Survarium bétateszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. május 2.
  • bétateszt, pc, survarium
Link másolása
Ha ló nincs, jó a Survarium is. A derék paripa nyilván a megboldogult S.T.A.L.K.E.R.-t takarja, ám a szellemi utód javában készül az ukrán felebarátinknál, a PvP mód például már játszható formában van. Nem bírtunk várni, aminek meglett a böjtje.

Az elején essünk túl a formaságokon: a GSC csődje után a S.T.A.L.K.E.R.-sorozatnak befellegzett, szerencsére a gárda magja új stúdiót alapított Vostok Games néven, első játékukat már több, mint egy éve bejelentették. A Survarium a free-to-play MMOFPS-ek mezőnyében próbálja megvetni a lábát. A tervek igen grandiózusak: adva van a küldetésorientált, kooperatív élményekre kihegyezett PvE játékmód, ez hasonlít leginkább az előd posztapokaliptikus hangulatára. Lesznek városok, NPC-k, mutánsok, artifactok, anomáliák, veszélyes állatvilág, felfedezés és ezernyi tennivaló. Ez az a móka, amibe jobb esetben csak az év vége fel tudunk belekóstolni, addig marad a PvP-re kihegyezett béta, amit egyetlen nap erejéig, április 25-én minden érdeklődő kipróbálhatott. Egyelőre két játszható rivális frakciót találunk benne: a Black Marketet és a Scavangerst, de a felhozatal hónapokon belül a Reniaissance Armyval és a Fringe Settlersszel bővül majd.


Elsőre szimpla multis lövöldének tűnik a Survarium PvP-je, ahol behatárolt pályákon egymás torkának ugorhatunk, ráadásul a lehetőségeink olyannyira konzervatívak, hogy a tíz évvel ezelőtti FPS-eket is sokkal bonyolultabb mechanikával vértezték fel. Ráadásul már a S.T.A.L.K.E.R. online porciója is teljesen szükségtelennek tűnt anno, hiszen a lényeg úgyis sandbox üzemmódban leledzik, mese nincs. Az ukránoknak mégis sikerült egyedivé varázsolniuk az össznépi mészárszéket. A kezdő képernyőn még nem választhatjuk ki az általunk preferált frakciót, a bétában két küldetés kapott helyet, oldalanként egy-egy. Igen, küldetések, mert a Vostok ilyen néven emlegeti a meccseket.  Ha úgy tetszik, feladatalapú kompetitív küzdelmekben vehetünk részt, ahol alkatrészek után kutakodunk, s az a csapat győz, aki az idő lejárta előtt többet a legtöbbet birtokolja. Komoly morális kérdéseket feszegető sztoriról ne is álmodjunk, a lényeg továbbra is az, hogy embertársainkat levadásszuk. Elsőként tisztában kell lennünk azzal, hogy karakterünk kezdetben igencsak védtelen: egy szimpla karabéllyal, vagy dobtáras PPS géppisztollyal indulunk harcba, golyóálló mellényről meg hasonlóakról ne is álmodjunk. Csak a legkitartóbbak ízlelhetik meg a sikert. 


Miből áll a kezdeti egy-két óra? Szorosan markoljuk a pisztolyt, kémleljük a pályát, megfontoltan haladunk előre fedezéktől fedezékig. Bumm, meghaltál. Feléledünk, még jobban koncentrálunk, bumm, annyi. Respawn, pár másodperc és ugyanez a helyzet, annyi különbséggel, hogy ezúttal a szemünk sarkából megpillantjuk a delikvenst. Kemper a bitang, nem vitás. Lassan, de biztosan tapasztalati pontot gyűjtünk, amire szükség is van, hiszen csak a szintlépéskor tehetünk szert hatékonyabb puskákra, kevlár mellényre, sisakra és tartósabb kiegészítőkre, ha megvan a rávaló összeg. Nem beszélve arról, hogy hősünk alaptulajdonságait (életerő, állóképesség, teherbírás, regenerálódás stb.) fejleszthetjük a főmenüben, így idővel egyre jobb és jobb túlélő válik belőlünk. Szerencsére ez a négy pálya, amit kapunk, kellően tágas és változatos ahhoz, hogy meglapuljunk rajta, simán hozza az előd semmi mással össze nem téveszthető atmoszféráját. Hamisítatlanul kelet-európai, posztszovjet világvége, mocsarakkal, holt ipari létesítményekkel, kommunista eszméket hirdető szobrokkal, minimalista épületegyüttesekkel operál a Survarium, pontosan úgy ahogy, az egyszeri rajongó elképzelte az első látnivalók alapján. Ebből a szempontból a játék csillagos ötöst érdemel.


