Downward: Enhanced Edition teszt

Link másolása
Értékelés 6.0
Nem könnyű dolog olyan belső nézetes parkour játékot készíteni, amit még élvezni is lehet. Kiváltképp, ha az alkotás többi aspektusa is erre az elemre támaszkodik ahelyett, hogy támogatná azt.

A Downward 2017-es megjelenése után nem tudni, hogy mekkora piaci igény mutatkozott a játék felújított látványvilágú újrakiadására, de az biztos, hogy az Enhanced Edition jól látható vizuális előrelépés az eredetihez képest. Az új modellek és a szebb textúrák mellé pedig az égre vetített kozmikus látvány is hozzájárul ahhoz, hogy ha máshogy nem is, de grafika terén egy igazán kellemes kalandban legyen részünk.

A játék története igen csak nagy homályokkal dolgozik. Valamikor a jövőben (vagy a múltban?) három bolygó jelent meg az égen, és gajra tették a teljes földi ökoszisztémát. Az érdekes, hogy az emberiség viszont túlélte ezt az apokaliptikus eseményt, sőt, újra fejlődésnek indult a társadalom csak azért, hogy aztán saját magunkat irtsuk ki egy háború során. Az irónia viszont élét veszti, mivel a játék egyébkénti cselekménye és a története mintha nem is kapcsolódna ehhez a lore-hoz. Egy hang utasításait követve kell összegyűjtenünk három relikviát, majd következik egy váratlan fordulat, és egy végső, idegőrlő leszámolás. Utunk során találkozunk majd két másik NPC-vel, akik viszont inkább csak tovább mélyítik a homályt, semmint eloszlatnák azt.

A cselekmény szó szerint ennyi, a játékidő nagy részét a parkour fogja kitenni, valamint a harc. Előbbi igen látványos és akrobatikus lenne külső kameranézetben, hisz falon futásból ugorhatunk falon futásba, felkapaszkodhatunk falakon, fénylasszóval hasíthatjuk a levegőt, később pedig platformokat materializálhatunk. A dolgot megbolondítja a számos megszerezhető képesség, illetve a három bolygó manipulálása, ami nemcsak a színpalettát változtatja meg, de a megjelenő platformokat is. Képességeink nélkülözhetetlenek lesznek a továbbhaladáshoz, mint például a kék spirálokon való pattogás vagy a platformok materializálása. A pályákon összeszedhető fénygömbökből fejleszthetjük életerőnket és időlassítási képességünket is, de pontszorzót is aktiválhatunk így. Szinte rögtön a játék elejétől elérhető lesz a Jel nevű erőnk, amivel egyfajta mentési pontot kreálhatunk magunknak, ahova egy gombnyomással visszatérhetünk. Kifejezetten hasznos lesz ez a képességünk egy-egy nagyobb mászás során, így nem kell elölről kezdenünk mindent, ha elvétenénk egy ugrást.

Mert bizony el fogunk véteni jó néhányat. A Downward az immersive sim játékokra hajaz azzal, hogy karakterünk teljes alakban létezik: ha lepillantunk, láthatjuk a testünket, ami jópofa, viszont azt is magával vonja, hogy felkapaszkodásnál, falon futásnál és elrugaszkodásnál is állandóan bemozdul a kamera, ahogy a karakterünk feje is mozdul. Ezt biztosan immerzív élménynek szánták a készítők, viszont inkább érződik zavarónak, és többször azt éreztem, hogy ez az egyik oka annak, hogy leesem.

Azt meg kell hagyni, hogy a látvány tényleg jól sikerült, bár nekem végig olyan kellemetlen érzésem volt, mint a The Talos Principle esetében. Ez egyrészt a grafikai motor, másrészt a kihalt játéktér miatt volt: hiába nem találkozunk senkivel a játékban, végig olyan, mintha figyelnének minket. Na persze nem az idióta ellenfelek, akikkel úgy kell „harcolnunk”, hogy elkerüljük a támadásaikat, amíg a szekvencia végén „sebezhetővé” nem válnak. Ilyenkor aztán jó zsebesként le kell kapnunk róluk a zölden világító kockákat, amelyek továbbjutásunk zálogai is egyben. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Downward abszolút nem fogja az ember kezét, ugyan kapunk egy jelet, hogy merre kellene menni, de az útvonalat nem köti az orrunkra a játék. Térkép nincs, így pedig a memóriánkra és a szerencsére bízzák azt, hogy megtaláljuk a helyes utat vagy rövidítéseket. A nagyobb zónák fontosabb pontjai között elérhető a gyors utazás is, ám érdekes, hogy ez a funkció milyen mértékben képes kannibalizálni a játékbeli parkourt, ezzel pedig drasztikusan lerövidítheti a játékidőt.

Aki szereti a belső nézetes parkour játékokat, annak valószínűleg a Downward: Enhanced Edition is be fog jönni, dacára a harmat gyenge történetnek és a még gyengébb tálalásnak. Akinek viszont ez lesz az első találkozása az ilyen játékmenettel, annak érdemes felkészülnie. A fluid futásélmény ugyan felemelő érzés lesz, de valószínűleg inkább korlátozásnak éljük majd meg a kameranézetet, semmint az élmény elmélyítéseként.

A Downward: Enhanced Edition 2024. június 6-án jelent meg PC-re, Xbox One-ra, Xbox Series X/S-re, PlayStation 4-re, PlayStation 5-re és Nintendo Switch-re. Mi PlayStation 5-ön játszottunk vele.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...