A This War of Mine első steames értékelései "nagyon pozitívak". Nem csoda, a Spec Ops: The Line-hoz hasonlóan, ez a játék is a háború mélyebb oldalát mutatja be, nem a fegyverropogásra, hanem a harci övezetben rekedt civilek kilátástalan helyzetére koncentrál.
Feladatunk a túlélés. Akár más sorstársaink kezéből vesszük el az utolsó konzervet, akár üzletelve szerezzük meg a mindennapi betevőt, csak rajtunk múlik, hogy a ránk bízott csapat életben marad-e. Ami nem könnyű feladat egy olyan elkeserítő helyzetben, ahol minduntalan orvlövészek lesnek áldozatra a város romos utcáin.
A játék 18,99 eurót kóstál, íme, a launch trailer:
Ez a technika pedig hogy ellopom x-től, aztán eladom neki a saját áruját - nem nagyon dícséri a mesterséges intelligenciát. Ez már ha jól emlékszem, az Oblivionban sem működött - nem hülye a kereskedő. Amúgysem a kidolgozatlan MI hiányosságait kijátszva szeretnék boldogulni. Azon pedig továbbra sem tudok átlendülni, hogy a nagy drámázás közben miért felejtették el a készítők az "aki éhes, mindenre képes" alapvetést. Az sem világos hogy a tegnap megismert/befogadott veréb esetleges halála miért rendíti meg a csapat összes tagját...
Ott az idős házaspár. Nincs már előttük az élet. Van náluk 2-3 napi élelem, utána valszeg úgyis meghalnak. A mi oldalunkon relatíve fiatalok vannak. A kaját elcsenik a természet törvénye szerint. Az öreg meghal, a fiatal él - fair trade. Ehelyett inkább lecseszik a kajaszerzőt, hogy hogy tehetett ilyen szörnyűséget. Persze a nagy duzzogás közben azért betolják a babkonzervet, véletlenül sem hagynak el és keresnek inkább kerekasztal-lovagokat:)
A dohányosok hisztijét sem egyszerű. Bezzeg a fürdés/tisztálkodás az nem hiányzik, csak a cigi:) Na, mindegy.
Nyilván nehéz az emberi jellemvonások/igények minden aspektusát lemodellezni és egy viszonylag kisköltségvetésű játékba implantálni - de ha nehéz, akkor talán jobb lett volna nem belevágni. "Kis cél, kis hiba" - mint pl a törpös Craft the world-ben.
A játék ugyanakkor hihetetlen népszerűségnek örvend - szóval egyszerűbb ha lejjebb adok az elvárásaimból.:)
Köszöntem a használható tippeket.
Az tény, hogy a kevésbé szőrszálhasogató játékosok számára ez a program instant klasszikus lehet.
De. Sem a második, se a 26. újrakezdés nem hoz különösebb változást, ugyanabból a 6-8 emberből kombinálódik a csoport, annyi különbséggel, hogy a rendkívül hasznos nyugdíjas matektanár nem betegen hanem sebesülten kezdi a menetet, vagy egy másik oszlopos tag, az 50-es éveinek elején járó nő, akinek az a skillje hogy "kedveli a gyerekeket", helyet cserél a 20 éves ügyvédbojtár csajszival.
A végén már direkt újra, és újrakezdtem, hogy lássam, kiket kapok, de az egyetlen igazi újítás az volt amikor mínusz fokokban kezdődött a játék - ezzel is nehezítve az amúgy sem könnyű helyzetet.
Tulajdonképpen az tette be a kaput, amikor ki akartam próbálni hogy összehozok egy önellátó csapatot. Gondoltam, építek néhány patkánycsapdát, vizet tudok szerezni az esőgyüjtőmmel, és van lehetőség növénytermesztésre is. A maradék ételszükségletet meg fedezem majd kereskedelemből, és portyákból. Leraktam két csapdát, amik rendkívül hatékonyak, 2-3 naponta nyerek belőlük nettó 1 egység húst, ami ugye nem sok. Szereztem még cuccokat, építeném a 3. csapdát, de nem lehet...
Hmmm. Miért is? Azért hogy mindenképp rá legyek kényszerítve a kockázatos éjjeli túrákra? Apropó...miért nem mehetek nappal is? A mesterlövészek miatt. Igen, de az egyik helyszínen scriptelt mesterlövészek szedtek le éjjel is - akkor nem mindegy?
Írtam hogy nagy reményeket fűztem a reinforced ajtóhoz, illetve a riasztóhoz. Ezzel ugye együtt jár hogy a réseket már rég bedeszkáztam.
És ugyanúgy arra kell hazamennem hogy az őreim ki vannak készítve, a kajám meg odalett:)
Ez az ennivaló-kérdés is zűrös. Az embereim ne legyenek "zongoristák" akik egy hónapig kibírják uborkán és lekváron, de azért ne várják már el hogy olyan rendszeresen juttatom őket élelemhez mintha nem is lenne háború.
Állandóan visszatérő kérdés volt számomra az is, hogy mikor csöppenek az eseményekbe. Mert ha a háború első napjától, akkor nem lehet annyira kifosztva a város hogy a "huge amount food" 2-3 konzervet jelentsen, ha viszont hónapok múlva, akkor a csapattagjaim lehetnének kissé edzettebbek is.
