Az
elején essünk túl a formaságokon: a GSC csődje után a S.T.A.L.K.E.R.-sorozatnak
befellegzett, szerencsére a gárda magja új stúdiót alapított Vostok Games
néven, első játékukat már több, mint egy éve bejelentették. A Survarium a
free-to-play MMOFPS-ek mezőnyében próbálja megvetni a lábát. A tervek igen
grandiózusak: adva van a küldetésorientált, kooperatív élményekre kihegyezett
PvE játékmód, ez hasonlít leginkább az előd posztapokaliptikus hangulatára.
Lesznek városok, NPC-k, mutánsok, artifactok, anomáliák, veszélyes állatvilág,
felfedezés és ezernyi tennivaló. Ez az a móka, amibe jobb esetben csak az év
vége fel tudunk belekóstolni, addig marad a PvP-re kihegyezett béta, amit
egyetlen nap erejéig, április 25-én minden érdeklődő kipróbálhatott. Egyelőre
két játszható rivális frakciót találunk benne: a Black Marketet és a
Scavangerst, de a felhozatal hónapokon belül a Reniaissance Armyval és a Fringe
Settlersszel bővül majd.
Elsőre
szimpla multis lövöldének tűnik a Survarium PvP-je, ahol behatárolt pályákon egymás torkának ugorhatunk, ráadásul a lehetőségeink olyannyira konzervatívak,
hogy a tíz évvel ezelőtti FPS-eket is
sokkal bonyolultabb mechanikával vértezték fel. Ráadásul már a S.T.A.L.K.E.R.
online porciója is teljesen szükségtelennek tűnt anno, hiszen a lényeg úgyis
sandbox üzemmódban leledzik, mese nincs. Az ukránoknak mégis sikerült egyedivé
varázsolniuk az össznépi mészárszéket. A kezdő képernyőn még nem választhatjuk
ki az általunk preferált frakciót, a bétában két küldetés kapott helyet,
oldalanként egy-egy. Igen, küldetések, mert a Vostok ilyen néven emlegeti a
meccseket. Ha úgy tetszik, feladatalapú
kompetitív küzdelmekben vehetünk részt, ahol alkatrészek után kutakodunk, s az
a csapat győz, aki az idő lejárta előtt többet a legtöbbet birtokolja. Komoly
morális kérdéseket feszegető sztoriról ne is álmodjunk, a lényeg továbbra is
az, hogy embertársainkat levadásszuk. Elsőként tisztában kell lennünk azzal,
hogy karakterünk kezdetben igencsak védtelen: egy szimpla karabéllyal, vagy
dobtáras PPS géppisztollyal indulunk harcba, golyóálló mellényről meg
hasonlóakról ne is álmodjunk. Csak a legkitartóbbak ízlelhetik meg a sikert.
Miből
áll a kezdeti egy-két óra? Szorosan markoljuk a pisztolyt, kémleljük a pályát,
megfontoltan haladunk előre fedezéktől fedezékig. Bumm, meghaltál. Feléledünk,
még jobban koncentrálunk, bumm, annyi. Respawn, pár másodperc és ugyanez a
helyzet, annyi különbséggel, hogy ezúttal a szemünk sarkából megpillantjuk a
delikvenst. Kemper a bitang, nem vitás. Lassan, de biztosan tapasztalati pontot
gyűjtünk, amire szükség is van, hiszen csak a szintlépéskor tehetünk szert
hatékonyabb puskákra, kevlár mellényre, sisakra és tartósabb kiegészítőkre, ha
megvan a rávaló összeg. Nem beszélve arról, hogy hősünk alaptulajdonságait (életerő,
állóképesség, teherbírás, regenerálódás stb.) fejleszthetjük a főmenüben, így
idővel egyre jobb és jobb túlélő válik belőlünk. Szerencsére ez a négy pálya,
amit kapunk, kellően tágas és változatos ahhoz, hogy meglapuljunk rajta, simán
hozza az előd semmi mással össze nem téveszthető atmoszféráját. Hamisítatlanul
kelet-európai, posztszovjet világvége, mocsarakkal, holt ipari
létesítményekkel, kommunista eszméket hirdető szobrokkal, minimalista épületegyüttesekkel
operál a Survarium, pontosan úgy ahogy, az egyszeri rajongó elképzelte az első
látnivalók alapján. Ebből a szempontból a játék csillagos ötöst érdemel.
A
játékélmény csak sokára teljesedik ki, a Call of Dutyhoz szokott
tejfölösszájúak addig lemorzsolódnak, s csak a hardcore szakadárok maradnak meg
- teszem hozzá, ez így van rendjén. A karakterünk progressziója vontatott, de a
szívünk mélyén tudjuk, hogy eljön az az idő, amikor lesz mit a tejbe
aprítanunk. A tempó lassú és taktikus, az összedolgozás elsődleges, a
magányosok gyorsan fűbe harapnak. Ismernünk kell a használt mordály
viselkedését, a golyók ballisztikáját is szimulálja a program, a géppisztolyok
és a shotgunok csak közelre hatásosak, a mesterlövészek komoly veszedelmet
jelentenek. A játék sajnos a kemperek melegágya, ellenük nincs hatékony
ellenszer azon kívül, hogy ki kell robbantanunk a fedezékéből, a legtöbb
játékos folyton kísértésbe esik, gyorsan, a legolcsóbb stratégiával akar
érvényesülni. Értsd: keres egy védhető kuckót, ahol remekül rálát az
újjáéledési pontokra, s amint feltűnik valaki, lő.
