Age of Empires: Definitive Edition bétateszt

  • Írta: Daks
  • 2017. szeptember 6.
Link másolása
Visszatér minden idők egyik legjobb stratégiai játéka. Az idén 20 éves Age of Empires felújított változata gyönyörű grafikával, és áthangszerelt zenével emlékezik meg a legenda születéséről - a bétaváltozatot pedig mi is kipróbáltuk.

A Microsoft és az Ensemble Studios maradandót alkotott. 1997-et írtunk, amikor megszületett első közös játékuk, a történelem legnagyobb háborúit a kőkorszaktól a középkorig bemutató Age of Empires, nekünk pedig örökre megváltozott az életünk. A valós idejű stratégiák stílusát követő és átgondoló játékban hatalmas civilizációkat vezethettünk győzelemre, kezdve megszületésüktől, amikor apró falvak voltak még csupán, egészen kiteljesedésükig és hanyatlásukig.

A játékban minden uralkodói feladat ránk szállt. Gondoskodni kellett az élelem- és nyersanyagforrásról, építkezni és fejleszteni, miközben kiépítettük városaink védelmét, és egyben megkezdtük toborozni hódító seregeinket is. Nemzetünk gazdagodása és területének növekedése évszázados távokat ölelt fel, a kőkorszakból átléphettünk a neolitikus, majd a bronz- és a vaskorba, egyre fejlettebb eszközöket használva, miközben háborúba léptünk ellenségeinkkel, vagy éppen kivártunk, kereskedtünk velük. Akkor lecsapva, amikor már tényleg nem számítottak rá.

Az Age of Empires: Definitive Edition az eredeti játék felújított változatát hozza el nekünk, kiegészülve a The Rise of Rome cselekményeivel. Az október 19-én megjelenő játék így 12+4 civilizációnak a történelmét mutatja majd be, olyan eseményeken átvezetve minket, mint Egyiptom és Görögország megszületése, Róma felemelkedése, a Yamato-dinasztia hódítása, vagy a pun háborúk. A minden részletében átdolgozott változatot a Microsoft az idei E3-on jelentette be, a zárt bétateszt pedig augusztus végén vette kezdetét, melynek aktív tagjaként mi is betekintést nyerhettünk abba, hogy mennyire lesz (vagy lett) meggyőző a végső eredmény, milyen is egy legendát ennyi év után újra teljes pompájában látni.

Az első és legfontosabb újdonság, hogy a játék immáron teljesen modern külsővel lép színre. Minden textúrát, épületet, karaktert és tárgyat az alapoktól rajzoltak újra hozzá, a pixeles grafika pedig a múlté, a játék immáron teljes 4K-támogatást élvez. Vannak új zoom-szintek, lehet teljesen ráközelíteni a terepre, de ki is terjeszthetjük a látómezőnket, madártávlatból felügyelve az eseményeket, a készítők pedig kiemelten ügyeltek arra, hogy a design és a hangulat megmaradjon eredetinek, munkájuk álljon meg a technikai jellegű átalakításoknál. És ez sikerült is. Az Age of Empires: Definitive Edition olyan, mintha visszautaztunk volna az időben, a játék ugyanazt a hangulatot és élményt árasztja magából, amibe húsz éve egyszer már beleszerettünk.

A bétában a single és a multiplayer módot is volt lehetőségünk kipróbálni, a háborúval töltött órák, napok pedig nemcsak tökéletes nosztalgiaélményt hoztak, de megmutatták azt is, hogy mennyit változott a világ és maga a játékipar is két évtized alatt. Az Age of Empires játékmenete mai szemmel elképesztően lassú, egyenként kell benne irányítanunk az embereket, hogy menjenek el fát vágni, követ törni vagy szarvasra vadászni, minden fejlesztés és gyártás egy örökkévalóság, miközben lankadatlan figyelemmel kell áttekintenünk a birodalmat, nem elfeledkezve arról sem, hogy ellenségekkel vagyunk körülvéve.

Egy mai RTS-sel (még ha nem is létezik belőlük sok) fél-egy óra alatt lenyomható egy többjátékos hadjárat, itt viszont ennyi idő alatt szintet is alig tud lépni az ember, nemhogy megindítani egy végső támadást. Ez egyrészről csodálatos, mert ráébreszt minket arra, hogy régen mennyire más volt minden, másrészről viszont komoly kihívás is - át kell állítanunk a gondolkodásunkat és a játékstílusunkat egy türelmes, de egyben jól strukturált, tetteinkkel jövőnket megalapozó formára. Az Age of Empires hadjárataiban mindennek következménye van, az egymásra épülő hatások pedig lassan csapnak le, észrevétlenül kerülgetve minket, megpecsételendő sorsunkat.

A sorozat rajongói és - mondjuk úgy - az öregek könnyen akklimatizálódhatnak a játékmenethez, ez nekem két-három játék után már tökéletesen sikerült is, most pedig már csak azon csodálkozom, hogyan tudtam régen akár négy órát is eltölteni egyetlen térképen, majd nyitni egy újabb és még egy újabb játékot. Ki csinálta meg mondjuk a házimat? De azok se aggódjanak, akik újak a stílusban, vagy nem sikerült visszaszoktatniuk magukat a régi idők tempójához, a beállításokban ugyanis ezúttal is tudunk sebességet váltani. Ezt maximumra tolva nem fogunk egy körben több fát, vagy aranyat termelni, de embereink látványosan gyorsabban mozognak majd, így könnyű felpörgetni az eseményeket - bár azt azért elmondanám, hogy az eredeti a legjobb. Ne piszkáljuk már, ha lehet!

