HWSW: A bevétel ötödét is elvihetik a kalózjátékosok

  • Írta: szlav
  • 1 napja
  • Biznisz
Link másolása
Úgy tűnik, hogy a Denuvo DRM védelem feltörése jelentős hatással bír a kiadók eredményeire egy-egy újabb játékprogram megjelenése után, legalábbis ez a feltételezés egy friss tanulmány alapján - írja a HWSW.

A játékiparban jó ideje folyik a vita arról, hogy a kalózkodásnak mekkora hatása van a játékok eladásaiból származó árbevételre. Az egyik álláspont kiadói oldalról, hogy minden illegális letöltés valójában egy meghiúsult eladás, míg egy másik vélemény szerint a legtöbb letöltő egyébként sem fizetne a legális verziókért, így a kalózkodás akár hasznos is lehet, mivel a szoftver promócióját támogathatja, ha minél szélesebb körhöz jut el. A kalózkodás valós pénzügyi hatását nehéz megmérni, mégis próbát tettek rá kutatók egy nemrég publikált tanulmányban, melyben arra jutottak, hogy átlagosan 19 százalékos bevételkiesést jelenthet, ha a megjelenés hetében sikerül feltörni a Denuvo DRM védelmet.

William Volckmann, az UNC kutatója 86 különböző, Denuvo technológiával védett játékot vizsgált meg, amelyeket eredetileg a Steamen adtak ki 2014 szeptembere és 2022 vége között. Ez a minta sok olyan játékot tartalmazott, amelyeknél a Denuvo védelem legalább 12 hétig kitartott (ennek az időszaknak a végére az új eladások általában visszaesnek a legtöbb játéknál), és sok olyan játék is, ahol a korábbi feltörések lehetővé tették a széles körű kalózkodást.

Sajnos a legtöbb játék esetében a nyilvánosan elérhető eladási adatok hiánya megnehezíti a bevételi hatások közvetlen mérését. A tanulmány legnagyobb korlátja, hogy sok esetben csak becsléseket lehetett alkalmazni. Volckmann ezért néhány összetett statisztikai modellt is alkalmazott a rendelkezésre álló adatokra, és arra a következtetésre jutott, hogy nem meglepő módon a crack megjelenését követő hetekben a relatív bevételek alacsonyabbak, mint a fel nem tört játékok esetében.

A kutatásból kiderül, hogy anyagi szempontból legfőbb tényező a cracket készítők gyorsasága, hiszen pát hét különbséggel is drasztikusan csökken a becsült bevételkiesés - további részletek a HWSW-n.

25.
25.
delphijos
#24: Ezt írtam volna ? Hmm… hát NEM. Azt írtam hogy sok ember mindkettőt “bocsánatos bűnnek” tekinti. Nem azt hogy “egy kategória”. Ha már kisregényt írsz, olvasd már el mit ír más.
24.
24.
Spazz Maticus
#21: Félre ne értsd, nem védeni akarom a dolgot, és ebbe nem mennék bele bővebben, mert ez is messzire vezet, de a warezt az adócsalással azonos kategóriába venni, az finoman szólva is erős túlzás...

23.
23.
memoryman
Mi a Petőfi Csarnok bolhapiacára jártunk másolt programokért. Na azok után sem volt egy fillér bevételük sem. :D
22.
22.
Spazz Maticus
#14: Mert gépet összerakni "okosba" lényegesen olcsóbb ma is, mint hivatalos programokkal (közte pl. az OP.-rendszerrel is) telivásárolni.

Ez a "kultúra" mára már nálunk erősen feledésbe kezd merülni, ma már itthon a felhasználok döntő többségének annyit jelent a "gépfejlesztés", hogy berendeli a hozzá legközelebb eső üzlethez-jobb esetben magához- ami kell, sokan már összerakni sem tudják, megrendelik az adott konfigot, vagy szervízbe viszik berakatni...

Aki még itt emlékszik a 90-es, 2000-es évek buherálásaira, külföldről guberált használtpiac pörgésére, hogy hogyan működött az akkor, az van legjobban képben hogy most hogyan is történik egy gép összerakása az általam is említett fejlődő országok legtöbb háztartásaiban... :)

