Több mint 300 kiállító és 45 ezer látogató támadta meg Los Angeles-t, hogy részt vegyen az év legnagyobb játékkiállításán, az E3-on. Összefoglalónkban igyekszünk említést tenni az esemény összes fontosabb bejelentéséről, így ha esetleg túl gyors volt a tempó, és lemaradtál valamiről, vagy csak átaludtad az elmúlt hetet, akkor cikkünk elolvasása után nagy eséllyel képbe kerülsz.
Hatalmas várakozásokkal tekintettünk az idei expóra, hiszen mind a Microsoft, mind pedig a Sony azt ígérte, rengeteg titkos bejelentéssel szolgál majd. Ezek mellett persze mindenki kíváncsi volt a mozgásérzékelős technológiák első igazi, éles bemutatkozására is. A hírek már napokkal az E3 hivatalos kezdése előtt elkezdtek áradni, nem győztünk kitenni a friss infókat és a lenyűgöző új bemutatkozó előzeteseket. Aztán még a nulladik nap előtt, június 13-án a Microsoft ledobta az első atombombát, a Project Natalnak szánt külön show-műsorral, melyet a világhírű cirkuszos-táncos társulat, a Cirque du Soleil rendezett és mutatott be, s melyet legnagyobb bánatunkra nem követhettünk élőben. A redmondiak ugyanis exkluzív szerződést kötöttek az MTV-vel, ami csak két nappal később, felvételről adta le a bulit, de ez akkor, a hírkavalkád közepén már senkit nem érdekelt.
Egyetlen érdemleges információ hangzott el azon az estén: a Natal megkapta végleges nevét; ez a már mindenki által ismert és megjegyzett Kinect, mely a „kinetic" (mozgás) és a „connect" (kapcsolat) szavak összevonásából született. Ezek mellett néhány olyan apróságot demóztak csak, melyeket aztán másnap, az E3 nulladik napján úgyis láthattunk élőben. Június 14-én ugyanis a Microsoft tényleg belendült, és a nagy konzolgyártók közül elsőként zavarta le sajtókonferenciáját, melyet már mindenki élőben követhetett az interneten. Mindenki tisztában volt vele, hogy a középpontba a Kinect kerül majd, de akkor még abban reménykedtünk, hogy a Microsoft korábbi ígéretének megfelelően nem csak családi játékokat mutatnak be, hanem dobnak valamit a keményvonalas rétegnek is. A show jól indult: semmi Kinect, semmi casual móka, rögtön Call of Duty: Black Ops bemutatójával kezdtünk, melynek DLC-i ismét Xboxra jelennek majd meg először.
De ezután sem apadt sokáig a hangulat: Hideo Kojima és fiatal társa, Matsuyama-san elhozta a Metal Gear Solid: Rising első játékmenet bemutatóját, majd az este egyik legnagyobb durranásaként Cliff Bleszinski és három másik fejlesztő az Epictől élőben mutatta be a Gears of War 3 négyfős kooperatív játékmódját. Az Unreal Engine legújabb verziója tolja a grafikát, ami szokás szerint fantasztikusan, az akció még pörgősebb, mint eddig, a lambantok megjelenése pedig teljesen új színt visz az egészbe. Ha valami még nagyobb ovációt váltott ki a közönségből, mint a Gears 3, akkor az a Halo: Reach kampánybemutatója volt. A srácok mintha összerakták volna a Halo 3 és a Halo: Combat Evolved játékmenetét, csak mindezt megspékelték egy eléggé sötét és kemény hangulattal, s még tovább tuningolták a már egyébként is nagyon okos és taktikus mesterséges intelligenciát. A hab a tortán pedig, hogy immár űrcsatákat is kell majd vívnunk.
Peter Molyneux sajnos kissé csalódást okozott: ugyan mutatott egy rövidke filmet a Fable 3-ból, sem játékmenetet, sem pedig a Kinect kompatibilitást nem demózta, így gyorsan továbbléptünk, s meglepődtünk a Microsoft legújabb partnerén. A Crysisról elhíresült német Crytek egy pár másodperces teasert mutatott legújabb játékából, a Codename: Kingdomsból, melyről egyelőre semmit nem tudunk, így csak tippeljük, hogy egy God of War / 300 hangulatú, mitológiai alapú akciójátékkal lesz dolgunk. S ezzel le is zárult a hardcore részleg, s innentől a show hangulata az elhajított sörösdoboz pályáját követve indult meg lefelé, ahogy egyre másra kaptuk az arcunkba a Kinectre alapuló közepesen érdekestől az érdektelenig skálázódó szolgáltatásokat.
A Kinect felismer és bejelentkeztet ha elé állsz, vezérelheted a hangoddal, kézjeleket leadva tekerhetsz a filmen, és hasonló futurisztikus dolgokat tud a kütyü. Az egész kísértetiesen olyan, mint a Különvéleményt látnánk, csak anélkül a buta kesztyű nélkül. Az ESPN szövetségre lépett a Microsofttal, így az USA-ban minden létező sporteseményt követhetjük majd konzolunkon, s a Kinectnek parancsolva egy pillanat alatt visszanézhetjük a legutóbbi akciót, vagy belekukkanthatunk más meccsek állásába, statisztikákba. A „connect" szó nem véletlenül képezi részét a kiegészítő nevének: egy pillanat alatt videóhívást kezdeményezhetünk, és beszélgethetünk barátainkkal, de akár a távolból együtt nézhetünk filmeket, vagy meccseket is. Ezután megkezdődött az EyeToy-koppintás családi és casual játékok áradata: a Kinect segítségével állatokat simogathatunk, közösen raftingolhatunk, versenyt futhatunk, és más hasonló sportokat próbálhatunk ki.
Ezután még két anyagot látunk: egy mozgásérzékelésre épülő, elég gagyi Star Wars játékot, melyben láthatóan nem lehet rendesen mozogni, s a Forza Motorsport átalakított verzióját, mely szintén nem túl meggyőző. Sokkal érdekesebb, hogy a Kinect használatával teljesen körbejárhatjuk az autókat, kinyitogathatjuk rajta a cuccokat, beleülhetünk, körülnézhetünk, mintha csak élőben ott lennénk. A show végére még egy meglepetést tartogatnak a srácok: leleplezik az áttervezett, új külsővel megáldott Xbox 360 Elite-et, mely kevesebbet fogyaszt, érintőgombos, 250 gigás vinyója és beépített wi-fi kapcsolata van. Az előadás végeztével körülnéztünk a neten, s az általános vélemény sajnos egybevág a sajátunkkal: csalódtunk. A Kinect nyilvánvalóan egy fantasztikus technológia, és rengeteg lehetőség rejlik benne, de egyelőre csak az EyeToy színvonalánál picivel jobb partyjátékokra és néhány dashboard funkcióra pazarolják.
