Ben Cousins 13 éve játékfejlesztő, AAA-kategóriás címeken dolgozott az Electronic Artsnál, a Sonynál és a Lionheadnél. Most egy mobilos játékokat fejlesztő stúdiót vezet, és egyértelműen úgy véli, a konzolok korszakának gyakorlatilag vége. Erre a konklúzióra néhány általa ismert adatból, és az azokból levont következtetésekből jutott el.
Drága üzlet konzolt gyártani
Azt ugyebár tudjuk, hogy a konzolokat veszteségesen árulta a Sony és a Microsoft, sőt, most már a Nintendo is. A pénzt később, a játékok után beszedett licencekből igyekeznek visszaszerezni, azonban ahhoz, hogy megtérüljön a hatalmas kutatás-fejlesztési, marketing- és hardvergyártási költség, a konzolcégeknek rengeteg masinát kell eladniuk. Sokkal többet, mint azt gondolnánk: a Cousins által készített táblázatban látható, hogy hiába ment el mind az Xbox 360-ból, mind a PS3-ból több, mint 70 millió darab, mindkét cég játékdivíziója erősen veszteséges: a Microsoft 2,9 milliárd dollár veszteséget hozott össze, a Sony pedig 435 milliárd jent.
Nem a hardcore játékosok veszik
Cousins kiemeli, hogy ráadásul a 70 milliós darabszámnak a nagy része azután ment el, miután 2009 augusztusában jelentősen megvágták az Xbox 360 árát (a 40 százalékát ezután értékesítették), a PS3 esetében pedig azt követően, hogy megjelent a slim verzió (42 százalék). Ebből Cousins arra következtet, hogy valójában a konzolt nem azok a hardcore játékosok veszik, akiknek a legfejlettebb rendszer kell rögtön a megjelenés után, hanem a sokkal árérzékenyebb "mainstream" játékosok. Ők pedig nem vesznek túl sok játékot, főleg a nagy címekre ruháznak csak be, így ismét nem a konzolgyártók ideális vásárlói.
Ez a réteg azonban nagyrészt rendelkezik okostelefonnal és tablettel, ezek a készülékek pedig sokkal inkább megfelelnek az ő játékos szokásaiknak - számukra kényelmesebbek, és persze olcsóbbak is ezek az anyagok, így Cousins szerint hamarosan ez a réteg teljesen elpártol a konzoloktól.
Mit hoz a jövő?
Nos, Cousins szerint hamarosan két fő piaca lesz a videojátékoknak. Az egyik a mobilos eszközöké (telefonok, tabletek, stb.) a casual és a mainstream játékosok számára. A másik pedig a PC, a hardcore játékosok számára. Cousins úgy véli, ha most konzolos vagy, és nem tudod elképzelni, hogy a jövőben mobilos eszközökön játssz, akkor szinte biztos, hogy a PC mellett fogsz kikötni. A PC mellett szólnak a free-to-play és indie játékok is, valamint az olyan fejlett piacterek, mint a Steam.
Lehetséges persze, hogy Cousins elfogult, hiszen mobilos fejlesztőcéget vezet. Azonban, ahogy nyilatkozta is, pont azért váltott mobilra, mert több iparági nagyágyúval együtt már egy ideje látják, hogy a konzoloknak leáldozóban van. Ráadásul nem ő az egyetlen, aki így gondolja: nem olyan régen David Jaffe és Hideo Kojima is hasonlókat mondott. Valószínűleg nem véletlen, hogy a Microsoft egyre inkább igyekszik az Xboxot általános multimédiás otthoni szórakoztató-központnak beállítani, rengeteg különféle szolgáltatással, melyek között a játékok futtatása már csak egy "mellékág" lesz.
A technikai fejlődés egy lehetőség, mint rámutattam: ha jól használják, azaz megfelelő ötlettel párosul, akkor zseniális dolog jöhet ki belőle, de önmagában a grafika természetesen kevés (Nekünk)! Azt pedig Senki ne gondolja egy pillanatra se, hogy egy kiadót érdekli, mit akar a Játékos, amíg a profit nem esik egy adott szint alá, vagy épp nem válik veszteségessé az egész bagázs, addig itt bizony folytatások lesznek dögivel, hiszen a kapitalizmus szabálya ezt diktálja (talán az új generáció mást hoz majd, de nem vennék rá mérget)....Időnként jönnek új IP-k, de pl. FPS-ben most esélye sincs semminek, ami nem Military cucc (és még azt is el lehet k*rni - hogy klasszikust idézzek - lásd MoH: Warfighter) és most a Dishonored-ot hagyjuk, mert az épp kivétel, bár azért annyira mainstream nem lett (még).....