A játék kapott egy teljesen új menürendszert, és a készítők átdolgozták a HUD-ot is, könnyebbé, mai szemmel befogadhatóbbá, átláthatóbbá téve a kezelését. A változás jól áll a játéknak, ráadásul a Definitive Edition nemcsak a szemünket, de a fülünket is kényezteti. A játékban minden zenét áthangszereltek, és minden hangot újravettek, modern és kellemes csengést adva ezzel az egésznek. A főcímtől libabőrös lesz az ember háta, a jól ismert dallamok még ennyi év után is fel tudják éleszteni a bennünk élő hadvezért, remek az összhatás, ezzel nem lehet vitatkozni.

A felújítás újdonsága még, hogy nőtt a population limit, a korábbinál sokkal nagyobb nemzetet építhetünk majd, hatalmasabb sereggel és a képernyőn is látványosan több egység fog majd megmozdulni, újabb szintre emelve ezzel hódításaink erejét. Embereink mozgása kifinomultabb, a csatákban ügyesebben mozognak majd, de új animációt kaptak a felgyulladó, összeomló épületek is. Ja, és a legjobbat majdnem elfelejtettem elmesélni. Lesz benne egy Original Experience mód is, ami visszabutít mindent az eredetire, a játék újra kockás lesz, és a változások sem élnek majd többé - ezt most nem volt lehetőségünk kipróbálni, de ígéretesen hangzik, az biztos.

A bétaváltozat felszínre hozott néhány negatívumot is, ami a teljes verzióban is nagy eséllyel visszaköszön majd. Az egységek útkeresése például (az ígéretek ellenére) nem változott sokat húsz év alatt, még mindig hajlamosak feltartani egymást, ami lassítja a kitermelést, és a támadás hatékonyságát is. Olyan, mint amikor a metróban szembe jön veled valaki, te balra lépsz, de ő is arról akar kerülni, majd jobbra korrigálsz, de ő is. Csak itt fájdalmasan több ideig tart az egész, és akkor még nem beszéltem arról, hogy milyen béna, amikor megtámadnál valakit, de ő mindig ellép a katonád elől, amikor az megsuhintja a kardját. Az embered követi, aztán azt veszed észre, hogy átsétált az ellenség táborába, bezzeg amikor a te bányászodra támadnak rá, az beragad két fa közé, és azonnal meghal. De negatívum lesz még, hogy a zoomolás még mindig a menüből érhető csak el, nem lehet mondjuk egérgörgetéssel ráközelíteni arra, amire akarunk, majd újra ki, hogy mozgassuk a csapatunkat.

A tesztelés során találkoztunk még kisebb bugokkal és egy-két crasheléssel is, de ezt nyilvánvalóan a készítők javítják majd a megjelenéséig, összességében pedig azt kell, hogy mondjam, az Age of Empires: Definitive Edition egy zseniális felújítás lesz. A játékkal még mindig annyira lenyűgöző nyomulni, mint gyermekkorunkban volt, elkezdve a hadjáratokat beugranak a régi emlékek, a sikerek és a bukások, az egésznek pedig azonnal úgy ugrunk neki, mintha egy perc sem telt volna el azóta, hogy legutóbb indítottuk a játékot. Az első véleményem tehát pozitív, érdemes várni a megjelenést, és befizetni rá, mert nagyon jó lesz!

Az Age of Empires: Definitive Edition kizárólag PC-re jelenik meg október 19-én.

10.
10.
kopic
X-re miért nem jön ?:/
9.
9.
NECROSMOKE
Szep. Csak konzolra is johetne.
7.
7.
Miért csak PC-re jelenik meg? Xbox One-ra miért nem jelenik, főleg, amikor itt az egér és billentyűzettámogatás, még akkor is, ha az nyilvánvalóan ettől még az egy konzol marad!
6.
6.
GAMEROD
Első dolog amit kipróbálok az a photon man és bigdaddy cheat. Remélem nem maradtak ki :D
4.
4.
Gora
Jól gondoltam. Akkor ha lesz Steam-es verzió és odaadják akcióban 1500-ért talán megéri :)
2.
2.
Gora
Hát mit ne mondjak szép. Egy örök kedvenc remek újragondolása, de azért az árcédulára leszek igazán kíváncsi.
1.
1.
Hunszi
Számomra mindig is ez a lassúság volt az élvezetes és nem az, hogy 2 épület után már megyek kaszabolni, szerettem látni, ahogy szép lassan fejlődik a civilizációm, ez a mai RTS-ekben lehetetlen...alig építesz valamit s már rontanak rád, szóval ez számomra nem negatívum, hanem éppenséggel nagy plusz. Ami a beakadó egységeket illeti...nos igen ez zavaró tud lenni, de azért még is csak egy 20 éves játékról beszélünk, csoda, hogy ez is lett belőle...na majd a 4-es :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...