Skate

  • Írta: Daks
  • 2007. október 15.
Link másolása
Értékelés 8.7
Ha egy olyan sikeres és egyedülálló sorozat van a piacon, mint a Tony Hawk, akkor egy napon elérkezik az idő, mikor egyes nagy kiadók megunva az irigykedést, elkészítik a témába vágó saját játékukat. Ezúttal az Electronic Arts lépett, és állt elő a Skate-tel, hogy ily módon egy nagyobb szelethez jusson a deszkásokat vonzó játékok piacán, és persze, hogy letaszítsa Tony-t a trónról. De vajon sikerült neki? Lássuk!
A Skate-ben nem vagyunk világsztárok, nem kell több százezer dolláros fődíjú tornákon részt vennünk, fellépéseinket nem követi az MTV, csupán egy egyszerű deszkás srácot alakítunk. A játék karrier része a saját magunk tanításából, és a minél nagyobb hírnév megszerzéséből áll. Kimegyünk az utcára, deszkázunk, ismerkedünk új emberekkel, és az ő kapcsolatuk révén lehetünk egyre híresebbek és sikeresebbek. De hogyan is kell mindezt elképzelni?


A karrier módot elindítva megtekinthetjük a játék bevezető filmecskéjét, mely már alapból felér egy nagy gratulációval. Igazi, élőszereplős, valós helyszíneken forgatott intrót láthatunk, ami azzal kezdődik, hogy főszereplőnket elgázolja egy hatalmas turistabusz. Megérkezik a közel sem mindennapi mentőcsapat, a híres deszkásokból álló medikusok azonnal a rohamkocsiba tesznek minket, és végigszáguldunk San Vanelona utcáin. A sofőr olyan, mintha a Jackass-ből szabadult volna, félelemérzete nincs, a kórházba igyekvés alkalmával elgázol egy hatalmas tortát, ami beteríti az egész szélvédőt, teljesen lehetetlenné téve ezzel a kilátást. Eközben szintén nagy deszkás nevek személyében újabb mellékszereplők tűnnek fel az utcákon, majd megérkezünk a kórházba, hogy összefoltozzák törött csontjainkat. Vadul dolgozik a fúrógép, a sarokcsiszoló, meg a többi horrorfilmbe illő szerszám, a végén pedig magunkhoz térünk, és nem tanulva a leckéből, azonnal deszkára akarunk pattanni.


Istentől második esélyt kapva azonnal az utcán találjuk magunkat, és már indulhat is deszkás karrierünk. Ezt valahogy úgy kell elképzelni, hogy felkeresve az utcán lézengő nagy skatereket beszélgetni kezdünk velük, majd végrehajtjuk az általuk kiadott feladatokat. Ha ügyesek vagyunk, akkor ők elmondják a haveroknak és a freestyle magazinok szerkesztőinek, hogy milyen tehetséges srácra találtak, ily módon egyre feljebb és feljebb lépkedhetünk a ranglétrán. Ha felfigyel ránk egy újságíró, akkor megkér, hogy parádézzunk előtte egy kicsit, majd az általa készített fényképek bekerülnek az újságba. Ezt ugye a szponzorok is olvassák, akik mindenféle márkás cuccokkal és prémium díjazással fogják honorálni, ha versenyeken veszünk részt. Innen már csak egy köpésre van az, hogy filmet forgassanak rólunk, és bekerüljünk a legnagyobb, leghíresebb deszkások közé – ehhez azonban hosszú, rögös, és csonttörésekkel teli út vezet.


