1918, november 11, hétfő - az első világháború vége; 1969, július 20, vasárnap - a Holdraszállás; 1991, december 26, csütörtök - a Szovjetunió felbomlása. Az emberiség több százezer éves történetének számos meghatározó, sorsfordító napja volt, de talán egy évszázad se volt annyira mozgalmas és jelentőségteljes, mint a huszadik: a bolygót megrengető világháborúk, a rohamléptékű technológiai innovációk, a gépesítés és a modernizáció mellett ekkor jött létre több olyan szórakoztatóipari szektor is, amely maga is a történelem részévé és formálójává vált, még ha ez annak születésekor talán nem is volt annyira egyértelmű. 1984, június 6-a például pont egy ilyen nap volt, amikor a vasfüggöny mögött, egy Electronika 60 számítógép képernyőjén formát öntött valami, ami aztán százmilliókat bilincselt le, keletkezése során pedig üzletemberek, kormányhivatalnokok, kalózok és polihisztorok harcoltak érte, mára pedig egy valóságos birodalommá nőtte ki magát, nem csak képernyők, de ruházati cikkek, ékszerek és egyéb kiegészítők felületén is megjelenve.
A Tetris Forever pedig ezt a kacifántos históriát igyekszik elmesélni egy nem annyira szokványos, de nem is teljesen új formában, hiszen annak a Gold Master szériának a része, amely pontosan ugyanebben a keretben már összefoglalta a Karateka keletkezésének egészen izgalmas történetét, valamint a Llamasoft, a legendás Jeff Minter karrierjének legfontosabb állomásait. Műfaját tekintve így egy olyan interaktív dokumentumfilm, amely lineárisan, szó szerint a kezdetektől gyalogol végig a Tetris immáron négy évtizedes históriáján, azt öt nagyobb fejezetre osztva. Ezen öt fejezet egy-egy leágazásokkal tűzdelt idővonalat rejt, melynek minden pontja valamilyen fontos esemény, amit nem csak szövegesen, de vagy egy képgalériával, vagy rövid videószegmenssel mutat be.
És van is mit, hiszen a Tetris eredettörténete a videójáték ipar egyik legtöbb fordulattal rendelkező, több szálon futó és számos szereplőt felvonultató regéje, amely nem csupán a játék és annak kreátora, Alexey Pajitnov, hanem annak hajszaszerű licencelési hadjárata körül is forog, középpontban azzal a Henk Rogers-szel, aki nem csak az egész iparág egyik legkarizmatikusabb és legfondorlatosabb figurája, de mára a Tetris-birodalom vezére, aki saját lányával és Pajitnovval közösen menedzseli a Tetris-hagyatékot a The Tetris Company-n keresztül. Rogers ráadásul a lehető legtöbbet adta a Tetris Foreverhez, a videóanyagok egy nagy szelete ugyanis nem csak a vele készült interjúból áll, de a saját archívumából előhúzott felvételek sokaságából is.
A vasfüggöny mögé merészkedő, akkor épp Japánban élő üzletember / játékkiadó gyakorlatilag már a nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején is végigvlogolta karrierjét, felbecsülhetetlen értékű felvételekkel és egyfajta korképpel szolgálva iparági eseményekről, történelmi jelentőségű találkozókról, és az akkori világról magáról. A vele és a Tetris-történet többi szereplőjével készült interjúrészleteket pedig az egyes Tetris-játékokat népszerűsítő poszterek, hirdetések, kézikönyvek és egyéb kordokumentumok egészítik ki, korábban soha nem látott, vagy generációk által soha nem birtokolt iratokba nyújtva teljesen szabad, kötetlen betekintést.