Még
szerencse, hogy a rengeteg megszeppent, nézelődő újoncok levadászása azért viszonylag
könnyű. Nincs kecmec, vagy megszokod, hogy golyófogó vagy, vagy teszel ellene
valamit. Olyan alapvető funkciók hiányoznak a játékból, mint a killcam, így
csak sejthetjük, hogy nagyjából honnan jött a gyilkos lövés. Persze, várhatunk
arra, hogy a bolygók és a csillagok állása kedvező lesz, csupa reményteljes
figurát kapunk játszópajtásként, de az igazság az, hogy az élet nem ilyen. Furcsa,
hogy a készítők nincsenek tisztában az alapvető követelményekkel, mert az ilyen
apróságok megannyi bosszúságot okoznak a tisztességes játékra berendezkedett
felhasználóknak. Reméljük, hogy a rendszer idővel szigorúbb lesz.
A
kezelőfelület nem csupán átláthatatlan, de jelen formájában használhatatlan is.
Az adott frakcióhoz tartozó ingame bolt kínálata olyan, mint a turkáló, csak
alapos kutatómunkával találjuk meg a számunkra legideálisabb portékákat.
Ráadásul vannak olyan cuccok is, amik bár megvásárolhatóak, de addig nem
használhatjuk őket, míg el nem érjük a szükséges szintet. Máskülönben csak
távolról nézegethetjük az eszköztárunkban, abban reménykedve, hogy a nehezen
összekuporgatott pénzből vásárolt csodafegyver egyszer talán halálos eszközzé válik
a kezünkben. Az irányítás sem a legjobb, harcosunk kezdetben igen lomha,
képtelen lehasalni, vagy kihajolni a sarkok mögül és még véletlenül sem veszi
fel a halott ellenfél fegyverét, urambocsá’ a megmaradt lőszerét.
Minden
olyan funkció, ami kiforrottabbá teheti a PvP-t, csupán elméletben létezik,
majd valamikor a jövőben megkapják a támogatók és azok a szerencsések, akik
hozzáférnek a zárt bétához. Az osztagok és klánok szerepeltetésével
lehetőségünk nyílik arra, hogy egy összeszokott társasággal nyomuljunk. Az
artifactok is szerepet kapnak majd az online küzdelmek során, hatásuk olyan
lesz, mint a perköknek, s az átdolgozott kezelőfelület szükségességét sem kell
ecsetelnem. Nem lennék a Vostok Games helyében, a koncepció alapból ígéretes,
egyelőre a megvalósításon kell csiszolni, mert jelenleg a Survarium kompetitív
módja nyers és inkább idegesítő, mint szerethető – nem is nagyon kéne mutogatni
a nyilvánosság előtt. A végleges PvP
módot az év végére ígérik a fejlesztők, a környezet minősége nem is lehet
kérdéses, csak azért szorítunk a srácoknak, hogy hozzáférhető és kimunkált
produktumot tegyenek le az asztalra. Nem lenne rossz döntés, ha a
nagyköltségvetésű alkotásokról vennének példát.
A
látvány ellenben tényleg lehengerlő már most is, a betontömbök közt utat tör
magának a buja, zöldellő környezet, minden fűszálat ringatja a szél - a Vostok
Engine a gyakorlatban is jól vizsgázik, bár rombolhatóság hiányzik a
fícsőrlistából. Bugok akadnak szép számmal, lévén egy bétáról van szó,
viszont sebességgondunk még egy közepes teljesítményű gépen sem volt, viszont lag már annál inkább. Az egyetlen elérhető
karaktermodell tipikus szláv fizimiskával rendelkezik, kopaszodik és kötött
pulcsit visel – nagyon vicces, amikor a klónok a meccs elején szétszélednek. A
Survarium jelenleg még erősen fapados, a kompromisszumok áldozata - bízzunk
benne, hogy fél év múlva a legtöbb hiányosságot orvosolják, életképesebb feladatokkal
és lehetőségekkel tömik tele. Bár a lényeg számunkra csak azután jön a PvE
személyében.
Ha ló nincs, jó a Survarium is. A derék paripa nyilván a megboldogult S.T.A.L.K.E.R.-t takarja, ám a szellemi utód javában készül az ukrán felebarátinknál, a PvP mód például már játszható formában van. Nem bírtunk várni, aminek meglett a böjtje.
#6:
Pont az ilyen játékosok ellen lesz a karma rendszer.
"A játék sajnos a kemperek melegágya"
"nézelődő újoncok levadászása azért viszonylag könnyű"
Tehát a cikkírónak a skill az, ha kihívás nélküli újoncokat lövöldözhet egy biztonságos fedezékből. És még a COD-osok a tejfölösszájúak. Micsoda skill! Készíthetnél youtube reflex videókat. Első óra, semmi, másodikban egy újonc,két óra semmi. :D
Ez nem teljesen igaz ebben a formában, ugyanis elérhetőek már most, de csak magas szinten, értem ezalatt, hogy az első két frakció valamelyikénél el kell érnünk a maximum reputációt. Egyébként az alkatrészeknek később funkciója lesz, mivel tervezik a multis meccsekbe beépíteni a Blowout szerű viharokat, és ezek az alkatrészek segítenek védettséget nyújtani. A karakter testreszabás érkezik néhány hónapon belül, ahogy a fegyver testreszabás is. Jelenlegi formájában a későbbi tartalom minimális részét mutatják meg.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.