Jövőbe tekintő sorozat 33. rész: Oculus Rift: Virtuális valóság mindenkinek
- Írta: Daks
- 2013. július 1.
Kifinomult mozgásérzékelés, beépített sztereoszkópikus 3D képalkotó, 110 fokos látószög. Aki látta már az Oculus Rift szemüvegén keresztül a világot, vagyis azt, amiben élni akarunk, a virtuális világot, mind csak elismerően nyilatkozott róla. A HMD, vagyis a Head Mounted Display kifejezés hamarosan a mindennapunk része lesz, egy év sincs hátra az első ilyen eszköz megjelenéséig, át fog alakulni a játékvilág, megváltozik az élet.
Egyszerűen lenyűgöző. Bármerre forgassuk a fejünket, az Oculus Rift követ majd minket, a szemüveg minimális késés nélkül, azonnal azt adja vissza, amit látni akarunk, képzeld el, hogy egy háborús FPS-t nyomsz éppen, egy nagyon jó fejhallgatóval. Hallasz valamit oldalról, s odakapva a fejed már nem is kell mást csinálni, csak húzni a ravaszt, erről szól a jövő, semmi másról.
A mozgáskövetést a digitális giroszkóp, a gravitációs gyorsulásmérő és a magnetométer hármasa adja, míg a képet az eszközbe épített 7”-os, 1920x1080 pixel felbontású 3D képernyő készíti el. Mindez viszont mit se érne virtuális élmény nélkül, az eszköz tökéletesre csiszol lencséi úgy torzítják az előttünk megjelenő képet, mintha a benne lévő világ tényleg minket venne körbe. Érezzük a távolságokat, van periférikus látásunk, az összkép brutális lesz és csodálatos, a felbontást pedig egy kis trükknek köszönhetően még nagyobbnak fogjuk érezni. A képernyő közepe dupla pixelsűrűséggel fog rendelkezni ugyanis, a lencsék, és így a szemünk is ide fókuszál majd, az agyunk erre a területre helyezi figyelmünk központját, a többi csak körítés lesz.
A szemüvegesek az előző sorokat olvasva valószínűleg azonnal arra gondolnak, hogyan használhatják majd ők is az Oculust. Megnyugodhat azonban mindenki, a csomagban lesznek különböző dioptrialencsék is, melyek szemünk erősségéhez igazítják majd a panel képét, tökéletes képet láthat mindenki, nincs olyan dolog, amire a srácok ne gondoltak volna.
Mint sok más nagyszabású fejlesztés manapság, úgy az Oculus Rift is a Kickstarterről indult. A készítők a munkálatok megkezdéséhez 250 ezer dollárt akartak összeszedni, a projekt viszont annyira sikeres lett, hogy a közösség 2,5 milliót dobott össze rá, még John Carmack és Gabe Newell is kampányolt mellettük. A hirtelen jött pénz felgyorsította a dolgokat, már van használható változat a szemüvegből, két hete pedig a készítők megkapták az első nagy befektetői átutalást is, 16 millió dollár érkezett a számlájukra, különböző cégek összefogásának eredményeként.
A kiegészítőt legtöbbször a RiftCoaster nevű tech demóval reklámozzák. Az alkotók minden fontosabb szakmai kiállításra ellátogatnak, legutóbb az E3-on is kint voltak, a siker pedig nem maradt el. A játék levette a lábáról az amerikai közönséget, egy középkori témájú hullámvasúton lehet menni egy kört, a vonat önjáró, az embernek csak nézelődnie kell. A program feldolgozza, hogy merre fordítjuk a fejünket, még ki is lehet hajolni a kocsiból, állítólag már most tökéletes az egész, de hasonlóan népszerű a Blue Marble, melyben egy asztronauta bőrébe bújva virtuális űrsétát tehetünk a Föld mellett, illetve a Tuscany is, ami Olaszország gyönyörű vidékére kalauzol el minket. Utóbbiról egyébként terjed egy aranyos videó is a neten, az egyik fejlesztő 90 éves nagymamája kipróbálta a szemüveget, és le volt nyűgözve, sikongatott, nevetgélt a demó alatt, imádnivaló a kishölgy.
