Castlevania: Lords of Shadow 2 teszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. február 25.
  • castlevania: lords of shadow 2, pc, teszt
Link másolása
Értékelés 7.8
A Sátán hatalmas invázióra készül, csatlósait már a Földre küldte, ármánykodásukkal és vérontásukkal előkészítik az utat uruk visszatérésére. Dracula, avagy Gabriel Belmont a megmaradt emberségével száll harcba velük.

Lehetőségünk nyílt két héttel a megjelenés előtt belevetni magunkat a Castlevania: Lords of Shadow 2 végleges PC-s verziójába, s teljesen el voltunk ragadtatva tőle – legalábbis az első pár órában biztosan. A spanyol MercurySteam kellő hozzáértéssel egy komoly művészeti értéket képviselő alkotást tett le az asztalra, amit bátran kiállíthatnának múzeumban is, hiszen mind a történet, mint a design olyan igényes és szemet gyönyörködtető, hogy szinte elaléltunk a társaságában. S ehhez még Hideo Kojima sem kellett. Szinte hihetetlen, hogy mit sikerült alig több, mint öt gigabájtba belesűríteniük, mintha megelevenedtek volna a komor várak belsejében csüngő, pókhálós-porlepte olajfestmények. Gabriel Belmont tragédiáját szinte átéljük, a megannyi áruláson, családi drámán és kegyetlenségen átesett hős szinte már belebetegedett a halhatatlanságba, ám a gonosz újbóli eljövetele lehetőséget ad számára, hogy végleg megtörje az átkot.


A főmenüben felcsengő zongoraszólam máris a vérünkbe ivódik, Gabriel egy könyvet lapoz némán, ebből érhetjük el a lehetőségeinket. Kicsit csodálkoztunk, amikor a produktum már az elején az arcodba tolja, hogy az irányítást kontrollerre optimalizálták. Gyanakodtunk, amikor a menüben nem használhattuk az egeret és fapados módszerrel, kizárólag a billentyűzettel navigálhatunk. Nem árt megszokni, hogy a készítők hanyagul kezelték a PC-s verziót, a képernyőn felbukkanó utasítások rendre az Xbox 360 kontrollerjének megfelelő gombjaira utalnak, kell egy kis idő, mire elsajátítjuk, hogy az X- vagy a B-gomb melyik billentyűnek felel meg a klaviatúrán. Az első pár órában roppant idegesítő lehet, később persze memorizáljuk az odaillő gombokat, de addig előfordul, hogy azért harapunk fűbe, mert valamit nem találunk – pedig nem tették messzire a WASD környékétől. Ez nem mentség a konzolos HUD-ra, ami érthetetlen módon maradt benne a játékban.


Új játék indítása után a kaland több száz évvel korábban veszi kezdetét, a középkorban Isten szolgái ostrom alá veszik Gabriel várát, hősünk itt már kegyetlen vérszívó hírében áll. Az Arany Paladin egy óriási mechanikus gólemmel és több száz katonával támadja a várat, eközben Draculaként is ismert karakterünk hetykén kortyolja serlegéből a testnedvet. Az irányítás és a harc fortélyait szépen, komótosan tanítja meg a program, ha valamit elbaltáznánk, semmi gond, annyiszor próbálkozunk, ahányszor csak szeretnénk. A QTE-szegmenseket sem nélkülöző harcokban kitörünk a várfalra, felkapaszkodunk a gólemre, likvidáljuk, majd a romokon és a haldokló katonánkon átverve magukat, a szárnyas paladin életének végére is pontot teszünk. A kántált szent tanok nem állják meg a helyüket, a világ gonosz, az egyház hiába plántálja az igét a hívekbe, a beszűkült látásmódjukat kihasználva roppant könnyű megtörni az elnyomottak hitét. A pályák között a zseniális Patrick Steward meséli el a Belmont család kálváriáját, majd néhány évszázaddal később, a jelenben folytatódik a történet.