Hogy még durvábbat mondjak: az Általad említett Halo 4-et is ízekre szedték a Játékosok pl. Metacritic-en, mondván nincs benne semmi újítás, a Halo-nak a 3 után vége kellett volna legyen stb. stb. Szerintem Te is érzed, hogy a játék, még mindig szubjektív dolog erősen.....Most leegyszerűsítve: úgy néz ki a Játékos Társadalom, hogy vannak a konzervatívak (tipikus megnyílvánulás: minden szar, ami most kijön és csak a régi volt a jó), vannak a trollok (minden szar, mind1 miért), vannak a fanboyok (bármi ami X név alatt jön ki, az csak jó lehet), vannak a normálisak (ez nagyon kevés) és vannak az egyszeri 'casual' játékosok, akiket nem érdekel semmi, csak szórakozni akarnak a Maguk módján és Ők vannak a legtöbben. Kérdezem Tőled: kiket céloznál a Játékaiddal?:) Nézd bármennyire is undorító, az egyszeri játékos számára, aki nem tud az egészről semmit, csak tudja használni a kontrollert meg be tudja kapcsolni a konzolt és a tv-t, annak a CoD egy teljesen ideális szórakozás (ok ennyire talán az Egyszeri Játékos se 2 bites, de szemléltetésnek megteszi): egyszerű mint a szög, látványos, pumpálja az adrenalint (Számára) és ennyi! Az egyszeri játékos nem akar gondolkodni, nem érzelmekre vágyik, nem kell Neki a feeling, a sztori, elég a látvány és az akció, ebben pedig a CoD nyújtja azt, ami kell Nekik!
Akik a CoD-dal kezdtek el játszani, azok játékos szinten még pokoli fiatalok, idő kell Nekik, míg mélyebbre ásnak ebben az egészben (feltéve, hogy akarnak), ne feledjük, hogy az első igazán durva CoD siker a Modern Warfare 2 volt és onnan indult be a CoD őrület, ez néhány éve volt csak! Ha rákapnak az ízére és tényleg belevetik Magukat, más műfajokat is kipróbálnak, megszeretnek, akkor bármennyire is undorító kimondani, de a CoD még akár hasznára is válhat az iparnak.....
Minden Játékosnak megvan az Általam csak "Kapunak" nevezett Játék: ez az Első Játék, ami valamilyen módon és szinten nyomot hagy az Életében és ha hajlamos rá, akkor felfedezi Magának az egész Játék Világot! Reménykedjünk benne, hogy a sok millió most még Vérpistikének tituált egyszeri játékosnak a CoD csak "Kapu"....;)
Mi pedig addig sem maradunk hoppon, csak ki kell nyitni a Szemünket, jól kell válogatni és minden évben meglesz a szórakozásunk!;)
Itt nem arról beszélek hogy legyen minden játék 50++ órás JRPG és mindenki fedezze fel orrba szájba a világot , hanem hogy nincsen lelke már ennek az egésznek . Pl. a Halo 4be nagy fáradtságot fektettek bele , és látszik a játékon hogy van lelke . Át akarták adni a játékosoknak a világot , saját zenéket komponáltak , nem sajnálták a pénzt/energiát azért , hogy olyat alkossanak , ami maradandó . Ez vonatkozik természetesen több játékra is , de ezekbe egyre ritkábban botlok .
Itt nem technikai fejlődéseket kell fitogtatni , ÁLÁÁÁ crysis 3 , hanem olyat alkotni , amire még 15 év múlva is azt mondják hogy : ,, huh , emlékszel , az nem volt semmi ! " Hisz 50 év múlva már nagy valószínűséggel mi magunk fogunk játszani ebben a világban , és nem csak nyomogatni a gombokat . A technika jön-megy , viszont az ötlet az mindig örök marad
A rövidítés is magyarázható ezzel, nem feltéve köt le Mindenkit egy 20 +++ órás cucc, ez van és azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Mi, akik még akkor játszottunk a Doom-mal, mikor az újdonság volt, az FPS műfaj is teljesen új volt, az összes játékot másképp éltük meg!
Szép dolog a tradíció, de tudnunk kell haladni a korral és ugyan teljesen egyetértek azzal, hogy a játékipar olyan lett kb., mint Hollywood, és valóban olyan mértékben és gyorsasággal hülyül el a Társadalom (hála a nevelés hiányának), hogy az már röhejes, azért a sok szemét közt bőven akadnak gyöngyszemek;) El kell tudnunk fogadni, hogy nem csak sokat játszó emberek vannak, akik 100-200 órás RPG-ket játszanak kifulladásig, hanem egyszeri játékosok is, akiknek pl. a CoD egy tökéletes szórakozás: rövid, egyszerű, akcióval teli....Örüljünk annak, hogy egyre többen játszanak, mert a keménymag már önmagában rég nem lenne képes eltartani az ipart, felvásárolni a rengeteg terméket, oly mértékben növekedtek a költségek az elmúlt időszakban!
Iszonyatos fejlődésen ment keresztül a játékipar 1993 óta: nézzétek meg milyen fény-árnyék játékokra képesek a mai motorok, milyen animációink vannak, ezek nagy mértékben elősegítik a hangulat megteremtését, szükség van erre, szinte végtelen terek megjelenítésére is képesek ma már, miközben régen volt egy kis kocka, amiben volt a pálya....
