Négy éve hatalmas sikert aratott a 11 bit studios a This War of Mine-nal, ami a kiegészítőjével együtt PC után konzolokra, sőt mobilokra is megjelent. A cím egyfajta túlélő-stratégia volt, amiben egy háború által sújtott városban kellett a túlélés felé terelgetnünk karaktereinket. A játék nemcsak sikeres volt, de azon kevés produktumok közé tartozott, mely játékmechanikáival a szórakozás mellett azt is be tudta mutatni, hogy milyen lehet egy háborús zónában civilként boldogulni.
Egy-két kisebb kitérő után a csapat most újabb komoly témával jelentkezett, és a This War of Mine-hoz hasonlóan ezúttal is a túlélés került a fókuszba. A Frostpunk alapvetően egy nyersanyag-gyűjtögetős városépítős játék, azonban az építkezés mellett fontos feladatunk lesz az is, hogy a kis közösségünk társadalmi szabályrendszerét is kialakítsuk.
A történet szerint az alternatív 1886-ban hatalmas jégkorszak kezdődik, így milliók fagynak meg, vagy halnak éhen hónapok alatt. Egy csapat útra kel, hogy északon találjon menedéket a hideg elől, majd egy hatalmas hőfejlesztő generátort bukkanva egy kis kráterben a városalapítás mellett döntenek. Innen vesszük át az irányítást, hogy aztán több fejezeten és meghökkentő fordulaton át irányítsuk kicsiny társadalmunkat. Meglepő módon a játék története egész jóra sikerült, nem igazán számítottam komolyabb cselekményre, de a fejlesztők kitettek magukért, és egyedi steampunk hangulattal fűszerezték meg a fagyos hangulatot.
Első feladataink közé tartozik, hogy megszervezzük a nyersanyaggyűjtést, azért, hogy beindíthassuk a hatalmas generátort. A hőerőmű leállása rövid időn belül a játék elvesztését jelenti, így mindképpen tartsuk szemmel, hogy minden rendben van-e vele! Hasonlóan fontos a fa- és fémkészletek biztonságos szinten tartása, valamint természetesen élelemmel is el kell látni a város lakóit. Emellett a fagyos környezetnek hála a hőmérséklet élhető szinten tartásáról sem feledkezhetünk meg. Ha a fő erőmű nem ad elég meleget, muszáj lesz kisebb generátorokkal is rásegíteni a fűtésre, különben embereink fázni kezdenek és megbetegednek, vagy lesérülnek.
Ahogy említettem, az építkezés és gyűjtögetés mellett fontos szerepet kapunk a társadalom irányításában is. Embereink döntéseinkkel kapcsolatos érzéseit az Elégedetlenség és Remény mutatókon keresztül követhetjük nyomon, melyek általában egymásra is hatással vannak – azaz, ha csökken a remény a túlélésre, úgy növekszik az elégedetlenség az elláttással kapcsolatban.
A játék során több kisebb-nagyobb társadalmat érintő kérdésre kell válaszolnunk. Van, hogy egy-egy lakó keres meg minket a problémájával, melyre azonnal gyors választ kell adni, máskor pedig a törvények megalkotásánál kell legtöbbször két rossz lehetőség közül választanunk. Egy példával élve: egészen korán felmerül a kérdés, hogy mit kezdjen közösségünk az elhunytak testeivel. Az első opció, hogy eltemetjük őket a hóban, mellyel így pénzt spórolunk, de a hagyományos temetési szertartások elhagyása csökkenti a reményt a lakosságban. A másik, hogy temetőt húzunk fel, viszont ezzel az értékes és szűkös nyersanyagot dézsmáljuk meg.