Az sem sokat segített a közhangulaton, hogy utólag kiderült: a Microsoft csalt a legtöbb bemutatóval, azok ugyanis nem élőben futottak, hanem előre rögzítették őket, s az éppen az adott anyagot prezentáló előadó előre betanulta a mozgást, hogy szinkronban legyen a játékkal. Úgy hírlik, egyelőre még mindig túl nagy a Kinect késleltetése, s számos bizonytalanság akad a technológiában, így nem merték bevállalni az élő játékokat. Mindez párosítva a végére teljesen elérdektelenedő konferenciával sajnos rossz szájízt hagyott maga után. Nem úgy, mint a Nintendo, akikre június 15-én, este 6-kor került sor, s talán a legösszeszedettebb, leginkább korrekt sajtóbemutatót tartották mindközül.
A japánok rögtön bekezdtek az egyik legnagyobb címmel: a Skyward Sword alcímet kapott új Zelda játékot egyenesen az Isten, Miyamoto-san prezentálta, ám a wireless interferencia miatt kicsit bénázott, a közönség azonban így is el van ájulva a cucctól. Visszatér egy hatalmas cím: a klasszikus GoldenEye 007 újra megelevenedik, ezúttal a Wii-n, ám most nem a Rare fejleszti. Még ennél is nagyobb ledöbbenést okoz a legendás designer, Warren Spector fellépése és az Epic Mickey bemutatója. A Mickey egérre és az utóbbi évtizedek Disney karaktereire épülő játék fantasztikusan hangulatos és nagyon ötletes. Kirby is visszatér egy új cím erejéig, ez Kirby's Epic Yarn, majd durvulunk egy kicsit, mert jön végre a mindenki által várt új Metroid, az Other M bemutatója. De itt még nem állunk meg: jön a Kid Ikarus, majd egy újabb hatalmas klasszikus teszi ismét tiszteletét: Donkey Kong előkerül, és a Mario Galaxyhoz hasonló renovációt kap.
A Nintendo tehát játékokban továbbra is nagyon erős, de mi a helyzet a hardverrel? Ezen a téren sem okoznak csalódást: hivatalosan is leleplezik a 3DS-t, ami az első 3D-s kézikonzol, ráadásul szemüveget sem kell viselni a térhatás eléréséhez. Mindenki nagyon izgatott, tényleg, szó szerint teljesen új dimenziókat nyithat ez a kis kütyü a játékvilágban. Az összes fontosabb 1st party (belsős) és 3rd party (külsős) Nintendo fejlesztő felsorakozik a masina mögött, így pl. Hideo Kojima is bejelenti a Snake Eater portját, Metal Gear Solid 3D néven. Végül a show záróakkordjaként helyes hostess-lányok hadserege lepi el a színházat, és mindenkihez személyesen viszik oda az új kézikonzolt kiprólására.
Nem sokat kellett várnunk a következő nagyágyúra: a Sony sajtókonferenciája mindössze három órával később, este 9-kor kezdődött, s előzetesen sok jót ígért. Az élő közvetítést soha nem látott mennyiségű néző követte, aminek köszönhetően az összes stream haldoklott, a GTTV pedig minden más szolgáltatását felfüggesztette a show idejére. Ismét egy kemény címmel kezdünk: a Killzone 3-at ugyan már bejelentették korábban, most azonban a közönség élőben láthatja, ráadásul 3D-ben. A döbbenet tárgya az, hogy a 3D ellenére a látvány láthatóan nem sokat romlott, a fejlesztők valószínűleg kisajtolták a PS3-ból az utolsó tartalékokat is. Bejelentik, hogy rengeteg 3D-s címet tartogatnak a jövőre: az új Mortal Kombat, a Tron Evolution, a Ghost Recon: Future Soldier és ami a legfontosabb, a Gran Turismo 5 is mind kihasználja a harmadik dimenzió nyújtotta lehetőségeket. Ezt követi egy Move-ra épülő játék, a Sorcery bemutatója, mely egy kissé a Harry Potterre hajaz, s a főhős varázspálcája pontosan leköveti a kontrollerrel hadonászó fejlesztő mozdulatait.
Az Electronic Arts és a Sony mostanában fenn találhatóak egymás hátsó felében, ennek megfelelően EA Sports bemutatót kaptunk a Move-kompatibilis új Tiger Woods PGA Tourból, bár ezen a ponton már akkora az unalom, hogy mindenki megjegyzi, inkább a South Park-féle Tiger Woods játékot kellene megvalósítaniuk. Kicsit érdekesebb, hogy Heroes on the Move címmel szintén a mozgásérzékelős kontrollerhez jelentenek be egy, a Sony fontosabb játékhőseit összefogó mókás kis anyagot, Jakkel, Dexterrel, Ratchettel, és a többiekkel. A konferenciát Jerry Lambert, vagy ahogy mindenki ismeri, Kevin Butler megjelenése dobja fel, aki pár percben eldurrogtat néhány poént, oltogatja a Kinectet, aztán lelép, s csak jó hangulatot hagy maga után. Fontos, hogy korábbi játékokat is Move kompatibilissé fognak tenni patchek által, így többek között a Resident Evil 5 és a Heavy Rain is támogatni fogja majd az új irányítót.
A Sony továbbra sem adja fel a PSP támogatását, egy új reklámkampánnyal igyekeznek meggyőzni a közönséget arról, hogy a kis konzol még mindig él, és megéri megvenni. Ezt alátámasztandó mutatnak egy rövid teasert a God of War: Ghost of Spartából is, mely a Chains of Olympus fejlesztőitől érkezik. Kissé felemás visszhangot vált ki a Playstation Plus szolgáltatás bejelentése: ez a Xbox Live Goldhoz hasonló online fizetős rendszer lesz, arról azonban egyelőre vajmi keveset tudtak mondani, hogy pontosan mit is fog nyújtani a játékosoknak, de egyelőre a korai bétarészvételi lehetőség, az exkluzív demók és a spéci tartalmak területén gondolkoznak, mindezt évi 49,99$-os áron, ami szintén nagyjából teljesen megegyezik az Xbox Live előfizetés költségével.
