Néhány éven belül mindannyian a felhőn fogunk játszani. A Google komoly lépést tesz a videojátékok irányába, a GDC színpadán ugyanis leleplezték a saját gamestreaming platformjukat, a Stadiát. Pontos megjelenési dátumot, illetve árat még nem közöltek, de a tervek szerint még idén elindulhat a szolgáltatás az Egyesült Államokban, Kanadában, az Egyesült Királyságban és Európában is.
Mi is pontosan a Stadia? Nem egy saját konzolról, vagy egy fizikai platformról van szó, hanem egy felhőalapú szolgáltatásról, amely már a kezdetekben 4K felbontásban, 60 fps sebességgel streamelheti otthoni eszközeinkre akár a legújabb AAA-játékokat is. A lényeges számításokat a Google szerverparkjai intézik, így a gyengébb otthoni készülékeinken is gond nélkül élvezhetjük a hardveres szempontból legmegterhelőbb címeket, még csak le sem kell töltenünk azokat. Hasonló kezdeményezéssel rukkolt elő a Microsoft is, így kétségtelen: a felhőalapú játék világában is hamarosan megindul a verseny.
A Stadia egyik legnagyobb előnye a kényelem és a rugalmasság. Mivel a rendszer működéséhez alig van szükség többre, mint egy képernyőre és egy internetkapcsolatra, gond nélkül folytathatjuk a játékot a platformok közt ugrálva. Az alább látható bemutató során a környéken talált leggyengébb PC-t, egy telefont, egy tabletet és egy Chromecast TV-okosítót használtak arra, hogy az Assassin's Creed: Odyssey-t bemutassák. Nincs semmiféle töltögetés, nem kell szórakozni a mentésekkel sem - a játékot pontosan ott folytathatjuk, ahol abbahagytuk.
Habár a Stadia támogatja majd a hagyományos kontrollereket is, a Google bejelentett egy kifejezetten erre a célra szabott irányítót. A Google Stadia Controller Wi-Fi-hálózaton keresztül csatlakozik közvetlenül a Google központi parkjához, ahonnan a játékokat is futtatják. További érdekesség a kontrolleren található felvevőgomb, amivel egyből fellőhetjük YouTube-ra a megörökített klipjeinket. Találunk majd egy Google Assistant-gombot is, amivel aktiválhatjuk a beépített mikrofont és a Google saját beszélő segédjét.
Nyilvánvaló, hogy a streamerek támogatása és a játékok megosztása komoly hangsúlyt kap majd. Egy egészen érdekes fícsör például a State Sharing. Aktuális játékállásunkról egy linket generálhatunk, ezt pedig megoszthatjuk másokkal. Ezzel a linkkel gyakorlatilag mások is hozzáférhetnek a játékhoz, pontosan abban az állapotban, ahogy azt mi hagytuk - mintha csak egy mentést másolnánk át! Hasonló módon csatlakozhatunk majd egy gombnyomással a YouTube-on streamelő barátainkhoz is.
Úgy tűnik, attól sem kell tartanunk, hogy a Stadia kevés játékkal, a fejlesztőstúdiók támogatása nélkül indul el ezen az izgalmas új útvonalon. A Google szövetségbe lépett a játékosvilág számos óriásvállalatával, így az Unreal Engine, a Unity és a Havok motorja is támogatja majd a kezdeményezést. Több külsős fejlesztőcsapat is letette már a voksát a Stadia mellett - a Ubisoft és az id Software is támogatják majd a platformot, előbbi kezdetben az Assassin's Creed: Odyssey-vel, utóbbi pedig a DOOM: Eternallal. Tudjuk továbbá azt is, hogy Jade Raymond egy saját stúdiót nyitott a Google berkein belül, valamint azt, hogy a Star Fox-játékok miatt elhíresült Dylan Cuthbert is egy Stadiára szánt címen dolgozik.
