STALKER: Clear Sky

  • Írta: fojesz
  • 2007. augusztus 21.
Link másolása
Ezúton szeretnék gratulálni minden vérbeli STALKER-rajongónak, amiért tűkön ülve, de kibírta azt a hat évet, míg a GSC FPS-e végre boltokba került. Kívánom nekik, hogy az újonnan bejelentett részre fele ennyit se kelljen várniuk, mert a Clear Sky nagyon ütősnek ígérkezik.
Nem véletlen a gratuláció, a STALKER-re ugyanis tényleg legendásan sokat kellett várni. No jó, a hírhedt Duke Nukem Forever nyomdokaiba nem sikerült lépni (csak megközelíteni), a hat év mégiscsak hatszor háromszázhatvanöt napot jelent. Az eredetileg Oblivion Lost néven futó projekt már témája miatt is érdekes volt számunkra: Csernobilban kalandozni? Nem mindennapi élmény! A Cossacks-sorozatról ismert GSC azonban a gyakorlatilag adott hangulattal nem elégedett meg, rendre tette az ígéreteket játékmenettel kapcsolatban. Enni, inni, aludni kell majd, a Zónában bandázó stalkerekhez való viszonyunk következményekkel lesz a cselekményekre, a hatalmas bejárható, részletgazdag területet járművekkel is tíz percbe telik átszelni, kalandjainkra pedig számos szerepjátékos elem lesz befolyással. Nem csoda, hogy ilyen szavak után kapásból egy kalap alá vettük a STALKER-t az akkoriban meglehetősen nagy durranásnak ígérkező Doom 3-mal és Half-Life 2-vel. Úgy gondoltuk, hogy ha már csupán fele ilyen jó lesz a játék, mint ígérik, akkor is egy tökéletes lövöldét kapunk.


Végül – sajnos vagy nem sajnos – utóbbi gondolataink beigazolódtak. Mikor idén márciusban boltokba került a játék, néhány beígért játékelem ugyan kimaradt, a végeredmény pedig meglepően jó lett. Meglepően? Igen, hiszen a játék nem nagyon akart megjelenni, és az ígéretes képek és videók ellenére mindenki temetni kezdte a projektet: elavult lesz, csúnya lesz, nem lesz jó. De az lett. Ennek köszönhető, hogy a GSC további STALKER-játékok fejlesztésébe kezdett, az idei E3-on pedig bejelentették a következő részt: ami valójában mégsem következő rész lesz, hanem előző. Hogy lehet ez? Olvassatok tovább, mindjárt kiderül!


STALKER: Clear Sky nemes egyszerűséggel nem ott veszi fel a történet szálát, ahol a Shadow of Chernobyl abbahagyta, hanem egy évvel azelőtt, mikor elkezdte: így van, egy előzménnyel van dolgunk, melynek története ismét az amnéziás stalkerként megismert Strelok körül fog forogni. Végre fény derül hősünk múltjára, megtudjuk ki ő valójában, honnan jött, miért tette tiszteletét anno a Zónában. Hogy azonban legyen egy kis fordulat a dologban, Anton Bolshakov, a project vezetője elárulta nekünk, hogy nem Strelokot fogjuk irányítani a Clear Sky során, hanem egy egyszerű zsoldost (akinek múltjáról szintén nem sokat tudni – no comment), akivel feladatunk az lesz, hogy eltegyük láb alól a Shadow of Chernobyl hősét. (A hirtelen paradoxonokkal ostromolt fejetekben nyilván hatalmas kérdőjelek ficánkolnak, de mi rávilágítunk a lényegre: így viszont sok poént lelövünk majd a Clear Sky sztorijából, így aki ezt nem szeretné, ugorjon a következő bekezdésre.) Mint kiderült, Strelok Shadow of Chernobyl alatt tett Zóna-látogatása valójában már sorban a harmadik volt: első kiruccanása okozta a hírhedt robbanás utáni utórobbanást, melytől ő maga is bekattant, a körülötte lévő stalkereknek pedig a túlélés érdekében nem volt más választásuk: meg kellett találniuk és megállítaniuk Strelokot – mint az ismeretes, ez nem egészen sikerült.