San Vanelona egy igazi nagyváros, ez a mi játszóterünk. Rengeteg hely van itt mutatványozásra, az egyszerű négy lépcsőtől kezdve, az általános iskola hátsó udvarán és a templomkerten át egészen a célirányosan épült skater parkokig. A városban teljesen szabadon mozoghatunk, bármerre mehetünk, és a feladatokat is kedvünk szerinti sorrendben végezhetjük el. Választhatunk, hogy profi,- vagy underground irányba kívánunk-e haladni, előbbi sok pénzzel és szponzorral jár, utóbbi pedig rengeteg rajongóval, ránk támadó biztonsági őrrel és utcai hírnévvel. Persze megoldható, hogy egészséges hangsúlyban legyen a kettő, de az se lehetetlen, hogy itt is – ott is elmenjünk a végsőkig. A város teljesen interaktív, az úton autók közlekednek, a járdákon gyalogosok igyekeznek dolgukra, míg a parkokban lehet összefutni a deszkás haverokkal.


Nagyjából bemutattuk most a karriermód célját, a helyszíneket, és a játékmenetet, következzen az elemzés. Mivel egy városban vagyunk, rengeteg hely van deszkázni, ám az igazi élményt a félcsövekkel, medencékkel, korlátokkal és egyéb eszközökkel teli skater parkok nyújtják. Érdemes a legtöbbet itt időznünk, hiszen ezek a legizgalmasabbak, és itt lehet igazán kibontakoztatni kreativitásunkat. Gazdag berendezésüknek köszönhetően az ilyen helyek rengeteg mókát ígérnek, úgyhogy lessük is meg, hogy milyen lett az irányítás, hogyan tudjuk előcsalni a különböző mutatványokat.


A gombnyomogatással előhívható trükköknek vége, a Skate-ben ténylegesen is mi irányítjuk főszereplőnk mozgását. A bal karral testünket mozgatjuk, ezzel lehet fordulni és megadni a deszka irányát. Az X gomb nyomogatásával bal lábbal hajtjuk a deszkát, az A-val pedig jobb lábbal. A B lett a fék, a két ravasz pedig a két karunk. Ha ezeket megnyomjuk, akkor fickónk bele fog kapaszkodni kedvenc járművébe, a megfelelő kombinációkkal pedig látványos trükköket fog végrehajtani. Eddig nincs benne semmi extra, de ott van az a bizonyos Flickit megoldás, legalábbis ahogy a játék nevezi. Ennek lényege, hogy a jobb kar segítségével irányítjuk deszkán lévő lábainkat, a gép semmit nem csinál automatikusan. Ha felfele toljuk a kart, akkor a fickó előre fog állni, ha lefele, akkor pedig hátra. Ha lentről gyorsan felhúzzuk, akkor kész is egy szabályos ollie. Ha csak finoman mozgatjuk, akkor manualt csalhatunk elő, ha pedig megfelelő módszerrel csavargatjuk, akkor sportolónk is úgy fogja maga alatt pörgetni a deszkát. Mint a való életben, itt is be kell tanulni a trükköket, és a játék szereplője tényleg úgy zsonglőrködik deszkájával, hogy mi forgatjuk a kart. Erről egy videót érdemes megnézni, a lehetőségek tárháza szinte határtalan, és ha a többi gombbal kombináljuk, akkor egy félcsőben igazi világbajnok mozdulatokat is bemutathatunk.


Az irányítás ötletes lett, a Tony Hawk-ban ha jól tudom még nem volt ilyen, bár a Proving Ground-ba már úgy fogják megoldani a valódi deszkakezelést, hogy ugratás közben lelassul a kép, a két kar pedig a két lábat fogja irányítani. Jópofa lesz az is, a demóban már kipróbáltuk, és ötletes megoldásnak bizonyult, bár a Skate-nél nincs szükség különleges helyzetre a különleges irányításnak. A Flickit megoldás amúgy pár nap alatt tanulható csak igazán be, az garantált, hogy először halál bénák leszünk hozzá. Ami nagy hiba, hogy a szereplő nem löki magát automatikusan, így nekünk kell folyamatosan arra is figyelnünk, hogy mindig meglegyen a megfelelő lendület. Ez kicsit gáz, a teszt első óráiban szigszalaggal ragasztottuk le az X gombot, hogy fickónk mindig megtartsa a kellő sebességet. Kicsit elbaltázták ezt, és még a betanulási idő után se lehet könnyen megszokni a manuális gyorsítást. Gondot okoz még, hogy háromkezesre tervezték a trükköket - ha például felrepülünk a félcsőben, akkor egyszerre kell a két kart, legalább az egyik ravaszt, és a gombok valamelyikét nyomogatni, ami fizikailag még csak-csak lehetséges lenne, de ha ezt úgy akarjuk összehangolni, hogy sikeres legyen, az nem semmi dolog!


