Backbreaker

  • Írta: InGen
  • 2010. június 11.
Link másolása
Értékelés 5.0
Magyarországon nem tartozik a legnépszerűbb sportok közé az amerikai futball, de tény, hogy akik kedvelik, azok általában szívesen próbálják ki videojáték formájában is. Felmerül tehát a kérdés: szükséged van egy olyan focis játékra, ami átláthatatlan, nehezen kezelhető, ronda, lelketlen és általánosan gagyi? Ha a válasz igen, akkor örömmel jelentem, hogy segíthetek, csak olvass tovább!
Kezdésnek a Backbreaker látszólag elég sok dolgot eltalál, s elindul egy kiváló focis játékhoz vezető ösvényen. Az angol illetőségű NaturalMotion céget így névről valószínűleg nem sokan ismernétek fel, de ha csak annyit mondok: Euphoria, az talán már mond valamit. Bizony, ők fejlesztették ki az a motort, ami többek között Grand Theft Auto 4 és a Red Dead Redemption látványos fizikai jeleneteiért is felelős, s a srácok úgy gondolták, hogy erre az alapra építkezve egy újszerű futballjátékot tudnak létrehozni. A koncepció itt teljesen más, mint az EA Sports által készített Madden esetében, itt ugyanis az akció lemegy a játékosok szintjére, a középpontba pedig a kemény test a test elleni küzdelem kerül. Mivel a futball lényegének és látványának java részét a játékosok kemény belemenései, birkózásai, zúzásai adják, logikusnak tűnt a fejlesztők részéről, hogy a kiváló fizikai motorjuk segítségével ezekre helyezzék a hangsúlyt.
 

S a játék ezen része egészen jól is működik, a labda centire pontos kezelésével együtt. Olyan látványos, a valódira teljesen hasonlító jeleneteket kapunk a
NFL
A Nation Football League a legnagyobb szövetség, ami összefogja az amerikai futballt. 1920-ban alakult, s két fő szakaszból áll: az alapszakasz mindig szeptember első csütörtökén kezdődik, és december végig, vagy január elejéig tart, majd jön az egyenes kieséses rájátszás (playoffs), és a nagydöntő, a legendás Super Bowl.
Backbreakerben, amik korábbi focis játékokban teljesen elképzelhetetlenek voltak: hatalmas futások, kemény fellökdösések, kikerülések, lefordulások. De nem is ez a nagy dolog, hiszen láttunk már hasonló játékokat hasonlóan jó animációkkal. Itt az a nagy dobás, hogy nincs két egyforma mozdulat, nincsenek előre lefixált animációs fázisok, mindent élőben, ott helyben számol ki a processzor és az Euphoria motor kombinációja. Éppen ezért a Backbreakernek nincs is szüksége arra, hogy hatásvadász lassítás effektusokkal, vagy más futballjátékokban szükségtelenül brutálisan ábrázolt közelharccal operáljon, hanem éppen amiatt tud ilyen hatásos lenni, mert minden mozdulat valódinak hat, s minden csak és kizárólag tőlünk függ.
 

De a jó dolgok sajnos itt véget is érnek, mert ugyan a fizikai motor tényleg működik, a játék, mint olyan már kevésbé. Ahhoz ugyanis, hogy mindez igazán hatásos lehessen, a kamerát közelebb kellett vinni a Maddenben megszokott nézethez képest, hiszen ekkor tárulhatnak elénk igazából a látványos mozdulatok, s ekkor tudjuk kihasználni játékosaink centire pontos irányíthatóságát. Így egyszerre csak egyetlen játékost kontrollálhatunk, közelről, hátsónézetből, ami nem zavaró egy teniszes, vagy egy síelős játékban, de eszméletlenül frusztráló egy olyan sportban, ahol kétszer tizenegy embert kell összehangolni egy hatalmas pályán. De nem is a nézettel akadnak a legnagyobb bajok, mert egy kis fejfájással még el lehetne vele bohóckodni, de a fejlesztők úgy gondolták, a lecsökkent látótérből fakadó problémákat inkább fokozzák még egy kicsit a fókusz bevezetésével.  
 

