Habár a Minecraft sikere évtizedes története ellenére is töretlen, a fejlesztőcsapat Mojang és az IP-t birtokló Microsoft évek óta próbálkozik a Minecraft-univerzum kibővítésével, és új stílusú játékokkal megkínálni a rajongókat. Pár évvel ezelőtt az akció-RPG-k játékmenetét próbálták beházasítani a kockavilágba, idén pedig a stratégiai játékok felé kacsintgató Minecraft Legendsszel szeretnék új utakra terelni a szériát. Ahogy az alapmű, úgy ezek a mellékhajtások is inkább a fiatalabb közönséget célozzák, így az eredeti játékstílusok egyfajta felvizezett változatát kapjuk meg, hogy a gyerekek vagy éppen a casual gamerek is megtalálják a számításaikat. Ettől függetlenül a 2020-ban megjelent Minecraft Dungeons kifejezetten ügyes próbálkozás volt, ami, ha nem is tört a Diablo babárjaira, azért jó pár akció-szerepjáték rajongó szívét megdobogtatta.
Valami ilyesmire számítottam a Minecraft Legends esetében is, melynek trailerei hasonló stílusfeldolgozást sejtettek, csak ezúttal az RPG-játékokra felhúzva a koncepciót. A valós idejű stratégiák nem éppen kezdőbarát játékmenetükről híresek – főleg konzolon -, így fejlesztők azonnal kihúzták a stílus méregfogát, és ahelyett, hogy kurzorral kellene matatni, főhősünket közvetlenül tudjuk irányítani madártávlatból. A játék kezelése teljes mértékben kontrollerbarát, és habár kell némi idő míg megszokjuk a működését, a gyors és praktikus oktató mód sokat segít az elsajátításában. Egységeink mozgatása hasonlóan egyszerűen működik: vagy a követés gombbal húzzuk őket magunk után, vagy a parancs gombbal ráküldjük az ellenfelekre, épületekre.
A fejlesztők tehát egy könnyen szokható és nagyjából intuitív irányítást álmodtak meg a stratégiázás köré, mely akár még összetettebb szituációkban is jól használható lenne, ha lennének ilyen szituációk. A Minecraft Legends nem csak fájdalmasan fapados, de borzasztóan unalmas is végtelenül leegyszerűsített játékmenete és ötlettelensége miatt. Teljes mértékben érthető, hogy a fiatalabb korosztálynak szánt tartalom miatt nem kapunk Comman & Conquert megszégyenítő stratégiázási lehetőségeket, de az összetett játékelemeket illett volna más ötletekkel helyettesíteni, hogy szórakoztató maradjon a játék. Már a játék első órájában is hosszú perceket kell baktatni a véletlenszerűen generált térképen, hogy aztán mesterségesen túlnyújtott harcokban szétkapjuk a nem túl okos ellenfeleket.
A hihetetlenül korlátozott egységlimit miatt nem is igazán érdemes túlgondolni a harcokat, és szimpla hack’n’slash módjára kaszabolhatjuk az ellenfeleket. Az építkezés kimerül abban, hogy falakat, hidakat és tornyokat húzhatunk fel, pedig éppen a Minecraft névvel ellátott játék esetében várnánk kreatívabb megoldásokat. Mennyire menő lenne már, ha beáshatnánk magunkat az ellenfél bázisára, vizes árkokat húzhatnánk, vagy kastélyt építhetnénk, de sajnos a játék ilyen szempontból abszolút nem használta ki a szériára jellemző szabadságot.
A kooperatív mód valamennyire segít a helyzeten, igaz a fejlesztők által megálmodott együttműködés nem biztos, hogy mindenkinek elnyeri a tetszését. Elképzelésük szerint ahelyett, hogy együtt rohannánk be támadni rengeteg egységgel, inkább osszuk le egymás között szerepeket. Például valaki az egységeket menedzseli, más a bázis védelmén dolgozik, míg megint más a nyersanyag begyűjtésén ügyködik. És bár papíron nagyon jól hangzik ez a fajta a leosztás (a Sea of Thivesben a hajó kezelése is valahogy így zajlott), a gyakorlatban azonban nem igazán működik, mert a különféle szerepek nem nyújtanak egyenlő mértékű szórakozást. Hiszen ki akarna a korlátozott falépítéssel bíbelődni, amikor egységeivel leigázhatja az ellenséget?
Ezt megfejelendő, hogy a játékosoknak nincsenek is saját egységeik, hanem a csapat katonáit lopkodhatjuk el egymás elől – ez gyerekek esetében egyébként simán veszekedést szülhet. A többjátékos mód a fent említett megoldások miatt hasonlóan nehezen működik, ha nem találunk magunk mellé együttműködő ismerősöket. Az ingame voice chat hiánya miatt idegenekkel nehéz összejátszani, és a limitált stratégiai lehetőségek kihasználása helyett, szimpla csépelésbe csapnak át a harcok, amit meg számos más játékban megtehetünk ennél kifinomultabb módszerekkel is.
Habár rengeteg potenciál rejtőzik egy Minecraftos RTS-ben, sajnos a Legendsnek nem sikerült ezeket a lehetőségeket kiaknázni. Egyértelmű, hogy a fiatalabb játékosokat célozták meg a fejlesztők a címmel, én azonban úgy gondolom, hogy ez nem lehet mentség az ötletektől mentes és repetitív játékmenetre. Rengeteg olyan gyerekeknek készült játékkal találkozni, melyek felnőttként is szórakoztatóak, így az összetett játékelemek mellőzése vagy a repetitív kampány nem írható a célközönség számlájára. Game Pass előfizetőként természetesen kockázatmentesen lehet kipróbálni, így érdemes lehet meglesni, de az alap Minecraftot vagy a Fortnitetot azért nem érdemes letörölni miatta.
A Minecraft Legends PC-re, Nintendo Switchre, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra, valamint Xbox Series S/X-re jelent meg. Mi az utóbbi platformon teszteltük.
Mi okozhatja hogy PS5-ön egyik nap még ment a játék, most pedig már azt írja ki hogy nem lehet vele játszani. CD-ről ment és most nem indul.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.