Természetesen a demókon kívül több olyan játék is van, ami már támogatja az Oculus Riftet. Az egyik ilyen a Team Fortress 2, mely teljes mértékben együtt tud működni a rendszerrel, illetve végig lehet játszani a Half-Life 2-t, a Left 4 Deadet, a Skyrimet, a Doom 3-at, és az összes Unity Engine-nel futó játékot is. A jövőt illetően a Hawken és a Doom 4 biztosan kiáll majd a szemüveg mellett, de már készül a The Gallery: Six Elements is, mely a világ első, kifejezetten Oculusra fejlesztett címe lesz. A rendszerről elismerően nyilatkozott a Fable alkotója, Peter Molyneux, a Sony Computer Entertainment Worldwide Studios feje, Shuhei Yoshida, illetve a Gears of Wart készítő Cliff Bleszinski is, aki nemrég bejelentette, hogy az Unreal Engine 4 hivatalosan is tartalmazza majd szemüveg drivereit. A játékfejlesztők amúgy a 300 dollárért megvásárolható SDK segítségével bármilyen játékba beépíthetik az Oculus Rift által kínált lehetőségeket, de már béta fázisban van az első olyan szoftver is, ami visszamenőleg az összes DirectX 9-11 játékot használhatóvá tudja tenni vele, bár ez utóbbi nem tökéletes még, sok a nyitott kérdőjel.
Vigyázni kell majd azonban, mert az Oculus csak nézelődésre használható, kontrollerként nem. Ha például repül feléd egy tárgy a játékban, önkénytelenül is megpróbálod majd lehúzni a fejed, hogy kitérj előle, az eredmény viszont az lesz, hogy a karaktered csak lenéz, a tárgy meg telibe talál. A játékok irányítását klasszikus módszerekkel kell megoldani, lehet majd billentyűzetet és egeret, vagy kontrollert használni, a készítők viszont a Razer Hydra mozgásérzékelős eszközére esküsznek. A Wiimote és a Playstation Move távirányítókhoz hasonlító kontroller állítólag fantasztikusan működik az Oculus Rift rendszerével, nem csak kiegészítik egymást, de közösen még jobb játékélményt nyújtanak. S ez még nem minden. Már készülnek az első olyan demók is, amik egyszerre fogják használni a Kinectet és az Oculust, hogy mire lesz képes a két eszköz néhány év múlva, belegondolni is durva, át fogják alakítani a mai játékokat, az egészen biztos.
Maga a rendszer egyébként két részből áll. Az első a szemüveg, mely azon kívül, hogy megjelenteti előttünk a számítógép képét, figyeli a fejünk mozgását is, a második pedig a vevődoboz, mely az adatokat dolgozza fel. Egyszerűen rá kell majd kötnünk a PC-re, feltelepíteni a szükséges programot, és már indíthatjuk is kedvenc játékunkat, nemrég néztem egy interjút a készítőkkel, ők maguk is meg voltak lepődve, hogy ilyen kevés idő alatt mi mindent össze tudtak hozni. Öt évvel ezelőtt nem létezett még az a technológia, amit ennek a szemüvegnek a megalkotásához használtak, az eszköz szuper könnyű (jelenleg 379 grammos), a szemüveg viselése kényelmes, a benne lévő képernyő gyönyörű 3D-s képet ad, minden megvan tehát ahhoz, hogy a mindennapokban is használni, élvezni tudjuk.
Az Oculus Rift jelenleg fejlesztés alatt áll. A hardver nagyjából végleges, a csomagot egyelőre viszont csak a játékkészítők érhetik el, borsos árat fizetve érte, a teljes HD élményt kínáló, kisebb, szebb változat valamikor 2014-től lesz kapható. Kár, hogy a feltalálója már nem láthatja a sikerét, Andrew Reisse szörnyű baleset áldozata lett. Egy rendőrök elől menekülő, fegyveres bűnözőkkel teli autó a zebrán gázolta el őt idén májusban, mikor hazafele tartott a munkából, nyugodjék békében. Reméljük, a szemüvege sok embert, sok gyereket tesz majd boldoggá!
