Két vállra fektette a Steamet a Baldur's Gate III

  • Írta: zoenn
  • 2023. augusztus 4.
  • Hír
Link másolása
Évekig tartó fejlesztés után végre révbe ért a Baldur's Gate III, a Steam felhasználói pedig egy emberként vetették rá magukat a szerepjátékra, az idei év egyik legjobb startját produkálva. Ennek megvan az árnyoldala is.

Tegnap este jelent meg a Baldur's Gate III, és a Larian Studios joggal lehet büszke a gyermekére, hiszen néhány órával az indulás után a szerepjáték máris meghaladta a 400 ezer egyidejű játékost. Rengetegen már az első nap bele akartak kóstolni a kalandba, amire nem voltak megfelelően felkészülve a Steam szerverei.

A Baldur's Gate III 2023 egyik legnagyobb startját produkálta a Valve rendszerérben, olyan játékokat előzött meg kisujjból, mint a Star Wars Jedi: Survivor vagy éppen a Resident Evil 4. Így nem meglepő, hogy az RPG jelenleg a legkelendőbb játék a Steamen. A Twitchen is hasonló a siker, hiszen jelenleg a legnézettebb játék a streaming platformon.

Ám az X-en és a Redditen számos felhasználó panaszkodott az iszonyat lassú letöltési időkre (6 órától akár 6 hónapig ugrálhat a hátralévő idő), ám még ők voltak a szerencsések, hiszen voltak olyanok is, akik nem érzékelték az internetkapcsolatot, vagy egyszerűen nem érték el a tartalomszervereket.

A Larian alapítója, Swen Vinckle mindenesetre kedves szavakat intézett a rajongókhoz. Mint írja, "Nagyon büszke vagyok arra, amit a csapatunk elért, és remélem, hihetetlenül fogtok szórakozni a játék felfedezése során."

A stúdió több mint hat éven át dolgozott a kultikus széria legújabb darabján, több mint 400 ember munkája van benne. A korai hozzáférésben 2,5 millióan játszottak a Baldur's Gate III-mal, a visszajelzéseik nagyon fontosak voltak a csapat számára.

"Az eredmény egy gyönyörű, gazdag univerzum, ahol elmenekülhetsz a napi gondok elől, kalandokat és csodákat tapasztalhatsz meg, és sok jó és izgalmas találkozásban lehet részed. Ez egy olyan hely, ahol az indentitásod és a döntéseid számítanak, ahol minden sarkon meglepetés rejlik és ahol valóban jutalmat kapsz." - tette hozzá Vincke.

A PC-s verzió már elérhető (launch trailer erre), PlayStation 5-re várhatóan szeptemberben érkezik az RPG, míg az Xbox-változat valamikor utána, de addig nem, amíg a Larian és a Microsoft megoldást nem talál az Xbox Series S-t sújtó osztott képernyős gondokra.

18.
18.
DragonBleacPiece
én a túlélők földjére küldözgettem zsebpénzből minden héten a levelet az utasításokkal aztán vártam a válaszlevelet, ha ez mond valakinek valamit.. :D
17.
17.
Br1sk
#16: a kockadobálós meg fénymásolt verzióért tisztelet. soha nem volt szerencsém kipróbálni de mindig érdekelt. asztalinál tökéletesen indokolt hogy úgy legyen ahogy van. én csak a pc-s rpg-ket ismerem de azokkal úgy vagyok ahogy leírtam.
16.
16.
silkgoat
#13: ha' en meg vagy 800+ orat pepecselgettem bele a civ5-be elvezve a tobb oras koreimet :D
Ugyanigy vagyok az RPG-kel is. Igaz en meg stencilezett (akkori fenymasolo) angol nyelvu AD&D lapokkal kezdtem a kockadobalast...ejj de kurva oreg vagyok :D
15.
15.
Parano1d
Azért valahol vicces, hogy pont a Diablo IV-nél hozták fel, hogy mennyire kimentek már a divatból ezek az izometrikus játékok. Erre rekord eladásokat produkál mindkét játék. Még a végén reneszánszát fogja élni a stílus.
Én személy szerint az NWN-t szerettem a legjobban, mert ott nem kellett több karakterrel pepecselni. Messze azt játszottam legtöbbször végig.
14.
14.
FreeKatana
#13: Én is nagyjából így állok az egészhez. Nem igazán kísérletezgettem hasonló címekkel, mert a társasok távol állnak tőlem, ráadásul a jrpg -amivel megszerettem a műfajt- inkább csak merített némileg a többiektől. Például a körökre osztott harcot, aminek viszont megvan a maga varázsa, és van miért szeretni. Csak egy jó játék kell, ami megérteti az emberrel, hogy miért. Nekem rögtön kettő is akadt a Chrono Cross és a FFIX képében.

