Szexjátékok, egérhasználat és hasonló remek dolgok kerekedtek ki azóta, mióta az otthoni programozók rávetették magukat a Kinectre, és addig ügyeskedtek, amíg el nem érték, hogy PC-n is működjön a dolog. A Microsoft is mozdulni látszik, és ma már úgy tűnik, hogy a hivatalos PC-s Kinect-támogatás már csak idő kérdése (a cikk megírása óta kiderült, hogy tavasszal jön a hivatalos SDK). Mi pedig úgy gondoltuk, addig is megkérdezünk valakit, aki egy kicsit jobban benne van ebben a témában, hátha okosabbak leszünk. Mondhatni éppen kapóra jött, hogy pont megkeresett minket Balázs Bence, aki egy ideje már foglalkozik ezzel a dologgal, így kaptunk az alkalmon és készítettünk vele egy interjút.
Gamekapocs: Először is, mennyire legális / illegális ez az egész "Kinect a PC-n, homebrew eszközökkel" dolog? :
B.B: Egyáltalán nem illegális, főként, hogy a Microsoft most jelentette be, hogy hivatalos SDK-t [fejlesztői csomag –a szerk.] tervez kiadni. Illetve a Windows 8 már támogatni fogja a Kinectet.
Gamekapocs: Miért kezdtél bele ebbe az egészbe alapból? Szimplán az érdekesség / kihívás kedvéért, vagy valami más célod van vele?
B.B: Mindig is kísérletező egyén voltam, de őszintén szólva a csalódottság vitt rá. Megvettem a Kinectet 43 ropiért, és Xboxon megjelent rá kb. 15 játék, amik legyünk őszinték, nem díjnyertesek. Gondoltam, miért is ne játszhatnánk a már jól bevált pc-s játékokat a Kinect segítségével?
Gamekapocs: Amikor arról beszélünk, hogy Kinectet "hackelünk" PC-s működésre, akkor miről van szó? Körül tudnád írni, hogy nagyjából mit jelent ez?
B.B: Végeredményben azért nevezték el hackelésnek mert nem hivatalos, a Microsoft egyelőre nem támogatja ezt, így házi készítésű drivereket, programokat kell alkalmazni. Illetve a Kinect megjelenésekor vérdíjat tűztek ki az első driverre, jó párezer dollárt.
A játékvezérlést nyílt forráskódú programok és emulátorok tömkelegével tudtam megvalósítani. Röviden arról van szó, hogy adott egy nyílt forráskódú kis szoftver, ami több kis programból áll (driverek, csontvázkereső, Windows forráskódok, stb.), én ezt vettem alapul. Ez átalakítja a mozdulatokat beviteli jelekre, de nem direct inputba, pedig a játékok 99%-a ezt használja. Ezért rá kellet uszítani minimum 2-3 beviteli emulátort, és így végül sikerült összehozni egy használható módszert. Megjegyzem, most már az alap program is képes a direct inputra, szóval a módszerem közben feleslegessé vált. Csak annyi volt a dolog szépsége, hogy én voltam az, aki elsőként (január 2-én) bemutatta, hogy bármilyen játékot lehetséges Kinecttel vezérelni.
Gamekapocs: Tehát akkor valószínűleg jobban ismered a Kinect belső felépítését és működését is mint mi, földi halandók, akik maximum táncolunk előtte. Ezek után mi a véleményed a cuccról, technikai szempontból?
B.B: Szoftveresen talán kicsit jobban megértem a lényegét. Végül is jópofa kis szerkezet, de messze nem tökéletes. Egyelőre szoftveresen csak az emberi testet képes felismerni, hardveresen a lehetőségek végét a 6,5 millió szín határozza meg, amit a gép RGP projektora beterít. De, mint ahogy a Microsoft is mondta, a Kinect jóval több lehet, mint játékvezérlő.
Gamekapocs: Homebrew eszközökkel mennyit lehet kisajtolni belőle? Elképzelhető olyan pontosság, vagy olyan részletes mozgáskövetés, mint mondjuk a hivatalos játékokban?
B.B: Ez sajnos túlnyúlik rajtam, erre a profi driverprogramozók tudnának pontos választ adni. De a gép képes lehet akár az ujjak mozgását is követni, tárgyakat/textúrákat felismerni, szóval minden azon múlik, mennyire profi programozók ugranak neki a témának. Erre jó példa, hogy egy srác bemutatta legújabb programját, amivel a kezünket követi a gép, állítása szerint pontosabban, mint az egér
Gamekapocs: Ezzel kapcsolatban még a lag kérdése is felmerül. Amikor kipróbáltuk az egyes játékokat, valamelyikben irgalmatlan nagy volt a késés, valamelyikben viszonylag kevés, de sosem láttuk igazán, mi az a legnagyobb gyorsaság, amire képes lehet a hardver. Ezzel kapcsolatban tudsz valamit mondani? Ez is a programozókon múlik?