A Gabriel itt már egy szürke, aszott bőrű vámpírnak tűnik, pont olyannak, mint Lestat az Interjú a vámpírral ominózus jelenetében. Vörös köpenyébe burkolva sétára indul a vár környékén, ahol már modern nagyváros épült: az utcákat autók róják, hajléktalanok kéregetnek, egyvalami azonban nem változik: a gótikus feeling, amely a maga sötét és holdfényes mivoltával, karcsú tornyaival továbbra is finom szorongást vált ki a játékosból. Gabriel legyengülten, egy eldugott sikátorban szembesül a Sátán egyik torz ivadékával. Hősünk könnyű préda lenne, ha nem sietne segítségére Zobek, aki hosszasan vázolja a világ aktuális fenyegetését. Alkut ajánl Belmontnak: visszaadja erejét, de cserébe le kell számolnia a visszatérésen munkálkodó Sátánnal és csatlósaival. Ha hősünk sikerrel jár, megtörheti az őt sújtó átkot: véget vethet halhatatlanságának és nyugalmat találhat.


A Castlevania: Lords of Shadow 2 legfontosabb újítása, hogy a készítők lecserélték az idejétmúlt fix kameranézetet egy szabadon mozgatható kamerára, amely mindig a hátunk mögött helyezkedik el. A hatalmas terek és a keszekusza platformrészek miatt ez a lehetőség úgy kellett nekünk, mint egy falat kenyér. Szintén a szabadságérzetünket erősíti, hogy a drámai jeleneteket nem muszáj QTE-vel abszolválnunk, a menüben nyugodt szívvel kikapcsolhatjuk a felesleges gombnyomkodást. A játékra egyébként nyitott világú címként hivatkoznak a fejlesztők, ami csak részben igaz. Tekintve, hogy a neo-gótikus stílusjegyeket magán viselő várost nem járhatjuk be Batman: Arkham City-módjára, hanem a történet felétől egy térképen ide-oda kattintva vándorolhatunk a metropoliszban. A már felfedezett helyszínekre visszatérhetünk új képességekkel felvértezve, s így a korábban megközelíthetetlen pályaszakaszokat is felderíthetjük, mellékküldetéseket vállalhatunk. Felkutathatjuk az életerőnket vagy a mágiánkat megnövelő gemeket - ötöt kell belőlük összegyűjtenünk a maradandó fejlődéshez. A játékidő negyven százalékát viszont a kastélyunkban töltjük, fény deríthetünk a családunk titkaira. Ettől eltekintve a történet lineárisan halad, töltések sorozata után egymást követő, tágas pályákat járhatunk be.


Amellett, hogy a pályák részletgazdagsága bámulatos, Dracula két idősíkban is képes mozogni. Kezdetben egy titokzatos gyermeket követve (véletlenül sem áruljuk el, hogy ki ő) portálokba léphetünk be, amely a dicső múltat megidéző helyszínekre vezet. A középkor szakaszokban régi ismerősökkel találkozunk, s ahogy haladunk előre a történetben, úgy nyithatunk meg többet és többet. A korábbi részhez hasonlóan az elesett lovagok és ellenségek feljegyzéseihez is hozzájuthatunk, így további részleteket tudhatunk meg a szerteágazó mítoszról. A játék világa nem a legnagyobb, inkább klausztrofóbiánk lesz, nyilvánvaló határok közé szorulunk, mégis megéri teljesen felfedezni. A visszatérő elemek közé tartoznak a platform-részek, Gabriel fürgén kapaszkodik fel a falakra, mesteri műgonddal kialakított tágas csarnokokat mászhat meg, kiszögelések közt ugrál és csillárokon lengedezik. A tökéletes időzítés a siker kulcsa, nem árt jó előre felmérni a távolságot. A sötét barlangokban és kastélybelsőkben olykor apró puzzle-feladványokat is meg kell oldanunk, s nem egyszer harc közben is. Nem árt alaposan áttanulmányozni az előttünk álló pályaszakaszt - szerencsére, mikor belépünk egy új területre, a kamera árulkodóan végigpásztázik rajta, s felhívja a figyelmünket a használható pontokra.

A zenétől magunk alá csinálunk

Ami pedig vitathatatlanul nagyszerűre sikerült a Castlevania: Lords of Shadow 2-ben, az a mámorító zene. A szerző, Óscar Araujo nem kötött kompromisszumot, a világ legnagyobb szimfonikus zenekarával rögzítette a játék alatt pattogó, gyönyörű dallamokat Abbey Roadban. Ilyet csak a nagyköltségvetésű hollywoodi stúdiók engedhetnek meg magunknak, reméljük a jövőben számos hasonló próbálkozással szembesülünk egy-egy videojáték készítésénél.