A fókusz a bal ravasz megnyomására aktiválódik, és igazából első körben nem sok értelmét láttam, mert csak annyit tesz, hogy még jobban leszűkíti a látóteret. Van egyébként haszna: elméletileg egy kicsit nagyobb eséllyel sikerülhet a passzunk, ha aktiváljuk. S higgyétek el, minden apróság, ami a passzolás esélyét növeli csak jó lehet, mert egyébként ez egy szinte lehetetlen manőver a Backbreakerben. Komolyan, a quarterbackkel leadott passzok 90%-a biztos, hogy interceptionnel végződik, még akkor is, ha szádba veszed a kontrollert és megpróbálod szétrágni. De a támadójáték már önmagában sem egy leányálom: miután rájöttünk, hogy passzolni nem kifejezetten érdemes, egy dolog marad hátra, ha valamit kezdeni szeretnénk az adott playjel: futni, lehetőleg kihasználva a jobb ravasszal aktiválható agresszív módot, ami, nos keményebbé és durvábbá teszi sportolónkat. El tudom képzelni egyébként, hogy a fejlesztők direkt próbálták irreálisan nehézzé tenni a passzolást, annak érdekében, hogy a futások közbeni zúzással többet hozzuk elő a fizikai motorban rejlő lehetőségeket, de attól még idegesítő marad.
 

Na, nem mintha a futás könnyebb lenne, de ott legalább van valami esélyünk arra, hogy egy playben többet haladunk előre, mint 15 centiméter. Néha akár tíz lábnyit is egyhuzamban! Ha azt mondtam, hogy a támadás nehéz, akkor az még semmi a védekezéshez képest, amit teljesen kicsinál a fókusz szükségszerű használata. Azt hiszem mondanom sem kell, hogy nem valami nagy előny a látótér teljes leszűkítése egy cornerback irányításakor, akinek egyébként ajánlott lenne nagyjában és egészében átlátni a mezőnyt. Persze váltogathatunk a játékosok között, de hogy brutálisan őszinte legyek, sokkal jobban járunk, ha védekezést inkább a gépre hagyjuk, mi pedig csak próbálunk valamit bohóckodni. Így pedig sajnos nem valami élvezetes a játékmenet, ennyi erővel ülhetnénk inkább a kispadon. Az irányítás sem könnyíti meg a dolgunkat: a fókuszból ki-be mászkálás egy idő után nagyon fárasztó, és azt sem kifejezetten értem, miért kellett szinte minden funkciót a jobb analóg karra tenni, miért nem voltak jók a gombok?
 

A játémódok területén sem kell túl sok extrára számítani: mindenképp a Training Campnek nevezett oktatómóddal kezdjünk, ha bármit is szeretnénk megérteni a
Maximum fizetés
Érdekes, hogy az NFL-ben a játékosok nem kereshetnek akármennyit, hanem minden csapat egy ugyanakkora, fix összeget oszthat szét a sportolói között. Az összeg évről-évre változik, de nagyjából 100 millió dollár körül mozog. Ennek köszönhetően nem jöhetnek létre olyan, kizárólag sztárokból álló csapatok, mint az európai fociban a Real Madrid, és kiegyensúlyozottabb marad a mezőny. A rendszer elég jól működik, így már az NHL és az NBA is átvette.
kissé gagyi irányításból, illetve az abban rejlő lehetőségekből. Ezen kívül tolhatunk sima meccset, illetve kapunk kétféle liga módot is: ezek közül az egyik a sima liga, ahol, hát, névtelen csapatok küzdenek egymás ellen, mert természetesen NFL licensz nincs, ennek megfelelően hivatalos csapat- és játékosnevek sincsenek. A másik a Road to Backbreaker, ami az előzőtől annyiban különbözik, hogy itt megalkothatjuk a saját brigádunkat az egyébként egészen jól sikerült szerkesztő segítségével: kitalálhatod a csapatlogót, babrálhatsz a színekkel, összeállíthatod a játékosokat és mindezzel jól elszórakozhatsz, magadban. Mert online már nem lehet használni a saját csapatodat, ezek után pedig nem tudom ki fog ezzel hosszú távon babrálgatni.
 