Ez egyszerre érdemelt piros- és feketepontot, az előbb felvázolt koncepció bár kreatív és jópofa, nagyon nehezen alkalmazható profin. Ami viszont nagy egyest érdemel, az az emberek viselkedése. A játék a ragdollt, vagy egy azonos elven működő saját technikát használt, ami ugye abból áll, hogy mindaddig tökéletesen irányíthatjuk emberünket, míg be nem üt a ménkű, jelen esetben míg le nem esünk a deszkáról. Ilyenkor rongybaba módjára, tehetetlenül csapódunk a földbe, ami tök jó megoldás egy fejlövés után, de ha 30-nál elzúgunk, akkor a való életben nincs olyan ember, aki ne rántaná oda karját az arca, vagy a mellkasa elé. Itt ilyen nincs, ha eltanyálunk, akkor arcunkkal felszántjuk az aszfaltot, és koponyánkkal végighasítjuk a lépcsőt. Azért vicces lett, hogy ezek után kapunk egy kis értékelést, hogy melyik csontunkat érte zúzódás, ficam, vagy törés, de könyörgök, milyen dolog már az, hogy nem védi meg magát az eleső fickó? A másik idegesítő, hogy szinte bármilyen sebességgel menjünk neki egy járókelőnek, tutira elesünk mindketten, és ami a való életben egy egyszerű vállkoccanás, az itt több másodpercnyi földön szenvedés. Bugyuta, idióta, és totálisan valósághűtlen megoldás lett, nem is érdemes vele tovább foglalkozni.


Grafika terén viszont nem mondhatunk sok rosszat, a Skate korrektül meg lett dizájnolva. A város szép nagy, jól kidolgozott és változatos, van benne csillogó-villogó üzleti negyed, lakóövezet, és lepukkant gettó is. Az épületek szépek, mindenhol korrekt textúra látható, az emberek jól kidolgozottak, és bár az autók kicsit elnagyoltak, azért jó, hogy ott vannak. Igazi nextgen grafikája van a játéknak, modern megoldásokkal és szép összképpel. A speciális effektezést azért EA szokás szerint itt is túlzásba vitték, az egész kép kapott egy egyéni atmoszférát sugárzó, túl kontrasztos, és színeket elnyomó layert, valami olyasmit, mint ami a Most Wanted-ben is idegesített minket. Poligonszámban azért nincs hiány, a helyszín fantasztikus lett, az utolsó patkáig minden tökéletesen lett modellezve. A menü is elismerést érdemel, nagyon hangulatos lett, ahogy a különböző elemek papírból lettek körbevágva, és ily módon meganimálva. Remek összkép, igazi EA feelingű, kicsit furcsa, de azért szerethető színösszeállítással.


Hangok terén átlagosnak mondható a játék. A soundtrack összeállítás korrekt lett, nincsenek rajta nagy slágerek, de jó hangulatú, és dallamos számok kerültek a korongra, igazi underground hangulatot teremtve otthonunkba. A hangeffektek jól sikerültek, a deszka kerekei a különböző felszínen eltérő hangokat adnak, még az is hallatszik, ahogy egyik járdaelemről átérünk a másikra. A többi deszkás köszön nekünk, ha találkozunk, a járókelők pedig telefonálgatnak, és olykor nem szép szavakkal illetnek minket, amiért köztük száguldozunk.


