![](/media/tag/avatar/50/3/18015.jpg)
Emlékszem, néhány hónappal ezelőtt írt előzetesemben még úgy harangoztam be a Bad Day LA-t, mint a nagy játékfejlesztő legenda, American McGee visszatérését egy újabb egyéni programmal. Sajnos azonban bebizonyosodott, hogy név egyáltalán nem garancia a sikerre, és hogy az „egyéni” nem mindig jelent egyben jót is. Kedves olvasó, ki kezedben fogod a lemezt, készülj fel a legrosszabb napodra!
We're all living in Amerika…
Mint azt a cím már előre sugallja, ámokfutásunk helyszíne az USA egyik legfényűzőbb városa, Los Angeles lesz, amire egy nap alatt zúdul rá mindaz, amit az utóbbi öt évben a híradót nézve láthattunk. Terroristák ideggázzal zombivá változtatják a lakosság egy részét, majd a várost földrengés, meteoreső, metróbaleset, és végül (gondolom, a 2004. decemberi eseményeknek emléket állítandón) cunami sújtja. Főhősünk, a rendkívül szimpatikus afroamerikai hajléktalan, Anthony pedig igyekszik mindezt épp bőrrel megúszni, és ha már ott van, segédkezet nyújtani a rászorulóknak.
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159355_normal_tcikk1.jpg)
A történet ugyan nem egy Nobel-jelölt, a célnak megfelelne. Eszerint ugyanis egy polgárpukkasztó társadalomkritikát kapnánk játék formájában, sok politikai humorral, és a mai embereket keményen bíráló cinizmussal. Ugyan ez nagyon jól hangzik így elmondva, és sokáig mindenki hitt is a dologban, már az első játékóra után nyilvánvaló lesz, hogy nem úgy sül el a dolog, ahogyan azt a fejlesztők elképzelték.
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159356_normal_tcikk2.jpg)
Armageddon
Már az intrónál feltűnt, hogy itt valami nem lesz rendben. Az egész statisztikákat mutogat különböző katasztrófákról, és a végén bevillantja még a melegek házasságát is. Hogy ennek mi köze a katasztrófákhoz és Los Angeles-hez, nem tudom, de a készítők biztos… A menünél még rosszabb a helyzet. A beállításokban szinte semmilyen opció nincs, a felbontás pedig fixen 1024*768-ra van belőve. A „New Game" opcióra tenyerelve végignézhettem a roppant elmés bevezetést (melyben Anthony hasfájásra panaszkodik, és mivel nincs WC az autópályán… szóval képzelhetitek, mit tervez), majd in medias res, a dolgok közepébe csöppentem. A program nem más, mint minijátékok halmaza, melyeket sorban elvégezve haladhatunk tovább pályáról pályára (ezekből egyébként 10 db-ot vonultat fel a repertoár). Tony, bár nem szuperkatona, meglehetősen jól boldogul ellenséges környezetben. Először még csak poroltóval tisztítja meg a zombisodott járókelőket, később viszont nem jelent neki gondod terroristák és komoly gyermekkori traumákkal küzdő kommandósok eliminálása sem. Fegyvertárunk nem túl változatos. Mindössze egy vascső, egy shotgun, egy AK-47-es, egy mesterlövész puska, és egy rakétavető teszi ki, de a mennyiség nem megy a minőség rovására. Minőségre pedig bizony szükség is lesz. Én ugyan csak közepes nehézségen játszottam, voltak olyan szituációk, amikor azt sem tudtam, hova kapjam a fejem a nagy kavarodásban. Az első szabály: Uralkodj a káoszon!
