Brad
Falchuk és Ryan Murphy sorozata annak ellenére volt üdítő 2011-ben, hogy
voltaképpen összelopkodott ötletek egymásra halmozásából állt. Az unalomig
ismert kliséket azonban sikerült úgy szervírozniuk, hogy az egyszeri horror
rajongó mind a tíz ujját megnyalta utána. A második évad elmegyógyintézete után
ismét a modern korba csöppentünk. A Coven a Harry Potter kifordított mása is
lehetne, nyál és giccs nélkül. Abban viszont hasonít Rowling művére, hogy ez is
lenyúlt ötletekből áll, de továbbra is jól áll neki. Nem marasztaló mindvégig
és délutáni matinénak kiváló, ha nem a dajkameséknél ragad lenn az
ingerküszöböd. Boszorkányok márpedig vannak - erre az alaphelyzetre épül a
Coven, banyának születni kell, aztán ha kiválasztanak, egy patinás iskolában
fejlesztheted tökélyre a tudásodat.
Persze
csak külsőre tűnik „patinásnak” a suli, legbelül azonban egy széteső, romlott
utópia, amit egy olyan zsarnok, a „Legfőbb” irányít, mint Fiona Goode. Minden
emberöltőben csak egyetlen születik belőle, s ha egy új trónkövetelő akad,
ereje fogyni kezd, megbetegszik és végleg elsorvad, átadva a helyét az új
generációnak. Fiona ebbe nem akar belenyugodni, kétségbeesve keresi az öregedés
ellenszerét, ám a kísérleti gyógyszereknél hatásosabb, ha inkább a másvilágra
küldi az új Legfőbbet, ezzel elszívva a fiatal utód energiáját. Ezzel egy
időben új diákok kerülnek a koven falai közé, akiket környezetük csodabogárnak
hisz, ám hamarjában kiderül, hogy a mókának és kacagásnak annyi, véres intrikákkal
szembesülnek. Ha a belső viszály nem lenne elég, érdemes tudni, hogy a bluestól
hangos New Orleans a vudu fővárosa is, itt székel a törzsi mágia halhatatlan
nagyasszonya, Marie Laveau, aki persze a boszorkányok ősellensége. A két esküdt
ellenfél annak rendje és módja szerint összecsap.
A
készítők jó érzékkel gondolták tovább a salemi mítoszt, s olyan valós szereplőket is beleírtak a
történetbe, mint Madame Delphine LaLaurie, aki a 18. században arról várt
híressé, hogy rabszolgákat kínoz a padlásán, miközben bálteremben nívós esteket
ad. Naná, hogy Fiona a föld alól kaparja elő a saját korában megbéklyózott
pszichopatát, hogy aztán cselédként a koven alkalmazásába állítsa. Laveau és
Fiona tisztességtelen harcáról szól a fő szál – legalábbis az évad első felében
biztosan, hiszen emellett számos olyan esemény történik, amely csak a végén zárul
le teljesen. Az új diákok is élik az életüket, hamarjában szembesülnek azzal,
hogy nem minden fenékig tejfel: az jó kislány Zoe egy estés ismertség után
beleszeret egy fiúba, Kitbe, akit gyorsan fűbe is harap. Még szerencse, hogy a
lányok értenek a holtak feltámasztásához, így egy hörgő, félhülye, amolyan
Frankenstein-szörnyé degradálják a srácot. Zoe ellentéte Madison, a korábbi
tinisztár, aki beleunt már a kábítószerekbe, dugásokba és a féktelen
tivornyázásokba, hozza a gerinctelen picsa szerepét. A Down-kórós Nan és a
túlsúlyos Queenie is több annál, mint aminek elsőnek látszik. Az ártatlanság
álarcát hamar a porba dobják.
Távol
áll tőlünk a spoilerezés, annyit azonban elárulhatunk, hogy a vudusok vs.
boszik párharca csupán az egyedüli érdekesség a sorozatban. Beleköpnek a
levesbe a boszorkányvadászok is, szereplőink az ördöggel is lepaktálnak,
nyomokban zombik is előfordulnak, valamint Stevie Nicks, az állítólagos híres
énekesnő is dalra fakad két epizódban – nem tudni melyik a rosszabb. Gyakorlott
American Horror Story fanként már lehetett sejteni, hogy a fiatalok játéka
csupán megmosolyogtató tényező, Jessica Lange és Kathy Bates lejátssza a
színről a feltörekvőket. Bár Jessica mama tökéletes beleéléssel hozza a
hervadó, kiélt és menthetetlen főgenya szerepét immáron harmadik éve, jó lenne
már egy pozitív szerepben is viszontlátni. Bates nagyi már a Stephen King-féle
Tortúra óta az egyik kedvencünk, lehet, hogy most rasszista, megtébolyítja a
vér szaga, de kellően árnyaltan nyomul a képernyőn, így lehetetlen nem
szeretni. A sznob Myrtle Snow lírikus ömlengéseit, anyáskodását is élveztük,
mindvégig tartogatott némi meglepetést. Említést érdemel még a nekromanta Misty
Day szerepében tetszelgő Lily Rabe, aki hippi mivolta ellenére is ragyog a
képernyőn, kár, hogy az írók nem nagyon tudtak mit kezdeni a karakterével. A
lakáj, Spalding, mint Denis O’Hare az egyik legelvetemültebb arc, néma és
betegesen vonzódik a játékbabákhoz.