Többjátékos mód is került a Skate-be, egy gépnél ülve überelhetjük egymás trükkjeit, vagy versenyezhetünk, hogy megadott idő alatt ki trükközik össze több pontot. Online egyszerre akár hatan is betámadhatunk egy parkot, sőt remek ficsőr, hogy saját fotókat, és 30 másodperces kisfilmeket oszthatunk meg az interneten.


Ami még nem tetszett, hogy a Skate tele van reklámokkal. A márkás ruhák és felszerelések még elmennek, sőt hangulatossá teszi a vásárlást, hogy szabadon válogathatunk az Adidas, Nike, És, Globe, Emerica és egyéb márkák közt, talán még az óriásplakátok is elmennek, de az, hogy üzenetküldésre egy T-Mobile Sidekick telót használunk, kicsit túl közvetlen marketingmegoldás. Percenként egy-egy igazi márkanév csapódik az arcunkba, szinte alig látunk ki a reklámok mögül. Sok embert ez nem zavar, nekem valamiért nehéz megbarátkoznom vele.


Véget is ért tesztünk, ennél többet jelen keretek közt nem lehet beszélni a Skate-ről. A grafika szép, a hangulat nagyon ott van, a hangok korrektek, a megvalósítás példaértékű, és noha az irányítás kreatív, kicsit túl bonyolult lett. Nehéz trükközni, az új Tony Hawk ezért keményen oda fog csapni új játékával, de az EA remek munkát végzett a Skate-tel, a sikere miatt pedig elég nagy rá az esély, hogy ebből is évente megjelenő sorozat legyen. Kezdésnek remek, stílusában teljesen eltér az eddig megszokottól, üde vérfrissítést hozva az underground játékosok világába.

14.
14.
NikyZ
sziasztok
ps2-re kijött a játék?
12.
12.
ferikesz
sztem a világ legjobb gördeszkás játéka játszottam már mind 3 résszel és még az első vagyis ez is jobban sikerült mint egy béna tony hawk játék.azért mekkora baromság szerintem h a tony hawk játékokban magátol megy a deszka?azok a játékok már csak azért is szarak.
11.
11.
LonGleY
Ránézésre sokkal igényesebb, mint az újabb Tony Hawk-ok. A 2 óta folyamatos mélyzuhanásban vannak, még a mozgások is visszafejlődtek. A videók alapján sokkal realisztikusabb és érdekesebb a Skate, amivel szívesen játszanék, ha elkékülne PC-re is.



Vicces elnézni, hogy a TH-ban élesen követi a felületet a deszka, így rángatózik a manus mindenféle lendületet és egyéb fizikai hatásokat figyelmen kívül hagyva. A Skate-ben legalább a kamera mozgása megpróbálja ezt visszaadni.



Egyéb észrevételem nincs, sajnos nem próbáltam, de konzolt ezért soha nem fogok venni, az is biztos. :]
10.
10.
Kocsis002
hy valamelyikőtök nem tudja hogy mi lehet a gond amikor letöltök 1 demot playstation 3 store-ról és rá akarom telepíteni akkor azt írja ki hogy hiba lépett fel az instalálás közben valyon mi leheta gond légysz segítsetek köcce
9.
9.
Daks
ja aztan minden kis deszkas kolyok eljatszana hogy o a nagymeno tolvaj bandavezer :)
8.
8.
Atek
ismét hozzáteszem hogy nekem is nagyon tetszett a beszámoló:) még mielőtt negatívnak tűnnék. csupán csak gördeszkás szempontból védtem meg:) nekem egy hét alatt sikerült végigjátszani:) amúgy én amit hiányolok belőle, az az éjszaka, mondjuk kis újításnak belerakhatnák a deszkatörést valahogy, nem is tudom így minek van benne pénz:D na meg persze finomíthatnának a dolgokon, mint ahogy írtad pl az esésen is... sőt egy merész ötlet lenne egy gta-saints row -hoz hasonló deszkás cuccot kihozni ebből, mert szerintem megvan hozzá a megfelelő map:D meg úgy kicsit izgibb lenne a storyline, persze csak kevés gengszterkedéssel mert az nem passzolna a játékhoz:)
7.
7.
Daks
a kritikat elfogadom, hisz egy deszkasnak biztos nagyobb elmenyt nyujt a jatek, mint egy "atlag" gamernek. en ugyanigy vagyok az F1es es teniszjatekokkal, nem tudok roluk rosszat mondani :)
6.
6.
Glek
Jah meg szerintem a reklám egyáltalán nem mínusz... sőtt nekem plusz! :D Szerintem lelombozó ha egy gagyi dizájntalan telefonszerűségen pötyögünk... :)
5.
5.
Glek
Hmmm egyet értek Atek kritikáival! :)

