
OSome Studio bemutatkozó alkotása leginkább a kultikus Alone in the Darkkal áll
rokonságban, ami nem véletlen. A fix kameranézet, a végletekig komor hangulat
és limitált számú erőforrások kiválóan mutatnak a monokróm látványvilággal
operáló túlélőhorror ajánlólevelén. Ráadásul a csapat fejese, Ronan Coiffec már
dolgozott az Atari klasszikusának 2007-es rebootján, és legutóbb a Dontnod
színeiben rakta össze a Remember Me-t és a Life is Strange koncepcióját. Bár ez
még nem garancia a sikerre. Ha valaki egy oldschool horrort készít, hatalmas
kockázatot vállal, de a White Nightot szerencsére nem kellett féltenem. A
némaságot megtörő lassú zongoraszólamok és a noir stílusjegyek hamar utat
találtak a szívemhez, és az sem mellékes, hogy egyébként a játékmenet is működőképes.
Az
1930-as évek Bostonjában járunk. Hősünk éppen hazafelé siet autójával egy
átdorbézolt este után, amikor az út monoton melankóliáját hirtelen egy fehér nőalak
töri meg. Fekete kalapos fickónk elrántja a kormányt, és felcsavarodik
az útszéli fára. Ilyen késői órán nem jár erre senki, így felettébb furcsa az egész, ugyanis nem találja nyomát a leányzónak. Arra még van ereje, hogy elbotorkáljon az 1800-as
évek stílusában épült magányos kúriához, abban a reményben, hogy telefonon
segítséget kérjen. Ám ott túlságosan is nagy a csend, látszólag senki sincs
otthon. Szereplőnket ez nem tántorítja el céljától, de nem is sejti, hogy
ami ezután jön, azt nem felejti el könnyen. Feltéve, ha ép bőrrel megússza, a birtok
ugyanis megannyi titkot rejt, lassan felszínre kerül az itt élt család balsorsú
múltja. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy néhány lakó még holtában sem lel
nyugalomra.
A
White Nightot szoknom kellett, elvégre egyfajta időutazásnak is felfogható. A
játékmenet a nagy elődök előtt tiszteleg, ugyanakkor egyedi ötletekben sem
szenved hiányt. Itt van mindjárt a látvány. A láthatatlan és látható dolgokat
szimbolizáló fekete-fehér képi világ abszolút telitalálat, ami nem csupán a
végletekig depresszív hangulatnak tesz jót, hanem a mechanika fontos részét
képezi. Mivel sérült hősünknek nincs fegyvere, legfontosabb eszköze a gyufa
lesz, amivel fényt csinálhat a kastély koromfekete sötétjében. A világosság
életmentő, elvégre, ha huzamosabb ideig az árnyékban maradunk, gyorsan végeznek
velünk a homályban lapuló entitások. Ugyanakkor az itt-ott elszórva található
gyufaszálból keveset találunk, így nem időzhetünk túl sokáig egy helyen, futni
viszont azért nem tanácsos, mert akkor gyorsabban elég a kezünkben tartott gyér
fényforrás. A rendszer tehát folyamatosan sakkban tartja a játékost, elképesztő
feszültséget teremtve. Ha fogytán van a gyufa, szinte pánikszerűen kutatunk egy
újabb doboz után, bár ilyenkor legtöbbször már az életünknek is búcsút
mondhatunk.
A
fix kameranézet manapság már nem a legkényelmesebb, ám itt a játékmenet szerves
részét képezi, a fejlesztők tudatosan választották ezt, egyfajta
klausztrofóbiát eredményezve. Olykor totál félreeső sarkokból ugrik a nyakunknak
egy ordítozó kísértet, mi pedig elfutunk előlük, hacsak nincs a kezünkben
elektromos fényforrás, amivel elpusztíthatjuk őket. A legfontosabb az, hogy
ahol lehet, kapcsoljuk fel a villanyt, amihez többször egy-egy fejtörő is
társul. Néha mindkét kezünkre szükség lesz egy interakcióhoz, ami gyufával a
kézben nem lehetséges, sötétben pedig az orrunkig sem látunk. A megtalált
tárgyakat előbb-utóbb használnunk kell, ahogyan az eszünket is, bizony, a White
Nightban a leleményességünket vetjük be a továbbhaladáshoz, semmint a nem
létező fegyverarzenálunkat. A tempó lassú, a láng pedig serceg, egy perc
nyugtunk sem lesz.
Hősünk
irányítása nem a legjobb, kezdve azzal, hogy a nyomva tartott iránygomb a
kameranézet váltása után teljesen máshova visz, mint korábban. Továbbá a fickó
irtó lomhán mozog, egy sima megfordulás is nyögvenyelős mozdulat számára.
Természetesen ez csak a játék elején lesz szokatlan, vagy akkor okoz galibát,
amikor egy kísértet elől menekülünk. A White Night 95 százalékában a felfedezés és a fényhez kapcsolódó fejtörők megoldása dominál. A történet a megtalált
feljegyzések, újságcikkek és képalbumunk böngészésével teljesedik ki. Nagy
meglepetések nem érnek, tipikusan szomorú kísértetházas sztori ez, az igazi ízt
a noir jegyek adják.
És
persze a mélabús hangulat, amihez minőségi zenék is nagyban hozzájárulnak. A
White Night nem egy hosszú kaland, kényelmes tempóban 3-4 óra alatt letudható.
Nem az volt a cél, hogy megreformálja a műfajt, viszont látszik rajta, hogy értő
kezek alatt formálódott kerek egésszé, és ennek tudatában lehetetlen nem
szeretni. Hibák persze akadnak, de maga a rideg monokróm misztikum bőven
feledteti velünk az idejétmúlt megoldásokat.
A sötétséget vágni lehet, csak a fényszórók törik meg a feketeséget a kietlen útszakaszon. Váratlanul egy áttetsző női alak ugrik hősünk autója elé, aki elrántja a kormányt, és balesetet szenved. A közelben egy kúriára talál.
Fehér nőalak és fekete kalap nem szokatlan megoldás egy fekete-fehér játéktól.
2015-ben ilyet már csak flash-játékként vagy Androidon indítanék el, de pénzt kiadni érte: semmiképpen.
Nem mondom hogy borzasztóan rossz lenne mert a grafika és a hangok megteremtik a hangulatot, a történet meg az elmegy kategóriába tartozik.
Akit nem zavar az újítónak szánt de unalmas játékmechanika az tegyen vele egy próbát.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.