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159357_normal_tcikk3.jpg)
Morcos misszionárius
Feladataink, melyekkel megpróbáljuk jobbá tenni az emberiséget, nem túl változatosak. Általában kimerülnek az „ölj meg ennyi ellenfelet" vagy a „keresd meg ezt és ezt" típusokban. Ez még elment a GTA 3-ban, de míg ott szórakoztató módon vegyítették őket, itt ez nincs meg. Néhány óra után nagyon unni kezdtem az egészet, és a tény, hogy a körülöttünk lévő ellenséges elemek mindig maguktól újra termelődnek, elvették a kedvemet az egésztől. Néha összeakadunk egy-két komolyabbnak tűnő küldetéssel is, de ezek szellemi szintje úgyszintén a béka fartája alatt van. Hogy csak egy példát említsek, már a játék legelején úgy kapunk demonstrációt a jó és rossz közti különbségekről, hogy deres hajú barátunk főbe lövi az első fiatal lányt, aki szembe jön, mondván, „ilyet nem szabad". No comment…
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159358_normal_tcikk4.jpg)
Ez a fajta primitivitás amúgy jellemzi az egész játékot. A tetteink között úgy tesz különbséget, hogy ha ártatlan civileket ölünk, rossz smiley, ha zombikat vagy terroristákat, jó smiley jelenik meg felettük. A poénok is inkább gusztustalanok, mint viccesek. Volt ugyan egy-egy pillanat, amikor felröhögtem, de a második pályától már ez sem volt jellemző. Bamba képpel meredtem a monitorra, és vártam, hogy véget érjen ez a borzadály.
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159359_normal_tcikk5.jpg)
IQ nuku
Ha már a játékmenetnél tartunk, szerintem a fejlesztők sok jót akartak, de valahogy képtelenek voltak azt formába önteni. Jó példa erre Anthony társasága. Öt másik figura csatlakozik hozzánk kalandjaink során, és mindnyájan egy-egy sztereotípia megtestesítői. A beteg kisfiú büdös, és állandóan hány. A mexikói bevándorló rosszul beszélni angol és előbb fűrészel, aztán kérdez. A szőke csaj meg… Szóval el lehet képzelni. Mindezen „segítőtársak" közül a funkcióbillentyűkkel választhatunk magunk mellé egyet, de a „Minek is?" kérdésre én nem leltem választ. Egy-egy videó szereplésen kívül csak hátráltatnak, mint segítenek…
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159360_normal_tcikk6.jpg)
Intelligenciát persze az ellenfelektől se várjunk. Csak jönnek, jönnek, mi meg lövünk, lövünk, és ez így meg mind a tíz pályán át. Ilyen koncepcióból is lehet persze jó játékot faragni, de ahhoz egyéni ötletek, ügyesen felépített pályák kellenek. Itt semmi ilyet nem kapunk. A pálya-design ugyan kifejezetten jó, de a sok úttorlasz és szakadék miatt a szabadságunk nagyon kvázi lett. Hiába tűnik elsőre minden elérhetőnek, a valóság az, hogy egy nagyon csúnya csőben haladunk az események elejétől a végéig.
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159361_normal_tcikk7.jpg)
A csöves ruházata
A kivitelezés, mely mindehhez járul, talán az egyetlen dolog, ami nem szúrta a szemem. A grafika elég eredeti, nekem folyton a Simpson családot juttatta eszembe. Ugyan kétségtelen tény, hogy a textúrák rondák, és hogy a városlakók komoly poligon elvonásban szenvednek, az összkép van olyan jó, hogy valahol pozitívumnak írhassuk fel. A hangok és a zenék szintúgy rendben vannak. A szinkronoktól nem estünk hasra, de jól el vannak találva. Anthony-é pedig kifejezetten jó, az igazi „suttyó stílus" minden egyes szaván érződik. (Azért megnézném, ki az, aki ennyire jól tudta ezt adni…)
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159362_normal_cikk1.jpg)
„Are you prepared?"