B.B: A Microsoft állítása szerint a Kinect ki tudja használni az USB teljes adatátviteli kapacitását. Ez csak az Xboxon van korlátozva a több USB miatt, így PC-n elvileg csökkenhet a lag. Bár ez az én játékaimnál nem látszik, mivel elég elavult gépen kell futtatnom egyszerre több emulátort, így nálam még nagy a késés.
Gamekapocs: Tehát ha jól értem, akkor Xboxon nem csak a Kinect valamennyi "alap" késése, hanem még az USB is korlátozza a cuccot?
B.B: Így van. Pontos számokat fejből nem tudok, de kb. az USB sebességének csak a felét veszi le a Kinect, mivel az Xboxot nem úgy tervezték, hogy 3 USB-t teljes sebességen működtessen, így fel kell osztani. Ez az új, slim verzióra nem teljesen igaz, de a Kinect Xbox-vezérlője ott is korlátozva van.
Gamekapocs: Korábban mondtad is (és a Microsoft is hangoztatja folyamatosan), hogy a Kinect nem csak játékvezérlő. Úgy tűnik, hogy a PC viszonylagos szabadságával elég sokféle szoftvert lehetne rá készíteni. Te kifejezetten milyen programokat látnál vele szívesen? Illetve milyet fejlesztenél rá?
B.B: A legegyszerűbb az egérhasználat, ezt nekem és már másoknak is sikerült megoldani, de pl.: 3D-s modellező programok, játékkészítés, grafikai tervezés, oktatás, ezek mind hasznosíthatják. Itt jegyezném meg, hogy most is dolgozom egy merőben új "kísérleten”, melynek semmi köze a játékvezérléshez, inkább a mindennapi biztonsághoz kapcsolódik. De sajnos erről egyelőre több konkrétumot nem mondhatok, mivel a Microsoft Magyarország vár tőlem egy bemutatót hamarosan.
Gamekapocs: Jól hangzik. De visszatérve kicsit a játékokra. Korábban ugye említetted, hogy többek között a kinectes nyitójátékok iránt érzett csalódottság vezetett rá erre az egészre, de például az általad bemutatott Jedi Knight 2-ben nem igazán tudom elképzelni a cuccot, már a kísérletezésen és a poénon túl. Látsz erre valami megoldást, a hardcore játékokat illetően?
B.B: Természetesen, seperc alatt át lehet rakni pl. egy Counter Strike Source-ba a Kinect-vezérlést, az egyetlen gond a célzás pontossága, de ehhez már a programozók nagy tudása kell majd. De az előre, hátra, jobbra, balra, és hasonlók nem okoznak gondot. Én például kifejezetten élveztem a Jedki Knight 2-t és az Obliviont állva játszani, sokkal jobban beleéled magad.
Gamekapocs: És sokkal fittebb is leszel. :)
B.B: Ez tuti! Jól elfáradtam 30 perc koboldgyilkolás után. Azért az emberi agy még nem igen állt rá erre, az enyém biztos nem. Néha nem tudom melyik kezemre milyen parancsot állítottam be, vagy elfáradok, véletlen leeresztem a karom, és elkezd pörögni a karakterem.
Gamekapocs: Szóval, ha kijön a hivatalos SDK, mi várható? Profi driverek, és előbb-utóbb Kinect-mod minden játékhoz?
B.B: A kezdetleges kinect mod már minden játékhoz megvan, de igen, valószínű, hogy az amatőrök és a profik is rá fognak ugrani az ügyre. A Microsoft állítása szerint a Windows 8-at játékközpontúvá teszi és teljesen támogatni fogja a Kinectet is. Reméljük, nagyobb játékgyártók is vérszemet kapnak, én például bírnék egy Crysis 3-at Kinecttel ;).
Gamekapocs: Köszönjük szépen a válaszokat, és sok sikert kívánunk a projektedhez.
Kapcsolódó cikkek
B.B. vagyok a cikkből.
Itt van a kinectes blogom címe, annak akit érdekel a téma: http://bboss61kinect.blogspot.com/
Ez a 3D hez igen hasznos lenne.
Érdekes téma és érdekes koncepciókat vázolt fel az interjúalany. Szerintem az oktatásban rögtön lecsapnának erre, még ha csak az elitebb intézmények is, de akkor is sok mindent megkönnyítene.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.