A Stadia fejlesztői környezete egyébként a független fejlesztőknek is új lehetőségekkel kecsegtet majd. A Tequila Works nevű indie csapat segítségével mutatták be az egyik vadonatúj eszközüket a Style Transfer ML-t, amely machine learning segítségével pillanatok alatt átszabhatja a játékok látványvilágát.
Mivel az összes Stadia-játék egy fedél alatt, a Google infrastruktúráján fut, a többjátékos lehetőségek előtt is jóval tágabbra nyílnak a kapuk. Gondoljunk csak bele: ha egy rendszeren fut a közös online játék, akkor a felhasználók közti lag, vagy a hálózat által okozott egyéb galiba máris sokkal kevesebb problémát jelent. A játékosok és a központ között váltott adat nem több az audió és a videó jelénél, valamint a kontroller inputjánál. Minden más egy nevezőn zajlik.
Ezt igyekeztek bemutatni a lent látható demókkal is. Az egyik prototípus egy csapatalapú játékot mutatott be, ahol abba is belekukkanthattunk, hogy mit látnak épp csapattársaink. A második bemutató egy közös online világba vezetett el, ahol a rombolható környezet valós időben változott minden egyes játékos számára anélkül, hogy szinkronizálási problémákba ütköztek volna.
A Stadia szolgáltatás, illetve a saját kontroller árát egyelőre nem árulták el, mint ahogyan azt sem, hogy pontosan mikor élesedik a nagyközönség előtt is a platform. Az mindenesetre biztató, hogy a tervek szerint még az idei év folyamán elindítanák azt - szinte biztosak lehetünk benne, hogy a kaliforniai óriás nem csak viccelődik, tényleg két lábbal belép a játékospiacra.
Lehet bunkó volt pacsirta veled valamikor (amit sosem láttam) de a te sértegetéseid kell olvasni, nap mint nap. Unalmas, szánalmas és egyben bosszantó is.
Nagyon nem lenne itt a helyed.
Mivel sokan ismerik az érzést játszani akarsz v mivel ok vegyél új videokártyát, több ramot, jobb procit.... cserélj gépet úgy legkésőbb 6-7 év múlva.
Így az emberek egy jó része nem venne Hardware-t mert nem lenne rá szükség.
Papiron egy 70E-s öreganyám FB-s PC-je is futtatná a legujjabb játékokat.
Ez k....a nagy szívás egy MSI-nak, Asus-nak , Corsair, NZXT,.... Ezek a gyártok 80%-ban a játékosokból élnek. És ez egy Google (van pénzük) nem egy Pistike Industries indie fejlesztő.
Mondjuk annak én nagyon örülnék ha lenne jelenléte mivel így féken tartaná az árakat pl egy MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB-t nem tudnának eladni 400 + E-ért mert senki nem venné meg. Olyan lenne ez nekem mint Intelnek az AMD. Utóbbit sose használnám, de jó mert az előbbit féken tartja.
Így át kéne szabni az egész piacot és lehet hogy az eddig 200-500 E-s cuccokat megtudnád venni 100-150 E-ér mer ha kénytelenek lennének a maradék játékos rétegre licitálni. Ugyanis jelenleg monopol helyzet van ha X játék érdekel vegyél hardware-t.
Érdekes lenne elképzelni mi lenne ha ez a státusz nem állna fent.
Csupán opció lenne.
A végére kell
Off: Ha valaki gondolja itt gyűjtöm a szavazatokat Veristvan ellen. Jó lenne ha a közösség elég összetartó lenne, hogy a legnagyobb daganatot együtt vágjuk ki a GK közösség fájóan sajgó testéből. (Köszönöm Bödőcs Tibor)
Az itteni kommentek alapján világos, hogy nem egy magyar piacra alapozzák ezeket a döntéseket, mert itthon mindenki birtokolni szereti a dolgokat, lakást, autót stb. Bérlés, mint olyan, nem annyira bevett dolog errefelé.
Mondjuk teljesen mindegy is, ez tőlünk nyugatra, nagyobb piacokkal és más mentalitással rendelkező embereknél nagy siker lehet, itthon meg Pityuka nyomkodhatja körömszakadtáig a 6-7 éves PC-t, meg építgetheti, amivel semmi baj sincsen, csak mások meg hadd döntsenek már úgy, hogy nem így akarnak szórakozni.
