Tegnap este jelent meg a Baldur's Gate III, és a Larian Studios joggal lehet büszke a gyermekére, hiszen néhány órával az indulás után a szerepjáték máris meghaladta a 400 ezer egyidejű játékost. Rengetegen már az első nap bele akartak kóstolni a kalandba, amire nem voltak megfelelően felkészülve a Steam szerverei.
A Baldur's Gate III 2023 egyik legnagyobb startját produkálta a Valve rendszerérben, olyan játékokat előzött meg kisujjból, mint a Star Wars Jedi: Survivor vagy éppen a Resident Evil 4. Így nem meglepő, hogy az RPG jelenleg a legkelendőbb játék a Steamen. A Twitchen is hasonló a siker, hiszen jelenleg a legnézettebb játék a streaming platformon.
Ám az X-en és a Redditen számos felhasználó panaszkodott az iszonyat lassú letöltési időkre (6 órától akár 6 hónapig ugrálhat a hátralévő idő), ám még ők voltak a szerencsések, hiszen voltak olyanok is, akik nem érzékelték az internetkapcsolatot, vagy egyszerűen nem érték el a tartalomszervereket.
A Larian alapítója, Swen Vinckle mindenesetre kedves szavakat intézett a rajongókhoz. Mint írja, "Nagyon büszke vagyok arra, amit a csapatunk elért, és remélem, hihetetlenül fogtok szórakozni a játék felfedezése során."
A stúdió több mint hat éven át dolgozott a kultikus széria legújabb darabján, több mint 400 ember munkája van benne. A korai hozzáférésben 2,5 millióan játszottak a Baldur's Gate III-mal, a visszajelzéseik nagyon fontosak voltak a csapat számára.
"Az eredmény egy gyönyörű, gazdag univerzum, ahol elmenekülhetsz a napi gondok elől, kalandokat és csodákat tapasztalhatsz meg, és sok jó és izgalmas találkozásban lehet részed. Ez egy olyan hely, ahol az indentitásod és a döntéseid számítanak, ahol minden sarkon meglepetés rejlik és ahol valóban jutalmat kapsz." - tette hozzá Vincke.
A PC-s verzió már elérhető (launch trailer erre), PlayStation 5-re várhatóan szeptemberben érkezik az RPG, míg az Xbox-változat valamikor utána, de addig nem, amíg a Larian és a Microsoft megoldást nem talál az Xbox Series S-t sújtó osztott képernyős gondokra.
Ugyanigy vagyok az RPG-kel is. Igaz en meg stencilezett (akkori fenymasolo) angol nyelvu AD&D lapokkal kezdtem a kockadobalast...ejj de kurva oreg vagyok :D
Én személy szerint az NWN-t szerettem a legjobban, mert ott nem kellett több karakterrel pepecselni. Messze azt játszottam legtöbbször végig.
Beszéltünk itt valamelyik Diablos téma alatt, hogy milyenek is a műfaj ágai, melyiket lenne érdemes kipróbálnom.
Végül adtam egy esélyt az Original Sin 2-nek. Kezdésnek, alvás nélkül beleöltem zsinórban 40 órát, ami nálam példátlan. Nyilván később egy picit megkopott a varázsa, de részben eloszlatta az izometrikus nézet irányába táplált aggodalmaimat. Annyival előnyben indultam, hogy ezt a fajta sakkozást már szerettem ugye a jrpg-k világából. Itt viszont átemelték (gondolom már előtte, csak nekem a korábbi címek kimaradtak) az egészet térbe. Számít ha magaslatról lősz, ott az elemek, ami igencsak lényeges a harcokban. A forráspontok, ami mondjuk már kínosabb téma egy kicsit, mert limitált számban használható, kevés módszer van a beszerzésre, és a végére már minden székláb enemy képes tőled elszívni. Számomra ez a részlet némileg antifun lett. Ahogy a legutóbbi harcból is kiléptem tegnap, mert alapból feszült voltam, és újabban nagyon elszaladt velük a ló. Történt ugyanis, hogy az enemy elbájolta az egyik társamat, aki meg a főkaraktert. A harmadik már alapból el volt, a negyedik meg éppen meghalt, így percekig néztem, ahogy játszik a gép maga ellen. Meg a rohadt gyíklények, amik újraéledtek minden alkalommal, amíg átoktűz volt a csatatéren. Szóval akad néha árnyoldala, de összességében egy rohadt élvezetes harcrendszer tud lenni, ha foglalkoznak vele a fejlesztők, és ráérez az ember. Meg is vettem a Humbleben az aktuális rpg pakkot.