Beszéltünk itt valamelyik Diablos téma alatt, hogy milyenek is a műfaj ágai, melyiket lenne érdemes kipróbálnom.
Végül adtam egy esélyt az Original Sin 2-nek. Kezdésnek, alvás nélkül beleöltem zsinórban 40 órát, ami nálam példátlan. Nyilván később egy picit megkopott a varázsa, de részben eloszlatta az izometrikus nézet irányába táplált aggodalmaimat. Annyival előnyben indultam, hogy ezt a fajta sakkozást már szerettem ugye a jrpg-k világából. Itt viszont átemelték (gondolom már előtte, csak nekem a korábbi címek kimaradtak) az egészet térbe. Számít ha magaslatról lősz, ott az elemek, ami igencsak lényeges a harcokban. A forráspontok, ami mondjuk már kínosabb téma egy kicsit, mert limitált számban használható, kevés módszer van a beszerzésre, és a végére már minden székláb enemy képes tőled elszívni. Számomra ez a részlet némileg antifun lett. Ahogy a legutóbbi harcból is kiléptem tegnap, mert alapból feszült voltam, és újabban nagyon elszaladt velük a ló. Történt ugyanis, hogy az enemy elbájolta az egyik társamat, aki meg a főkaraktert. A harmadik már alapból el volt, a negyedik meg éppen meghalt, így percekig néztem, ahogy játszik a gép maga ellen. Meg a rohadt gyíklények, amik újraéledtek minden alkalommal, amíg átoktűz volt a csatatéren. Szóval akad néha árnyoldala, de összességében egy rohadt élvezetes harcrendszer tud lenni, ha foglalkoznak vele a fejlesztők, és ráérez az ember. Meg is vettem a Humbleben az aktuális rpg pakkot.
Pedig amúgy én is szeretek egy jól átgondolt valós időben zajló harcrendszert, mint a GOW, DS, DMC, vagy akár csak a jobb fps-ek lövöldéjét, a fluidabb Infamous-szerű játékok mutatványait, sőt. Néha azt se bánnám, ha már csak ilyenek jönnének, csak a fele igénytelen és súlytalan.

Ahogy írtam, viszont csak részben oszlatta el az aggodalmakat. Jó kis háttere van a sztorinak, mondhatni jól megírt karakterekkel. Több oldalról közelíthetőek meg a problémák, ami viszont általában valaminek a kárára megy.
Nincs meg benne sem a monumentalitás, sem a valódi epikusság, drámaiság. Az a szint, ami egy ilyen sztorihoz dukálna, az semmiképpen. A szereplőket az okádékul megrajzolt avatarjairól ismered meg. A cselekedeteket, részleteket csak egy színpadiasságból túltolt mesélő adja a tudtodra. Nélküle viszont még ennyi se lenne, csak állnának, mint a cövek. A Skyrimből szoktam példálózni ezzel a teljesen érzéketlen, passzív npc jelenséggel, amikor ilyet látok egy játékban. Még csak animációi se nagyon vannak a karaktereknek, hogy legalább gesztikulálni tudjanak, vagy egyes helyzeteket eljátszani a mesélő által leírt történésekből. A Skyrim npc-i ehhez képest hiperaktív érzelembombának hatnak. Még egy jó kis átvezető sincs, csak ezek a meganimált rajzok. Ilyen részből nagy csalódás a játék, még szerencse, hogy a többi elviszi a hátán.
Ezeket az aggodalmakat a BG3 fogja majd elsöpörni, úgy érzem.

