Mark
Lawrence füstöt fújt az angolszász fantasy méhkasába, a kaptárban ragadt
rovarok bódultan röppentek szét, utat engedve az új királynak – övé a méz, s
övé a királyné is. A tavalyi Tövisek hercege egy ígéretes, finomkodások
nélküli, szemtelen antihőst a középpontba állító trilógia kezdő darabja volt,
most pedig a Fumax közbenjárásával megérkezett a folytatás is. A két idősíkon
átívelő kötet továbbra sem késztet ásítozásra senkit: az újító szándék
könnyűszerrel megugorja az évtizedek alatt alacsonyan vegetáló ingerküszöböt.
Honogrous Jorg Ancrath immáron a Regnar Felföld uraként néz szembe a
veszedelemmel: olykor saját nagyravágyásával, máskor egy várostrommal, ahol ő lesz
előnytelen pozícióban. A jóságos szőke herceg egyesítené a széthullott
királyságokat, eltiporná az olyan élősködő, gonosz urakat, mint Jorg.
Tisztességes harcban hősünk nem verhetné vissza a támadást, de tetteit most sem
a fair play szellemisége vezérli.
Azt
hiszem egy kellően intuitív fantasy iromány megalkotásához csupán tehetség és
rengeteg szabadidő szükséges. Lawrence-nek mindkettő megadatott: szépirodalmi
érzék, a trendekre fittyet hányó témaválasztás, civil munkájában a mesterséges
intelligencia kutatója, négy gyermeke közül pedig az egyik súlyosan fogyatékos, aki
állandó felügyeletre szorul. Így otthonról végzi a munkáját, amibe egy kis
mellékes – a regényírás is – belefér. A vaskos, 500 oldalra hízott kötet
keménykötést kapott, bár a könyv szövege szellős, s a fejezetek sem a
leghosszabbak, így viszont még kényelmesebb az olvasás. Bizonyára sokatoknál
előfordult már, hogy esténként a szemetek már-már leragadt, de mindenképpen be
akartátok fejezni az aktuális fejezetet – hála a sűrű tagoltságnak, nem kell
megerőltetned magadat. Viszont a Tövisek királya könnyen letehetetlenné válik,
hiszen menthetetlenül cinikus stílusban, első szám, első személyben elbeszélt
történettel gazdagodunk, némi posztapokaliptikus utóízzel.
Természetesen
a történet ott folytatódik, ahol a Tövisek hercege abbamaradt. Öccse halálának
megbosszulásához vezető úton Jorg immáron a Felföld ura, ám szándékától
továbbra sem tágít: végtelen háború veszi kezdetét, az ellenfeleit megismerte,
érdekből köt házasságot egy tizenkét éves, ám éles eszű lánnyal, miközben a vára
alatt egy húszezres sereg ostromra készül. A jóslatokban szereplő, a nép által
istenített dicső lovag arra törekszik, hogy egyesíti a birodalmakat, békét és
jólétet hozva el mindenkinek. A legtöbb király fejet is hajtana azért, hogy
életben maradjon és az alattvalóira hallgasson, ám Jorg annak ellenére száll
szembe az ellenséggel, hogy a csata már a legelejétől fogva kudarcra van
ítélve. Egy hős bajnok áll szembe a fiatal, korábban banditaként ártatlanok
vérét ontó és nőket erőszakoló királlyal, de ebben a történetben nem mindig a
jóságosak nyernek. Pont ezért imádjunk Lawrence regényeit, s bár Jorg olyan
romlott, mint ahogy elképzeljük, sanyarú gyerekkora tette őt kőkemény és
rendíthetetlen élősködővé, aki a minden hájjal megkent csavargó bűnözőkkel, a
Testvérekkel vette körbe magát. S még mindig tud meglepetést okozni, lehet,
hogy kívülállóként őrültnek hisszük, lehet, hogy vakon rohan a végzetébe, ám
teszi mindezt iszonyatosan hatásos belső monológok közepette.
A
kötet a múltban és a jelenben fut ezúttal is, amelyek a végén egy egésszé fonódnak össze,
ahol megvilágosodunk és majdnem minden homályos folt megvilágosodik. A jelenben
a Jorg várát, az Odút ostromolják, miközben hősünk ezt a lehetetlen időpontot
választja arra, hogy megházasodjon, ám az ara sem az a nebáncsvirág, akire
számítani lehetett – ez a tény még Jorgot is megleli. Időnként négy évet ugrunk
vissza az időben, amely pár hónappal az első könyv vége után játszódik. Hősünk
itt megszilárdítja a hatalmát, erős kézzel rendezkedik be a Felföldön, de
látogatást tesz szülőföldjén, Ancrathban is. Előfordul az, hogy a múltban
felvetett kérdésekre a jelen idősíkban kapjuk meg a választ. Végül, a fejezetek
közt Jorg mostohanénjének, Katherine naplóját olvashatjuk, aki előtt
nyilvánvalóvá válik a fiatalember valódi célja, s olykor bestiális viselkedése
– ha máskor nem is, majd akkor, amikor őt becsteleníti meg.