Pedig amúgy én is szeretek egy jól átgondolt valós időben zajló harcrendszert, mint a GOW, DS, DMC, vagy akár csak a jobb fps-ek lövöldéjét, a fluidabb Infamous-szerű játékok mutatványait, sőt. Néha azt se bánnám, ha már csak ilyenek jönnének, csak a fele igénytelen és súlytalan.
Ahogy írtam, viszont csak részben oszlatta el az aggodalmakat. Jó kis háttere van a sztorinak, mondhatni jól megírt karakterekkel. Több oldalról közelíthetőek meg a problémák, ami viszont általában valaminek a kárára megy.
Nincs meg benne sem a monumentalitás, sem a valódi epikusság, drámaiság. Az a szint, ami egy ilyen sztorihoz dukálna, az semmiképpen. A szereplőket az okádékul megrajzolt avatarjairól ismered meg. A cselekedeteket, részleteket csak egy színpadiasságból túltolt mesélő adja a tudtodra. Nélküle viszont még ennyi se lenne, csak állnának, mint a cövek. A Skyrimből szoktam példálózni ezzel a teljesen érzéketlen, passzív npc jelenséggel, amikor ilyet látok egy játékban. Még csak animációi se nagyon vannak a karaktereknek, hogy legalább gesztikulálni tudjanak, vagy egyes helyzeteket eljátszani a mesélő által leírt történésekből. A Skyrim npc-i ehhez képest hiperaktív érzelembombának hatnak. Még egy jó kis átvezető sincs, csak ezek a meganimált rajzok. Ilyen részből nagy csalódás a játék, még szerencse, hogy a többi elviszi a hátán.
Ezeket az aggodalmakat a BG3 fogja majd elsöpörni, úgy érzem.
régen a cd borítók beigérték ezeket a nagy epikus dolgokat szürnyek csaták scifi stb stb aztán feltelepítettem azt csak fentről nénztem a mütyüröket meg felváltva ment minden mint a sakkban. tök kiakasztott.
aztán később felfedeztem azokat is amik tényleg jók voltak: gothic 2, fable, morrowind meg a töménytelen fps ek
amúgy nem fikáztam semmit. elismertem hogy jó lehet, csak leírtam a személyes preferenciámat.
Mindenesetre az utolsó 2-3 hét marketingje betalált, ügyesek voltak.
A játék meg szerencsére fantasztikus, ahogy az várható volt.
Jó játékot hozzá mindenkinek!
A döntés-következmény rendszer, a szerteágazó sztori és a sorrend, ahogy megcsinálod, a különféle játékmechanikák, a karakterek és szereplők, az ellenség ... stb miatt volt jó a DA:O. Pl az első CRPG volt, ahol ilyen fajta cutscene-ek voltak beszélgetésekhez is, mint ebben a BG3-ban. Másrészt, meg bár nem DnD volt, egy jó harcrendszer volt benne, ami bár nem úgy volt körökre osztott, mint a BG3, hanem real time with pause volt - de ettől függetlenül körökre osztottan működött. Hú ezt valaki nem értette meg pár éve a PoE kapcsán és milyen gyilkos vitát csinált belőle. Akkor pedig még nem volt a Pathfinder: Wrath of the Righteous, amiben váltani lehet, hogy megmutassam neki, illetve a PoE 2 sem volt még , amibe utólag beletették a körökre osztott lehetőséget. Minden esetre a DA:O-ban is (és a Baldur's Gate 1-2-ben is), ahogy a hasonló real time + pause, de eközben körökre osztott módon működő játékban meghatározott idő egy kör. Pl az 5E-ben 6 másodperc van egy karakternek a körére. Az, hogy magától megáll-e az idő előtte és utána az részletkérdés, illetve az, hogy nem áll meg és úgy érzed, hogy folyamatos, attól még kimaradtál egy körből, ha nem nyomtál valamit és az adott idő alatt (cooldown) sem lehet spam-elni a skilleket. Tehát ugyan úgy körökre osztot a játék, csak neked kell - de nem kötelező - nyomni a szünetet. Max kimaradsz.
