A Lionsgate játékokra szakosodott részlege nem valami új keletű hóbort, az öt évvel ezelőtt alapított divízió mégis meglepően kevés játékot préselt eddig ki magából. Ekkor még a stúdió nem láthatta előre, hogy az eltelt fél évtized alatt a szintén 2014-ben bemutatott, azóta trilógiává avanzsált, de hamarosan mellékszállal és TV-sorozattal is bővülő John Wick gyakorlatilag egy megkerülhetetlen termékké növi ki magát. A filmekkel az univerzumépítés alapköveit már lefektették, most itt az idő, hogy a különböző médiumokban rejlő potenciálra építve a lehető legszélesebb körben terjeszkedjenek! Ezt a célt szolgálja a Thomas Was Alone és a Metal Gear-sorozat inspirálta Volume alkotójának, a brit Mike Bithellnek a legújabb játéka, a John Wick Hex, amely előzményként akarja a sorozat univerzumát kicsit színesebbé tenni, elmélyíteni.
A John Wick Hex még az első mozifilm előtt játszódik, bőven Wick feleségének halála előtt, ami azt is jelenti, hogy főhősünk ekkor még aktív bérgyilkosként dolgozott. Ez azonban nem gátolta meg a titokzatos Hexet abban, hogy elrabolja a New York-i Continental menedzserét, Winstont, illetve mindenes recepciósát, Charont, remélve, hogy sikerül előcsalni Wicket, akivel egy addig elintézetlen ügy végére szeretne pontot tenni. John Wick természetesen nem hagyja szó nélkül, hogy hűséges társait elrabolták, így Hex zsoldosainak és bandája alvezéreinek a hulláján átgázolva érkezünk majd meg a végső leszámolásra. Addig azonban hét különböző helyszín hat részre szabdalt pályáin kell minden esetben kiiktatnunk az őröket, méghozzá úgy, hogy a John Wick Hex egyszerre kínál szórakoztató akciót és körökre osztott stratégiára hajazó, taktikus élményt.
Merthogy Bithell legújabb játéka olyan, mintha egybegyúrták volna a Volume, az XCOM-sorozat és az Into the Breach egyes elemeit. Az izometrikus nézetből követhető események egy sakktáblára hajazó, hálózatosan felépített rendszerként működnek, ahol a sakkhoz hasonló módon mi dönthetjük el, mikor hova léptetjük hősünket. Ez önmagában még nem túl izgalmas, Bithellék viszont nagyon jól ragadták meg a John Wick-filmek jól megkomponált koreográfiáinak lényegét, vagyis az időzítést. A játékmenet magját így az időmenedzsment adja, azaz a játékban minden mozdulatot, cselekvést beáraztak a készítők. Ha szeretnénk a fegyverünket újratölteni, kivédeni egy ütést, elkerülni egy lövést, esetleg újratölteni életerő csíkunkat, mindent egy jól követhető idősávon tudunk nyomon követni. Itt látjuk, mennyibe kerülnének az egyes lépéseink, illetve szintén itt láthatjuk, hogy az őrök egyes cselekvései mennyi időbe telnek.
Ez utóbbi azért nagyon fontos, mert ezek ismeretében tudjuk meghozni az adott szituációban az optimális döntést. Például ha kiszúr minket egy őr és látjuk, hogy lőni készül, akkor lehet, hogy még van időnk leguggolni, ezzel elkerülni az első lövését, majd fedezék mögé gurulni, amivel elkerülhető a második lövése is. Ez, illetve a közelharcok, a földre vitel vagy a sima kétkezi bunyó viszont úgynevezett fókuszpontokba kerül, így ezekkel érdemes bölcsen bánni. Természetesen amikor vissza akarjuk tölteni, azzal is idő megy el. A John Wick Hex így látszólag egy nagyon darabos játéknak tűnik, de ha ráérez az ember az ízére, akkor pillanatok alatt kiderül, hogy ügyesen egymásra lehet fűzni az egyes lépéseket, amiből aztán egy folytonos, John Wickre jellemző akcióorgia kerekedik ki.
Ebben két dolog tud gátat szabni. Egyrészt a lőszerhiány, ami ritkán, de előfordul, akkor viszont csak fogcsikorgatva lehet teljesíteni egy-egy pályát, főleg a későbbi helyszíneken. A másik pedig a rendelkezésre álló kötszer szűkösen mért mennyisége. A játékban nem pályánként töltődnek vissza a dolgaink, hanem helyszínenként, ami szintén megnehezíti az előrejutásunk menedzselését. Egy bekapott találat elég hamar felértékelődik, ha már elhasználtuk a bandázsainkat, de közben még négy pályaszakasz vár ránk. A John Wick Hexben így minden egyes mozdulat számít, minden egyes döntésünknek jelentősége van, így tervezés nélkül pillanatok alatt, már az első helyszínen el fogsz vérezni. Itt nem működik a "trial and error" mentalitás, viszont ha jól sáfárkodsz az erőforrásaiddal és mindig odafigyelsz, hogy jól menedzseld az időt, akkor mindig találsz megoldást arra, hogy akár életvesztés nélkül teljesítsd a mészárlásokat.
Ami ebben kezdetben meg fog akadályozni, az a fapados tutorial, amivel nem az a baj, hogy nem szájbarágós, hanem pont az, hogy igazából sok érdemi információt nem oszt meg. Szerencsére bármikor elérhetjük, átolvashatjuk, és ez erősen ajánlott is, mert már a kezdetek kezdetén is sokkal könnyebb dolgunk lesz, ha vesszük a fáradtságot, és végignyálazzuk a leírtakat. Sajnos a játék azért néha szereti szívatni is a játékost, így a semmiből felbukkanó ellenfelek okozhatnak néha kellemetlen meglepetéseket, de szerencsére nem ez a jellemző, így inkább tervezhetőek a mozdulataink, mint nem.
Amit még fel lehet róni a játéknak, hogy maga a játékmenet igazából az elejétől a végéig ugyanazt kívánja meg a játékostól. Egyszerűen nincs fejlődés, nincs szükség új taktikák elsajátítása, de ha figyelembe vesszük az alapanyag nyílegyenes cselekményét és zúzását, akkor ezen nem nagyon lehet meglepődni. Idővel kapunk erősebb, keménykötésű ellenfeleket vagy jobban felszerelt őröket, de a kivégzésük módja az nem fog változni.
A John Wick Hex ugyan túl sokat nem tesz hozzá a lore-hoz, de azért kellően érdekes alak a főgonosz, akitől azért meg lehet tudni egy-két eddig nem ismert információt John Wickről és az egész bérgyilkos-univerzumról. A játék látványvilága sokak szerint olcsó és fapados, de tökéletesen illik a körítéshez, ráadásul a neonfényárban úszó helyszínek teljesen illeszkednek a filmek egyes jeleneteinek, helyszíneinek a hangulatához. Ahogy a játékmenet, úgy a körítés is teljesen letisztult, könnyű befogadni, megszeretni, de akár megutálni is. A John Wick Hexet azonban kár lenne kihagynotok, egy igazi gyöngyszem, talán az év egyik legjobb taktikai játéka, amiben megtapasztalhatjuk, milyen is John Wickként gondolkodni és cselekedni.
A John Wick Hex egyelőre csak PC-re érhető el, kizárólag az Epic Games Store-on keresztül.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.