A Forza Motorsport 6: Apex élmény tekintetében szinte mindent megad, amit a konzolos verzió kínált tavaly szeptemberben. A Microsoft, okulva az elmúlt hónapok elpuskázott PC-s átirataiból (a Quantum Breaket tuti nem teszi ki a falra!), ötletesen nyílt bétateszttel rajtoltatta el az Apexet. A tesztidőszak előreláthatólag az egész nyárra vonatkozik majd, addig jelezhetjük a felbukkanó hibákat a Turn 10-nek, továbbá a stúdió ígért néhány tartalmi újítást is. Kihasználva a lehetőséget, mi is belevetettük magunkat a korai verzióba, nézzük csak bővebben, hogy mit is kínál nekünk a számítógépes Forza-epizód!
Első lépésként szükségetek van a játék gépigényének megfelelő vasra, illetve ezen kívül rendelkeznetek kell Windows 10 operációs rendszerrel, hiszen ennek hiányában letölteni se fogjátok tudni a bétaverziót, ami közel 19 gigát foglal majd el. Nagy talány minden egyes hasonló esetben, vajon hogyan is sikerült optimalizálni a játékot? A tesztírás közben rengeteg hozzászólást átfutottam, és úgy tűnt, nem csak én, de körülbelül a nép 80 százaléka is elégedett ezzel kapcsolatban. Ahogy arra később kitérek, nyilván akadnak ellenpéldák is szép számmal, de remélhetőleg idővel sikerül minden problémára megoldást találni.
Talán a legfontosabb kérdés egy átíratnál, hogy miben változott az elődjéhez képest. Ahogy már a bevezetőben is említettem, a legfontosabb különbség az Xbox One- és a PC-verzió között, hogy utóbbi ingyen van. Ez bár okos lépés volt a fejlesztőktől, hiszen így mindenki számára szabadon elérhetővé teszik a játékot, sajnos itt sincs tökéletes boldogság, ugyanis az Apex esetében egy csökkentett tartalommal bíró címet kapunk. Mit is jelent ez? A PC-s verzióban összesen 63 autóval mehetünk végig 20 pályán és 6 darab helyszínen – amiről, ha nem Forzáról lenne szó, akkor mondhatnánk, hogy nem is rossz, de ez a nagytesóhoz képest így elsőre elég haloványnak tűnik. A tavaly ősszel megjelent Forza 6 körülbelül 400 autó közül engedett választani, és pályából is jóval több állt rendelkezésünkre.
De ne legyünk ennyire szőrös szívűek, mert az Apex alapjaiban mégis egy működő kezdeményezés a Microsoft részéről. Persze meg kell jegyezni, hogy free-to-play cím lévén sajnos itt sem ússzuk meg némi mikrotranzakció nélkül. Például, ha már a játék elején szeretnénk egy jobb autóval csapatni, akkor 0,99 amerikai zöldhasúért cserébe oldhatjuk azt fel. Én ennek ellenére úgy érzem, hogy mindezt más hasonszőrű címektől eltérően itt nem akarják lenyomni a torkunkon. Idővel minden autót ki tudunk nyitni, hogy mikor, az csupán szorgalom, na meg ügyesség kérdése.
Az Apexban egy 12 bajnoksággal bíró karriermódot kapunk, ebben a játékmódban különböző célokat kell teljesítenünk a választott versenyautónkkal. Természetesen ahogy haladunk, úgy lesz egyre nehezebb dolgunk; bár nőni fog a járgányok teljesítménye, egyre körülményesebb lesz a kezelésük, ráadásul az elénk kerülő feladatok nehézsége is fokozatosan növekedni fog. Találkozunk majd olyanokkal, ahol a célunk az első hely megszerzése, másokat pedig úgy pipálhatunk ki, ha lenyomjuk egy bizonyos időn belül a futamot. Lesznek trükkösebb küldetéseink is, amiket csak úgy csinálhatunk meg, ha kikapcsoljuk a könnyítő játékelemeket – a fékezés-rásegítést, a kipörgés-gátlót és hasonlókat. Hogy miket kapunk cserébe? Röviden: maximum három darab medált gyűjthetünk be egy versenyen, amikből később autókat tudunk vásárolni. Miután túljutottunk a karriermódon, rögtön megnyílik az úgynevezett Spotlight Series opció, ami további eseményeket foglal magába. Az elérhető plusz medálokért itt is különböző feladatokat kell végrehajtanunk, de ebben az esetben mindig egy előre megadott autóval.