13.
13.
Br1sk
#9: nem vettem meg. volt már dolgom ilyenekkel 20 évvel ezelőtt. azóta rühellem őket. én pont azt szeretem a gamingben hogy nem olyan mint társasozni vagy beszélgetni, hanem nagyon vizuális, interaktív ezek azok a tulajdonságok amik kiemelik.
régen a cd borítók beigérték ezeket a nagy epikus dolgokat szürnyek csaták scifi stb stb aztán feltelepítettem azt csak fentről nénztem a mütyüröket meg felváltva ment minden mint a sakkban. tök kiakasztott.
aztán később felfedeztem azokat is amik tényleg jók voltak: gothic 2, fable, morrowind meg a töménytelen fps ek
amúgy nem fikáztam semmit. elismertem hogy jó lehet, csak leírtam a személyes preferenciámat.
12.
12.
norbi27
593788-an nyüstölték este egyidejűleg a játékot, ami brutális szám. Remélem ez tükrözi valamennyire, hogy sokan megvették launchkor, mert 2,5 millió early access tulaj már volt, az is lehet, hogy ők tolják most egyszerre ennyien :D.
Mindenesetre az utolsó 2-3 hét marketingje betalált, ügyesek voltak.
A játék meg szerencsére fantasztikus, ahogy az várható volt.
Jó játékot hozzá mindenkinek!
11.
11.
Doomsayer
#10: Nem arra gondoltam, hogy izometrikus volt a DA:O, mert kb 5 percet sem játszottam abból a nézetből. Bizonyos harcoktól eltekintve TPS nézetből játszottam végig azt a játékot. Ettől függetlenül igazad van, hogy nem attól volt jó, hogy volt benne olyan nézet is és a többi nem attól lett rossz, hogy nem volt benne. Mondjuk a 2-t lehetett amúgy úgy is tolni csak a harcoknak "nem volt értelme", de a 3-nál már hiába volt egy hasonló nézet, használhatatlan volt.

A döntés-következmény rendszer, a szerteágazó sztori és a sorrend, ahogy megcsinálod, a különféle játékmechanikák, a karakterek és szereplők, az ellenség ... stb miatt volt jó a DA:O. Pl az első CRPG volt, ahol ilyen fajta cutscene-ek voltak beszélgetésekhez is, mint ebben a BG3-ban. Másrészt, meg bár nem DnD volt, egy jó harcrendszer volt benne, ami bár nem úgy volt körökre osztott, mint a BG3, hanem real time with pause volt - de ettől függetlenül körökre osztottan működött. Hú ezt valaki nem értette meg pár éve a PoE kapcsán és milyen gyilkos vitát csinált belőle. Akkor pedig még nem volt a Pathfinder: Wrath of the Righteous, amiben váltani lehet, hogy megmutassam neki, illetve a PoE 2 sem volt még , amibe utólag beletették a körökre osztott lehetőséget. Minden esetre a DA:O-ban is (és a Baldur's Gate 1-2-ben is), ahogy a hasonló real time + pause, de eközben körökre osztott módon működő játékban meghatározott idő egy kör. Pl az 5E-ben 6 másodperc van egy karakternek a körére. Az, hogy magától megáll-e az idő előtte és utána az részletkérdés, illetve az, hogy nem áll meg és úgy érzed, hogy folyamatos, attól még kimaradtál egy körből, ha nem nyomtál valamit és az adott idő alatt (cooldown) sem lehet spam-elni a skilleket. Tehát ugyan úgy körökre osztot a játék, csak neked kell - de nem kötelező - nyomni a szünetet. Max kimaradsz.

Minden esetre a Baldur's Gate játékokat a Black Isle és az Interplay adta ki és nem a Bioware rendelkezett anno a jogokkal. Ezért, amikor szívesen készítettek volna ők is BG3-at, nem tehették meg. Így független módon nekiálltak a DA:O-nak, ami új IP volt és más, saját harcrendszerrel dolgozott, ezért nem kellettek hozzá sem a BG, sem a DnD jogai. De azért tettek így, hogy *saját* IP-jük legyen. De nagyon is jó és sikeres lett a játék és megvette őket utána az EA. Ezek pedig annyira elrontották, illetve kényszerítették elrontani és idő előtt kiadni a Dragon Age játékokat, hogy ismerjük a sztorit. De miközben lassan a Dragon Age jobban hasonlít a Mortal Kombat-ra, vagy a Need for Speed-re, mint magára, az eredeti készítők otthagyták a Bioware-t és tudod mit csinálnak?