A játékélmény csak sokára teljesedik ki, a Call of Dutyhoz szokott tejfölösszájúak addig lemorzsolódnak, s csak a hardcore szakadárok maradnak meg - teszem hozzá, ez így van rendjén. A karakterünk progressziója vontatott, de a szívünk mélyén tudjuk, hogy eljön az az idő, amikor lesz mit a tejbe aprítanunk. A tempó lassú és taktikus, az összedolgozás elsődleges, a magányosok gyorsan fűbe harapnak. Ismernünk kell a használt mordály viselkedését, a golyók ballisztikáját is szimulálja a program, a géppisztolyok és a shotgunok csak közelre hatásosak, a mesterlövészek komoly veszedelmet jelentenek. A játék sajnos a kemperek melegágya, ellenük nincs hatékony ellenszer azon kívül, hogy ki kell robbantanunk a fedezékéből, a legtöbb játékos folyton kísértésbe esik, gyorsan, a legolcsóbb stratégiával akar érvényesülni. Értsd: keres egy védhető kuckót, ahol remekül rálát az újjáéledési pontokra, s amint feltűnik valaki, lő.


Még szerencse, hogy a rengeteg megszeppent, nézelődő újoncok levadászása azért viszonylag könnyű. Nincs kecmec, vagy megszokod, hogy golyófogó vagy, vagy teszel ellene valamit. Olyan alapvető funkciók hiányoznak a játékból, mint a killcam, így csak sejthetjük, hogy nagyjából honnan jött a gyilkos lövés. Persze, várhatunk arra, hogy a bolygók és a csillagok állása kedvező lesz, csupa reményteljes figurát kapunk játszópajtásként, de az igazság az, hogy az élet nem ilyen. Furcsa, hogy a készítők nincsenek tisztában az alapvető követelményekkel, mert az ilyen apróságok megannyi bosszúságot okoznak a tisztességes játékra berendezkedett felhasználóknak. Reméljük, hogy a rendszer idővel szigorúbb lesz.


A kezelőfelület nem csupán átláthatatlan, de jelen formájában használhatatlan is. Az adott frakcióhoz tartozó ingame bolt kínálata olyan, mint a turkáló, csak alapos kutatómunkával találjuk meg a számunkra legideálisabb portékákat. Ráadásul vannak olyan cuccok is, amik bár megvásárolhatóak, de addig nem használhatjuk őket, míg el nem érjük a szükséges szintet. Máskülönben csak távolról nézegethetjük az eszköztárunkban, abban reménykedve, hogy a nehezen összekuporgatott pénzből vásárolt csodafegyver egyszer talán halálos eszközzé válik a kezünkben. Az irányítás sem a legjobb, harcosunk kezdetben igen lomha, képtelen lehasalni, vagy kihajolni a sarkok mögül és még véletlenül sem veszi fel a halott ellenfél fegyverét, urambocsá’ a megmaradt lőszerét.


Minden olyan funkció, ami kiforrottabbá teheti a PvP-t, csupán elméletben létezik, majd valamikor a jövőben megkapják a támogatók és azok a szerencsések, akik hozzáférnek a zárt bétához. Az osztagok és klánok szerepeltetésével lehetőségünk nyílik arra, hogy egy összeszokott társasággal nyomuljunk. Az artifactok is szerepet kapnak majd az online küzdelmek során, hatásuk olyan lesz, mint a perköknek, s az átdolgozott kezelőfelület szükségességét sem kell ecsetelnem. Nem lennék a Vostok Games helyében, a koncepció alapból ígéretes, egyelőre a megvalósításon kell csiszolni, mert jelenleg a Survarium kompetitív módja nyers és inkább idegesítő, mint szerethető – nem is nagyon kéne mutogatni a nyilvánosság előtt.  A végleges PvP módot az év végére ígérik a fejlesztők, a környezet minősége nem is lehet kérdéses, csak azért szorítunk a srácoknak, hogy hozzáférhető és kimunkált produktumot tegyenek le az asztalra. Nem lenne rossz döntés, ha a nagyköltségvetésű alkotásokról vennének példát.


A látvány ellenben tényleg lehengerlő már most is, a betontömbök közt utat tör magának a buja, zöldellő környezet, minden fűszálat ringatja a szél - a Vostok Engine a gyakorlatban is jól vizsgázik, bár rombolhatóság hiányzik a fícsőrlistából. Bugok akadnak szép számmal, lévén egy bétáról van szó, viszont sebességgondunk még egy közepes teljesítményű gépen sem volt, viszont lag már annál inkább. Az egyetlen elérhető karaktermodell tipikus szláv fizimiskával rendelkezik, kopaszodik és kötött pulcsit visel – nagyon vicces, amikor a klónok a meccs elején szétszélednek. A Survarium jelenleg még erősen fapados, a kompromisszumok áldozata - bízzunk benne, hogy fél év múlva a legtöbb hiányosságot orvosolják, életképesebb feladatokkal és lehetőségekkel tömik tele. Bár a lényeg számunkra csak azután jön a PvE személyében.