Amikor már azt hisszük, hogy a Microsofthoz hasonlóan a Sony is kezd kifújni, kapunk három elég kemény meglepetést. Az egyik, hogy Gabe Newell valahogy felállt az irodai székéből, otthagyta a vacsoráját, s valami olyat tett, amire korábban még sosem volt példa: élőben megjelent egy konzolgyártó –ráadásul az általuk korábban nagyon utált Sony- színpadán. A Valve vezére bejelentette, hogy készül a Portal 2 PS3-as verziója, ráadásul a Steam rendszert is átültetik a gépre. Második meglepetésünk, hogy végre megvan a Gran Turismo 5 hivatalos megjelenési dátuma: a Sony fejesek esküsznek, hogy november másodika az utolsó, megváltoztathatatlan, kőbe vésett nap, amikor végre a polcokra kerül a fél évtizede fejlesztés alatt álló autószimulátor. Végül aztán a konferencia utolsó felvonásaként a God of War legendás fejlesztője, David Jaffe bejelenti az új Twisted Metalt, és rögtön egy látványos prezentációt is tart belőle.
A három konzolgyártó konferenciáját a nagyobb kiadók sajtótájékoztatói is színesítették, először az Electronic Arts mutatta be az újdonságait az újságíróknak. Menetrendszerűen bemutatkozott az új Need for Speed, s bár tudjuk, hogy mindig ezt mondjuk, de most az egyszer tényleg úgy érezzük, itt a nagy visszatérés lehetősége: a sorozat visszatér a gyökerekhez, az alcím Hot Pursuit lesz, a fejlesztést pedig a Burnout-sorozatról ismert Criterion végzi. A Dead Space második részét is demózták, a pár perces bemutatóból kiderült, hogy az anyag nem csak akciódús, de – természetesen – fosatós is lesz. A Medal of Honornak végre bemutatták a multiplayer módját (persze később az egyjátékos módot sem felejtették el), amelyet nem a Los Angeles-i EA-csapat, hanem svéd DICE fejleszt: ezt lehetett korábban is tudni, és egyelőre úgy tűnik, skandináv barátaink hozni fogják a kötelező színvonalat, pedig még egy vietnami kiegészítőt is készítenek a Battlefield: Bad Company második részéhez. Bejelentésre került a Gunclub (online videojátékos lövészegylet) és a Live Broadcast is (EA Sports-játékok élő közvetítése), valamint megerősítették, hogy az EA Sports MMA október 19-én fog boltokba kerülni. A videojátékos sportemberek számára az EA Sports Active 2-vel rukkolnak elő (Move, Kinect és Wiimote támogatással természetesen), és komolyabb ízelítőt kaptunk az idei Madden NFL-ből is. Hosszas felvezetés után végre belekukkanthattunk a The Sims 3 konzolos változataiba, de a legnagyobb sikert kétségtelenül a Crysis 2 aratta, amely mindegyik platformon játszható lesz 3D-ben is: a konferencián szemüveget adtak mindenkire, és úgy vetítettek le egy nagyon ütős trailert nekik. A showt CliffyB új FPS-e, a Gamekapocs egyik leginkább várt játéka, a Bulletstorm, majd a Bioware-féle Star Wars-MMO, a The Old Republic zárta.
A Ubisoft színes és érdekes felhozatallal készült, noha biztosak vagyunk benne, hogy a játékok felét egyikünk sem fogja majd kipróbálni. A Rez alkotója, Tetsuya Mizuguchi kinectes LSD-parádét ígér a játékosoknak a Child of Eden képében, míg az Assassin's Creed: Brotherhood Ezio Auditore történetét görgeti tovább: hősünk megerősödött, a templomosok elleni harchoz egész testvériséget hozott létre. Végre demózták a játék multiplayer módját is: azt tudjuk mondani, hogy – bár kételyeink még vannak – a Ubisoft így is többet hozott ki a témából, mint mi azt bármikor gondoltuk volna. Először mutatták be a Shaun White gördeszkás játékát, amely nem követi a Skate-et a realisztikus irányvonalon, hanem helyette még a Tony Hawk játékoknál is árkádabb játékmenetet ígér. A Battle Tag érdekes állatfajta, mert úgy videojáték, hogy igazából nem is az: a konzol csak a játékmester szerepét tölti be, a játékosok műanyagfegyverekkel lövöldöznek egymásra egy nagyobb szobában, lasertag-szerűen. Az Innergy a Nintendo-féle – ezúttal otthon hagyott – Vitality Sensorra emlékeztet, a pulzusmérő képességeit feszültségoldásra használhatja a játékos. A Kinect-tulajdonosoknak megint bemutatták a Microsoftnál is mutogatott Your Shape-et, illetve itt mutatkozott be a Wii Sports-ra emlékeztető Motion Sports is. A Raving Rabbids új időutazós részt kapott, míg maga Rayman is egy vadi új, kétdimenziós, elképesztően hangulatos platformrészben tér vissza. A Ghost Recon: Future Soldier sem maradt ki, a Tom Clancy nevével fémjelzett taktikai lövölde nagyon látványos, és a játékmenet is hibátlannak tűnik a demók alapján. Bemutatkozott az eredeti gyökerekhez visszatérő Driver: San Francisco, melyben Tanner kómában fekszik: a játék eseményeit gyakorlatilag a fejében játsszuk majd végig. Volt még Eric Chahi-féle Project Dust is, a Trackmania-élményt kiegészítendő mutatkozott be a Maniaplanet, és lerántották a leplet a Michael Jackson-féle táncjátékról is. Beat it!