Vérbeli hack ’n slash cím a Castlevania: Lords of Shadow 2, a fejlesztők sohasem tagadták, hogy legendás klasszikusokból merítettek ihletet. Elsődleges fegyverünk a Blood Whip, az ostorral alapból kétféle támadástípust csalhatunk elő vele az egér jobb és bal gombjával. A szerepjátékos elemeknek hála, folyamatosan fejlődünk, egyre több kombót sajátítunk el. Az ellenfél támadásai elől kicsit nyögvenyelősen térhetünk ki, olykor a „szabad” kamera csak összezavar, a blokkolás sok esetben semmit nem ér, a helyezkedés és a folyamatos mozgás már annál inkább. Két hatásos eszközt is bevethetünk a cél érdekében: az egyik a fény hatalmát szimbolizáló Void Sword, amely minden sikeres csapás után gyógyítja hősünket - mondanom sem kell, ha kellően elgyepáltak minket a sátán talpnyalói, csak ezt a kardot használjuk majd. A láncba fűzött támadások után Belmont fókusza növekszik, s így fokozatosan nagyobb kárt okoz ellenfeleiben - persze csak akkor, ha közben nem sérül meg. A később már egy jeges robbanást is előidézhetünk a kard segítségével, de a továbbjutást megakadályozó vízesések megfagyasztásához is jól jöhet.


A Bioquimek céggel (egy zsarnok megavállalat, embereken kísérleteznek, s olyan gázt szabadítanak rájuk, amitől szörnyetegé alakulnak) való összeütközés után szert teszünk a Chaos Claws-ra, mely a sötét oldal eszköze. A terebélyes pajzzsal felvértezett ellenséget csakis a káoszkarmokkal lehet megtörni, egyébiránt hatásos és gonosz fegyver ez, de csak a közelben ólálkodó rémek ellen hatásos. Sűrűn váltunk majd a Void Sword és a Chaos Claws között, az adott helyzetnek megfelelően. A legyőzendő rémségek tárháza széles, lesznek itt zombik és csontvázak, drabális páncélba öltözött géppuskás katonák, mitológiai teremtmények és múltunkból kísértő lények is. A legyengült lényeket kivégezhetjük, elsősorban úgy, hogy kiszívjuk a maradék vérüket.  Főellenségekkel is sűrűn összefutunk, megfektetésükhöz rendre taktikáznunk kell, grandiózus, tökéletesen megkomponált szekvenciák ezek, ahol az időzítésen és az alkalmazott eszközökön múlik a siker. A készítők fantáziája egészen elképesztő, már-már beteges, ám kétségkívül nem kevés elégedettséget érzünk egy-egy dögnehéz szakasz abszolválása után. Gabriel pedig tökös és művelt figura, hányatott „életére” fittyet hányva sem veszti el a reményt.


Találkozunk olyan fejezetekkel is, ahol nem a harc dominál, hanem a lopakodás. Hiába vagyunk vámpírok, nem leszünk sebezhetetlenek, dacára annak, hogy a múltban már mindennel tisztában voltunk. Nyilván vannak újdonságok is: Draculaként például átalakulhatunk patkánnyá, s a derék rágcsálók csoportjával egy bizonyos ideig észrevétlenül haladhatunk előre, elkerülve az árgus és veszedelmes szemeket. Szellőzőkön és rácsokon keresztül nyomulhatunk, ott ahol emberi alakban esélyünk sem lenne. Az utcákon kolbászolva más teremtményeket is megszállhatunk, kicselezve ezzel az ellenséget, netán egy denevérrajt zúdítva rájuk, hogy összezavarjuk őket. Másik hasznos találmányunk a Golgothanok, ami egyfajta dobótőrök, a harcokban is jól jön, ha egy külön gombbal becélozzuk az ellenfél sebezhető pontjait, rést találva a védelmükön, de a távoli kapcsolókat is működésbe hozhatjuk velük. Érezhetően csak a modern igényeknek akart megfelelni a MercurySteam, sajnos a sunnyogós szakaszok nagyon behatároltak, csak egyféleképpen oldhatók meg, távol áll az elvárható minőségtől.


