Egészen messzire nyúlik vissza a Wreckfest története, a FlatOut-sorozatért is felelős finn BugBear Entertainment ugyanis közel hét évvel ezelőtt jelentette be az akkor még Next Car Game néven futó projektet. Az eltelt esztendők aztán többször rögös útra terelték a fejlesztést, de az elsőre sikertelen Kickstarter-kalapozás sem szegte kedvét a készítőknek, így egy közel négyéves korai hozzáférésű státusz után a csapat tavaly végre szabadjára engedte dühöngő fenevadját, ami azóta is zabolátlanul tombol és pusztít a virtuális arénákban és versenypályákon. Szerencsére erre a mostanra alaposan megkopott és elfelejtett, vas a vas elleni, szabályokat nem ismerő, fémcsikorgató pusztításra végül a konzolos rajongóknak sem kell féltékeny tekintettel áhítoznia, hiszen a lepukkant, autóbontóba való járgányok küzdelmei a múlt héten PlayStation 4-re és Xbox One-ra is befutottak.
A Wreckfest pedig nem is tököl sokat, a kampány első versenyével azonnal behajít minket egy arénába, ahol a Destruction Derby legszebb pillanatait idézve egy magabiztos benzinfröccs kíséretében jelzi, hogy a féktelen pusztítás ideje visszatért és itt az idő, hogy ismét régi fényében tündököljön az autóversenyzés egy mostanra már kevésbé ismert és valószínűleg csak szűk réteg számára izgalmas mellékvágánya. A Wreckfest ugyanis egyszerre ötvözi magában a FlatOut, a már említett Destruction Derby és a Test Drive: Eve of Destruction hagyatékát, amelyek többek között a karriermódban elérhető és játszható eseményeken érhetőek tetten. Maga a karriermód öt különálló, de egyre nehezedő bajnokságból áll össze. Akadnak majd roncsderbik, ovális pályán zajló versenyek és lepukkant járgányok öldöklő csatái jó kis murvás, saras helyszíneken. Ha sikerül a meghatározott pontszámot összegyűjtenünk, akkor szintet lépve kipróbálhatjuk magunkat a magasabban jegyzett bajnokságokban is.
Az így szerzett szintlépésekkel és kreditekkel aztán egyrészt újabb eseményeket nyithatunk meg az adott bajnokságon belül, másrészt így lesz lehetőségünk járgányainkat fejleszteni. Így huppanhatunk be egy kis háromkerekű volánja mögé iskolabuszok ellen versengeni, vagy egy méretes kombájnt vezetve roncsderbizni, illetve így tudjuk majd újabb és újabb négykerekűekkel bővíteni a garázsunkat. A "kampány" egyébként nemigen ül le, végig magas fordulatszámon pörgeti az elborult versenyeket. Másfelől nincs két ugyanolyan összecsapás, a kialakult káoszban ugyanis egy biztosnak hitt első helyet is pillanatok alatt el lehet dobni, és itt nincs visszatekerés funkció: ha totálkárosra törted a járgányodat, akkor ott mindennek vége. Éppen ezért minden egyes küzdelem komoly észjáték is, mert nem elég tövig nyomni a gázpedált, sokszor érdemes belátni, hogy adott helyzetben bizony engednünk kell az MI vezérelte ellenfeleknek, hogy aztán egy későbbi kanyarban vágjunk vissza.
A mesterséges intelligenciára egyébként is érdemes kicsit kitérni, mert hatalmas szerepe van abban, hogy a Wreckfestben baromi izgalmasak a küzdelmek. Már a normál nehézségi szinten is folyamatosan megszívatnak, ott loholnak a sarkadban, és ha a győzelem múlik rajta, akkor lelkiismeretfurdalás nélkül tolnak fel egy fára, ezzel hazavágva a versenyedet. Ez frusztráló lehet, de a Wreckfest pontosan erről szól, és bizony komolyan jutalmaz is azért, ha a körözések között nem csak arra ügyelsz, hogy épségben a célba érj. Ütközések, aljas lökdösődések nélkül ugyanis nincs kiérdemelt győzelem: a karriermódban például vannak jól jövedelmező bónuszfeladatok, amelyek pont arra sarkallnak, hogy ne csak próbálj előremenekülni és végig az élen vezetve nyerni - erre nem is nagyon lesz esélyed. Taktikusan vezetni, olykor cselekhez folyamodni. Ha például látjuk, hogy a következő eseményen sok kanyarral lesz dolgunk, akkor érdemes az autó "páncélzatától" megszabadulni, így könnyebbek és fürgébbek leszünk, igaz, papírként fognak minket összecsomagolni, ha nem vigyázunk. A legcélravezetőbb, ha megpróbálunk egyensúlyt teremteni a strapabírás és az autónk irányíthatósága között.
Az egész persze semmit sem érne, ha a Wreckfest vezetési élménye és fizikája nem lenne ennyire könyörtelenül élvezetes. Ez azért is érdekes, mert a játék ugyan távol áll a szimulátoroktól és az árkádtól is, mégis nagyon oda kell figyelni a sokszor hatalmas tankerként viselkedő járgányokra. Merthogy vezetési stílusunkat az éppen aktuális járgányunkhoz kell igazítani. Kis fűnyírót hajtasz? Semmi gond, de ne lépj korán a gázra, mert biztosan elveszíted az uralmadat felette. Hatalmas, amerikai roncsdögöt kormányzol? Biztos lehetsz benne, hogy szinte minden ütközést ki fog bírni, de beledöglesz, mire a kanyarban befordítod. Könnyebb, fürgébb, európai vagy japán négykerekűt hajtasz? Egy ütközés alkalmával pillanatok alatt poháralátét lesz belőled. A sérülésmodell is tűpontos, ráadásul egy komolyabb behatás után az autónk ütött-kopott külleme mellett a viselkedése is megváltozik.