A Konami műsora már kisebbet ütött, de ettől eltekintve bemutattak egy-két nagyon ígéretes címet ők is. A mozgásérzékelős mániát meglovagolva láttunk néhány táncos és sportjátékot, és egészen az új Def Jam-játékig másról nem is esett szó. A Def Jammel kötött szerződés nagy üzlet lehet a japánoknak, eddig az Electronic Arts fejlesztett játékokat a név alatt, viszont ránézésre az új Rapstar felől sajnos vannak kételyeink. Bemutatásra került az idei Pro Evolution Soccer, az ezúttal már alcímmel is ellátott Saw II: Flesh & Blood, illetve pár percre az új Ninety-Nine Nightsba is betekintést nyerhettünk. Mutogatták a Wii-s Lost in Shadow című akció-kalandjátékot is, és végre leleplezték a Silent Hill „hatodik-vagy-nyolcadik" részét is. Az új játékot a Vatra Games fejleszti, remélhetőleg sikerül vele kiköszörülni a Homecoming ejtette csorbát – mindenesetre az első trailer alapján sokan az Alan Wake-re asszociáltak, ami mindenképpen jó jel. Bejelentették a Rebellion-féle hentparádét, a NeverDeadet, amiben lehet majd lőni és kardozni, ráadásul mindenféle fantasy szörnyet – mennyire finom. A Konami idén két Metal Gear Solid-játékot hozott magával, bár mindkettőt előtte a konzolgyártók sajtókonferenciáin: a Rising kaszabolós akciójáték lesz PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra, míg a Snake Eater 3D az MGS3 3DS-es átirata lesz – egyik durvább, mint a másik, de nem is lepődünk meg. Castlevania-ból is kettő volt idén: a Harmony of Despair kizárólag Xbox 360-ra készül, stílusában a régebbi részekre emlékeztet, és állítólag nagyon jó lesz multiplayerben, míg a Lords in Shadow személyében egy Kojima közreműködésével készülő akció-kalandjátékra számíthatunk, új főhőssel és állítólag egészen más élménnyel. Reboot, mondják a Mercury Steam fejlesztői szorgosan.
Az Activision a szokásos Call of Duty-bemutató mellett a DJ Hero folytatását mutogatta, ami immáron két mikrofonnal és keverőpulttal érkezik majd, illetve kap egy 3DS-es átiratot is. Láttuk végre a Guitar Hero következő, rock- és gitárközpontú hatodik részét, a Warriors of Rockot, valamint bemutatták az immáron snowboardos kalandokat is ígérő Tony Hawk's Shredet. Az Activision azt is megerősítette, hogy az új Bungie-játék teljesen multiplatform lesz: megjelenése PC-re, PS3-ra és X360-ra várható. A 2K Gamesnél ki lehetett próbálni a Civilization ötödik részét, kiállították az új Spec Opsot, és bőszen mutogatták a Mafia folytatását is, amelynek megjelenésére szerencsére már nem kell sokat várni. A Bethesda – bár kiállította – szomorú híreket hozott a Brinkről: a játék csak 2011-ben fog boltokba kerülni, viszont szerencsére a Fallout: New Vegas dátumát sikerült bebiztosítani, s a játék október 19-én megjelenhet végre. A kiadó bemutatta Brian Fargo új játékát, a Huntedet is, és mozgás közben láthattuk a Rage-et is. A Capcom is főleg folytatásokat hozott: bemutatták a Dead Rising 2-t és a két Dead Rising eseményeit összekötő minijátékot, a Dead Rising: Case Zerót, lehullt a lepel a Marvel vs. Capcom 3 összes játszható karakteréről, valamint kiállították a Bionic Commando Rearmed folytatását és a DS-exkluzív Okamident is. A Techland kihozta a Pure-ra hajazó, de nagyon hangulatos Nail'd-et, az Atari a Test Drive Unlimited 2-t állította ki, illetve először lehetett kipróbálni a Two Worlds folytatását is.
A LucasArts kiállította a Star Wars: The Force Unleashed még látványosabb második részét, bemutatták a harmadik LEGO Star Wars-játékot, és ha már Star Wars, megjegyezzük, hogy itt lehetett szemügyre venni először a Sony Online Entertainmentnél készülő Star Wars: Clone Wars Adventures című ingyenes MMO-t is. A Namco új Dragon Ball- és Naruto-játékokat mutogatott, kiállították az Enslaved, a Splatterhouse és a Knights Contract című akciójátékokat, illetve bejelentették a Time Crisis új részét is kizárólag PlayStation 3-ra, Move-támogatással természetesen. A Sega bőséges felhozatallal készült, végre először lehetett kipróbálni a Shogun: Total War teljesen megújult második részét, kihozták a Nintendo Wii-exkluzív lövöldözős játék, a The Conduit folytatását, és itt mutatkozott be a Phantasy Star Portable 2 is. A Vanquish egyöntetű sikert aratott a nézelődők körében (a játék októberben fog megjelenni), de nem tűnik rossznak a Yakuza negyedik és a Valkyria Chronicles második része sem. Az pedig alap, hogy a kiadó egy raklapnyi Sonic-játékot hozott magával, egyet többet között a Kinecthez is.
A Square Enix az új Dragon Quest és Final Fantasy mellett a PSP-s Kingdom Heartsot is kiállította, illetve bemutatta az új Parasite Eve-et, a The 3rd Birthdayt is. Az Eidos felvásárlásának köszönhetően idén már nála lehetett meglesni a Deus Ex várva-várt harmadik részét, a Kane & Lynch 2-t és az új Lara Croft-játékot is. A THQ-nál idén nagy címek sorakoztak, a WWE-s pankrátorjátékaikon kívül itt láthattuk először élőben a Red Faction: Armageddont, az észak-koreai inváziót feldolgozó Homefrontot, valamint a Warhammer 40.000-univerzumban játszódó MMO-t és akciójátékot, a Dark Millenium Online-t és a Space Marine-t is. A Tecmo-t otthagyó Itagaki mester a THQ zászlaja alatt jelentette be új projekjét, az eddig nagyon meggyőző Devil's Thirdöt. A Warner Bros. csapata a F.E.A.R. harmadik részét demózta, immáron kooperatív módban is, illetve végre bemutatták az új Mortal Kombatot, amelyben szerencsére megint lehet szeletelni és fejet letépni, gyűjtőszóval élve: kivégezni. Stuart Black új FPS-e, a Bodycount eddig nagyon jónak tűnik, a lengyel fejlesztésű The Witcher 2 is bőven megfelel majd a rajongók elvárásainak. A Power Giggel szemben vagyunk még szkeptikusak, hiszen bár a zenés játék forradalmian új kiegészítőkkel érkezik, a játékmenet maga kevésbé tűnik ötletesnek.