Őszintén? Erre nem lehet felkészülni. Komoly előmenetellel járó designer minden idők egyik legrosszabb játékával. Mit is mondhatnék végszónak? A Bad Day LA igazi trash termék. Egy-egy órát el lehet vele lenni, de hogy valaki komolyan beleássa magát, és ezzel töltse a szabad óráit, számomra elképzelhetetlen. Talán nagyon elvakult Amerika-gyűlölőknek, vagy perverzebb vágyakkal rendelkező játékosoknak merem ajánlani a kipróbálását, de különben kerüljétek, mint a tüzet! A megvásárlása könnyedén válhat életetek legrosszabb napjává…
Mint azt a cím már előre sugallja, ámokfutásunk helyszíne az USA egyik legfényűzőbb városa, Los Angeles lesz, amire egy nap alatt zúdul rá mindaz, amit az utóbbi öt évben a híradót nézve láthattunk. Terroristák ideggázzal zombivá változtatják a lakosság egy részét, majd a várost földrengés, meteoreső, metróbaleset, és végül (gondolom, a 2004. decemberi eseményeknek emléket állítandón) cunami sújtja. Főhősünk, a rendkívül szimpatikus afroamerikai hajléktalan, Anthony pedig igyekszik mindezt épp bőrrel megúszni, és ha már ott van, segédkezet nyújtani a rászorulóknak.
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159355_normal_tcikk1.jpg)
A történet ugyan nem egy Nobel-jelölt, a célnak megfelelne. Eszerint ugyanis egy polgárpukkasztó társadalomkritikát kapnánk játék formájában, sok politikai humorral, és a mai embereket keményen bíráló cinizmussal. Ugyan ez nagyon jól hangzik így elmondva, és sokáig mindenki hitt is a dologban, már az első játékóra után nyilvánvaló lesz, hogy nem úgy sül el a dolog, ahogyan azt a fejlesztők elképzelték.
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159356_normal_tcikk2.jpg)
Armageddon
Már az intrónál feltűnt, hogy itt valami nem lesz rendben. Az egész statisztikákat mutogat különböző katasztrófákról, és a végén bevillantja még a melegek házasságát is. Hogy ennek mi köze a katasztrófákhoz és Los Angeles-hez, nem tudom, de a készítők biztos… A menünél még rosszabb a helyzet. A beállításokban szinte semmilyen opció nincs, a felbontás pedig fixen 1024*768-ra van belőve. A „New Game" opcióra tenyerelve végignézhettem a roppant elmés bevezetést (melyben Anthony hasfájásra panaszkodik, és mivel nincs WC az autópályán… szóval képzelhetitek, mit tervez), majd in medias res, a dolgok közepébe csöppentem. A program nem más, mint minijátékok halmaza, melyeket sorban elvégezve haladhatunk tovább pályáról pályára (ezekből egyébként 10 db-ot vonultat fel a repertoár). Tony, bár nem szuperkatona, meglehetősen jól boldogul ellenséges környezetben. Először még csak poroltóval tisztítja meg a zombisodott járókelőket, később viszont nem jelent neki gondod terroristák és komoly gyermekkori traumákkal küzdő kommandósok eliminálása sem. Fegyvertárunk nem túl változatos. Mindössze egy vascső, egy shotgun, egy AK-47-es, egy mesterlövész puska, és egy rakétavető teszi ki, de a mennyiség nem megy a minőség rovására. Minőségre pedig bizony szükség is lesz. Én ugyan csak közepes nehézségen játszottam, voltak olyan szituációk, amikor azt sem tudtam, hova kapjam a fejem a nagy kavarodásban. Az első szabály: Uralkodj a káoszon!