A műfajból adódóan a véget nem érő arénaharcok és hullámokban érkező ellenségek miatt olykor monotonnak tűnik a Castlevania: Lords of Shadow 2, bár a készítők minden erejükkel azon voltak, hogy változatossá tegyék gyermeküket - illendő megjegyeznünk, hogy ezzel csak fejre állították a megszokott normákat. Elcsépeltnek tűnik, de a kevesebb néha több.  A játékidővel nincs gond, kényelmes tempóban, normál nehézségi szinten nagyjából 20-25 órába telik, míg eljutunk a stáblistáig. A grafikának is két oldala van: a művészi stílus ugye adott, ám ha közelebbről megnézzük, akkor elnagyolt textúrákat is találunk, Zobek arca és mimikája például katasztrofális, pedig fontos NPC-ről van szó. Persze simán, 60 fps-sel szakít még egy közepes gépen is, úgyhogy az optimalizáltsággal nincs gond. A modernkor kényes téma, a spanyolok megpróbálták tisztességesen lezárni Gabriel történetét, ám a végeredmény túlságosan is sablonos tragédia, amit ezerszer láttunk és hallottunk már ilyen-olyan vámpírregényekben és filmekben.  Ettől eltekintve a Castlevania: Lords of Shadow 2 erényei mégis túlsúlyban vannak, a műfaj szerelmeseinek bőven ajánlható.

50.
50.
DON GONDOCS
NEmtudom hogy megérte e megvenni vagy sem. Maga a harcrendszer jó, meg a világ érdekes. De nincs benne az a plusz ami az elsőben megvolt. Csak unottan haladoj előre és gyűröm le az ellenfeleket. Ps3on játszom.
49.
49.
bazsi345
Ó jeah és az egérrel kell arrébb húzni kiválasztani asd, de fos omfg hulladék az irányítása ennek a game-nek, de amúgy meg jó rá kockultam nagyon kihasználok minden lehetőséget benne
48.
48.
bazsi345
#47: gyilkolom az egeret meg billentyűzetet na arra rájöttem hosszan 4-esel lehet behozni lassan meg lesz a váltás is xd
47.
47.
bazsi345
#35: :) hát verem rendesen meg mikor kombókat kell tolni :D
46.
46.
bazsi345
#42: egér billentyűvel tolom hát elég beteg xd jobb volna azzal amivel te jó messziről tv-t nézve fotelből csapatni nem is makkana meg a kezem annyira :)
45.
45.
bazsi345
Sziasztok valaki tudna nekem helpelni abban hogy a Relics-eket hogy lehet cserélni átváltani tehát ami a 4-es van és pc-n, mert az lenne a gondom, hogy se hogy se tudom semmilyen gombbal vagy kombinációval, és csak a pirosat tudom hazsnálni ami erősít... pedig elvileg lehetne a többit is vagyis kéne, mert hasznosak... mondjuk az a + - fainos oldalváltás is jó, mire rá jöttem arra is istenem xd görgővel nem műkszik! pedig görgettem ezerrel mindig xd hiába írja... xd köszönöm előre is segítségeteket!
44.
44.
Charlie Scene
Én xbox 360 konzolon játszottam végig,és fantasztikus játék. Először azt hittem hogy unalmas lesz és nehéz,de hihetetlenül izgalmas és a grafika is nagyon jó. Annak viszont nincs értelme,hogy végig viszem a játékot és utána még bohóckodok a kastélyban. A sátán nézhetett volna ki egy kicsit másképpen is.
42.
42.
izolee69
#35: Szerintem pont az ilyen stílusú játékokat lehet leginkább kontrollerrel irányítani. PC-n toltam én is, Xbox kontrollerrel, elképzelni nem tudtam volna egér+billentyûzettel. Persze kinek a pap, kinek a papné...
39.
39.
sober
Dcakee! Koszi a valodi rovid tesztet, ahogy elolvastam amiket irtal mar tuti nem szerzem be :)) Csao!
36.
36.
Wolf8732
Igaz még nem játszottam vele de az első részét már 2szer kivittem és nagyon tetszett viszont tényleg idegesítő hogy sokszor volt olyan puzzle amit nem tudtam szinte magamtol megcsinálni alapjába véve jó játék mondjuk én nem fikázom a castlevaniát csak azért lehetett volna kicsit több lehetőség a karakternek meg valamivel nagyobb és változatosabb pályái de alapjába véve jó játék lett a karakter meg környezetre kellet volna rágyurni amúgy eléggé darksiders koppintásnak tünik de nem lett rossz
ja és pc-s
35.
35.
Gora
Én xbox-on tolom, de pc-n is minden hasonló típúsú (hack and slash-t) xbox-os irányítóval játsszom. Szerintem sokkal élvezetesebb tőle a játék, mint a klaviatúrát verni, pl dmc4 :D
34.
34.
mocs4k
Mondjuk az tényleg fail, hogy PC-n xboxos irányítást ír ki. Viszont szerintem ha az elején csesztek rá foglalkozni vele, akkor utólag már nem egy napos munka lenne átírni, habár fejlesztés szempontjából kb. semmi + költséggel nem járt volna értelmesen kivitelezni eleve.
Van benne vmi., hogy ha pc-s portot csinálnak, csinálják jól. Főleg, hogy ezt nem utólag portolták át eredeti tervezés nélkül, hanem tényleg PC-re is fejlesztették a kezdetektől.
33.
33.
FrankBlack
#29: "ha már kifizeti az ember egy AAA-s játék teljes árát akkor hagy legyenek már legalább minimális elvárásai."