Egyetlen érdemleges információ hangzott el azon az estén: a Natal megkapta végleges nevét; ez a már mindenki által ismert és megjegyzett Kinect, mely a „kinetic" (mozgás) és a „connect" (kapcsolat) szavak összevonásából született. Ezek mellett néhány olyan apróságot demóztak csak, melyeket aztán másnap, az E3 nulladik napján úgyis láthattunk élőben. Június 14-én ugyanis a Microsoft tényleg belendült, és a nagy konzolgyártók közül elsőként zavarta le sajtókonferenciáját, melyet már mindenki élőben követhetett az interneten. Mindenki tisztában volt vele, hogy a középpontba a Kinect kerül majd, de akkor még abban reménykedtünk, hogy a Microsoft korábbi ígéretének megfelelően nem csak családi játékokat mutatnak be, hanem dobnak valamit a keményvonalas rétegnek is. A show jól indult: semmi Kinect, semmi casual móka, rögtön Call of Duty: Black Ops bemutatójával kezdtünk, melynek DLC-i ismét Xboxra jelennek majd meg először.
De ezután sem apadt sokáig a hangulat: Hideo Kojima és fiatal társa, Matsuyama-san elhozta a Metal Gear Solid: Rising első játékmenet bemutatóját, majd az este egyik legnagyobb durranásaként Cliff Bleszinski és három másik fejlesztő az Epictől élőben mutatta be a Gears of War 3 négyfős kooperatív játékmódját. Az Unreal Engine legújabb verziója tolja a grafikát, ami szokás szerint fantasztikusan, az akció még pörgősebb, mint eddig, a lambantok megjelenése pedig teljesen új színt visz az egészbe. Ha valami még nagyobb ovációt váltott ki a közönségből, mint a Gears 3, akkor az a Halo: Reach kampánybemutatója volt. A srácok mintha összerakták volna a Halo 3 és a Halo: Combat Evolved játékmenetét, csak mindezt megspékelték egy eléggé sötét és kemény hangulattal, s még tovább tuningolták a már egyébként is nagyon okos és taktikus mesterséges intelligenciát. A hab a tortán pedig, hogy immár űrcsatákat is kell majd vívnunk.
Peter Molyneux sajnos kissé csalódást okozott: ugyan mutatott egy rövidke filmet a Fable 3-ból, sem játékmenetet, sem pedig a Kinect kompatibilitást nem demózta, így gyorsan továbbléptünk, s meglepődtünk a Microsoft legújabb partnerén. A Crysisról elhíresült német Crytek egy pár másodperces teasert mutatott legújabb játékából, a Codename: Kingdomsból, melyről egyelőre semmit nem tudunk, így csak tippeljük, hogy egy God of War / 300 hangulatú, mitológiai alapú akciójátékkal lesz dolgunk. S ezzel le is zárult a hardcore részleg, s innentől a show hangulata az elhajított sörösdoboz pályáját követve indult meg lefelé, ahogy egyre másra kaptuk az arcunkba a Kinectre alapuló közepesen érdekestől az érdektelenig skálázódó szolgáltatásokat.
A Kinect felismer és bejelentkeztet ha elé állsz, vezérelheted a hangoddal, kézjeleket leadva tekerhetsz a filmen, és hasonló futurisztikus dolgokat tud a kütyü. Az egész kísértetiesen olyan, mint a Különvéleményt látnánk, csak anélkül a buta kesztyű nélkül. Az ESPN szövetségre lépett a Microsofttal, így az USA-ban minden létező sporteseményt követhetjük majd konzolunkon, s a Kinectnek parancsolva egy pillanat alatt visszanézhetjük a legutóbbi akciót, vagy belekukkanthatunk más meccsek állásába, statisztikákba. A „connect" szó nem véletlenül képezi részét a kiegészítő nevének: egy pillanat alatt videóhívást kezdeményezhetünk, és beszélgethetünk barátainkkal, de akár a távolból együtt nézhetünk filmeket, vagy meccseket is. Ezután megkezdődött az EyeToy-koppintás családi és casual játékok áradata: a Kinect segítségével állatokat simogathatunk, közösen raftingolhatunk, versenyt futhatunk, és más hasonló sportokat próbálhatunk ki.
Ezután még két anyagot látunk: egy mozgásérzékelésre épülő, elég gagyi Star Wars játékot, melyben láthatóan nem lehet rendesen mozogni, s a Forza Motorsport átalakított verzióját, mely szintén nem túl meggyőző. Sokkal érdekesebb, hogy a Kinect használatával teljesen körbejárhatjuk az autókat, kinyitogathatjuk rajta a cuccokat, beleülhetünk, körülnézhetünk, mintha csak élőben ott lennénk. A show végére még egy meglepetést tartogatnak a srácok: leleplezik az áttervezett, új külsővel megáldott Xbox 360 Elite-et, mely kevesebbet fogyaszt, érintőgombos, 250 gigás vinyója és beépített wi-fi kapcsolata van. Az előadás végeztével körülnéztünk a neten, s az általános vélemény sajnos egybevág a sajátunkkal: csalódtunk. A Kinect nyilvánvalóan egy fantasztikus technológia, és rengeteg lehetőség rejlik benne, de egyelőre csak az EyeToy színvonalánál picivel jobb partyjátékokra és néhány dashboard funkcióra pazarolják.
Az sem sokat segített a közhangulaton, hogy utólag kiderült: a Microsoft csalt a legtöbb bemutatóval, azok ugyanis nem élőben futottak, hanem előre rögzítették őket, s az éppen az adott anyagot prezentáló előadó előre betanulta a mozgást, hogy szinkronban legyen a játékkal. Úgy hírlik, egyelőre még mindig túl nagy a Kinect késleltetése, s számos bizonytalanság akad a technológiában, így nem merték bevállalni az élő játékokat. Mindez párosítva a végére teljesen elérdektelenedő konferenciával sajnos rossz szájízt hagyott maga után. Nem úgy, mint a Nintendo, akikre június 15-én, este 6-kor került sor, s talán a legösszeszedettebb, leginkább korrekt sajtóbemutatót tartották mindközül.
A japánok rögtön bekezdtek az egyik legnagyobb címmel: a Skyward Sword alcímet kapott új Zelda játékot egyenesen az Isten, Miyamoto-san prezentálta, ám a wireless interferencia miatt kicsit bénázott, a közönség azonban így is el van ájulva a cucctól. Visszatér egy hatalmas cím: a klasszikus GoldenEye 007 újra megelevenedik, ezúttal a Wii-n, ám most nem a Rare fejleszti. Még ennél is nagyobb ledöbbenést okoz a legendás designer, Warren Spector fellépése és az Epic Mickey bemutatója. A Mickey egérre és az utóbbi évtizedek Disney karaktereire épülő játék fantasztikusan hangulatos és nagyon ötletes. Kirby is visszatér egy új cím erejéig, ez Kirby's Epic Yarn, majd durvulunk egy kicsit, mert jön végre a mindenki által várt új Metroid, az Other M bemutatója. De itt még nem állunk meg: jön a Kid Ikarus, majd egy újabb hatalmas klasszikus teszi ismét tiszteletét: Donkey Kong előkerül, és a Mario Galaxyhoz hasonló renovációt kap.