Jellemzően népszerűek ezen országokban a : " How to run my potato pc" videók is, már nálunk is, a max.hozzájuk képest "teszkós nyguaton" is szinte ismeretlen a műfaj mára, keress rá, indiai, orosz, török videósok foglalkoznak ezekkel százezres, milliós megtekintésekkel, komoly fórumaik vannak a "low-end pc-s optimalizálásról, mai átlag nyugati "gémer" -nek a az asztalra kib@szott kétszáz ikonjával, csillivilli-effektelt képernyőjével, ötvenhat egyszerre futó alprogjamjaival erről már fogalma sincs, milyen is volt az itthon is anno: Az utolsó csepp free memory morzsát is kifacsarni egy gépből, olyan konfigokon futnak el még a mai game-ek, messze a minimal req.-alatt, amikről ma ezek el sem hinnék...XD

Mint ahogyan írtad ezt fentebb. Úgy működik ez ilyen országokban, mint amire emlékszel gyerekkorodból. Ment a "gépbuherálás" -egyébként ertő jezekben meglepően jó eredményekkel-, azután meg letöltenek rá mindent ami ingyen fellelhető...;)
21.
21.
delphijos
#17: Hát igen, ez megint az a téma, hogy a kalózkodást az emberek még mindíg "bocsánatos bűnnek" tartják. Az a szülő aki nemet mond egy drága bringára, mert nem futja, simán megcsinálja amit írtál, és nem mondja azt a gyereknek hogy "figyelj, havi 1-2 játék fér bele" ( vagy kevesebb ) Persze nem akarom a kalózkodást MO-ra szűkíteni, de ez kicsit olyan mint az adócsalás. Sokan ezt is a "bocsánatos bűn" kategóriába sorolják, ha nem egyenesen "menőnek".
20.
20.
Spazz Maticus
#12: Ugyanezt írtam : ..."de ezen piacoknak egyébként ezzel együtt is az a jellemzője, hogy jóval alacsonyabb vásárlóerővel rendelkeznek -méretük ellenére is- mint a nyugati, európai, és ázsiai nagypiacok."...
Ez szerintem lefedi azt amit írtál. :)
19.
19.
delphijos
#14: Ahogy Ooorky is írja, ez mindig is így volt. Az aki sír hogy "nem fizetek" az lehet hogy a vasra egy vagyont költött.
18.
18.
Extol
#17: Akkor ha jól értem, az ellentmondás feloldása, hogy emberek milliói játszanak új címeket, minőséginek nem nevezhető színvonalon.
17.
17.
Neo1989
Ez messzire vezet egyébként, de a legtöbb kalóz játékos (legalább is MO-n) a nincs pénzem mert diák vagyok és a szülők nem vesznek videojátékot kategóriájú emberekből kerül ki.

Ismeretem is ilyen embert. Az anyja odajött megkérdezni hogy az X360-at hol lehet kicsippeltetni mert nem bírja pénzel, hogy a gyerekének (akkor 10 ezer / játék) kellet volna vagy 150.

Illetve vannak olyanok akik szegény országban laknak. Bulgária, India, Oroszország.

Meg mondjuk ismerek olyan pc boltot ahol a kalóz windows-t is felrakják ha az ügyfél azt kéri.

Szóval ez mindig volt van és lesz is.
16.
16.
Extol
#15: Az én tapasztalatom anno mikor gyerek voltam, nem vett nekem senki játékot, leszedtük amit találtunk a neten, volt egy asztali Pentium 3-as PC ami olyan volt amilyen volt. Én nem tudtam soha a legújabb címeket futtatni, a 10 FPS-es szaggatás rendszeres (volt hogy kb 4-5 fps volt) de akkor még az is elment mert új volt az egész PC játékos jelenség.
Ha valaki minőségi szórakozást akar annak manapság is a zsebébe kell nyúlnia
15.
15.
Ooorky
#14: Ez mindig is így volt...
14.
14.
Extol
Most itt van azért némi kis ellentmondás a fejlődő országok meg hasonlókkal kapcsolatban.
Mára nagyon megnőtt a játékok gépigénye, ha most valaki futtatni akarja Wukongot, Alan Wake II stb, mert végre van hozzá törés stb. Ezek az új címek rendkívül erős vasat igényelnek még Full HD-ban is, felvetődik a kérdés, hogy aki félmilliós hardvert meg tud venni, annak pont hogy már a játékokra nem futja, és megreszkíroz egy pl egy vírusfertőzést azért mert szórakozni szeretne "ingyen"?
Ez nekem nem áll össze. Most vagy van pénzem a hobbimra, vagy sem...
13.
13.
Ooorky
#12: Az államilag szentesített warezról nem is beszélve, vettem Ukrajnában dobozos Fallout 4-et boltban, a lemezen Firgirl release van...

https://i.imgur.com/GrIkCKM.jpeg
12.
12.
delphijos
#11: Annyit azért megjegyeznék hogy a “fejlődő országokban” azért az árazás is más, jellemzően jóval olcsóbban is árulják a játékokat, ezért ott a warez miatti bevételkiesés is alacsonyabb. Amúgy egy ilyen felmérés már azért se valid, hogy nem tudja figyelembe venni hogy 2 játék ( mondjuk az egyiket feltörték a másikat nem ) normál körülmények között milyen eladást produkált volna egymáshoz képest. Egy feltört szar játék valószínű feltörés nélkül se muzsikál jól.
11.
11.
Spazz Maticus
#9: Lelőni esetleg nem kellene őket ? XD...

