A
guilfordi Media Molecule viszonylag friss stúdió: 2006-ban alakult és
első játékával, a PS3-ra megjelent LittleBigPlanettel egy csapásra megvetette
lábát az iparág elitjében. A Sony nyilván odafigyel egy ilyen aranytojást
tojó tyúkra, amely ezúttal a PS Vitát hozza fel egy olyan szintre, amelyre már
egy éve várunk. A Tearaway miatt bizony érdemes elgondolkozni a
handheld-vásárláson, s nem csupán azért, mert minden egyedi Vita-specifikus
funkciót kihasznál a program, hanem egy bitang jó játékkal van dolgunk. Innovációk
egymásra halmozva, mindez bájos és szerethető történetbe ágyazva – ezt kapod a
pénzedért.
A
produktummal nyomulva a korábbi próbálkozások szinte felejthetőnek tűnnek: bár
azoknál is dönthettük-forgathattuk a konzolt, simogattuk ide-oda, de mind-mind
kissé suta megvalósítást kapott, s itt nyer igazi fontosságot a sajátos
irányítás. Például a Vita első kamerájának segítségével az arcod szinte
folyamatosan ott virít a Tearawayben. Te vagy a nap, aki barátságosan szemléli
az alatta elterülő papírmasé tájat, melynek lakói egytől-egyig origami figurák,
de még a környezet is. Főszereplőnk egy borítékfejű hölgy, Atoi, vagy egy
férfi, Iota – közülük kell választhatunk, a hős feladata az, hogy egy fontos
üzenetet átadjon a napnak (azaz nekünk). A játék műfaját tekintve platformer, ám
a valóság és a papírmasé világ közti határvonalak elmosódnak.
Ez
vezet a történet bonyodalmához is. Az addigi békés életnek vége, még szerencse,
hogy a jóslatok ezt jó előre megjövendölték. Főszereplőnk remekül alkalmazkodik
ehhez az univerzumhoz, ám a valóságból átszökő gonosz figurákkal már neki is
meggyűlik a baja. Hírnökünk fut, ugrik, és ha szükséges harcol a gonosz dobozok
ellen – az előrehaladás egyértelmű, a hangulat marasztaló és minden korosztály
számára élvezhető. Megoldhatatlan helyzetekkel, bonyolult fejtörőkkel nem
találkozunk, a Tearaway azért született, hogy téged szórakoztasson. Vannak
persze életveszélyes szituációk, ahol a Vita hátsó touchpadja segítségével
átszakíthatjuk a pálya bizonyos részét, jó eséllyel így mentve meg Iota életét
a harcban. Belátjuk, kissé kiszámíthatatlan megoldás ez, nem mindig áll kézre,
pedig sűrűn használjuk majd a tereptárgyak mozgatására is.
Az
első képernyő sem marad érintetlenül. Ujjainkkal különféle papírelemekkel
léphetünk kölcsönhatásba. Mi magunk is készíthetünk kiegészítőként felfogható cuccokat,
ha megtaláljuk a pályákon fellelhető konfettiket, vagy segítünk a barátságos
lényeknek az ügyes-bajos dolgaikban. Egy mókus koronát keress? Nosza, elő a
munkaasztalt és készítsünk neki egyet! Kiválasztjuk az alapszínt, rajzolunk egy
krikszkrakszot az ábrára, körbevágjuk és kész is a mű, amivel a hősünket is
feldíszíthetjük. Egy idő után szert teszünk egy papírkamerára is, mellyel
kedvünk szerint fotózhatunk, miután beállítottuk a kívánt, s amúgy szintén
gyűjthető szűrőket. Kreativitásból tehát nincs hiány, ráadásul, ha a feltűnően
fehér lényeket is lencsevégre kapjuk, megkapjuk azok tervrajzait is, így már
otthon, élőben is elkészíthetjük a papírmodelleket – természetesen hajtogatva
és ragasztva.
Az
ötletek szárnyalásának nem lehet gátat szabni. Pont ebben jeleskedett a
LittleBigPlanet, és erre gyúrt rá a Tearaway is. A játék arra sarkall, hogy
ötletelj és úgy szabd testre ezt a barátságos világot és karakteredet, ahogyan
csak szeretnéd. Ezen felül egy teljes értékű platformert kapsz remek
irányítással, mókás karakterekkel és megunhatatlan, de kiismerhető
játékmenettel. A kihívás ugyan lehetne kicsit zordabb is, de az alapvető cél
itt nem a reflexeink megdolgoztatása, hanem az, hogy minőségi kalandban legyen
részed akár percekig, netán órákig. Az alkotás azon felül, hogy pazarul fest a
Vita képernyőjén és a pályák között szinte nem is tölt, mosolyt csal az
arcodra.
El
kell ismernünk, hogy a framerate nem a legstabilabb, s habár jó sokáig ültek
rajta a fejlesztők, olykor zavaró kameranézetekkel szembesülünk. Az első
órákban a Tearaway maga lesz a Kánaán, ám hosszabb távon már nem marad benne
kellő kraft, kiismerhetővé és repetitívvé válik. Nyilván nem kell tőle olyan
szavatosságot várni, mint egy nagykonzolos címtől, pedig a felhozatalt ismerve
most még relatíve jól is járunk. A Killzone: Mercenary és a Tearaway után
nagyon úgy tűnik, hogy a Sony hányattatott sorsú kézikonzolja végre kezd magára
találni. Leülsz, kézbe veszed, és megfeledkezel a sok csili-vili next-gen
címről, hiszen a színes-szagos univerzum egyszerűen nem engedi, hogy elszakadj
tőle.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.