ebben is igazad van szerintem, és a többi dologban is egyet értek,amit írtál. A gond az, hogy vannak fanboy viselkedésű emberkék, aki tényleg ontják az ilyen dolgokat, hogy "örülj, hogy egyáltalán kijött", és hogy "milyen szánalom, hogy a pc-sek rinyálnak, meg sírnak", és hasonlóak. Ja, majd ezentúl akkor én kérek elnézést, hogy vannak igényeim a játékokkal szemben, és nem örvendezek mindennek automatikusan, ami körül nagy hype van, és magas pontszámokat kapott. A sok marketing bullshit-nek rengeteg ember bedől. Sokan már akkor imádnak egy játékot, még mielőtt az megjelent volna. (persze fordítva is igaz)

Ezzel azonban nem azt akarom mondani, hogy egy sok reklámot, vagy magas pontokat kapott játék semmiképpen nem lehet jó.
32.
32.
FrankBlack
#19: "csak mondjuk az elég szánalom, ha vki nem néz egy filmet / nem próbál ki egy játékot, csak mert vhol vki kevésre értékelte. Azért poén, de vannak ilyenek."

Pedig milyen sokan vannak, akiknek a marketing, és tesztelők, meg a pontszámok mondják meg, hogy mi legyen a véleménye. Sokaknak könnyen át lehet mosni az agyát, és idomítani őket, hogy mit gondoljanak, mit szeressenek, és mit ne.
30.
30.
drat576
#29: Oké, hogy japán az egész és szarnak a PC-re, mert sokkal kevesebb belőle a bevétel, de marketingileg nem lehetnek olyan hülyék, hogy szinte szó szerint engednek el emiatt olyan (befolyt) összegeket amik megszerzéséhez kb semmit nem kellett volna tenni.
29.
29.
drat576
#28: Ja, és minden indításkor ne azzal fogadjon a játék, hogy dugjak már be egy kontrollert, dugják fel maguknak. Van gamepadom, de az arcade verseny-játékokon kívül másra nem használom. Itt alapból kihúztam, hogy véletlenül se ahhoz kösse a dolgokat. Plusz szerintem teljesen kényelmes a billentyűzet+egér, és akkor egy fingon csúszik el a játék, jajnemáár. És még jön a sok fanboy hogy mennyire örüljünk hogy egyáltalán kijött PC-re. Hát ha már kifizeti az ember egy AAA-s játék teljes árát akkor hagy legyenek már legalább minimális elvárásai.
28.
28.
drat576
#27: QTE off nélkül szerintem már ott hagytam volna a játékot az első 10 percben, mert amikor gyorsan kell valamilyen gombot nyomni a Quick Time Event alatt, mondjuk ugrassz egy átvezetővel és gyorsan le kell nyomni egy gombot h meg is kapaszkodj, akkor nekem hiába irkálja ki kontrollerről h 'B', kezdetben fingom nem lett volna, hogy miaz és leesek. Ha már plusz 10 ember megveszi a játékot és nem hajítja ki a demót az első perc után, már akkor visszajött volna a pénz azért a pár órás befektetett munkáért, hogy PC-n ne az X360-as leosztást kelljen néznem 2014-ben.
23.
23.
Teuton
#19: "Demó alapján simán játszható keyboard+mouse kombóval. Azért bírom, hogy mindig sírnak, ha nem jelenik meg egy király játék pc-re, aztán mindig sírnak, ha megjelenik, hogy nem pc-s az irányitás."