Ezek mellett a legnagyobb probléma mégis az, hogy a Backbreaker egy lelketlen, igénytelen alkotás, és  én ezeket elég nehezen tolerálom, mert pont ellentétes a játékkészítés alapelvével. A karakterek még nem néznek ki rosszul, de a stadionok borzalmasak, a közönség ugyanabból a három pixelből épül fel, a hangok iszonyatosak, kommentátor nincs, a hangulat pedig abszolút nulla. Egyetlen értékelhető része van a játéknak: ez a Tackle Alley néven futó mód, amit eredetileg iPhone-ra adtak ki, és annyi a lényege, hogy hátulról elindulunk egy védővel, és túl kell verekednünk magunkat az egyre keményebb hullámokban érkező ellenfelen. De az a vicc, hogy ez amennyire jól működött a pici Apple telefonon, nagykonzolokon már közel sincs meg az a hangulata. Úgyhogy amennyiben az amerikai foci mindenképpen olyasmi, amit videojáték formájában szeretnél űzni, akkor továbbra is csak a Madden-sorozatot tudom ajánlani, ami ugyan szintén nem tökéletes, de a FIFA-hoz hasonlóan egy nagyon jól összerakott, kiforrott csomaggá nőtte ki magát az évek alatt. Az iPhone-os Tackle Alley pedig egymagában jobb, mint ez az egész tragikomédia, amiért súlyos pénzeket kellene kiadni X360-ra és PS3-ra.

15.
15.
Szib21
Szerintem jó a játék!. , vannak hibái de nekem tetszik.. izgalmas, gyors, látványos
Túlságosan lehúzták a tesztbe!!! és passzolni szerintem egyáltalán nem 1 lehetetlen vállalkozás, kicsivel többet kéne rászánni mint 1 órát, és akkor belejön az ember. Én azt mondom ne habozzon aki meg akarja venni, és ha szeretitek ezt a sportágat nem fogtok csalódni benne.
14.
14.
Giggsy
Igazából én csak a keretes íráshoz szólnék hozzá. Nem játszottam még a játékkal, így nem tudom, hogy mennyire kap hangsúlyos szerepet a salary cap, de azért elég vicces, hogy a fogalmazásból teljesen az jön le, mintha ez valami nagyon új dolog lenne az amcsi bajnokságokban, holott mióta én NBA-t nézek (a kilencvenes évek eleje óta) VAN fizetési plafon. A rendszer jó működéséről meg csak annyit, hogy így is minden bajnokságban megvannak a csupa sztárokból álló csapatok amik persze még nem törvényszerűen lesznek jók (lásd pár éve a Colorado Avalanche, LA Lakers - a Malone-nal és Payton-nal felálló verzióra gondolok) de a lényeg, hogy a salary cap nem akadályozza meg egy dream team létrejöttét.

Azért meg óriási nagy kár, hogy az észak-amerikai sportok PC-s szerelmeseire ilyen magasból tojik az összes gyártó, hisz gyakorlatilag évek óta csak az NBA 2k jelenik meg PC-re.
13.
13.
Inob25
Csak azért regeltem, hogy leírhassam ide a véleményem, mert szerintem ez az 5 pont és ezek a negatívumok és értékelés nagyon messze van az igazságtól.
Szerintem a játék zseniális a maga módján. Ez volt az első NFL game amivel normális tudott játszani minden újonc. Fogtam odaadtam neki a kontrollert kezdje el a tutorialt meg aztán a Tacke Alley és mosolyogva állt fel a kanapéról. A látvány gyönyörű.
Személy szerint óriási GTA fanatikus és sport játék imádó vagyok, de minden nagy játékot is kihúztam Az hogy ez a grafika gyenge lenne, ugyanmár.