Egy új IP-t, ami a *sajátjuk*. Újra. Ők is ilyen játékot akarnak amúgy, mint ez a BG3 és a Dragon Age 1 óta is olyat akartak, de ők már nem döbthették el, hogy milyen legyen a játék.

Tehát én nem azért akarom, hogy bukjon a DA4, mert nem szeretem azokat a játékosokat, akiknek tetszene egy újabb Yakuza rész Dragon Age címen. Én azért akarom, hogy beégjenek, hogy lássa az EA, hogy nem az egygombos, félkész, mikrotranzakciós és season pass-es verekedős játékok a jó és sikeres RPG-k - hanem maguk a jó *valódi* RPG-k azok. Mert attól, hogy nem minden egyes embernek tetszik egy BG3, vagy hasonló CRPG, attól még a jó RPG játék *NEM* az amerikai akciójáték 5 egybombos képességgel és 3 felvehető ruhával és RPG-nek elnevezve. Úgyhogy nem a nagy és üzleti szempontból is jól hangzó neveket kell lebutítani, hanem új címeket kell kitalálni a buta játékoknak.

Hiszen a Baldur's Gate-nek is ez volt a vége. A BG2 és a kieg után jött a konzolos fókuszú Dark Alliance 2001-ben aztán botrány lett. Utána másik fejlesztővel (maga a Black Isle) megélt még egy második részt is ez a rettenet, de olyan szuper lett és úgy felépítette az IP-t, hogy a Wizards, az óta a 20 éve először a Larian-nak adta oda a jogokat, hogy játékot gyártsanak ezen a címen, hogy BG. Legalább annyi eszük volt, hogy ilyen formán mentik meg az IP-t és nem szétgórják, mint ahogy az EA a mai napig is teszi a Dragon Age-dzsel.
10.
10.
Parano1d
#8: Szerintem attól független a dolog, hogy Izometrikus, vagy TPS a játék, mindkettő stílusban vannak zseniális szerepjátékok.
Maga a Bioware hozzáállása nem a régi már.
Én személy szerint jobban is szeretem az olyan szerepjátékokat, ahol nem csapatot kell irányítani, hanem csak egy karaktert, de alapvetően nem ettől függ, hogy jó-e a játék, vagy nem.
Ez vonatkozik a Dragon Age-re is, az első játék nem azért volt jó, mert izometrikus volt, a második, és harmadik rész pedig nem azért volt rossz, mert nem az volt..
9.
9.
pszihoapu
#4: naigen. te vagy az a tipusu jatekos akiktol a legjobban felnek a regi szerepjatekosok. amit latsz -korokreosztott harc, felulnezet- ez a normalis. nem agyatlan XXX+A+B+L+COMBO- ez egy szerepjatek. tervezes, taktikazas, idozites. a lenyeg, ne vedd meg, csak hogy fikazd es visszakerhesd a penzed, nem neked valo. nem reflex jatek. olyan gondolkozos, oreg mint a sakk, csak sokkal szorakoztatobb.
ha ironia volt elnezest kerek, elszallott a humor a fejem felett, hisz nem ismerlek.
8.
8.
Doomsayer
#7: Ez a dolog, hogy a Dragon Age Origins a Baldur's szellemi utódja volt és durván jó és sikeres játék, amit a mai napig nagyon érdemes játszani. Erre a DA2-vel csináltatott az Electronic Arts az 5 évig készült első rész után egy PS3-Xbox360 rettenetet egy év alatt, az Inquisition meg már nem is tudom mi. Most meg jön az Új Dragon Age, amit az új God of War illetett.... Szóval ez most nem kritika a GoW rajongóknak, sem a DA rajongóknak. De ezek után remélem akkorát bukik az új DA, mint a szemét. Eleve az Origins is azért lett sikeres, mert ilyen volt, mint ez a BG3 és jó volt. De a Dragon Age az óta káromkodás és szitokszó és átok lett bárkinek, aki szereti a jó játékokat.