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159357_normal_tcikk3.jpg)
Morcos misszionárius
Feladataink, melyekkel megpróbáljuk jobbá tenni az emberiséget, nem túl változatosak. Általában kimerülnek az „ölj meg ennyi ellenfelet" vagy a „keresd meg ezt és ezt" típusokban. Ez még elment a GTA 3-ban, de míg ott szórakoztató módon vegyítették őket, itt ez nincs meg. Néhány óra után nagyon unni kezdtem az egészet, és a tény, hogy a körülöttünk lévő ellenséges elemek mindig maguktól újra termelődnek, elvették a kedvemet az egésztől. Néha összeakadunk egy-két komolyabbnak tűnő küldetéssel is, de ezek szellemi szintje úgyszintén a béka fartája alatt van. Hogy csak egy példát említsek, már a játék legelején úgy kapunk demonstrációt a jó és rossz közti különbségekről, hogy deres hajú barátunk főbe lövi az első fiatal lányt, aki szembe jön, mondván, „ilyet nem szabad". No comment…
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159358_normal_tcikk4.jpg)
Ez a fajta primitivitás amúgy jellemzi az egész játékot. A tetteink között úgy tesz különbséget, hogy ha ártatlan civileket ölünk, rossz smiley, ha zombikat vagy terroristákat, jó smiley jelenik meg felettük. A poénok is inkább gusztustalanok, mint viccesek. Volt ugyan egy-egy pillanat, amikor felröhögtem, de a második pályától már ez sem volt jellemző. Bamba képpel meredtem a monitorra, és vártam, hogy véget érjen ez a borzadály.
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159359_normal_tcikk5.jpg)
IQ nuku
Ha már a játékmenetnél tartunk, szerintem a fejlesztők sok jót akartak, de valahogy képtelenek voltak azt formába önteni. Jó példa erre Anthony társasága. Öt másik figura csatlakozik hozzánk kalandjaink során, és mindnyájan egy-egy sztereotípia megtestesítői. A beteg kisfiú büdös, és állandóan hány. A mexikói bevándorló rosszul beszélni angol és előbb fűrészel, aztán kérdez. A szőke csaj meg… Szóval el lehet képzelni. Mindezen „segítőtársak" közül a funkcióbillentyűkkel választhatunk magunk mellé egyet, de a „Minek is?" kérdésre én nem leltem választ. Egy-egy videó szereplésen kívül csak hátráltatnak, mint segítenek…
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159360_normal_tcikk6.jpg)
Intelligenciát persze az ellenfelektől se várjunk. Csak jönnek, jönnek, mi meg lövünk, lövünk, és ez így meg mind a tíz pályán át. Ilyen koncepcióból is lehet persze jó játékot faragni, de ahhoz egyéni ötletek, ügyesen felépített pályák kellenek. Itt semmi ilyet nem kapunk. A pálya-design ugyan kifejezetten jó, de a sok úttorlasz és szakadék miatt a szabadságunk nagyon kvázi lett. Hiába tűnik elsőre minden elérhetőnek, a valóság az, hogy egy nagyon csúnya csőben haladunk az események elejétől a végéig.
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159361_normal_tcikk7.jpg)
A csöves ruházata
A kivitelezés, mely mindehhez járul, talán az egyetlen dolog, ami nem szúrta a szemem. A grafika elég eredeti, nekem folyton a Simpson családot juttatta eszembe. Ugyan kétségtelen tény, hogy a textúrák rondák, és hogy a városlakók komoly poligon elvonásban szenvednek, az összkép van olyan jó, hogy valahol pozitívumnak írhassuk fel. A hangok és a zenék szintúgy rendben vannak. A szinkronoktól nem estünk hasra, de jól el vannak találva. Anthony-é pedig kifejezetten jó, az igazi „suttyó stílus" minden egyes szaván érződik. (Azért megnézném, ki az, aki ennyire jól tudta ezt adni…)
![](/media/galeria/jatek/0/787/1544/159362_normal_cikk1.jpg)
„Are you prepared?"
Őszintén? Erre nem lehet felkészülni. Komoly előmenetellel járó designer minden idők egyik legrosszabb játékával. Mit is mondhatnék végszónak? A Bad Day LA igazi trash termék. Egy-egy órát el lehet vele lenni, de hogy valaki komolyan beleássa magát, és ezzel töltse a szabad óráit, számomra elképzelhetetlen. Talán nagyon elvakult Amerika-gyűlölőknek, vagy perverzebb vágyakkal rendelkező játékosoknak merem ajánlani a kipróbálását, de különben kerüljétek, mint a tüzet! A megvásárlása könnyedén válhat életetek legrosszabb napjává…
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.