A Nintendo tehát játékokban továbbra is nagyon erős, de mi a helyzet a hardverrel? Ezen a téren sem okoznak csalódást: hivatalosan is leleplezik a 3DS-t, ami az első 3D-s kézikonzol, ráadásul szemüveget sem kell viselni a térhatás eléréséhez. Mindenki nagyon izgatott, tényleg, szó szerint teljesen új dimenziókat nyithat ez a kis kütyü a játékvilágban. Az összes fontosabb 1st party (belsős) és 3rd party (külsős) Nintendo fejlesztő felsorakozik a masina mögött, így pl. Hideo Kojima is bejelenti a Snake Eater portját, Metal Gear Solid 3D néven. Végül a show záróakkordjaként helyes hostess-lányok hadserege lepi el a színházat, és mindenkihez személyesen viszik oda az új kézikonzolt kiprólására.
Nem sokat kellett várnunk a következő nagyágyúra: a Sony sajtókonferenciája mindössze három órával később, este 9-kor kezdődött, s előzetesen sok jót ígért. Az élő közvetítést soha nem látott mennyiségű néző követte, aminek köszönhetően az összes stream haldoklott, a GTTV pedig minden más szolgáltatását felfüggesztette a show idejére. Ismét egy kemény címmel kezdünk: a Killzone 3-at ugyan már bejelentették korábban, most azonban a közönség élőben láthatja, ráadásul 3D-ben. A döbbenet tárgya az, hogy a 3D ellenére a látvány láthatóan nem sokat romlott, a fejlesztők valószínűleg kisajtolták a PS3-ból az utolsó tartalékokat is. Bejelentik, hogy rengeteg 3D-s címet tartogatnak a jövőre: az új Mortal Kombat, a Tron Evolution, a Ghost Recon: Future Soldier és ami a legfontosabb, a Gran Turismo 5 is mind kihasználja a harmadik dimenzió nyújtotta lehetőségeket. Ezt követi egy Move-ra épülő játék, a Sorcery bemutatója, mely egy kissé a Harry Potterre hajaz, s a főhős varázspálcája pontosan leköveti a kontrollerrel hadonászó fejlesztő mozdulatait.
Az Electronic Arts és a Sony mostanában fenn találhatóak egymás hátsó felében, ennek megfelelően EA Sports bemutatót kaptunk a Move-kompatibilis új Tiger Woods PGA Tourból, bár ezen a ponton már akkora az unalom, hogy mindenki megjegyzi, inkább a South Park-féle Tiger Woods játékot kellene megvalósítaniuk. Kicsit érdekesebb, hogy Heroes on the Move címmel szintén a mozgásérzékelős kontrollerhez jelentenek be egy, a Sony fontosabb játékhőseit összefogó mókás kis anyagot, Jakkel, Dexterrel, Ratchettel, és a többiekkel. A konferenciát Jerry Lambert, vagy ahogy mindenki ismeri, Kevin Butler megjelenése dobja fel, aki pár percben eldurrogtat néhány poént, oltogatja a Kinectet, aztán lelép, s csak jó hangulatot hagy maga után. Fontos, hogy korábbi játékokat is Move kompatibilissé fognak tenni patchek által, így többek között a Resident Evil 5 és a Heavy Rain is támogatni fogja majd az új irányítót.
A Sony továbbra sem adja fel a PSP támogatását, egy új reklámkampánnyal igyekeznek meggyőzni a közönséget arról, hogy a kis konzol még mindig él, és megéri megvenni. Ezt alátámasztandó mutatnak egy rövid teasert a God of War: Ghost of Spartából is, mely a Chains of Olympus fejlesztőitől érkezik. Kissé felemás visszhangot vált ki a Playstation Plus szolgáltatás bejelentése: ez a Xbox Live Goldhoz hasonló online fizetős rendszer lesz, arról azonban egyelőre vajmi keveset tudtak mondani, hogy pontosan mit is fog nyújtani a játékosoknak, de egyelőre a korai bétarészvételi lehetőség, az exkluzív demók és a spéci tartalmak területén gondolkoznak, mindezt évi 49,99$-os áron, ami szintén nagyjából teljesen megegyezik az Xbox Live előfizetés költségével.
Amikor már azt hisszük, hogy a Microsofthoz hasonlóan a Sony is kezd kifújni, kapunk három elég kemény meglepetést. Az egyik, hogy Gabe Newell valahogy felállt az irodai székéből, otthagyta a vacsoráját, s valami olyat tett, amire korábban még sosem volt példa: élőben megjelent egy konzolgyártó –ráadásul az általuk korábban nagyon utált Sony- színpadán. A Valve vezére bejelentette, hogy készül a Portal 2 PS3-as verziója, ráadásul a Steam rendszert is átültetik a gépre. Második meglepetésünk, hogy végre megvan a Gran Turismo 5 hivatalos megjelenési dátuma: a Sony fejesek esküsznek, hogy november másodika az utolsó, megváltoztathatatlan, kőbe vésett nap, amikor végre a polcokra kerül a fél évtizede fejlesztés alatt álló autószimulátor. Végül aztán a konferencia utolsó felvonásaként a God of War legendás fejlesztője, David Jaffe bejelenti az új Twisted Metalt, és rögtön egy látványos prezentációt is tart belőle.