Ez a kérdés csak egy volt a sok közül, amire választ kell adnunk, ezen felül tényleg folyamatos döntéskényszerben leszünk. Ritkán látni ennyire komoly morális kérdéseket feszegető játékot, ráadásul teszi ezt úgy a Frostpunk, hogy egy pillanatra sem skatulyáz be minket a jó vagy rossz oldalra. Soha nincsenek gonosz döntések, nehéz helyzetek vannak, melyeket így vagy úgy, de meg kell oldani. Ráadásul ezek a megoldások mindig hatással vannak a játékmenetre is, így a választás után mindenképpen új kihívásokat kapunk. A fenti példát folytatva, ha a temető építése mellett döntünk, később szükség lesz egy, a szertartások lebonyolítására szükséges épületre is.
A klasszikus városépítést nem bonyolították túl a fejlesztők, nagyrészt minden kézre áll, a kezelőfelület pedig remekül működik. Szerencsére a nyersanyagok összeszedése sincs túlgondolva, mikromenedzselésre csak kevés esetben van szükség. Számomra egyedül a munkaerő manuális pakolgatása volt fárasztó, mivel minden egyes üzemnél nekünk kell beállítani, hogy szó szerint mennyi ember dolgozzon ott. Ez elég sok figyelmet követel meg már a kampány elején is, a város növekedésével pedig sok stresszt is okoz. Ki lehetett volna erre találni valamilyen egyszerűbb rendszert is, lesz elég dolga a játékosnak ezen felül is.
Bár a játék nagy részét a városunk biztonságos kis kráterében töltjük majd, lehetőségünk lesz a külvilágba expedíciókat is szervezni. Ha megépítettük a megfelelő épületet, kisebb csapatokat küldhetünk ki, akikkel felfedezhetjük a környéket. Ezek a kirándulások egyrészt kiszélesítik a háttértörténetet, másrészt pedig értékes nyersanyagokat és még értékesebb technológiákat is összeszedhetünk.
Mivel a játék folyamatosan görgeti elénk az újabb és újabb kihívásokat, unatkozni nem fogunk, ezt nagyon jól összerakták a fejlesztők. Vagy a sztoriban történik valamilyen olyan esemény, ami miatt a feje tetejére áll a jól felépített gépezetünk, vagy egy-egy döntésünk miatt okozunk kalamajkát. Emellett a kiszolgáltatottság érzése folyamatosan megmarad, még egy nagyobb, tökéletesen működő gazdaság esetén sincs olyan, hogy elégedetten dőlhetünk hátra.
Sajnos a jól megtervezett kampány mellett nincs lehetőségünk Sandbox módot indítani, ami eléggé behatárolja a játékidőt. A sztori kényelmesen lejátszható 8-10 óra alatt, utána pedig elég kevés tennivaló marad. Persze a rengeteg döntés miatt van némi újrajátszhatóság a címben, de kiismerve a váratlan események idejét, máris nem leszünk olyan kiszolgáltatottak. Elvileg úton a fent említett mód, reméljük, ezzel megoldódnak ezek a problémák!
A cím grafikájáról túl sok szót eddig nem ejtettem, de szerencsére ezen a téren sem marad alul a Frostpunk. A motor jól optimalizált, sosem volt gondom vele, még az én középkategóriás masinámon sem. A hangulatot nagyon jól sikerült megteremteni, ebben a kora nyári időben azt vettem észre magamon, hogy már-már együtt fázok a szerencsétlen városlakókkal. Semmi kiemelkedőt nem nyújt technikailag a Frostpunk, de ennél a stílusnál ez nem is elvárás.
Határozottan jól sikerült a Frostpunk, melyet bátran ajánlok bárkinek, akit kicsit is vonzanak a városépítős vagy stratégiai játékok. A történet és a hangulat nagyon rendben van, valamint a játékmechanikák is remekül vannak kitalálva. A folyamatos döntéskényszer miatt tényleg úgy érezzük, hogy mi irányítjuk a kis közösségünk életét, elég komoly morális kérdéseket kell megválaszolnunk. Egyetlen hibája, hogy rövid, és híján van az extra játékmódoknak - reméljük, az ígéreteknek megfelelően ezt hamar orvosolni fogják a fejlesztők!
A Frostpunk egyelőre kizárólag PC-re jelent meg.
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.