Minden esetre a Baldur's Gate játékokat a Black Isle és az Interplay adta ki és nem a Bioware rendelkezett anno a jogokkal. Ezért, amikor szívesen készítettek volna ők is BG3-at, nem tehették meg. Így független módon nekiálltak a DA:O-nak, ami új IP volt és más, saját harcrendszerrel dolgozott, ezért nem kellettek hozzá sem a BG, sem a DnD jogai. De azért tettek így, hogy *saját* IP-jük legyen. De nagyon is jó és sikeres lett a játék és megvette őket utána az EA. Ezek pedig annyira elrontották, illetve kényszerítették elrontani és idő előtt kiadni a Dragon Age játékokat, hogy ismerjük a sztorit. De miközben lassan a Dragon Age jobban hasonlít a Mortal Kombat-ra, vagy a Need for Speed-re, mint magára, az eredeti készítők otthagyták a Bioware-t és tudod mit csinálnak?
Egy új IP-t, ami a *sajátjuk*. Újra. Ők is ilyen játékot akarnak amúgy, mint ez a BG3 és a Dragon Age 1 óta is olyat akartak, de ők már nem döbthették el, hogy milyen legyen a játék.
Tehát én nem azért akarom, hogy bukjon a DA4, mert nem szeretem azokat a játékosokat, akiknek tetszene egy újabb Yakuza rész Dragon Age címen. Én azért akarom, hogy beégjenek, hogy lássa az EA, hogy nem az egygombos, félkész, mikrotranzakciós és season pass-es verekedős játékok a jó és sikeres RPG-k - hanem maguk a jó *valódi* RPG-k azok. Mert attól, hogy nem minden egyes embernek tetszik egy BG3, vagy hasonló CRPG, attól még a jó RPG játék *NEM* az amerikai akciójáték 5 egybombos képességgel és 3 felvehető ruhával és RPG-nek elnevezve. Úgyhogy nem a nagy és üzleti szempontból is jól hangzó neveket kell lebutítani, hanem új címeket kell kitalálni a buta játékoknak.
Hiszen a Baldur's Gate-nek is ez volt a vége. A BG2 és a kieg után jött a konzolos fókuszú Dark Alliance 2001-ben aztán botrány lett. Utána másik fejlesztővel (maga a Black Isle) megélt még egy második részt is ez a rettenet, de olyan szuper lett és úgy felépítette az IP-t, hogy a Wizards, az óta a 20 éve először a Larian-nak adta oda a jogokat, hogy játékot gyártsanak ezen a címen, hogy BG. Legalább annyi eszük volt, hogy ilyen formán mentik meg az IP-t és nem szétgórják, mint ahogy az EA a mai napig is teszi a Dragon Age-dzsel.
Maga a Bioware hozzáállása nem a régi már.
Én személy szerint jobban is szeretem az olyan szerepjátékokat, ahol nem csapatot kell irányítani, hanem csak egy karaktert, de alapvetően nem ettől függ, hogy jó-e a játék, vagy nem.
Ez vonatkozik a Dragon Age-re is, az első játék nem azért volt jó, mert izometrikus volt, a második, és harmadik rész pedig nem azért volt rossz, mert nem az volt..
ha ironia volt elnezest kerek, elszallott a humor a fejem felett, hisz nem ismerlek.
Másrészt meg aki szerint jó lenne ez a DnD (=körökre osztott) játék *nem* körökre osztva, annak tényleg jó szívvel ajánlom a Dragon Age Origins-t, mert az egy keményen jó játék. De hozzá teszem, hogy aki azzal sem tud jót szórakozni, annak nem a körökkel van a baja.
Kb. amit a BioWare-tol vartunk volna az elso Dragon Age sikere utan. Szerencsere itt van nekunk a Larian Studios, + remelem h pl. a CDPR is meg ismet osszehoz vmit Witcher teren ismet.
2: Tenyleg jol sikerult jatek lett, raadasul mutatos is, amit foleg ilyen jatekoknal sok ido+penz+munka elerni.
3: A BG elso 2 reszehez kepest azert rengeteget valtozott. Amennyiben nem ismered oket, pl. YouTube-on meglesheted oket. Az a poen, hogy mikozben sokkal nagyobb kozonseg szamara tettek elerhetove/elvezheto/konnyedebben megszeretheto jatekka, megis minosegi RPG jatekorol van szo most is, mint anno a 2 elso resze soran
Amúgy az a 472 ezres tegnapi player rekord (Steam player) majdnem ötször annyi, mint a Witcher 3 mindenkori rekordja, bár azt úgyis mindenki gogon tolta, de a Skyrim-nél és még a GTA5-nél is 1-200 ezerrel magasabb. Most is már 407 ezer és amikor ezt elkezdtem írni még csak 398 ezer volt. De hát mindegy, én is állok mindjárt neki.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.