A három konzolgyártó konferenciáját a nagyobb kiadók sajtótájékoztatói is színesítették, először az Electronic Arts mutatta be az újdonságait az újságíróknak. Menetrendszerűen bemutatkozott az új Need for Speed, s bár tudjuk, hogy mindig ezt mondjuk, de most az egyszer tényleg úgy érezzük, itt a nagy visszatérés lehetősége: a sorozat visszatér a gyökerekhez, az alcím Hot Pursuit lesz, a fejlesztést pedig a Burnout-sorozatról ismert Criterion végzi. A Dead Space második részét is demózták, a pár perces bemutatóból kiderült, hogy az anyag nem csak akciódús, de – természetesen – fosatós is lesz. A Medal of Honornak végre bemutatták a multiplayer módját (persze később az egyjátékos módot sem felejtették el), amelyet nem a Los Angeles-i EA-csapat, hanem svéd DICE fejleszt: ezt lehetett korábban is tudni, és egyelőre úgy tűnik, skandináv barátaink hozni fogják a kötelező színvonalat, pedig még egy vietnami kiegészítőt is készítenek a Battlefield: Bad Company második részéhez. Bejelentésre került a Gunclub (online videojátékos lövészegylet) és a Live Broadcast is (EA Sports-játékok élő közvetítése), valamint megerősítették, hogy az EA Sports MMA október 19-én fog boltokba kerülni. A videojátékos sportemberek számára az EA Sports Active 2-vel rukkolnak elő (Move, Kinect és Wiimote támogatással természetesen), és komolyabb ízelítőt kaptunk az idei Madden NFL-ből is. Hosszas felvezetés után végre belekukkanthattunk a The Sims 3 konzolos változataiba, de a legnagyobb sikert kétségtelenül a Crysis 2 aratta, amely mindegyik platformon játszható lesz 3D-ben is: a konferencián szemüveget adtak mindenkire, és úgy vetítettek le egy nagyon ütős trailert nekik. A showt CliffyB új FPS-e, a Gamekapocs egyik leginkább várt játéka, a Bulletstorm, majd a Bioware-féle Star Wars-MMO, a The Old Republic zárta.
A Ubisoft színes és érdekes felhozatallal készült, noha biztosak vagyunk benne, hogy a játékok felét egyikünk sem fogja majd kipróbálni. A Rez alkotója, Tetsuya Mizuguchi kinectes LSD-parádét ígér a játékosoknak a Child of Eden képében, míg az Assassin's Creed: Brotherhood Ezio Auditore történetét görgeti tovább: hősünk megerősödött, a templomosok elleni harchoz egész testvériséget hozott létre. Végre demózták a játék multiplayer módját is: azt tudjuk mondani, hogy – bár kételyeink még vannak – a Ubisoft így is többet hozott ki a témából, mint mi azt bármikor gondoltuk volna. Először mutatták be a Shaun White gördeszkás játékát, amely nem követi a Skate-et a realisztikus irányvonalon, hanem helyette még a Tony Hawk játékoknál is árkádabb játékmenetet ígér. A Battle Tag érdekes állatfajta, mert úgy videojáték, hogy igazából nem is az: a konzol csak a játékmester szerepét tölti be, a játékosok műanyagfegyverekkel lövöldöznek egymásra egy nagyobb szobában, lasertag-szerűen. Az Innergy a Nintendo-féle – ezúttal otthon hagyott – Vitality Sensorra emlékeztet, a pulzusmérő képességeit feszültségoldásra használhatja a játékos. A Kinect-tulajdonosoknak megint bemutatták a Microsoftnál is mutogatott Your Shape-et, illetve itt mutatkozott be a Wii Sports-ra emlékeztető Motion Sports is. A Raving Rabbids új időutazós részt kapott, míg maga Rayman is egy vadi új, kétdimenziós, elképesztően hangulatos platformrészben tér vissza. A Ghost Recon: Future Soldier sem maradt ki, a Tom Clancy nevével fémjelzett taktikai lövölde nagyon látványos, és a játékmenet is hibátlannak tűnik a demók alapján. Bemutatkozott az eredeti gyökerekhez visszatérő Driver: San Francisco, melyben Tanner kómában fekszik: a játék eseményeit gyakorlatilag a fejében játsszuk majd végig. Volt még Eric Chahi-féle Project Dust is, a Trackmania-élményt kiegészítendő mutatkozott be a Maniaplanet, és lerántották a leplet a Michael Jackson-féle táncjátékról is. Beat it!
A Konami műsora már kisebbet ütött, de ettől eltekintve bemutattak egy-két nagyon ígéretes címet ők is. A mozgásérzékelős mániát meglovagolva láttunk néhány táncos és sportjátékot, és egészen az új Def Jam-játékig másról nem is esett szó. A Def Jammel kötött szerződés nagy üzlet lehet a japánoknak, eddig az Electronic Arts fejlesztett játékokat a név alatt, viszont ránézésre az új Rapstar felől sajnos vannak kételyeink. Bemutatásra került az idei Pro Evolution Soccer, az ezúttal már alcímmel is ellátott Saw II: Flesh & Blood, illetve pár percre az új Ninety-Nine Nightsba is betekintést nyerhettünk. Mutogatták a Wii-s Lost in Shadow című akció-kalandjátékot is, és végre leleplezték a Silent Hill „hatodik-vagy-nyolcadik" részét is. Az új játékot a Vatra Games fejleszti, remélhetőleg sikerül vele kiköszörülni a Homecoming ejtette csorbát – mindenesetre az első trailer alapján sokan az Alan Wake-re asszociáltak, ami mindenképpen jó jel. Bejelentették a Rebellion-féle hentparádét, a NeverDeadet, amiben lehet majd lőni és kardozni, ráadásul mindenféle fantasy szörnyet – mennyire finom. A Konami idén két Metal Gear Solid-játékot hozott magával, bár mindkettőt előtte a konzolgyártók sajtókonferenciáin: a Rising kaszabolós akciójáték lesz PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra, míg a Snake Eater 3D az MGS3 3DS-es átirata lesz – egyik durvább, mint a másik, de nem is lepődünk meg. Castlevania-ból is kettő volt idén: a Harmony of Despair kizárólag Xbox 360-ra készül, stílusában a régebbi részekre emlékeztet, és állítólag nagyon jó lesz multiplayerben, míg a Lords in Shadow személyében egy Kojima közreműködésével készülő akció-kalandjátékra számíthatunk, új főhőssel és állítólag egészen más élménnyel. Reboot, mondják a Mercury Steam fejlesztői szorgosan.