Másrészt meg aki szerint jó lenne ez a DnD (=körökre osztott) játék *nem* körökre osztva, annak tényleg jó szívvel ajánlom a Dragon Age Origins-t, mert az egy keményen jó játék. De hozzá teszem, hogy aki azzal sem tud jót szórakozni, annak nem a körökkel van a baja.
7.
7.
hedzsooo
Igy kell ezt csinalni egyebkent, tenyleg nagyon szuper jatek lett! :)

Kb. amit a BioWare-tol vartunk volna az elso Dragon Age sikere utan. Szerencsere itt van nekunk a Larian Studios, + remelem h pl. a CDPR is meg ismet osszehoz vmit Witcher teren ismet.
6.
6.
hedzsooo
#1: Nekem Steamrol lejott durvan 3 ora alatt vegul. Mondjuk ez fugg, h pl. milyen neted van otthon, + pl. a Steam melyik regiojabol szeded le. Akinek korrekt netje van, annak nem kellett a letoltesre honapokat, heteket de meg napokat sem varnia, ez csak 1 lufi mar megint
5.
5.
hedzsooo
#3: 1: Nos, a teny az hogy sokkal tobb ember jatszik manapsag mint tobb mint 20 eve. Jobban megmozgatjak a videojatekok mar tobb generaciot is, ahhoz kepest mint pl. a millenium elott.

2: Tenyleg jol sikerult jatek lett, raadasul mutatos is, amit foleg ilyen jatekoknal sok ido+penz+munka elerni.

3: A BG elso 2 reszehez kepest azert rengeteget valtozott. Amennyiben nem ismered oket, pl. YouTube-on meglesheted oket. Az a poen, hogy mikozben sokkal nagyobb kozonseg szamara tettek elerhetove/elvezheto/konnyedebben megszeretheto jatekka, megis minosegi RPG jatekorol van szo most is, mint anno a 2 elso resze soran
4.
4.
Br1sk
jól megcsinálták biztos. kár hogy utálom a felülnézetet meg a körökreosztottságot. kéne ugyan ez normális stílusban
3.
3.
DarkLord
Én csodálkozom az ekkora sikeren, mert anno is egy rétegjáték volt és ez most sem változott sokat, hogy új köntösbe kihozták ezt a 3. részt. Szóval megsüvegelendő teljesítmény az tuti vagy csak fricska más fejlesztők felé, hogy így is lehet játékot készíteni, hogy szíved lelked benne van és ezt honorálják is az emberek? Mert szerintem ez is benne, hogy értékelik egy vásárlással az emberek és lehet sokan belekezdtek a játékba és soha nem fogják befejezni és nem azért, mert rossz lenne, hanem beleugrottak a vételbe csak ezért/azért és rájönnek, hogy nem nekik való cucc.
2.
2.
Doomsayer
Nem is az, hogy vártam a játékot, de már 16 óra 59 perc 50 másodperckor nyomtam rá a Steam ikonjára, hogy szedjem a játékot. Szakadt 250-es netem van, ami 270-ig megy néha és kb 40 perc alatt jött le. Maga az install 125 giga a deluxe cuccokkal együtt, de a letöltés csak 100 körül van. Amúgy pont attól féltem, már napokkal előtte, hogy már én sem tudom leszedni, mert ha máig kellett volna várni, akkor tuti besírok.

Amúgy az a 472 ezres tegnapi player rekord (Steam player) majdnem ötször annyi, mint a Witcher 3 mindenkori rekordja, bár azt úgyis mindenki gogon tolta, de a Skyrim-nél és még a GTA5-nél is 1-200 ezerrel magasabb. Most is már 407 ezer és amikor ezt elkezdtem írni még csak 398 ezer volt. De hát mindegy, én is állok mindjárt neki.
1.
1.
pszihoapu
gogrol 48 perc alatt jott le es telepult a jatek. ;)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...