És így születnek meg azok a csodálatos, roncsbalettbe illő jelenetek, ahol a versenypályát szegélyező gumifalak hullanak ezerfelé darabjaira, miközben az autók lepattanó fémdarabkái szállnak a levegőbe, üvegszilánkok kíséretében. Egyszerűen csodalatos látvány, amikor egy seregnyi négykerekű kontrollálatlanul zúzza egymást, a végeredmény pedig a pályán uralkodó káosz.
Sajnos akadnak azért problémák is, amelyek közül a legbosszantóbb, az pontosan maga a látvány. Összességében a már említett pusztítás és a fizika bődületesen szemléletes és jól is néz ki, de a játék összképe mégis olyan, mintha a PC-re szánt változat átiratát úgy két fokozattal lentebb tekerték volna. Nyilvánvaló, hogy a mai konzolokból nem lehet olyan erőt kisajtolni, mint a számítógépekből, és a fizika és a rombolhatóság oltárán áldozatot kellett hoznia a csapatnak, de ettől még nem mehetünk el szó nélkül a tény mellett, hogy a Wreckfest Xbox One-on nem a legszebb játék. Végezetül pedig muszáj megemlítenünk, hogy kisebb-nagyobb hibák azért maradtak a címben. Előfordult, hogy arénaharc közben szétesett nálam a kép, illetve a játék multiplayer szekciója sem büszkélkedhet a legstabilabb netkóddal. Ami mégis a legbosszantóbb volt, hogy rengeteget töltött a konzolos változat.
Mindezek ellenére a Wreckfest egy tökéletes szerelmeslevél azoknak, akiknek a versenyjáték nem áll meg méregdrága sportjárgányok utcai versengésénél. Látszik, hogy a fejlesztés évei, a sok-sok próbalehetőség és a korai hozzáférés tényleg munkával és fejlesztéssel telt el, mert a játék tartalomban rengeteg élményt ígér, látványban pedig a fizika és a vezetési modell ad egy olyan pluszt, amitől minden roncsderbi-rajongó odáig lesz.
A Wreckfest PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg. Mi utóbbin, az alapgépen teszteltük.
Kapcsolódó cikk
12# Azért mert te nem tapasztalod, attól még mások igen. Ezt a játékot annak idején egy egészen realisztikus szimulátor irányba kezdték el fejleszteni. Akik akkor befizettek rá, ezért fizettek. Aztán jött egy nagyobb „botrány” (még bőven az early access idejében) amit az váltott ki, hogy egy frissítés új, és sokkal könnyedebb vezetési modellt, és visszafogottabb törést hozott az előzőekhez képest. Sokan hőbörögtek, és sokan csalódottan ott is hagyták akkor a játékot. A játékosbázis azóta nőtt, és ugyanakkor részben ki is cserélődött olyanokra, akiknek bejön ez az arcade vonal. De azóta is van folyamatosan egy kisebbség, akik rendszeresen hangot adnak nemtetszésüknek, hiszen tovább folytatódik a játék butítása, árkádosítása. Csak egy pár ilyen a legutóbbi, konzol megjelenés alkalmából jött frissítésre reagálók közül. Én velük értek egyet:
„Please bugbear, bring the old handling model back. „
„Sadly, I can back up what people are saying about the new handling model. It feels arcadey, unpredictable and just... bad. It used to be near perfection before today's update, but the game's unfortunately become unfun to me. „
„Handling is not good... want the old back”
„pls let us rollback to the old fantastic game.
the perfomance wont be that good but we will have good handling and not this kind of console arcade rubberband ai back again.....
old version rating A
new version rating F for me „
„-You changed the diriving physics into more arcade... essentially ruining, what made the game famous (in addition to damage model)
-You ruined the damage model too (no more Realistic damage anymore... Realistic damage is now the old Normal, and the new Normal is basically indestructible titanium tanks)
-You added rubberbanding AI.... it looks ridiculous”
Nyilván ők egy nagyon szűk réteg, egy kisebbség, és a többségnek bejön a játék úgy, ahogy van, akik közül sokan nem is értik, hogy ennek a kisebbségnek mi baja van, mert ők nem érzik, nem értik miért panaszkodnak.
Autok számát nemtudom,de amint hazaérek melóbol megnzézem.(tuti nincs 30-35,kizárt)
Ezt én One X -en játszom és azért elmennek a francba, ez 2019 -ben elég halovány....Tizennégyezerért meg pláne!
Én többet vártam.
https://wreckfest.fandom.com/wiki/Category:Vehicles
Egyébként a Wreckfest-re úgy látom jellemző, hogy fokozatosan egyre könnyebbre veszik a játékot. A fizikát, irányítást elsősorban. Erre sokan panaszkodnak is rendszeresen a steam-en. A konzolos megjelenés alkalmából a pc-s verzió is kapott egy nagy frissítést, és úgy tűnik ismét sokat butítottak rajta, megint erre panaszkodnak sokan, köztük én is. Sokan sírják vissza a régi handling-et. Ez korábban sokkal komolyabb játék volt. Egészen annyira hogy pár éve még azért nem neveztem be rá, mert nekem túlságosan is nehéz volt, de most meg úgy látom átesnek a ló másik oldalára, és addig könnyítgetnek rajta, hogy ha így haladnak tovább, akkor lassan olyan lesz mint egy nfs.
Viszont kevés a kocsi-gondolom az extra változatban van a többi,ami azért elég pofátlan dolog.
Sokan szidták a Flatout 4-et szerintem semmivel se rosszabb mint ez,úgyhogy én csak ajánlani tudom mindkettőt.
https://youtu.be/azfHrs9xy6w
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.