Ahogy
több más indie címen, úgy a Torenen is érződik az ICO hatása. Már az első percek azt
sugallják, hogy egy nem kevés filozófiai mondanivalóval átitatott kaland
bontakozik ki előttünk. A brazil Swordtales alkotása a felnőtté válás, a gonosz
elleni küzdelem és az emberiség természetének témáját boncolgatja, és ha
fogékony vagy rá, erős érzelmeket válthat ki belőled. A játék azért is egyedi,
mert a művészeti stílusa össze sem hasonlítható a nyugati címekkel. Elsőre
talán szokatlan lehet a furcsa atmoszféra, ám ha hagysz neki időt, viszonylag
könnyen elmerülhetsz benne. Amire szükség is van, hiszen a Toren tipikus első
játék: egy friss stúdió útkeresése, amely tömve van kisebb-nagyobb gyermekbetegségekkel.
A
történet viszonylag kellemesen indul: főszereplőnk egy Moonchild névre
keresztelt kislány, aki egy romos torony alján tér magához, egy pár perces
bevezető után. Az égbe szökő építményt valaha dolgos emberi kezek építették, akiket
arroganciájukért az isteni hatalom megbüntetett. Ugye nem csak nekem tűnt fel a
hasonlóság a bibliai Bábel-toronyhoz? Az emberiség utolsó reménysége egy pöttöm
kislány, akit itt időtlen idők óta fogságban tartanak. A lány feladata az, hogy legyőzze
a torony tetején csücsülő sárkányt, és ha kudarcot vall, mindaddig újjá fog
születni, míg sorsát be nem teljesíti. A Holdgyermeket csecsemőkorától kezdve
irányíthatjuk, a lány a kaland során felnő, érett nő lesz belőle, fokozatosan megismeri
önmagát, kiszabadul és megmenti az emberiséget. Az utazás során mentora egy bölcs
varázsló lesz, aki már az eredeti torony építésében is részt vett. Hősnőnk különféle
víziók és opcionális álomszerű szekvenciák során lassan megismeri az ősi civilizáció
szomorú históriáját, miközben egyre feljebb merészkedik az építményen, és végül
megküzd nemezisével.
A
többféle életkor ugyan hangzatos fícsör, valójában egyik sincs megfelelően
kidolgozva. A játék elején egy vértócsában térünk magunkhoz egyszerű
totyogóként, amikor még a puszta járás is nehézségeket okoz. Szerencsére a
csecsemőkor nem tart tovább pár percnél: miután minden erőnket megfeszítve
megszerezzük az elvarázsolt kardunkat, máris kisgyerekkorban találjuk magunkat.
Ahogy szép lassan felcseperedünk, úgy egyre ügyesebbek és erősebbek leszünk, mozgáskoordinációnk
fejlődik - de piros ruhácskánk furcsamód mindig passzolni fog ránk. A gond
az, hogy mindezt alig vesszük észre, a kamaszkor különálló részei között nincs olyan
nagy különbség, nyámnyila nebáncsvirágok leszünk, s mire ütős karakterré
válnánk, már vége is a játéknak. Az ötlet tehát kihasználatlan, az életkorok
közti átmenet gyorsan végbe megy, Moonchildnak nincsenek fokozatosan
megszerezhető ütős képességei, egyedül a kardforgatáshoz ért. Ahhoz is amatőr
módon.
A
torony különböző szintjein kétféle gonosz teremtmény ugrik a torkunknak: a föld
felett lebegő teremtmények és egy amorf masszára hajazó rémség. A harcrendszer
teljesen fapados, Moonchild mozdulatai nehézkesek, többször is elvéti a célt,
mire nagy nehezen betalál, nem érezzük úgy, hogy urai vagyunk a helyzetnek, épp
ezért minden egyes összecsapás felejthető sallang. Halál esetén mindig a
legutolsó vértócsánál éledünk újjá, viszonylag közel a bukásunk helyszínétől. A
sárkánnyal való találkozás sem különbözik egy sztenderd főnökharctól, a lény a
legkevésbé sem ijesztő, elbújunk a támadásai elől, megvárjuk a megfelelő
pillanatot, hogy lecsaphassunk, majd újrakezdjük a műveletet. A várt katarzis
és beteljesülés elmarad, a gonosz minden nehézség nélkül likvidálható.
Szerencsére
a játékidő tetemes hányadában az egy fokkal élvezetesebb platformrészek és a
fejtörők dominálnak. Ám az ugrándozás és a mászás a meglehetősen suta irányítás
miatt nem a legjobb, többször eltévesztjük az időzítést a gyatra kamerakezelés
miatt, míg a környezetalapú rejtvények teljesen egyszerűek, nem sokat kell
gondolkozni rajtuk. A megoldás szinte mindig adta magát, noha olykor trükköznöm
kellett, hogy a megmászható kiszögeléseket felfedjem, de emiatt egyszer sem
akadtam el. Az érdes játékmenet miatt
sem nevezném rossznak a Torent, a hiányosságok éppen az elviselhetőség határán
belül maradnak, a varázslatos hangulat és az érdekes történet elviszi a hátán a
játékot.
A
pasztellszínekkel operáló grafika technikailag ugyan siralmas képet fest a
PS2-es időket idéző textúrákkal és alacsony poligonszámmal, ám stílusa mégis
utat talál a szívünkhöz. Hovatovább a fejlesztőnek még az optimalizációba is
beletört a bicskája, a leeső framerate, a recés élek és a v-sync hiánya PS4-en
megbocsáthatatlan bűn, nem is beszélve a tereptárgyakba való beakadásról. Viszont
a felbukkanó problémák felett képes voltam szemet hunyni, nem éreztem kidobott
időnek a vele töltött két hipnotikus órát. Igen, a kaland egy ültő helyünkben
végigtolható, nem repít fennkölt magasságokba és nincs olyan mély mondanivalója,
mint a már említett ICO-nak vagy a Brothers: A Tale of Two Sonsnak, de kétségkívül
különleges darab.
Dél-Amerika már számos szürreális játékkal örvendeztetett meg minket és most itt a következő, egyenesen Brazíliából. A Toren egy fejtörők megoldására kihegyezett platformjáték, érdekes csavarral megspékelve.
http://i.ytimg.com/vi/cXbqhHM-BPk/maxresdefault.jpg
De a pontozásra véletlen rápillantottam és jaj.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.