Bírom az ilyen magadfajta embereket, akik bárkiket bármikor meghurcolnának akire csak "fenntről" rámutat valaki, anélkül hogy tisztában lennének a törvényesség fogalmával, meg úgy általaban az aktuális üggyel, és annak valóságtartalmával...

Segítek mi ez a cikk, idézem belőle a két kulcsmondatot : ..."Sajnos a legtöbb játék esetében a nyilvánosan elérhető eladási adatok hiánya megnehezíti a bevételi hatások közvetlen mérését. A tanulmány legnagyobb korlátja, hogy sok esetben csak becsléseket lehetett alkalmazni."...

Hétköznapi nyelven ez az írás tehát a : "Brit tudósok megállapították..." kezdetű bulvár helykitötő, és kattintásgyűjtő tartalmaknak felel meg értékileg, és tartalmilag.

De hogy beszéljünk a "többi hekker gyökérről" is, ami természetesen a cikkből, és a kedves "prof" tanulmányából is kimaradt : Az utolsó denuvo feltörés is már majd egy éve történt (Ez egyébként a Hogwarts Legacy-volt, aminek sikeressége miatt az eladásain észre sem lehetett venni hogy feltörték...XD), az utolsó denuvo "cracker" is már több mint egy éve inaktív, de már ő is évek óta egyedül működött, jellemzően a nagyobb razorteam-ek egyike sem foglalkozik már ezzel, hosszú évek óta. Az utolsó jópár év denuvóval védett AAA-címjeinek a töredéke lett csak feltörve.

Ennek pedig végtelenül egyszerű oka, a kizárólagos online játékok/tartalmak elterjedése, és a piaci körülmények teljes megváltozása, az előfizetéses szolgáltatások, mint pl. a game pass megjelenése, és rohamos elterjedése.

Warez jellemzően a fejlődő országok piacán számottevő mindössze ma már, mint pl. Oroszország, Törökország, India, és -mit ad isten,- az összes jelentősebb ilyen oldalt is a három ország valamelyikéből üzemeltetik, de ezen piacoknak egyébként ezzel együtt is az a jellemzője, hogy jóval alacsonyabb vásárlóerővel rendelkeznek -méretük ellenére is- mint a nyugati, európai, és ázsiai nagypiacok.
Magyarul ott jelentős ma is a warez, ahol nagy átlagban csórók az emberek, ők egyébként sem vennének játékot, mert nincs pénzük. Ennyi.

A warez számottevően és kimutathatóan, hitelesen felmérten, és a pénzpiac által is elismerten utoljára 20+ éve okozott problémát a játékiparnak, még a cd/dvd-s terjeszések időszakában, egy teljesen más piaci szerkezetben, azóta csak megy a parasztvakítás, a kifogások a csökkenő színvonalra, meg az ilyen "Brit tudósos" cikkek.

Várható volt hogy a most kissé megroggyant "AAA" játékiipar minden "nyihelődzés" nélkül nem fogja elfogadni hogy a működésének jelenlegi formájában egyre kevésbé képes a fenntartási költségeihez mért profitot termelni, ehhez nyílván idő kell, -meg lehet néhány bukta még- ilyenkor jönnek ezek a "qrva warezos", meg "szemét lepontozós Metacritic" cikkek...XD

Csak elmondom még végszónak, hogy a kiadók, az ilyen nyilvános dumák és hozzáállás mellett szép csendben az eladási adatokat figyelve (amiket ugye mi "pórnép" sosem fogunk látni...XD) maguk szokták levenni a denuvo-t egy idő után a játékaikról, igy pl. a Jedi Survivor is nemrég "jelent meg" a "warezoldalakon", ugyanis ez a lépés a fennti cikk, és prof halandzsájával ellentétben kimutathatóan szokott hozni még némi hivatalos bevételt adott kiadónak, mivel a "tört" verzió kipróbálása után vannak -nem is kevesen- akik mégis megveszik az adott game-et.