Igazából elég egyszerű: lóra lónak való nyereg kell, tevére meg tevének való, egyikről ne tedd a másikra. Meg gondolom neked se jönne be ha a boxodon a PS gombjait villogtatnák.
Egy jól átgondolt és megírt irányítás + kezelőfelület már évek óta alap kéne hogy legyen, nem értem miért nem képesek rá egyes stúdiók a mai napig.
22.
22.
Drought
A gond ott kezdődik, hogy nem voltak képesek PC-n átírni a rohadt interface-t. Ami SZÁNALMAS. Az egyben sikerült itt nem? Röhej. Tökre szeretnék játszani vele, de amikor bejön X szituációban hogy most ép nyomkodjam az X meg az Y gombot akkor hirtelen az ember nem tudja hogy az mihez van kötve. Egyébként simán lehet irányítani egér billel, csak a kurva interface-t kellett volna átírni, biztos nagyon megerőltető lett volna...-.-
21.
21.
mocs4k
#20: Ezek szerint csak az én ízlésem annyira kifinomult, hogy kevésnek találjam a kínálatot, és az én agyam fura, hogy nem az alapján döntök egy játékról, hogy rating >=8.x.

Első rész, trailerek és demo alapján simán jó. Én se engedhetem most meg magamnak, hát várok vmi Steam leárazásra.
20.
20.
drat576
#19: Ja, mert mindenkinek annyi pénze és ideje van, hogy az évente megjelenő több száz filmet és játékot végigzongorázza.
19.
19.
mocs4k
Demó alapján simán játszható keyboard+mouse kombóval. Azért bírom, hogy mindig sírnak, ha nem jelenik meg egy király játék pc-re, aztán mindig sírnak, ha megjelenik, hogy nem pc-s az irányitás. Sztem a Dark Souls pc verziója is simán vihető volt minden patch nélkül keyboardal (egér nélkül!), még úgyis, hogy előtte xboxon játszottam vele rendes controllerrel.
Tesztet nem olvastam, mert félek a spoilerektől, de a felsorolt negatívumok a pontozás mellett nem tűnek meggyőzőnek/nem tűnt indokoltnak az alacsony pont.
Persze full szubjektiv egy ilyen teszt, nincs is ezzel semmi gond, csak mondjuk az elég szánalom, ha vki nem néz egy filmet / nem próbál ki egy játékot, csak mert vhol vki kevésre értékelte. Azért poén, de vannak ilyenek.
15.
15.
keiji maeda
#4: az lehet de egy hack & slash játéknál szerintem nem kéne kötelezni a billentyűt ........
14.
14.
DON GONDOCS
Azért így még az év elején kellemes meglepetés volt ez a Castlevania. Kihívás is van benne, maga a játék izgalmas és szórakoztató. Aztmondom ennél rosszabb játék ne jelenjen meg idén a kategóriájában.
13.
13.
FrankBlack
Nekem soha nem tetszett az Xbox kontrollere, ellenben a Logitech termékeivel tökéletesen meg vagyok elégedve. Én ezt használom már hosszú évek óta:
http://www.itplanet.zp.ua/pictures/orig/1/645/1645.jpg

Nekem nagyon kényelmes, jó fogása van, és a tévhitekkel ellentétben nem kell minden játékhoz külön konfigurálni, felismertetni, stb. mert minden játék az Xinput-nak köszönhetően szabvány Xbox kontrollernek látja, és tökéletesen működik, lehet vele játszani úgy, hogy semmit nem kell rajta állítgatni.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...