És
a többiek? A fiatalokra ne is fecséreljünk drága karaktereket, legyen elég
annyi, hogy van hová fejlődniük. Sokkal inkább dicsérhetjük az írókat, akik
szépen betáraztak Louisiana rég elfeledett rémtörténeteiből, hétről hétre előálltak
valami új finomsággal. Az évad végén megtestesülő ördög cinikus
magabiztossággal vezeti az orruknál fogva a főbanyákat, míg a zeneszerető,
szaxofonos baltás gyilkos szerelemre gerjed Fiona iránt, Danny Huston
magabiztos rutinmunkával szinte parázslott a képernyőn. Ami viszont nagyban
hozzájárult a morbid atmoszférához, a zseniális és merész fényképezés. Michael
Goi technikája olykor szó szerint a feje tetejére állították a megszokott
normákat, szinte öröm volt gyönyörködni benne.
A
második széria zsúfolt szerkezete után szinte nagy felüdülés volt, hogy a
Covenben volt idő mindenre, nem kapkodtak a készítők a narratívával, nem tűnt videoklipesnek
az egész. Ellenben az unalom itt is felütötte a fejét, de nem úgy, mint legutóbb,
ahol a végére lassan, de biztosan süllyed az érdeklődésünk. Itt nagyjából az
évad felénél bekövetkezik az üresjárat, de ott akkor nagyon: egy-két rész
totálisan semmitmondó időhúzásnak hat. A végére persze begyújtják a rakétákat,
elvarrják a szálakat, olykor egy huszárvágással (ezúttal is szó szerint) téve
pontot az események végére. Lehet, hogy a stábnak bele kellett férnie 13
részbe, de ez nem mentség arra, hogy képtelen voltak lecsapni a feldobott
labdát. Ennyi? - tettük fel a kérdést az utolsó rész után. Utólag belegondolva kézenfekvő volt az új
Legfőbb személye, mégis maradt elég okunk a sajnálkozásra: bizony, egy kicsit
többet vártunk volna ettől az évadtól.
Nem
a készítők fantáziájával volt baj, hanem azzal, hogy az első két nekifutással egyszerűen
túl magasra tette a lécet, talán sejthettük is, hogy ezúttal nem tudják azt
átugorni. Ha nem állítunk elvárásokat a sorozat elé, akkor mindezek ellenére
remekül szórakozunk majd. Jó volt látni a boszorkányságot a modern időkben, s
ha az érdeklődésünk néha-néha meg is inog, a gyönyörű és olykor húsba maró
képek miatt le sem vesszük a szemünket a képernyőkről. Erőszakból ezúttal sem
volt hiány, bár olykor azt éreztük, csak azért került vér bele, hogy valamivel
feldobják a ritmust. Természetesen a negyedik évad menetrendszerűen októberben
érkezik, annyit tudni róla, hogy az ötvenes években fog játszódni, s ez lesz
Jessica Lang hattyúdala, ráadásul a művésznő német akcentust gyakorol. Nem
fogjuk kihagyni – ennyit megígérhetünk.
Szereplők:
Evan Peters, Jessica Lange, Lily Rabe, Sarah Paulson, Taissa Farmiga, Denis O'Hare, Jamie Brewer, Kathy Bates
Rendezte:
Michael Lehmann, Alfonso Gomez-Rejon,
Bradley Buecker, David Semel és Michael
Uppendahl
Írók:
Brad Falchuk, Ryan Murphy, Tim Minear, Jessica Sharzer, Jennifer Salt és James
Wong
Producer:
Bradley Buecker, Brad Falchuk és Ryan Murphy
Vágók:
Adam Penn és Fabienne Bouville
Fényképezte:
Michael Goi
Zene:
James S. Levine
IMDB
értékelés: 8.4
Gamekapocs értékelés: 7.0
Ha a BB tetszik akkor nézz bele a Sons of Anarchy-ba is.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.