Na ennyit a mai "nagy csúnya piacot bántó warez, meg hekker gyökér" jelentősségéről...XD

Neked is inkább utána kellene nézni a dolgoknak, vagy legalább értelmezni eme cikk tartalmát, mielőtt bárkit is szeretnél "meghurcolni"... ;)
10.
10.
DragonBleacPiece
megvettem 24 ezerert ajandekba a paromnak a wukongot mert szereti a kinai meseket,abban a hiszemben voltam hogy 1 euro 300 ft szal 18k-t meger(anno elden ring meg annyi volt) aztan szembesultem hogy 24k lett levonva :/ ez most rosszul erintett es kinos csimpanz vigyorral figyeltem ahogy folyamat meghal az elso bosson aztan kikapcsolja a szamitogepet. xD de nembaj majd en vegigtolom 20x hogy behozzam az arat.. de ha van crack akkor tuti nem veszem meg mert le lehetett volna szurni belole hogy tul nehez neki es akkor nem vesszuk meg.
9.
9.
Trottenbauer
Akik feltörik a programot,azokat kellene nyilvánosan meghurcolni,hogy elvegye egy életre a kedvét a többi "hekker"gyökérnek,akik ezáltal lopásra buzdítják a játékosokat.Szánalmas egy bagázs, akik tönkrevágják más munkáját.
8.
8.
delphijos
#4: Az a gond hogy ez egy nagy bullshit. A kalózkodás soha nem is volt lopás, nem ezért nem törvényes.

Amúgy témánál vagyunk, amire ugyanazt mondom mint mindig. Nem érdekel ki mit csinál, az ő dolga. De nem kell itt az önigazolás, meg a szar magyarázat hogy miért “jogos”. Semmikor se jogos. Ha genyó a kiadó, szar a játék, “jogom van játszani” , stb… akkor SEM. Csinálja, de legalább maradjon csöndben.
7.
7.
zimonyini
#6: Ehhez tudok kapcsolódni. Azokat a játékokat direkt teljes áron veszem meg, aminek az értékei olyanok, hogy szeretném így támogatni. A legutolsó ilyen példa az Astro Bot volt.
6.
6.
Kamukaze
#4: Teljesen egyetértek! Erről aztán egy további gondolat jutott az eszembe. HA én fizetek egy játékért, már nem azért teszem, hogy birtokoljam azt, hanem mert értékelem a kreativitást, az alázatot és az összességében becsületes munkát amit a készítők a művükbe fektettek. Na már most ebből egyre kevesebb van..
5.
5.
AshenLegion
kimoderált üzenet
4.
4.
ATi0021
"If buying isn't owning, piracy isn't stealing!"

3.
3.
sasncore
#2: Én is letöltök sok mindent, ami arra méltó azt valamikor beszerzem magamnak. Van vagy 300 játékom. De azzal hogy denuvo van mikrolagokkal és fps dropokkal, sok játékot a büdös életben nem veszek meg, hiába jó a játék ha az asztalomra szarnak a mikrolaggos,fps droppos védelmükkel... Szóval a szerzőnek is,rohadjon le a k..ze, sz....ab ember sose dolgozott semmiért. Különben elvárná hogy a kiadók is tisztességes munkát adjanak ki, denuvo helyett meg valami normális védelemmel ami nem okoz problémákat! (GTAIV Xbox kedvenc volt, a hibás port miatt sose volt élvezető pc-én, kárpótoltak, nem... sorolhatnám még.. vagy az online csalók multikban... BFV, Battlefront 2, Doom, GTA V stb.)
2.
2.
Extol
Nem gondoltam volna hogy még ennyire népszerű a kalózkodás, de hát a különféle rendszeres botrányokat nézzük a videójátékos iparban, nincs mit csodálkozni, látva az Ubisoft legutóbbi méltatlan húzásait stb.

Csak hogy egy már klasszikussá váló idézetet említsek: Ha a vásárlás nem tulajdonlás, akkor kalózkodás nem bűn.
Én ezzel nem értek 100%-ig egyet, de megértem azok gondolkodását akik így vélik.
1.
1.
Ooorky
Anno a Hurt Locker készítői is arra hivatkoztak, hogy azért nem nézte a qtya se a filmjüket, mert lewarezolták.
Aztán jött a pofára esés, hogy top 25-be se jutott be az akkor aranykorát élő piratebay-en...


Játékokra még szabványozottabban igaz, hogy az aki lewarezolja az amúgy se venné meg, akármilyen védelem stb van rajta.
Sőt pl denuvo jelenléte instant nem vételt jelent rengeteg embernél, még ha érdekelné is a játék.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...