Nekem személy szerint az az érzésem hogy InGen nem veszi a fáradtságot és szán rá elég időt, hogy beleássa magát. Ezzel a gameval játszott a társaságunk az egyik legtöbbet a Splinter Cell után.

Nagyon jó party game. nagyon jó a hangulata.
Borzalmas az irányítás? miről beszélsz ember, játszottál te egyáltalán vele?
Totál egyszerű és kézenfekvő, vagy az a gond hogy túl sok az interception, nem kell összevissza passzolni, meg lehet nézni hogy üres e az ember és ha igen akkor lehet neki passzolni, ha nem üres nyilván sokkal jobb képességünek kell lennie hogy ne legyen belőle labdavesztés.
Nincs NFL licensz, hát igen az negatívum, de szerintem NFL licensz nélkül is lehetne még egy játék 10 pontos ez nem szabad hogy feltétel legyen.
A kameranézet és játékmenet meg ugy jó és egyedi ahogy van. Nem MAddenhez kell hasonlítani, mert az szoktuk meg. Itt levitték a valódi emberszintre a kamerát, és azt látod amit körülbelül egy sportoló is látna. Pont emiatt sokszor azt se tudod, hol a labda mint a való életben is. De sokkal jobban tud érvényesülni az hogy te mit tudsz kihozni a karakterből. Totál egyedi és nagyon ütős.

Én se adnék neki 9 meg 10 pontokat, mert vannak negatívumai, de abszolut nem ezek amiket felsorol InGen, sokkal inkább az hogy a karrier módja nem elég kidolgozott, az nem nyujt eleget nincs teljesen átgondolva igazolások, pénzek, jutalmak. MAnager része teljesen elnagyolt szerintem.
DE maga a játékmenet teljesen jó, CO-OP is nagyon állat. Egyik az irányító másik az elkapó stb.
Nagyon sok lehetőség van és mint a BIGS2 esetében is sokszor fogjuk még elővenni egy jó kis test test elleni küzdelemre.

Végszónak annyira izgulni meccseken mint játék közben Backbreakeren nagyon régen volt alkalmam. Nagyon hálás vagyok hogy megírták ezt a gamet, és abszolute nem lelketlen és igénytelen.
12.
12.
ICE_CUBE
Én egy csomó pozítiv kommentet olvastam erről a játékról, sok embernek bejön kipróbálom a demót kíváncsi leszek rá.

11.
11.
CJgabor
ez tényleg a gta4 fizikai motorja xd
10.
10.
drip
Ezt szomorúan hallom,mivel én nagy reményekkel vártam a játékot...aztán hallottam a hírt h nem jön PC-re és vhogy ott meg is szakadt eza várakozás.. bár ezekszerint még jól is jártam,de ennek ellenére azért kipróbálnám
9.
9.
cross56
hát nem tom nekem a demó tetszett :S
7.
7.
Richi12
nekem tetszik

ez végre nem olyan h átmehetsz a másik emberen vagy a labda átesik a kezén

mindegyik nfl-ben találtam ilyet és gyakran nagyon idegesítő mikor 1 yard kéne az utsó indításban és a hzapinak a kezén megy át a babda

már vertem a gépet miatta

ez jónak tűnik de majd meglátjuk mindenesetre kipróbálom
6.
6.
Fetto
a vidiben tudnak paszolni v
5.
5.
Raam989
Nekem a demó tetszett. Jóárasítva biztos teszek majd vele egy kört.
3.
3.
radko1010
tudja valaki a szám címét ami a videó alatt megy?

amúgy az ütközések tényleg nagyon jól sikerültek
2.
2.
xICEMANx
Első látásra gyenge volt az egész játék... sajnos...
1.
1.
tjames
Ez várható volt hogy a korábbi videókban látottakon kívül nem hoz semmi mást.

Csak sajnos pont a a más lett volna az, ami eladhatta volna.

Ez így csak egy techdemo
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...