Kapcsolódó cikkek
Nem tudom, mennyi itt az anime fan, de szerintem biztosan vannak. Szerintem párn közülük biztosan ismerik a Sword Art Online c. animét. Nos, a világ kezd átlépni az ahhoz hasonló világba, ugye abban ott a Nervegear, ahhoz hasonló megoldást kéne kidolgozni, ugyanis, ott a képet csak az agyad érzékeli, és nincs a fejedtől pár centire egy LCD kijelző. Ott úgy van megoldva a mozgás, hogy a játék közben a Nervegear valami elekromos jelet küld a testnek, hogy az élőben ne mozogjon (bár nem sok a valószínűsége, hogy ezt a való világban is meglehetne oldani, de úgyis kitalálnak rá valamit), csak a játékban, illetve így működnének az érzékszerveid is (MMORPG játékoknal fontos tényező lenne + nem érzed a fájdalmat, pl, ha levágják a kezed egy kardal).
Szerintem, ha a virtuális valóság eléri ezt a szintet, akkor a legnagyobb sikereket az MMORPG játéknál fogja elérni. Mindesetre, térjünk vissza a jelenbe.
-
Az ára szerintem nem lesz több egy PS4-nél majd, mert minek adnának ki egy játékosoknak szánt eszközt, ha játékosok 70-80%-a nem tudná megvenni, csak a gazdagok.
Mindenesetre én kíváncsian várom a végeredményt. ;)
Nem értem miért érezném benne magam a játékban attól mert a szemem elé van vetítve a kép?
Az lenne a tuti ha az agyunkba vetítenék a játékot:D
És ezáltal olyan lenne mintha álmodnánk, csak nem ébredünk fel és mi irányítjuk. Na majd ha ezt elérjük akkor lesz igazán virtuális valóság.
Tényleg nem egy hardcore gamer tökéletes társa, de ha már úgy is a szobájában poshad az ember egy képernyő előtt akkor biztos dobna rajta egyet egy ilyen szerkezet !
Komolyan ki nem lenne benne egy új generációs grafikai lövöldében ezzel a dögös kiegészítővel ?
Ha nem lenne lesz olyan drága még sikeres karriere is lehet.
( láttam már olyan "izét" is ami egy nagy golyó volt egy tartószerkezetben, és így a sétálást/futást is meg tudták oldani, csak ugye bazi nagy volt, meg drága....így azóta sem hallottam róla )
Nem volt még egyik ilyen kütyühöz sem szerencsém, így nem tudom pontosan mik az adatok, de én erre tippelek.
Amúgy, ha tényleg emészthető árban lesz, akkor lehet esélye, de ha drága lesz nem lesz hosszú életű!
Természetesen szívesen kipróbálnám! : )
http://tinyurl.com/pcww94u
Megjegyzem még egy kesztyű-kontroller is kapható volt hozzá, sőt ha emlékeim nem csalnak talán valami állvánnyal is kísérleteztek, ami a mozgást érzékelte.
:)
Azért nem terjednek ezek a rendszerek elég gyorsan, mert a gyártóknak úgy éri meg, ha kis lépésekben haladnak és egy technológiából annyi pénzt húznak ki belőlünk, mennyit csak lehet.
Fiatal koromban nálunk kb. 2004-ig egy P2-es volt, amivel játszani lehetett. Most hogy van rá keresetem, persze, hogy kipróbálom ezeket az új dolgokat, beleértve ezt is.
De most emberek komolyan... Semmi demotiválás. Emlékeztek a The Sims 1-re?
Ott vehettél a simednek virtuális valóság szerű akármit. Ugyanígy nézett ki basszus mint ez. A fejükre rakták a simek. Csomó 90-es évekbeli movie elsütötte ezt a benne vagyok a játékban dolgot "virutális valóság sisak" formában.
Ez egyszerűen nem a jövő és kész! Bolond aki ebben hisz. Ennél még az is szebb elképzelés ami a sci-fi világban volt a "holodeck". A Galactic Football rajzfilm is elsütötte hogy abban a kamrában edzenek a játékosok...
2013-ban most mindenkinek ennyire túl mainstream a monitorát bámulni?
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.