Már
viszonylag a történet elején Jorg rátalál a nemezisére, Orrinre, aki tökéletes
ellentéte az ifjúnak, jóságos, emberséges, biztos kezű, könyörületes uralkodó,
aki szembemegy az évszázadok alatt megszokottá vált normákkal, szerinte a népet
nem félelemmel kell engedelmessé tenni, lehet kormányozni úgy is, hogy mindenki
örül, és ami legszebb az egészben, ereje és hadserege is ehhez, s bármikor
képes azt megvalósítani. Bármennyire is taszítja a gondolat, Jorg tiszteli a
szőke és jóképű herceget, s hiába szólnak a próféciák a jó győzelméről, hiába
látnák még a varázshasználók is trónon, Jorg szembemegy a jóslatokkal, mindez
tisztességtelen eszközzel próbál érvényesülni, olykor öngyilkos akciókba
kezdve, hiszen csak a győzelem számít, semmint az odavezető út. Ahogy hősünk
öregszik (még így is csak tizennyolc éves) úgy válik megfontoltabbá, sőt mi
több, még a lelkiismeretének csírái is gyökeret vernek benne, reménytelenül
szerelmes, még magán is csodálkozik, amikor érdekelni kezdik az elesettek és a
gyermekek sorsa. Ennek ellenére az előző regény rajongói örülhetnek: vérontás
terén továbbra is unikumdarabban van dolgunk, Jorg és kompániája átgázol
mindenen és mindenkin, a fiú jelleme végletekig összetett, ő maga sem tudja
kihámozni olykor cselekedetei értelmét – akkor miért pont az olvasó tudná?
Ösztönei sokszor segítettek kikerülni a kelepcéből, ennek ellenére még mindig
egy árnyalt figura, aki ugyan tett egy bátortalan lépést a humanizmus felé,
útján meg-meg torpan, olykor kétségbeesik, s visszatáncol az őrület véres és
kegyetlen valóságához.
Nem
nehéz észrevenni a valódi Európával vont párhuzamot. Egyre jobban
megbizonyosodunk arról, hogy a könyvben Építőként emlegetett ősök voltképpen a
jelen világunk szülöttei, a világvége után Földünk ismét középkori jelleget ölt
fel. Jorgnak például karórája van, s az építők acéljából készülnek a legjobb
kardok. A trilógiát felfoghatjuk egyfajta utópiának is, és a múlt darabkáival
való találkozást sokszor mágikus megnyilvánulásnak hiszik hőseink. Varázslatok
és természetfeletti események is keresztezik a történetet, visszatér Jorg
ördögszerű, drabális kedvence és Góg, a tűzzel játszó gyermek is. A többi
régi-új szereplő is kellően kidolgozott ahhoz, hogy emlékezetes része legyen a
történetnek – főleg a pszichopata Testvérek - ennek ellenére Lawrence nem
erőlteti az unalmas, bő lére eresztett jellemrajzokat és tájleírásokat – megteszi
ezt helyettünk Jorg a fejezetet közt - célra törően pont annyit időz el a
részleteken, amely felétlenül szükséges, s a kibontásukat inkább az olvasó
képzeletére bízza. Hogy is mondják? A tetteink többet mondanak ezer szónál? Pedig
a színhelyek nem mutatnak túl a megszokott fantasy sablonokon, olykor mi is a
hegyek közt járunk, máskor mindent elnyelő mocsarakban, vagy a holtak földjén. Úgy
is mondhatnánk, hogy az író megadja a kezdőlökést, a többi pedig rajtunk múlik.
Ha pedig összeáll a kép, mi is elismerően bólogatunk.
A
több idősíkon át ugráló letehetetlen történet olykor még a múlt „dobozkába”
zárt elfeledett titkaira is fény derít. Jorg minden hibája és könyörtelensége
ellenére is imádnivaló figura, aki átgázol mindenen és mindenkin. Már az első
kötet alatt is pislogtunk döbbentünkben, ám most Lawrence úgy emeli a tétet,
hogy visszafogja a kicsapongó stílus alatt nyargaló lovat, kényelmes tempóban
halad a vége felé. A zseniális szóforgatást Gy. Horváth László irodalmi értéket
képviselő, minőségi fordítása adja vissza. A Tövisek királyának eredetiségéhez
nagyban hozzájárul, hogy többféle stíluselem kergeti egymást, egyszer
csontkemény korrajz, máskor hideglelős horror, pluszban ott a modern eszközök
szerepeltetése. Ami nem változik, az az erőteljes hatás, ami után már hosszasan
a fejünkben lesz a körmönfont történet. Nyugaton augusztusban érkezik a záró
darab Tövisek Császára címmel, s az eddigi megjelenési ütemtervet tartva
vélhetőleg 2014 elején egy mindent elsöprő végjátékkal gazdagodunk. S a végére
egy tanulság: a fantasyt nem kell kötelezően megújítani, elég csupán a meglévő
alappilléreket felcserélni, elrugaszkodni a szabályoktól, belevinni egy kis
szokatlant, nyakon önteni kérlelhetetlen naturalisztikussággal, és máris
arathatjuk a babérokat.
Egyèbként ezek szerint màr talàlkoztàl a kedvenc karakteremmel (nyílvàn Artemis Entrerire gondolok :D ). Èrdekes személyisége van és nagyon jò szövege fôleg a Csend Pengéitôl :D
Írtok prívátot...
Több éve semmi fantasy... :'(
Ezek szerint mégis csak te vagy jobban elmaradva.
Ez milyen nyelven volt?!
Amúgy több éve nem olvastam fantasy. Ezért nem tudom mik ezek amiket mondtál... :)
Akkor nekem mennyi van?! Szerintem szeptemberbe ezzel kezdem el... Utána a....fogalmam sincs!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.