Ez a játék tehát patchekért és modokért kiált, első lépésben pl. a hátizsák "rekesz"limitet kellene sürgősen súlylimitre cserélni, és/vagy két szatyrot adni a cimborák kezébe, ne hagyják ott az életet jelentő cuccokat csak azért mert nem fér a hátizsákba. Speciel ilyen helyzetben én oda is dugnék hasznos holmikat, ahová nem süt be a nap - csakhogy növeljem a túlélési esélyeimet:)
Viszont lehet hogy valami nagyon elkerülte a figyelmem.:
"Szétvágtam a használhatatlan bútorokat" Ezt hogy érted? A házban lévő díszletként funkcionáló szekrényeket stb. lehet szétszedni, vagy mit/hol?
SPOILER!
De a MÁSODIK már sokkal érdekesebb. Másmilyen épületek voltak, más tartalommal és eltérő egészségügyi állapotokkal kezdtem. Rengeteget "költöttem" az épület védelmére, s emellett a gyógyszerekből és az ételből is betáraztam. Gyógyszerből 1-2 házból tudtam nagyobb adagot szerezni, de minden mást otthagytam, így ezért nem volt bűntudata a karakternek, ugyanígy az étellel, a hűtőből és a szekrényből csak az étel egy részét vettem el, s így hagytam nekik is. Szétvágtam a használhatatlan bútorokat, csináltam belőlük ágyat, széket, fotelt, gitárt, sőt tűzhelyet, cigaretta és gyógyszergyártó "mini" üzemet is. A behozott cuccokat pedig elvertem az épület karbantartására. Mindent bedeszkáztam, majd később mindenkinek szereztem fegyvert. Ezeket ugyan mind tradeltem, de nem ám a saját holmimból. Előbb elsunnyogtam a tradelni vágyók mellett és kifosztottam őket, majd később eladtam nekik a saját cuccaikat, a fegyverekért, ásókért, gyógyszerérét, stb. Ezt akár egy éjszaka alatt 4-5-ször is eljátszottam. Ezzel is megnyugtatva a karaktert, mert, ha nem éhesek mind, vagy nem betegek, akkor nem aggódnak. Cigit, zenét, rádiót, meleget, és kényelmet biztosítva pedig sosem volt senki depis, de öngyilkos sem. Befogadtam a túlélőket, akik sokat segítettek. Szóval ez a játék messze nem rossz, sőt. Egyetlen dolgot sajnáltam, hogy nem értettem meg elsőre, amit "szerintem" mindenki más igen. Ezeket a rohadt ex-katonákat mind meg kell ölni és otthagyni megrohadni.
SPOILER OFF
Amíg az ember nem él át háborút, természetesen nem sok fogalma lehet arról, hogy mennek a dolgok, de semmiképp nem úgy képzelem el ahogy a lengyel fiúk tálalták.
Adott 3-4 karakter, akik egész nap azon búsonganak hogy nincs cigi, gitár, fotel (mert a szék nem elég jó), könyvek, stb. Mindenki annyira érzékeny lelkű, hogy ha ölnie/lopnia kell az életben maradásért, azonnal, és mindenképp depresszióba zuhan, és persze magával rántja az egész csapatot - mintha kötelező lenne beszámolnia róla hogy a mai vacsorát egy idős házaspár asztaláról csente el, vagy megölte a rátámadó katonákat.
Véletlenül sem találkoztam olyan figurával aki elfogadná a farkastörvényeket, vagy neadj'isten élvezné a helyzetet a torz lelkével.
Nem, itt mindenki az empátia és az emberbaráti szeretet mintapéldája.
Igen, legyenek olyan szereplők, akiknek "sok ez a meló". De hogy a harci tapasztalattal rendelkező ex-milicista lelke is folyamatos pátyolgatásra szorul, az azért fárasztó.
Morális döntések tulajdonképpen nincsenek, hiszen nincs más dolgod mint bármit odaadni annak akit odaesz a fene, és vigyázni hogy inkább éhenhalj, mint ételt lopj.
Sajnos, a kétnaponta ránktámadó, reinforced ajtót, és két őrt ignoráló fosztogatóknak nincsenek ilyen aggályaik, sőt, mintha azt vettem volna észre hogy a program igyekszik szinten tartani az állapotunkat - másszóval ha kicsit több cuccunk van, akkor azt úgyis ellopják a haramiák.
Rettenetes látni azt az igyekezetet is, amit a fejlesztők abba az irányba tettek, hogy ne tudj egy megközelítőleg önellátó/kereskedő közösséget létrehozni. Az meg végképp zsibis megoldás amikor a késsel bravúrosan megölt katona gépfegyverében 3 lőszert találok - miért is lenne tele a tára?! Még használható lenne... de nem gond, mert majd mi csinálunk az upgradelt műhelyben lőszert - hiszen értünk hozzá.
Az irányítás egyszerű, de csak üresállapotban teljesít jól. Akcióban eléggé nyögvelelős a dolog, főleg hogy mekkora a tét. Embereink ugyanis 1-2 lövéstől/ütéstől azonnal, és visszavonhatatlanul meghalnak. Ez teljesen rendben van, csak valahogy precízebb irányítást érdemeltünk volna ha már ennyire büntetős a játékstílus.
Az aláfestő zene teljesen funkcionális, nincs mit mondani róla.
A grafika viszont valami fenomenális. Igen. Végre egy csapat, akiknek a dx11-es effektek helyett egyedi ötlete van a látványvilágra.
Összességében 6-7 pontnál aligha adható rá több.
A 21. napon további érdeklődés hiányában abbahagytam. Az újrajátszhatósági faktor a nullával lehet egyenlő, hiszen ugyanazokat a fejlesztéseket/napi rutint fogjuk újra és újra végigcsinálni, bízva abban hogy tapasztalatokat szerezve, a játékmechanikát megértve most majd valahogy sikerül...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.