A Tetris Forever legnagyobb érdeme azonban nem a történetmesélés - hiába meséli el azt true crime drámákat megszégyenítő izgalommal - hanem az ezt megtámasztó interaktív szekció, a Tetris maga, az idővonal fontosabb pontjai, azaz a nagy Tetris-megjelenések ugyanis nem csak passzív nézőként tekinthetők meg, hanem teljes egészében, szabadon játszható formában. A több mint egy tucat játékot tartalmazó repertoár szó szerint a kezdetekig repít vissza, hozzáférést nyújtva a Tetris legelső, Pajitnov által megálmodott és programozott verziójához, a komplex és furcsa pontozási rendszerrel rendelkező Electronika 60-as iterációhoz, az első MS-DOS-os porthoz, a Spectrum Holobyte jegyezte Apple II-es és DOS-os kiadáshoz, a Famicomos verzióhoz, a rettentő furcsa spinoffhoz, a Hatris és Bombliss-szériához, a kultikus, kizárólag Japánban megjelent Tetris Battle Gaidenhez, ezek Super-verziójához, valamint a kifejezetten az ehhez a gyűjteményhez készített vadonat új Tetrishez, a Tetris Time Warphoz.
A Tetris-játékok eredeti platformjukhoz hűen jelennek meg, szó szerint, azon kijelzőt és hardvert imitálva a képernyőn, amire eredetileg megjelentek (ezen effekt azért szerencsére kikapcsolható), és ezzel együtt ugyanazt a teljesítményt nyújtva, amely bizonyos címek esetében azért nem feltétlen nyújtja a legjobb vagy legstabilabb teljesítményt. Menet közben bármelyikből ki lehet lépni, a mentés és a visszatöltés állandóan elérhető opció, ahogy a hasznos útmutatást tartalmazó leírás és az eredeti kézikönyv is, amely a leghasznosabbnak a japán Gaiden kapcsán bizonyul, amely minden idők egyik legkülönlegesebb és legélvezetesebb Tetris-játéka.
A Tetris Warp ezen múltbéli darabokat igyekszik egybegyúrni, amely egy modern és letisztult Tetris-játékként indul, az időnként feltűnő speciális elemek azonban szó szerint visszarepítenek a múltba, a Tetris Foreverben származó játékok-egyikébe, ahol adott idő alatt általában kötött mennyiségű sort kell eltüntetni. A sikert újabb időugrás és újabb Tetris-játék követi, ellenkező esetben viszont visszarepít a jelenbe. Teljes élvezetéhez nem árt az összes főbb Tetris-állomás ismerete, újoncként nehéz rögtön felfogni néhány különc-epizód játékmenetét, nem beszélve a játéktér kinézetének néha szélsőséges ábrázolásáról, így a Warp nem biztos, hogy annyira időtálló, vagy maradandó lesz, mint a gyűjtemény valós múltbéli darabja. Még ha gyűjteménynek nem is ajánlott nevezni, hiszen a Tetris Forever nem az, nem célja az összes Tetris-játékot egy csomagban kínálni, ez tényleg egy interaktív korlenyomat, amely mellékesen rengeteg Tetris-epizódot kínál játszható formában. Ugyanakkor még így is nagyon érezhető egyes állomások, elsősorban a Tetris hírnevét elhozó Game Boyos verzió hiánya, amely érthető okokból marad távol (Nintendo-játék más platformon meglehetősen furcsa lenne), főleg, mert a Warpban mégis előkerül egy képernyő erejéig.
Ahogy az is kicsit fájó, hogy a kilencvenes az ezredforduló után született Tetris-epizódoknak szinte csak egy lábjegyzet jut. Bár egy rövid, pár perces videóban részletesen elmeséli a modern kor legjobb, legemlékezetesebb és legfontosabb Tetris-utódjának, a Tetris Effectnek történetét és célját annak kreátora, Tetsuya Mizuguchi, de például a hasonlóan korszakalkotó Tetris 99 gyakorlatilag csak egy szövegdobozra és egy statikus képre kárhozul, miközben az egyik legprogresszívabb Tetris-epizód, amit valaha csináltak. A Tetris Forever ezt leszámítva azonban egy monumentális történelmi összefoglaló és minden idők egyik legjobb videójáték történetmesélési projektje, amely hatalmas tisztelettel és odaadással foglalja össze azt a kacifántos Tetris-eredettörténetet, ami pont annyira eredeti és megismételhetetlen, mint a Tetris maga.
A Tetris Forever 2024. november 12-én jelent meg PC, Nintendo Switch, PlayStation 4 & 5, Xbox One & Xbox Series X/S platformokra. A teszt a Switch verzió alapján készült. A kódot az ÜberStrategist biztosította - köszönjük!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.