Az irányítás kifogástalan szerintem :P Abban semmi kihívás nincs hogy megnézed hogy föl le jobbra balra x y, és beadod... Itt tényleg gyakorolni kell. Szerintem a hajtás nagyon realisztikus lett csak érzék kell hozzá. :)

Az értékeléssel egyébként nincs gond... az elég szép! :)
4.
4.
Mast3rmind
Szerintem is megfelelően magas értékelést kapott a játék. Pedig én még ilyen téren elfogult is vagyok kicsit :).
3.
3.
Daks
atek:



zene - azt hittem azt már javitottam, mert a cikk irasa utan jottem ra, hogy van zenelejatszoja is a csakonak. ugy nez ki lemaradt a javitas, potolni fogom!



iranyitas - ahogy irtam, elsore bonyolult, es nehezen megtanulhato. persze bele lehet jonni. a vegso ertekelesbe is az van, hogy kreaiv lett az iranyitas, nem is szoltam le a cikkben (ha igy tunt akkor nem ez volt vele a szandekom)



karrier mod - nem mondtam hogy a thps jobb, sot azt irtam hogy nagyon is fasza lett a karrier mod. az meg, hogy rovid relativ, en az a tipus vagyok aki nem all le hobbibol trukkozgetni orakig, futok feladattol feladatig



deszkaztam mar de nem profin, csak az ollieig jutottam el :). unalmas nyari szunetek ugye :P.
1.
1.
Atek
nálam több pontban sántít ez a beszámoló, anno ezért akartam én is írni róla mint (gordeszkamag.hu szerkesztő) csak nem válaszolt a magyar ea az emailemre...



szóval, első dolog az a zene! látom nem sokat foglalkoztál vele mert nem csak a spotokon (deszkás helyeken) van zene, be lehet állítani hogy végig szóljon, és be lehet állítani hogy a környezet zajai legyenek...



másik az az irányítás: hát nemtudom de szerintem nem kell sok gombot nyomni egyszerre, ja és ez a hajtás nemtudom miért volt nehéz neked. tony hawkba egyszerre 5 gombot kell nyomni 3 irányba hogy csináld a trükköt...



karrier mód se rövid: már több mint egy hete csinálom, ebbe a játékba pont ez a feeling amúgy hogy ekkora városba deszkázhatsz igazi arányos helyeken, mert nézz meg egy thps szart, ott össze vissza szállsz a hídon át mindenhol, jó nyílván itt is vannak valótlan dolgok de ha itt nem akarsz nem kell ilyeneket csinálni...



igazából ez a játék olyan mint amilyennek lennie kell, természetesen egy esetleges folytatáshoz már sok újítást elgondoltam én is...



a lényeg hogy szerintem Te nem deszkáztál még életedbe azért ilyen furcsa. én gördeszkásként (meg sok más barátom) úgy vélik hogy ez a sportért van a thps meg talán funért:)



amúgy örülök hogy végre látok tőle magyar leírást, maximális respect ezért!
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...