Az Activision a szokásos Call of Duty-bemutató mellett a DJ Hero folytatását mutogatta, ami immáron két mikrofonnal és keverőpulttal érkezik majd, illetve kap egy 3DS-es átiratot is. Láttuk végre a Guitar Hero következő, rock- és gitárközpontú hatodik részét, a Warriors of Rockot, valamint bemutatták az immáron snowboardos kalandokat is ígérő Tony Hawk's Shredet. Az Activision azt is megerősítette, hogy az új Bungie-játék teljesen multiplatform lesz: megjelenése PC-re, PS3-ra és X360-ra várható. A 2K Gamesnél ki lehetett próbálni a Civilization ötödik részét, kiállították az új Spec Opsot, és bőszen mutogatták a Mafia folytatását is, amelynek megjelenésére szerencsére már nem kell sokat várni. A Bethesda – bár kiállította – szomorú híreket hozott a Brinkről: a játék csak 2011-ben fog boltokba kerülni, viszont szerencsére a Fallout: New Vegas dátumát sikerült bebiztosítani, s a játék október 19-én megjelenhet végre. A kiadó bemutatta Brian Fargo új játékát, a Huntedet is, és mozgás közben láthattuk a Rage-et is. A Capcom is főleg folytatásokat hozott: bemutatták a Dead Rising 2-t és a két Dead Rising eseményeit összekötő minijátékot, a Dead Rising: Case Zerót, lehullt a lepel a Marvel vs. Capcom 3 összes játszható karakteréről, valamint kiállították a Bionic Commando Rearmed folytatását és a DS-exkluzív Okamident is. A Techland kihozta a Pure-ra hajazó, de nagyon hangulatos Nail'd-et, az Atari a Test Drive Unlimited 2-t állította ki, illetve először lehetett kipróbálni a Two Worlds folytatását is.
A LucasArts kiállította a Star Wars: The Force Unleashed még látványosabb második részét, bemutatták a harmadik LEGO Star Wars-játékot, és ha már Star Wars, megjegyezzük, hogy itt lehetett szemügyre venni először a Sony Online Entertainmentnél készülő Star Wars: Clone Wars Adventures című ingyenes MMO-t is. A Namco új Dragon Ball- és Naruto-játékokat mutogatott, kiállították az Enslaved, a Splatterhouse és a Knights Contract című akciójátékokat, illetve bejelentették a Time Crisis új részét is kizárólag PlayStation 3-ra, Move-támogatással természetesen. A Sega bőséges felhozatallal készült, végre először lehetett kipróbálni a Shogun: Total War teljesen megújult második részét, kihozták a Nintendo Wii-exkluzív lövöldözős játék, a The Conduit folytatását, és itt mutatkozott be a Phantasy Star Portable 2 is. A Vanquish egyöntetű sikert aratott a nézelődők körében (a játék októberben fog megjelenni), de nem tűnik rossznak a Yakuza negyedik és a Valkyria Chronicles második része sem. Az pedig alap, hogy a kiadó egy raklapnyi Sonic-játékot hozott magával, egyet többet között a Kinecthez is.
A Square Enix az új Dragon Quest és Final Fantasy mellett a PSP-s Kingdom Heartsot is kiállította, illetve bemutatta az új Parasite Eve-et, a The 3rd Birthdayt is. Az Eidos felvásárlásának köszönhetően idén már nála lehetett meglesni a Deus Ex várva-várt harmadik részét, a Kane & Lynch 2-t és az új Lara Croft-játékot is. A THQ-nál idén nagy címek sorakoztak, a WWE-s pankrátorjátékaikon kívül itt láthattuk először élőben a Red Faction: Armageddont, az észak-koreai inváziót feldolgozó Homefrontot, valamint a Warhammer 40.000-univerzumban játszódó MMO-t és akciójátékot, a Dark Millenium Online-t és a Space Marine-t is. A Tecmo-t otthagyó Itagaki mester a THQ zászlaja alatt jelentette be új projekjét, az eddig nagyon meggyőző Devil's Thirdöt. A Warner Bros. csapata a F.E.A.R. harmadik részét demózta, immáron kooperatív módban is, illetve végre bemutatták az új Mortal Kombatot, amelyben szerencsére megint lehet szeletelni és fejet letépni, gyűjtőszóval élve: kivégezni. Stuart Black új FPS-e, a Bodycount eddig nagyon jónak tűnik, a lengyel fejlesztésű The Witcher 2 is bőven megfelel majd a rajongók elvárásainak. A Power Giggel szemben vagyunk még szkeptikusak, hiszen bár a zenés játék forradalmian új kiegészítőkkel érkezik, a játékmenet maga kevésbé tűnik ötletesnek.
Még több booth-babe és helyszíni fotó a galériánkban!
Az idei E3 olyan szempontból csalódás volt, hogy a kiadók és konzolgyártók már jó előre lelőtték a meglepetéseiket, ezért igazi újdonságból csak kevés jutott a kiállításra. Pedig volt ott nagy cím bőven, jobbára mindegyik a „kötelezően beszerzendő" lista szereplője. A konzolgyártók bemutatói egyértelműen az innovációról és az új technológiákról szóltak: elvégre régen láttunk ennyi érdekességet ilyen rövid idő alatt. A mozgásérzékelős kütyük és a 3D-s megjelenítés – kelljen hozzá speciális szemüveg vagy sem – egyértelműen a jövőt jelenthetik, már ha a kiadók is rájönnek, hogy ezeket nem csak casual címekben lehet hasznosítani. Jövőre, június 7. és 9. között kerül megrendezésre az E3, tartsatok akkor is velünk! Gamekapocs E3 Team out.
hát ez kész
Amúgy a Mafia 2-ről 1 trailer kiadtak amúgy az elmúlt héten, de már gondolom felesleges lett volna kivinni, hiszen 2 hónap múlva megjelenik.
Azért azt nem mondom, hogy nem volt jó az idei E3. A Castlevania: Lords of Shadow, a Fable 3 és az AC: Brotherhood jött be a legjobban, tuti, hogy beszerzem mindhármat.
Már streamen nézve is nagyon gyanús volt a Kinect, mert nem volt összhang a mozgás és a képernyőn látható dolgok között.
Ez pedig egyszerűen szégyen-gyalázat, hogy ilyennel nézik madárnak az embereket. Tavaly meggyőzőbb real-time dolgokat láthattunk, most meg komolyan nem hittem a szememnek.
Ezt látva már érthető, hogy miért osztották ki igyen az új xbox360-akat, drága mulatság "lefizetni" a firkászokat, akik majd hazatérve lelkesen körmölik le újságcikkekben, hogy mekkora király az MS, mert ingyen xbox meg minden, és akkor sikeresen el is lett nyomva a harmatgyenge ms-konferencia... nincs új a nap alatt.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.