A készítők egy az egyben átültették a Forza Motorsport 6 motorját PC-re, ami néhány technikai hiba ellenére bámulatosan sikerült. Meg merem kockáztatni, hogy ez most a piacon lévő legszebb autós játék, és bár én csak 1080p-s megjelenítésben toltam, természetesen elérhető a 4K-s (3840x2160 pixeles) felbontás is. A Windows 10 adta DirectX 12-es lehetőségnek hála gyönyörű élményben lehet részünk, elképzelni se tudom, hogy lehet még ennél is szebb, amikor nekem már a full HD közben is enni támadt kedvem a Ford GT-m motorháztetejéről. A grafika és az ehhez párosuló hanghatások pazar elemei a játéknak, és természetesen itt is megkapjuk a méltán híres esti-esős pályákat, amiket minden autóverseny-mániásnak látnia kell!
Multiplayer tekintetében egy óriási ziccert hagytak ki a készítők, ugyanis a Forza Motorsport 6: Apex csupán az egyjátékos élményre fókuszál, a többjátékos szegmens kimerül egy aszinkron megoldásban. Nyugtathatnánk a kedélyeket azzal, hogy mindez csak a béta jellemvonása, de sajnos nagyon úgy tűnik, a végleges produktumban sem kapunk rendes multit. Egyedül az online játékosok időeredményeivel harcolhatunk, és ezeket dönthetjük meg. Megint csak nagy kérdés, vajon mennyire fog a többjátékos mód hiánya a szavatosság kárára menni? Félek tőle, hogy nagyon, de idővel ez is kiderül… További csalódás érheti azokat, akik részletes díszítéseket szerettek volna a menőbbnél-menőbb járgányaikra rakni, mert a konzolos verzióhoz hű és komplex matricaszerkesztő opció helyett az Apexben csak előre összeállított csomagokkal bíbelődhetünk.
Essen szó néhány technikai negatívumról is, mert akad belőlük szép számmal. Vannak olyan videokártyák, amikhez hiába telepítjük fel a megfelelő illesztőprogramot, AP301-es hibakóddal nem indul el a játék. A megoldás kis trükközéssel érhető el, ilyenkor ha a Page Up gombot nyomva tartjuk, és a Quit opciót kiválasztjuk, elvileg tovább fogunk tudni lépni, viszont ezzel kockáztatjuk a játék stabilitását. Apropó stabilitás, sajnos itt is tapasztalhatunk némi fps-ingadozást, a játék eszi a memóriát, illetve néha töltés közben is kifagyhatunk. Arra is volt példa, hogy 5-6 futam után egyszerűen összeomlott a program és jöhetett az újraindítás: mind a két jelenséget sikerült testközelből átélnem, de a fenti (és a lent következő) bakikat tudjuk be az Apex jelenlegi fázisának.
A felsorolt hibákon kívül vannak itt még igen fura hiányosságok. Egyelőre nincs kormánytámogatás, másodszor több kontrollert nem is ismer fel a szoftver. Ha valaki ezekbe belefut, akkor marad a billentyűzet-egér kombináció, ami viszont egy autós címnél annyit ér, mint golyó ellen az integetés. Elvileg mind az Xbox One-os, mind pedig a PlayStation 4-es kontrollert támogatja az Apex, ellenben találkoztam olyan hozzászólásokkal, ahol a kontrolleres mechanika nem működött zökkenőmentesen.
A tervezők megígérték, hogy minden hasonló kivetnivalót javítani fognak a bétafázis végeztével, a játék már a teszt kezdete óta is kapott frissítést. A hibákat a Forza Motorsport hivatalos fórumán gyűjti össze a Turn 10, és ha tudnak, akkor megpróbálnak rájuk gyorsan megoldást találni. Nyilván a nagyobb horderejű problémákat majd később, egy nagyobb javítócsomag keretein belül fogják orvosolni, de az is lehet, hogy csak a végleges verzióban kerül majd erre sor.
A készítők ígérete szerint a jövőben az összes Forza Motorsport-rész beköszön majd PC-n is, ezt a menetrendet követve pedig nem nagy merészség kijelenteni, hogy a mostani és a széria következő felvonása közti időintervallumot szeretné a Microsoft áthidalni az Apexszal. A terv összességében kiválóan működik: ha a srácok kijavítják a fenti hibákat, akkor mondhatjuk, hogy végtére is a Turn 10-Microsoft formáció elérte a célját, sikeresen átültették a Forza Motorsport-sorozat adta érzést a PC-s berkekbe, ami összetéveszthetetlen játékélményt képes nyújtani az autóversenyek szerelmeseinek. A kérdés mindenesetre adott: vajon elég lesz-e, illetve mennyi ideig lesz elég ennyi tartalom a PC-s változathoz?
A Forza Motorsport 6: Apex PC-re készül, jelenleg a nyílt bétatesztje zajlik. A kliens letöltéséért erre tessék!
Kapcsolódó cikk
Forza horizon 3 pcre és One-ra
Lenne egy kérdésem, alapból az áruház a c-meghajtóra pakolja a dolgait, nem tudjátok, hogy erre van lehetőség, hogy másik meghajtóra kerüljön a játék?
Utána meg habzó szájjal szidtok egy ingyenes beta-t. Korrekt.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.