Nem ismerem behatóan Tsugumi Ohba és Takeshi Obata mangáját, de még a Tetsurō Araki nevével fémjelzett animéből is csak egy pár epizódot láttam, így majdnem teljesen szűzként álltam neki a Netflix Death Note-jához. Tudtam, hogy a kritikusok már szinte leszedték a keresztvizet az alkotásról, amiért a valódi mondanivalót egyszerűen lehetetlen másfél óra alatt kibontani. Sejtésem az, hogy ezzel tisztában volt Adam Wingard is, aki az egyik jelenlegi kedvencem. A rendező The Questtel, a V/H/S-sel és a legutóbbi Blair Witch-csel már bizonyított, és a Death Note-hoz is szabadabban állt hozzá. Sejtette, hogy nem fog megfelelni a rajongóknak, inkább a saját stílusában vitte vászonra a filmet, fittyet hányva az elvárásoknak.
Light Turnert nem szeretik a társai a gimiben, igazi csodabogár, akit rendszeresen inzultálnak a helyi vagányok. Egy nap azonban mellette hull a földre egy ütött-kopott, titokzatos jegyzetfüzet, a Halállista, amibe beleolvasva máris a legfontosabb szabállyal szembesül: ha valakinek beleírod a nevét a füzetbe, az meghal, mégpedig úgy, ahogy szeretnéd. A fiú mindaddig nem hiszi el a dolgot, míg a japán halálisten, Ryuk meg nem jelenik előtte és biztatni kezdi a maga morbid módján, és a további szabályokkal is szembesíti. A dolog működik, Light a kezdeti hitetlenkedések ellenére lassan belelendül az önjelölt igazságosztásba, miközben a kiszemelt barátnőjét, Miát is beavatja.
Persze hamar kiderül, hogy nem olyan egyszerű a dolog, hogy a világ gonosz terroristáit kényelmesen, a saját szobájában jegyzetelgetve küldje a másvilágra Light. A fiú hírnévre vágyik, Kira néven írja alá tetteit (persze úgy, hogy a valódi kilétére nem derül fény), és szerte a világon rajongókra tesz szert. Az önző halálosztás egy idő után a hatóságok figyelmét is felkelti. Saját apja is utána nyomoz, ahogyan egy L nevű szabadúszó detektív is, aki megszállottan igyekszik kézre keríteni hősünket. Az események sodrában Mia is teljesen a Halállista hatalmába kerül, mindenre képes azért, hogy megőrizzék titkukat. Light komoly morális dilemmák elé néz.
Wingard keze kötve volt, nem tud ügyelni a megfelelő arányokra, a filmben egyszerűen nincs idő megfelelően kibontani az eseményeket, így aztán kapkodjuk a fejünket. Az egyik gyilkosság követi a másikat, a Kira utáni nyomozás is erőre kap, a kör pedig bezárul. Hasonló a helyzet a karakterekkel: Light ugyan még csak-csak megkapja a figyelmet, Mia viszont túl őrült és öntörvényű, L pedig hiába remek gondolkodó, antipatikus figura - nehezen hiszem el, hogy rendőrök képesek elviselni a fura allűrjeit. A forgatókönyvírók csak a felszínt kapirgálják, a legtöbb szereplőnél csak a fontosabb jellemzőket tudatosítják bennünk. Néhány párbeszédnek fontos szerepet szántak az alkotók, de mivel pár mondattal letudják, a tempó gyorsan kivérezteti mindegyiket.
Akit igazán lehet szeretni, az Ryuk. Willem Dafoe érces hangján fenyegető, karizmatikus a groteszk halálisten, akitől a fekete humor sem áll távol. Kár, hogy egyszerűen nem látjuk eleget a képernyőn, de amikor igen, akkor tutira gonosz mosolyra görbül a szánk. Ennek ellenére Ryuk súlytalan lett az adaptációban, csak a háttérből osztja az észt, nem nagyon lesz köze a későbbi bonyodalmakhoz, hamar a margóra kerül. Pedig egy ilyen remek karakter sokkal több játékidőt is megérdemelt volna, de legalábbis egy kicsit aktívabb szerepvállalást.
A rendező kétségbeesetten próbálta a lelkiismereti kérdések felé terelni a hangsúlyt, és az önbíráskodás súlyos következményeivel szembesíteni mindenkit. Az igyekezet dicsérendő, csak éppen a szereplők motivációját nem sikerült rendbe rakni. Próbálunk elmélyülni a látottakban, de sajnos nincs rá idő, mert máris nézőpontot váltott film. A végére legalább a helyére kerülnek a dolgok, de akkor már úgyis késő.
Nem egy elvetélt próbálkozás a Death Note, mert eszméletlen, ahogy kinéz, és a zseniális szintipop zenék is meg tudják alapozni a hangulatot, amely a Death Note legnagyobb érdeme. Mindezek ellenére is túlzásnak érzem azt a gyűlölethullámot, ami körbelengi a filmet, mert tényleg nem mindennapi témákat boncolgat, és helyenként még szórakoztató is – ki ne játszadozna egy keveset, ha ilyen hatalom a kezébe kerül? A pergős alkotások kedvelői előnyben lesznek, ha nem a kötelező okoskodást várják, az anime rajongói pedig sírhatnak, amiért nem egy normál sorozatot kaptak. Én az előbbi csoportba tartozom.
Gamekapocs értékelés: 6
Death Note
Rendezte: Adaw Wingard
Írta: Charley Parlapanides, Vlas Parlapanides, Jeremy Slater
Szereplők: Nat Wolff, Lakeith Stanfield, Margaret Qualley, Shea Whigham, Willem Dafoe, Jason Liles, Paul Nakauchi
Fényképezte: David Tattersall
Zene: Atticus Ross, Leopold Ross
Játékidő: 101 perc
Magyarországi premier: 2017. augusztus 25. (Netflix)
Azt hiszem ez sokat elmond...
Még annyi, hogy nem is a fanok, a weeabook voltak megcélozva ezzel a filmmel, hisz a készítők pontosan tudták, hogy nem tudják a szart eléggé felpofozni ahhoz hogy akár megközelítsék az eredeti műt. Ők pontosan arra a rétegre öszpontosítottak akik verik a farkukat egy új fastnfurious trailert látva.
http://www.imdb.com/name/nm1417392/?ref_=fn_al_nm_1
Mivel nincs összehasonlítási alapom így csak az jött át a filmből, hogy tényleg nagyon sok mindent akarnak átadni a szűkös idő keretben, de szerintem elég jól megoldották.
Összességében én elégedett voltam a filmmel.
Maga az a jelenet, rögtön az első epizódban ahogy elkezd "dolgozni".
A kameramozgás, a színek, a fókusz váltakozása és a karakter mozgása.. Semmi konkrét erőszakosat nem tesz főszereplőnk, még is a hideg kiráz tőle ahogy nézed amit csinál.
Ez az a stílus, műfaj amit filmre szerintem lehetetlen közvetíteni.
Amúgy a bligszekcional mi a retek folyik ? Miért nem csináltok már vmit ?
"A pergős alkotások kedvelői előnyben lesznek, ha nem a kötelező okoskodást várják" ez amúgy mi? Az animében semmi felesleges okoskodás nem volt. Volt benne taktikázás, elme párbaj, intrika. Minden egyes szava aranyat ért, ez meg nem pergős, hanem összecsapott... Én tisztellek Zoenn, de úgy tünteted fel, mintha az alap mű történetszövése túlmagyarázás miatt gyengébb lenne, mint ezé a förtelemé.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.