Tekintettel arra, hogy egy évvel az „előző" rész előtt járunk, a helyszínek jelentősen másak lesznek a korábban látottakhoz képest. Itt elsősorban arra kell gondolni, hogy a környezetünk zavarosabb, a különféle anomáliák pedig még aktívabbak lesznek. Bizton állíthatom, hogy a Shadow of Chernobyl helyszínei tavaszi parkoknak tűnnek majd zöldellő fákkal és pázsittal a Clear Sky betöltése után. Itt a föld ki-befordul a szemünk láttára, a növényzet is előttünk torzul el (ezt egy Electrának nevezett jelenség okozza), továbbá a játék címének ellenére az ég sem lesz olyan tiszta, mint eddig. Külföldi kollégáink remek hasonlattal éltek a STALKER helyszínei kapcsán: képzeljetek el egy hatalmas pitét (ez a Zóna), melynek közepén áll maga az erőmű. A Shadow of Chernobyl ennek a pitének egyetlen picike szeletét mutatta be, a Clear Sky pedig egy újabb szeletbe enged betekintést – ekkor juthat eszünkbe: hány folytatásra elegendő szeletből állhat ez a süti? Ilyen módon a régi helyszínek mellett újak is előfordulnak majd: a készítők szerint 50-50 százaléknyi eloszlásban. Pripyat ezúttal kimarad – óriáskerekestül-mindenestül -, azonban a városka alá lemehetünk majd, hogy szemügyre vegyük az alatta megbúvó földalatti rendszert. Visszatér biztosan Red Forest is, valamint a Clear Sky-ban debütál Limansk elhagyatott városa, melynek a készítők az új részben fontos szerepet szánnak.


A Zóna térképe kicsit átrajzolódott: bizonyos helyekre azért nem juthatunk el például, mert az anomáliák az odavezető úton annyira aktívak, hogy kapásból életünket vesztenénk arra tévedve. Ennek köszönhető, hogy a nagyobb stalker-frakciók – köztük a Duty és a Freedom - is visszaszorultak, területeket vesztettek, most pedig ismét vissza akarják őket szerezni. Kitört tehát a stalkerháború, mely ugyan szinte teljesen mesterséges intelligencia által irányított lesz és körülöttünk fog zajlani, de mégis részt veszünk majd benne. Eddig csupán ajánlott volt valamelyik frakcióhoz csatlakozni: jobban megérte sokszor békésen együttműködni velük, mint állandóan kakaskodni. Itt szintén alakíthatjuk a nagy magányos farkas szerepét, ám a játék végigvitele és a mi érdekünkben érdemes beállni a nyolc elérhető banda egyikébe, akiket segíteni fogunk a háború során. Újabb végigjátszások alatt érdemes más-más frakciót választani, hiszen minden csapatnak meglesznek a saját vezetői, bázisai, egyenruhái, őrei és taktikái. Változatosság tehát lesz bőven. Vezetőinktől küldetéseket kapunk majd – verj vissza kisebb támadásokat vagy szerezz meg fontosabb stratégiai pontokat – rangunktól függően. A játék elején egyszerű közlegényként kezdünk, a vége felé veteránokként pedig kulcsfontosságú feladatokat fognak ránk bízni. A legnagyobb viadal a már említett Limanskért fog folyni, mely újabb utat nyit a Zóna közepe felé: no persze ekkor sem Call of Duty-szintű, több száz katonával és szkriptekkel teletömött összecsapásokra kell gondolni, maximum tíz-tíz ember fog megütközni egy-egy oldalon.


A háború tehát körülöttünk zajlik majd, a fejlesztők szerint úgy kell ezt elképzelni, mintha a felturbózott A-Life mesterséges intelligencia Battlefield-et játszana mellettünk úgy, hogy a mi beavatkozásunk nélkül nincs vége a csatáknak – a stratégiai pontok folyamatosan cserélődnek a felek kezében, így nem árt odafigyelni, hogy egyes helyszíneken épp melyik – hozzánk miként viszonyuló – frakció uralkodik. A mesterséges intelligencia továbbfejlesztése mellett a készítők újragondolják a kezelőfelületet és a PDA-rendszert is: minden átláthatóbb, magától értetődőbb és kezelhetőbb lesz. Új szörnyek is lesznek, s bár konkrétumok nem érkeztek velük kapcsolatban, annyit sejtünk, hogy ezek többségének Pripyat alatt fogunk bemutatkozni. A többjátékos mód újdonságairól egyelőre annyit tudni, hogy járművek is lesznek benne, új játékfajtákról és pályákról még nem érkezett hír. A képeket és videókat nézegetve vehetjük észre, hogy a grafika is kisebb változásokon esett át: elsősorban a fény-árnyék effekteken csinosíthattak a készítők az alagútrendszer okán. Bár nem merték száz százalékosan megígérni, a Clear Sky-ba bekerül a DirectX 10-támogatás is, így aki rendelkezik a megfelelő hardverrel, ne fogja majd vissza magát.


Egy előzetes végén egyetlen kérdés foglalkoztatja általában az olvasókat: mikor? Nos, örömmel jelenthetem, hogy a STALKER: Clear Sky-ra nem kell újabb hat évet várnunk, de még hármat sem. Anton Bolshakov szerint „a Shadow of Chernobyl hatalmas lecke volt a csapat számára, ám mindenki alaposan megtanulta – a Clear Sky nem fog késni, jövő év első negyedében mindenképpen boltokba kerül majd." Így legyen!

Kapcsolódó cikkek

1.
1.
Chrome 17
Ha valaki tud valamit a Clear sky-ról az jó lenne ha leírná!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...