Nem mindenki vérgémer, én is pont leszarom pl, hogy milyen videokartya meg processzor meg anyámkínja jelenik meg félévente, utoljára talán 16 évesen kötött ez le. Azóta meg a kevés szabadidőmben néha pötyögök valamit és cső. Majd megnézem, mit tud ez a szolgáltatás.
Zenét sem vásárolok, mióta Soptify előfizetésem van, lehet hogy játékok terén is így teszek majd. Azt mondjuk megértem, ha valakit zavarni fog, hogy nem tud letölteni mindent ingyen, mert mondjuk a stream szolgáltatás keretében erre nem lesz lehetősége, ha exkluzív tartalmak jelennek meg oda. Na de hát a Google valahogy ezt is túléli majd valószínűleg
Csak nehogy az Ouya sorsara jusson...
Aki ezen egy hatalmasat fog szívni, az az XBOX platform.
De az is nyilvánvaló, hogy azok akiknek ez hobbi(mint nekem), ugyanúgy megveszik a PC alkatrészt és azt fejlesztik tovább és/vagy konzolt vesznek vagy az esport játékosok akik sebből élnek. Ezzel szerintem nincs baj, hisz a game piac már olyan hatalmas , hogy mindkét álláspont megfér egymás mellett és busásan megtérül.
Az árak és a reklámok (mivel az is google cég) ugyanúgy fognak működni mint a youtube red szerintem. Lesz egy fix díj, amiért nem lesz reklám azt hiszem ez most 1 dollár. Az még, hogy mindig árat fognak növelni nettó hülyeség, mivel az HBOGO havidíja most ment le 1990-ről 1490-re.....
Kedvencem az "ez nem ertunk van, mert ezt csak a penzert csinaljak". :D
A grafikus kartyakat meg ingyen adjak a jatekokkal egyutt. Ja a konzolokat is. :D
Az is latszik, hogy az emberek nagyon nincsenek tisztaban a felho alapu szolgaltatsokkal. Jo hat itt nem mernokok vannak, hanem jatekosok, de akkor is szomoru, hogy egy ML platforomor a google+-hoz hasonlitanak egyesek.
Ejh, de jo lenne ha az oktatas kicsit jobb lenne.
Az meg hogy nincs net, azért már sokszor ma is gond. Pl. box-on, a GP játékok nekem kapásból nem mennek ha nincs net kapcsolat. De szerintem a ps+ cuccok sem. Amúgy nem leszek meglepve ha - legalább is konzolon - a következő generációban már az lenne amit az MS a mostaniban akart. Tetszik nem tetszik, a használt piac nem jó az üzletnek, és a szoftver terjesztés módja ( csak bérled majd a játékokat ) úgyis meg fog változni, még ha nem is streaming szolgáltatáson játszol.
A lényeg, hogy úgysem mi fogunk jól járni, az elején majd rávezetnek valami nagyon olcsó szolgáltatással aztán szépen emelik az árakat és jönnek a mikrotranzakció féle trükkök.
1-2 év múlva? Akkor jönnek az új konzolok. Sztem nem véletlenül villognak itt a generáció végén amikor a legkönnyebb futtatni a játékokat főleg a legújabb, csúcs professzionális/server hardverekkel. Majd akkor villogjanak ha jön a GTA6 és maxra izzaszt 16 magot és egy akkori csúcskártyát. És akkor ezt vidd át az akkori standard 12bites HDR-en, natív 4k vagy magasabb felbontáson, jó költséghatékonyság mellett.
#16
Azért egy 10"-os tablet megint más, de sztem aki tudja mit kell nézni, ott is látja a hiányosságokat... Pl. az ég erős színátmenettel erősen csíkozódik, mert egyszerűen az SDR színlefedettség sincs meg nemhogy a HDR. Persze casualoknak jó lesz.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.