A Kikizo-nak nyilatkozott a minap John Carmack, az id software technikai igazgatója – és mint nyilván tudjátok a játékipar egyik legmeghatározóbb személyisége – a múltról, jelenről, jövőről.
A Wolfenstein, Doom és Quake szülőatyját a nemrégiben mozivászonra vitt Doomról, a mobilokra szánt Doom RPG-ről és jövőbeli terveiről kérdezték. Itt olvashatjátok magyar fordításban:
K:Milyen dátumot jelölnél meg, ha a karriered csúcspontját kellene kiválasztani?
JC: Szerencsére kevés időm jut a múlton merengni és soha nem is rangsoroltam az eseményeket. Ha visszatekintek, úgy érzem sok jó munkát tettem le az asztalra, de mindig jobban érdekel, mit tartogat a jövő.
JC: Pusztán szeszélyként támadt bennem az ötlet, hogy mi lenne, ha mobilra is fejlesztenék. Először is megpróbáltam megismerni a legfőbb különbségeket a mobil és más platformok között. Ami leginkább behatárolt az a legtöbb esetben alacsony felbontás és sebesség, de ez is csak okot adott, hogy visszamenjek kicsit az időben. A kialakításban igen komoly szempont volt a beviteli forma, ami a mobilok esetében köztudottan elég silány játék szempontjából.
A Doom RPG formája nagyon sok pozitív tulajdonságot hozott. A körökre osztott rendszer lehetővé teszi, hogy csak egy kezet kelljen használni, ami telefon esetén előnyös. Ugyanakkor megtarthatunk sok grafikai elemet, például 3D-s animációk a helyzetváltoztatásokkor. Az eredeti játékból sok kész dolgot fel tudtunk használni, ráadásul a film megjelenése akkora reklámot jelentett, mint amit egyetlen játékunk esetében sem sikerült elérnünk.
K: Mit gondolsz az olyan különlegességekről, mint a Doom társasjáték?
JC: Nem játszottam még a társasjátékkal, és személy szerint nem is bonyolódok bele az ilyen mellék-projectekbe. Igazán jó dolog, ha a projectjeink bővülnek ilyen, akár rajongók által készített munkákkal, de mi még mindig egy kis cég vagyunk, így nem is tudunk, nem is akarunk erre olyan agresszíven ráülni, mint teszik azt a nagyobb cégek.
K: Hogyan inspirálja a játékfejlesztést, ha limitált erőforrással kell gazdálkodnod?
K: A mobiltelefonra való fejlesztés felkeltette az érdeklődésedet esetleg a DS-re vagy PSP-re való fejlesztés iránt?
JC: Ha megállíthatnám az időt, vagy klónozhatnám magam, akkor szívesen készítenék DS és PSP játékokat is, de jelen esetben nem látok rá reális esélyt. Esetleg egy projectben, mint technikai tanácsadó vehetnék részt.
K: A Doom film: Mekkora szerepet vállaltál a film elkészítésében, és mi a véleményed a végeredményről?
JC: Szándékosan nem vettem benne részt egyáltalán, így a moziban valóban első benyomást tehetett rám. Tetszett. Senki nem várhatja, hogy egy videojátékból készült film Oscar esélyes lehet, de úgy érzem egy jó akció film lett, sok aprósággal a játékos társadalomnak.
K: Mit gondolsz a következő generációs konzolokról, különösen a Revolution-ről?
JC: A Revolutiont ismerem a legkevésbé, tehát nem igazán tudok róla véleményt alkotni. Különösen szeretek 360-ra fejleszteni, mert kifejezetten jó fejlesztő eszközök állnak rendelkezésemre, valamint letisztult hardver design jellemzi. Jelenlegi stádiumunkban azonban egyenlően támogatjuk a 360-at, PS3-at és PC-t. Próbálunk a Mac és Linux felé is jobban nyitni, de a Revolution-nel még nem igazán foglalkozunk.
K: Mit várhatunk az id-től az új Wolfenstein elkészülte után?
JC: Belsőleg egy teljesen új projecten dolgozunk, de még nincsenek pontos terveink a Wolf, Doom és Quake projectekkel.
K: Köszönjük, John.
A Wolf az baromira teljesen új játék lenne. :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.