Gatekeepelni egy komplett műfajt nem tűnik túlságosan logikus lépésnek üzleti szempontból, de van, amikor a valóság rácáfol erre. A soulslike műfaj ennek például ékes bizonyítéka, amely a tömegek számára elfogadhatatlan, hatalmas kitartást és komoly tanulási időszakot megkövetelő nehézségi szintjével előbb egy egészen vokális rajongótábort toborzott maga köré, aztán az epizódról epizódra csiszoltabb játékmenetével és ötleteivel egy valóságos birodalmat épített ki, ahol már a kasszák csilingelése is szüntelen. A sikerét megirigylők mostanra pedig nem csak kiváló riválisokat teremtettek, de már a széles közönség számára is emészthető formájú opponenseket is, mint a Respawn jegyezte Star Wars Jedi-széria, amely olyan flexibilitással fuzionál műfajokat, mintha világ életében ezzel foglalkozott volna.
Ugyanakkor ez a palotaforradalom valahogy még mindig nem érte el azt a grand strategy stílust, amely elrettentő komplexitásával és általában száraz tálalásával még csak meg sem próbál kitörni szubkultúrája korlátai közül, vagy ha igen, az nem feltétlen sül el maradéktalanul jól, és ez a Paradox esetében valamennyire a legközelebbi rokonáról, a 4X-ről is elmondható, amennyiben kizárólagos mintának azt a 2016-os Stellarist tekintjük, amely sci-fi témájában talán napjaink legjobbja, nem kis mértékben köszönhetően a mind a mai napig aktív támogatásának. És bár pont pár hónapja, a Star Trek: Infinite megjelenésével igyekezett egy szélesebb közönség felé kikacsintani, a Nexusra hárul a feladat, hogy beengedje a tömegeket.
A Stellaris Nexus ugyanis tudatosan egy olyan 4X stratégiának készül, amely a játékmenet és a kezelőfelület komplexitását nyesi meg a lehető legnagyobb elánnal, hogy abból kizárólag annak esszenciája, egy erősen desztillált elegy maradjon, ráadásul egy hozzávetőlegesen egy-két órás játékidőbe tömörítve. Amely a Stellarist, vagy bármely nagyobb 4X-játékot ismerve eléggé hihetetlennek hangozhat, de ha valamit, hát ennek egy részét a Nexus legalább tényleg sikerrel teljesíti.
A december elején elstartolt korai hozzáférésű verzió ebből pedig egy elég nagy szeletet kínál, alapvetően két módon: egyrészt a sztorimóddal, amely egy-egy specifikus frakció irányítását adja a játékos kezébe, előre kijelölt célok teljesítését követelve meg, másrészt a Nexus sava-borsát adó Succession játékmóddal, melyben maximum nyolc játékos (gépi, emberi, vagy ezek keveréke) igyekszik a győzelemhez szükséges 100-150 pontot összeharácsolni egy nagy, de teljesen emészthető méretű galaxisban.
Bármely módról is legyen szó, a Nexus alapvetően mindig ugyanúgy működik, azaz adott egy, saját tulajdonságokkal és más jellemzőkkel rendelkező irányított faj, aki rövid időn belül megpróbálja kivívni a dominanciát a távoli jövő egy olyan galaxisában, amit barátságos és ellenséges népek laknak, egy vagy több bolygó alkotta terület felett bábáskodva. A boldoguláshoz játékosként pedig ugyanezt kell tenni, azaz planétákat meghódítani, seregeket toborozni, gazdaságot felépíteni, kutatni, kémkedni, és a diplomácia eszközeivel új tudáshoz, szövetségesekhez jutni.
Ehhez pedig számos dologra szükség lesz, kezdésnek például a legfontosabb erőforrásra, a Támogatásra, amely lényegében akciópontnak felel meg. Minden akció - legyen az építkezés, kutatás, vagy épp egy hajó mozgatása - adott pontba kerül, az aktuális kört így muszáj maximalizálni, és a lehető legjobban felhasználni. A Nexusban ennek azért van különösen nagy súlya, mert a rendelkezésre álló akciók típusa nem kötött: minden faj egy pakliból gazdálkodik, melyekből véletlenszerűen kerülnek elő az akciólapok, így mindig van mit tenni, ráadásul a kritikus fontosságú cselekedetek - mint egy új hajó felépítése - szerencsére ettől függetlenül, így soha sem érezni azt, hogy mindent a szerencse vezérel.
Már csak azért sem, mert az akciólehetőség önmagában semmit sem ér, ha a készletben nincs meg hozzá a szükséges erőforrás. Ilyen a termelés, ami az ipar erejét jelképezi, a kutatópont, amely az új technológiák kifejlesztéséhez kell, vagy a lőszer, amely a flottaépítéshez és azok megerősítéséhez használandó. A Nexus több hajótípust is megkülönböztet, és mindig arra ösztönöz, hogy a hajóhad a lehető legváltozatosabb legyen, felkészítve minden eshetőségre. Az összecsapások teljesen automatizáltak, így mindenről a számok döntenek - a támadó- és védekező erő, a hadviselésbe bocsátkozott hajók típusa, valamint az esetleges extra védelem, mellyel egy bolygó rendelkezhet. Ha sikerül kipucolni a védekezőket, a bolygó bevonható a saját birodalomba, és aztán kezdődhet az egész elölről a következő helyszínen.
Meddig lesz korai hozzáférésben?
A hadviselés ugyanakkor valamennyire továbbra is opcionális, számos faj inkább a kémkedés, a diplomácia és a kutatás útján tud igazán hatékonyan működni, felfedezéssel, asszimilációval, szövetségekkel növelve hatalmát a galaxisban. Ez igazán hangsúlyossá a Galaktikus Tanács során válik: ilyenkor az univerzum minden ismert népe egy asztalhoz ül, és olyan határozatokat hoz, melyek mindenkire érvényesek, erősítve vagy épp visszafogva egy-egy aspektust. Ezen döntések befolyásolása, az itt osztogatott címek megszerzése messze a Nexus egyik leghangulatosabb és legerősebb része, és itt csúcsosodik ki igazán az, hogy milyen sokszor nem is a saját, sokkal inkább a riválisok tevékenysége dönt a sikerről, különösen, ha azok a riválisok esetlegesen ismerősök.
Őket rávenni a Nexus beszerzésére viszont nem feltétlen lesz annyira egyértelmű, mert a játékidő terén ugyan tényleg sikerült minden ígéretet hozni, a Stellaris Nexus a neve és a szándéka ellenére mégsem nevezhető egyértelműen a Stellaris egyszerűsített verziójának. Sokkal inkább emlékezetet egy társasjátékra, sem mint tömörített 4X-re. Túlegyszerűsített kezelőfelülete sokszor nem tudja megfelelően kommunikálni a főbb információkat; oktatómódja csapongó, és nem tud teljesen rávezetni arra, hogy melyik fázisban mire és hogyan is érdemes figyelni; űrcsatái elég szárazak, a kusztomizációs lehetőségek szinte teljese hiánya, valamint a modtámogatás várható kimaradása okán így egyelőre nem világos, pontosan kinek is készül, és kit fog magával ragadni, de talán ez a korai hozzáférés hátralevő hónapjaiban kikristályosodik. Addig pedig maradnak a gyors, de nem mindig kielégítő galaktikus hódítások!
A Stellaris Nexus kizárólag korai hozzáférésben érhető el a Steamen keresztül.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.