10.
10.
Teuton
Ha jól tudom ez elsősorban szerver stresszteszt volt, szóval ha nem dobált le a játék rendszeresen akkor a Survarium átment ezen a vizsgán :)
9.
9.
The Lone Drow
#4: Nekem hetek alatt sem sikerült :D. Egyébként tervezik, hogy majd később ebben a játék módban is lesznek sztori elemek, de ez még nagyon messze van. Én bízok a srácokban, mert már egy ideje tesztelem és javul a játék, de még mindig csak egy PVP. Nekem a Freeplay kell.

#6:
Pont az ilyen játékosok ellen lesz a karma rendszer.
8.
8.
kredencferenc
#7: Azért azt be kell vallni, hogy a CoD-ban tényleg sok a csaló (ez a PC mint platform rákfenéje), meg a tejfölösszájú vérpistike. :) Pl.: Nekem a CoD multi egyetlen értékelhető aspektusa az mikor négyen ülünk a konzol, előtt és úgy szerencsétlenkedünk. A kemperek megölik a játékot. De a bunnyhoppos reflexállatok is. Azért a mai fps játékosok nagy részét megnézném mi lenne velük egy Rogue Spear-ben autoaim nélkül. :)
7.
7.
hahota
"Call of Dutyhoz szokott tejfölösszájúak"
"A játék sajnos a kemperek melegágya"
"nézelődő újoncok levadászása azért viszonylag könnyű"

Tehát a cikkírónak a skill az, ha kihívás nélküli újoncokat lövöldözhet egy biztonságos fedezékből. És még a COD-osok a tejfölösszájúak. Micsoda skill! Készíthetnél youtube reflex videókat. Első óra, semmi, másodikban egy újonc,két óra semmi. :D
6.
6.
kredencferenc
Minden tiszteletem a GSC-s és a Vostok-os srácoké. A PvE módra kíváncsi leszek nagyon de ez a darálás valahogy nem nyerte el a tetszésemet. Ez a kántor sztrájkos játékmenet pont azt öli meg ami az előd volt. Ugye a frakcióháború már a Clear Sky-ban sem ütött úgy mint gondolták, sőt... valójában kicsit értelmetlennek tűnt. PvE-ben meg majd remélem nem lehet csak úgy kilövöldözni egymást, ha még is akkor előre látom a kemper trollokat akik bebújnak egy bokorba, megvárják míg megszenvedsz egy küldetéssel és akkor csipáznak ki mikor leadnád az npc-nek. Mindenképpen kipróbálom, de csak akkor ha 100%-ban kész lesz. (A béta valahol mindig csalódás, de hát ezért béta.) De a véleményem mindenképpen az, hogy jobban jártunk volna egy rendes COOP/ Single játékkal, amibe ugyan így be lehetett volna tenni ezt a Deathmatch módot. Mindenesetre hajrá Vostok, még nagyon az elején vagyunk. Még meg lehet mutatni, hogy jól is elsülhet ez az egész!
4.
4.
zoenn
#1: Egy nap alatt esélyem sem volt kimaxolni egy adott frakciót. Az alkatrészek pedig most semmire sem jók, ez tény. Bízom abban, hogy az év végére beérik a játék.
3.
3.
kastorhun
A fegyverhangok annyira rosszak hogy már kezdett tőle fájni a fejem, egyszerűen borzalmasak.
2.
2.
Dark_Temptation
én is kipróbáltam április 25.-én és hát szörnyű volt. reméljük mikor már kész lesz a játék jobb lesz.
1.
1.
The Lone Drow
"Egyelőre két játszható rivális frakciót találunk benne: a Black Marketet és a Scavangerst, de a felhozatal hónapokon belül a Reniaissance Armyval és a Fringe Settlersszel bővül majd."

Ez nem teljesen igaz ebben a formában, ugyanis elérhetőek már most, de csak magas szinten, értem ezalatt, hogy az első két frakció valamelyikénél el kell érnünk a maximum reputációt. Egyébként az alkatrészeknek később funkciója lesz, mivel tervezik a multis meccsekbe beépíteni a Blowout szerű viharokat, és ezek az alkatrészek segítenek védettséget nyújtani. A karakter testreszabás érkezik néhány hónapon belül, ahogy a fegyver testreszabás is. Jelenlegi formájában a későbbi tartalom minimális részét mutatják meg.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...