Supreme Commander

  • Írta: Drago
  • 2006. szeptember 29.
Link másolása
Ha végignéznénk a stratégiai játékokat a kezdetektől mostanáig, nagyjából két jól elkülöníthető irányvonalat fedezhetünk fel. Egyfelől a főbb irányzatot képviselik a Command & Conquer, WarCraft, StarCraft, Age of Empires sorozatok, ahol kevés egységgel főleg a mikromenedzsment része lényeges a játéknak, a háborút részleteiben, csatánként vívjuk meg. A másik oldalon a Total War sorozatot találhatjuk, ahol igazi hatalmas hadseregeket kommandírozhatunk hasonlóan nagy seregek ellen. Az elsőben inkább csak különbönző taktikákat használhatunk ki, míg a másodikban tényleg stratégiákat kell kigondolnunk majd végigvinnünk.
Ezen a ponton jött Chris Taylor (akinek a Total Annihilation -t is köszönhetjük) és vetette fel a kérdést: Miért ne lehetne a kettőt egybegyúrni? A kérdés jogos és igazából teljesen nyílvánvaló volt, hogy valaki egyszer fel fogja tenni. Jelen cikkünk alanya ezen az új írányvonalon közlíti meg a szórakoztatás gondolkodtatósabb fajtáját.

Történet

A történet szerint a XXXVII. században járunk. A korábban békésen élő 3 frakció (Aeon Illuminate, Cybran Nation, United Earht Federation) száz éve áll véres háborúban egymással, ahol nincs helye kompromisszumoknak, nincs helye irgalomnak, nincs helye semmi másnak, csak az ellenfél teljes elpusztításának.  A galaxis 3 részre szakadt. Az éveken át tartó reménytelen csata után végre fordulóponthoz érkezett a „határtalan háború".  Te lettél a legfőbb vezető, így végre pontot tehetsz a háború végére egyszer, s mindenkorra. Láthatjuk, hogy első ránézésre semmilyen kiemelkedővel nem sikerült előállni a fejlesztőknek, de azért a végső következtetés levonását halaszzuk a játék megjelenése utánra.


Tehát adott 3 különböző oldal, a galaxisnak köszönhetően sok egyedi bolygó, melyek közt találhatunk lávától izzót, hidegtől és hótól befagyottat, sőt a Földet is megtalálhatjuk a palettán.


Egységek

A választható egységek és épületek széles palettán mozognak. Megtalálhatóak földi, légi és vízi egységek is egyaránt. Mindhárom frakció elég sok egységgel rendelkezik (kb. 30 egység+épület egy oldalon), lesznek itt kisebbek és náluk 100-szor nagyobb jószágok is. Az írányíthatóság miatt Chris Taylorék kifejlesztettek egy nagyítási rendszert, mely ahogy láttam elég jól működött. Ennek szemléltetésekor kezdetben csak egy kis tank foglalja el a képernyőt, majd ahogy távolítjuk a képet egyre több tank kerül a látómezőnkbe. Ahogy távolodunk megjelennek a hatalmas rombolók és lépegetők, melyek mellett eltörpülnek azok a tankocskák. Ahogy haladunk még kifelé az egész csatateret láthatjuk, mely ha jól tippellek kb. 10-15-ször akkora mint egy átlagos játékban. Ez mind folyamatosan ugrálások nélkül történik meg, mely nagyon hatásos effektnek bizonyult, nagyon jól néz ki.


Ennek a hatalmas csatatérnek és a sok egységnek köszönhetően a játék nem a jó taktikák felkutatásában és alkalmazásában, hanem tényleges stratégiázásra késztetheti a játékost. Például mielőtt frontális támadást indítunk a földi egységeinkkel, a légi egységekkel lebombáztathatjuk a hátsó lőágyúkat, az offenzíva megindítása közben pedig a vízi egységekkel és szállítókkal megkerülhetjük a csatát, hogy hátbatámadhassuk az ellenfelet. A lehetőségek határtalanok, ennyi egységgel nem kell attól tartani, hogy elérjük a limiteket és nem lesz egység egy átfogó haditechnikiai mozdulathoz. Ha pedig mindent veszni látunk bevethetjük a végső fegyvert: az atombombát. A becsapódás pillanatában hatalmas villanás és rengés rázza meg a földet. Az első hullám is brutális, bár az erősebb egységek még kibírhatják, a gyorsabbak elmenekülhetnek. Viszont a második, amely lassabban halad ugyan, de nem áll ellen neki semmi. A tengeren cunamit kelt, a szárazföldön krátert hagy maga után. Egy atombomba is nagyon hatásos lehet, hogy visszarepítsük az ellent a kőkorszakba, de 5-8 bomba még hatásosabb :D. Akár teliszórhatjuk az egész pályát atombombákkal, ilyenkor a nagy fehér villanásokon kívül mást nem nagyon lehet látni, bár az előttem egyelőre nem világos, hogy lesz-e valami megszórítás ezen a téren (ahogy például a Rise of Nations-ben láthattuk).


Az átláthatóság kedvéért, ha teljesen eltávolítjuk a nézetet, akkor csak színes ikonok jelzik az egységeinket. Ilyenkor lehetőség van egy kicsit komolyabb stratégiák bevetésére, például, ha megkerülni szeretnénk az ellenséget, de nem akarjuk, hogy a kerülők túl későn érjenek oda, akkor kiadhatjuk a parancsot, hogy olyan sebességgel haladjon a két csapat, hogy a megérkezés lehetőleg egy időre essen. A bázisépítés is újdonságokat tartalmaz. Csak 2 féle nyersanyagot kell beszereznünk:  mass  és energy.  Viszont az épületeket összeköthetjük, így nagyobb hatásfokkal fognak dolgozni, viszont az ellenfélnek is felkínáltunk ezáltal egy zsíros falatot, mivel ha valamelyik épület megsemmisül, akkor az sebzi a hozzákötötteket is. Tehát meg kell majd találni a megfelelő egyensúlyt az épületeknél is.


Grafika és többjátékos mód

A grafika terén sincs semmi szégyelnivalója a játéknak. A kisebb egységek is részletesen kidolgozottak, forognak a kerekek, lépegetnek a lépegetők, mozognak a fedélzeti lövegek. Mindez sok effekttel teli van szórva, hogy a látvány még jobb legyen. Mint említettem a távolítások hatására a grafikai részletesség is csökken, de ez ugye természetes. Nagy kérdés lesz, hogy milyen gépen fog futni a játék, mivel a legutóbbi bemutató során is néhol szaggatott a játék, viszont a gép, melyen a játék futott, nem ismert így ezen a téren egyelőre várjuk a hivatalos bejelentést.


A játékba tervezik beépíteni a többjátékos lehetőséget is, ehhez nagyszerű lenne a hatalmas pályák, ahol nyugodtan lehet csapatjátékot játszani. Terveznek még kooperatív játékmódot is, ahol egy baráttal lehet végigjátszani az egyjátékos kampány 3 fejezetének izgalmasabbnál-izgalmasabb küldetéseit.


Végszó


Az igazi stratégia már a csata előtt megkezdődik - szokták mondani és ebben a játékban ez teljesen helytáll. Természetesen még rengeteg dologra ki lehetett volna térni, de ez most elmarad, a kész játék megjelenése után fogjuk bepótolni a hiányzó részeket, teljes, mindent átfogó cikk keretén belül. Ez várhatóan 2007 elején fog megtörténni, mivel eddig hivatalosan ez a megjelenési dátum.

Kapcsolódó cikk

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...