Ha ezeket az eszközöket jól használják, eszméletlen hangulatot lehet teremteni és élményben tud olyat nyújtani, mint a régi klasszikusok, hiszen azoknak egykor az újdonság volt a legnagyobb fegyvere, nem az erős sztori, ma viszont újdonságot, forradalmi játékmechanikát nagyon nehéz kitalálni, a "borítás" és a sztori az, ami más, ami megadhatja a katarzist!
Agyatlan lövöldözések....miért a Doom micsoda?:) Vagy épp a Duke Nukem?:) Vagy a Quake?:) Stb..Ugye?:) Mind agyatlan lövöldék kb. 0 történet semmi mellébeszéd, csak az akció mégis szívesen emlékszünk vissza Rájuk és várjuk az újabb epizódokat (Nekem a DNF is bejött, mert tudtam, mire számítsak;))!
A DLC politikában viszont 1000000%-ig egyetértünk, undorítónak tartom és nagyon szép ékes magyar mondatokkal tudnám elküldeni melegebb éghajlatra az Illetékes "Úriembereket".....
a hírhez, egy mobilos ember meg nyilván a saját cuccát fogja tolni, nem fogja azt mondani hogy bárki más jól csinálja. közlemény szubjektív vélemény. nem összekeverendő a tényszerű számokkal.
annyiban igaza lehet, hogy hosszú távon egyre több ember fog mobilozni meg tabletezni. mert egyre csak több a felhasználó.
de szerintem ugyanakkor a többi platform nyeresége és létjogosultsága is ugyanúgy megmarad arányait tekintve.
Annyira sajnálom, hogy erre van igény. Azok a játékosok akik a régi időket szeretnék visszakapni már nagyon kevesen vannak. Az újabb generáció meg már nem fog a régi játékokkal játszani, mert meglátja és elhányja magát a grafika láttán, hisz arra élvez. A tartalom meg nem érdekli.
A mai játékok lényege: sok akció, könnyen átlátható fejlődési rendszer, co-op, multi, DLC, és nulla tartalom. Tisztelet a kivételnek.
A gagyi free to play meg MMO któl inkább tarts távol ^^
KonzoL 4ever. és ez nem azt jelenti,hogy a Pc rossz lenne.
csak ne vágj föl vele,amikor semmivel nem tud többet játék terén,max szebb a Grafika,de s..arok rá,mert én lazán el játszok egy MedieviL vagy Crash Bandicoot játékkal is..
Söt mondok egy játékot amit lehet hogy nem is ismersz :)
Battletoads & Double Dragon The Ultimate Team (1993) NES konzolra.
Sötét idők? Igen a szart gyártó kis fejlesztőknek az. Ők vagy tönkremennek és nem fosnak ki több szart, mint az tették anno 2006-ban mikor kijöttek a gépek és rájuk a fos játékok, vagy bekebelezi őket valami nagy gyártó, és még több AAA cím lesz szarok helyett... De rossz.. Ezek sötét idők valóban....
Mindenesetre az ilyen cikkeknél elgondolkozok, hogy vajon az oldalra regisztrált emberek fizetést kapnak-e az ilyen híreknél, hogy indítsanak egy kurva unalmas konzol vs PC flamewart? Mert az az igazság, hogy ennyi hülyét egy helyen nem mindennap lát az ember, és komolyan mondom, a legmélyebb megvetéssel nézek most itt mindenkire, aki itt veri a mellét, hogy konzol így, PC úgy... Nektek tényleg ez a legnagyobb problémátok? Áldott jó életetek lehet, hogy mással sem kell foglalkoznotok, csak egy hülye kérdésre akarjátok az igazatokat érvényesíteni, hangsúlyozom, kibaszottul feleslegesen... Vegyétek ki a kezeteket a gatyátokból, és kezdjetek el élni, mert nagyon szánalmas produkciót zavartok le hírről-hírre...
És, hogy a cikkhez is hozzászóljak, Cousins egyértelműen elfogult. Én erre az egészre úgy tekintek, hogy a piac csak kibővül, és még több potenciális vásárlót céloznak meg. Évről évre növekedhet még a felvásárló piac könnyedén, és a több szolgáltatásnak hála, többen ki is használják a szolgáltatásokat és lehetőségeket. Nekem ez a meglátásom, és ahhoz, hogy a konzolok életben maradjanak a jövőben, ahhoz igen jó irányban haladnak(lásd az X360 esetét amik a nappalik legjobbika a rengeteg online lehetőségével...) Ennyi voltam röviden, nem látom értelmét, hogy tovább ragozzam az egyértelmű dolgokat. Pá
1-2 cím akadt csak amire bátran mondhattam hogy ejha ebbe bele adtak apait anyait és a művészet hajtotta őket nem csak a pénz....
Mai konzolok olyanok mint Hollywood, ontja magából a tucat szar uncsi filmeket...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.